Guds kjærlighet
Andakt av Johan Arndt,
i www.Kommentar-Avisa.no
– 04.09.11
Hvor det er kjærlighet, der er det forening; - for det er kjærlighetens art, at
den forener seg med det som den elsker.
Ettersom Gud så såre elsket menneskene, så kunne det ikke annerledes være enn
at Han etter menneskenes fall, av lutter kjærlighet og barmhjertighet, igjen
måtte forene seg med menneskene, og bli et menneske.
"Hva er da et menneske at du kommer ham i hu, en menneskesønn, at du ser
til ham?" (Slm. 8,5).
Menneskets sjel elskes så høyt av Gud, at likesom Kristus er Gud og menneske,
og forener seg med den menneskelige natur, og med vårt legeme og sjel; - så
elsker Gud vår sjel så høyt, at Hans lyst er helt og fullt å utøse seg i vår
sjel, dersom den bare var fullkomment renset, og et menneske ikke selv sto imot
det. For i Gud er en uendelig og uutsigelig kjærlighet.
Så er da dette en av de aller største bevisninger på Guds kjærlighet, at Gud er
blitt menneske, og har betedd seg som en riktig menneskeelsker, idet Han har
påtatt seg det som er menneskelig, for at Han kunne gi oss det som er
guddommelig.
Han ble et menneskes barn, for at Han kunne gjøre oss til Guds barn; - Han kom
til oss på jorden, for at Han kunne føre oss til himmelen. Å, et edelt bytte og
veksel! - det skjer alt til den ende, at vi i Ham kunne bli Guds elskede.
Det er jo likesom Gud ropte ned fra himmelen: - å dere mennesker, se til min
kjære Sønn! Ham har jeg latt bli et menneske, for at Han kunne være et levende
eksempel og vitne om min hjertelige kjærlighet til dere, for at Han kunne føre
dere alle med seg til meg, og dere alle med Ham kunne bli mine barn og
arvinger.
Derfor kaller Herren seg selv alltid av hjertelig kjærlighet til oss,
Menneskesønnen. Vi leser sjelden i Det Nye Testamente, at Han kaller seg Guds
Sønn, men at Han oftest kaller seg Menneskesønnen, noe som alt skjer av en
hjertelig ydmykhet og kjærlighet.
Selv om nå Hans hellige manndomspåtakelse er en svært
stor bevisning på Hans kjærlighet imot oss, så er likevel Hans hellige død og
lidelse for våre synder en enda større bevisning. For "ingen har større
kjærlighet enn denne at han setter sitt liv til for sine venner" (Joh.
15,13). "Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblant oss, at Gud har
sendt sin enbårne Sønn til verden, for at vi skal leve ved Ham" (1 Joh.
4,9).
Denne er den høyeste og mest fullkomne kjærlighet.
Den gode Gud hadde etter sin ubegripelige visdom og allmektighet vel kunnet
finne et annet råd og middel til å gjenløse oss med, som også den Herre Kristus
selv ber om det: "Abba, Far! Alt er mulig for
deg. Ta denne kalk fra meg! Men ikke som jeg vil, bare som du vil!" (Mrk. 14,36).
Men da hadde ikke Gud bevist oss den høyeste kjærlighet. For at Gud da kunne
vise sin aller høyeste kjærlighet på oss, og vi ikke skulle si: Gud hadde noe
så kjært, at Han ikke ville unne oss det; - så har Han da gitt oss sin elskede
Sønn, og det ikke slik løselig hen, men til en betaling for våre synder.
Derfor har Gud ikke kunnet vise oss noen større kjærlighet; - slik at Han må
prise sin egen kjærlighet mot oss (Rom. 5,8). Fordi Han ikke sparte sin egen
Sønn, men gav Ham for oss alle, hvordan skulle Han kunne annet enn å gi oss
alle ting med Ham? (Rom. 8,32).
Har Han gitt oss det største, da gir Han oss vel også det minste.
I det evige liv skal alt det som Gud eier, tilhøre oss, det skal bli vårt.
"Den som seirer, skal arve alle ting" (Åp. 21,7).