Norges Kommentar Avis ønsker sine leser en velsignet påskehøytid,
og lar dere få del i åpningsordene på vårt faste langfredags-møte.
Velkommen til en av
de mest høyhellige dager i året: Langfredag hvor vi skal få minnes Jesu lidelse
og soningsdød på en særskilt måte. Selve rettferdiggjørelsen!
Velkommen til deg Harald
Hodne som skal dele Guds Ord med oss i kveld. Du får presentere deg selv
litt nærmere når du får ordet, men så vidt jeg vet har du vært rektor på Nordborg
vgs og mange år som misjonær i Peru.
Vi har ikke
sangkrefter i kveld, så vi får enda bedre anledning til å dvele ved de sentrale
og meningsmettede påskesangene.
Vi åpner med å
synge nr: 657 ”Det går fra urtegården til Golgata en sti,” En
blodbestenket sti — for vår skyld!
Åpning:
Til en kort åpning
skal jeg bare minne om den grunnleggende sannhet, at det går en blodrød
linje gjennom hele Bibelen fra Adam og Evas syndefall og utdrivelsen av Edens
have — fram til Golgata. Og misjonen — som er sentral i vår sammenheng — er en
takk for blodet på Golgata.
Og alle som blir
åpenbart denne blodets linje får se at den peker like inn til det evige liv i
Himmelen. Gud er forsonet!
Det
første dyr måtte slaktes og blod utgydes for at deres skam skulle dekkes. Gjennom
hundreårene ble blodet strøket på nådestolen for å dekke lovens tavler og Gud
lærte Sitt folk om offerlammet som måtte ofres for at synd skulle utsones og
rettferdighet skje fyldes for folkets synder. Vi leser fra Hebreerne 9, 22;
”Og næsten alt blir efter loven renset med blod, og uten blod blir utgydt,
skjer ikke forlatelse.”
Og etter
mange hundre år hvor offerlammet og blodet hadde gjort sin gjerning etter den
gamle pakt — så kjemper det Guds lam for den nye pakt i Getsemane.
Igjennom
sitt korte liv hadde Jesus gått Sin vei i folket i den ene konfrontasjonen
etter den andre fra begynnelsen i synagogen i Nasaret og fram til Getsemane.
Folket samlet seg om Han og hans myndige og livssalige Ord. Han talte ikke som
de andre — og Han hjalp folket på alle måter. List og svik omga han også
spesielt fra de ledende med makt — men aldri fikk de makt over Guds Sønn før nå
i Getsemane. Også her kunne han tilkaldt legioner av engler, men han forklarte
dem sin makt i et lynglimt så de skulle forstå hvem han var og hvilket
frivillig offer han ga. Han åpenbarer sitt navns makt. Vi leser fra
Johannes evg. kp.18, 4: ”Da nu Jesus visste alt som skulle komme over ham, gikk
han frem og sa til dem: Hvem leter I efter? De svarte ham; Efter Jesus fra
Nasaret. Jesus sier til dem. Det er meg. Men også Judas som forrådte ham, stod
der med dem. Da han nu sa til dem: Det er meg, falt de til jorden. Han
spurte dem da atter: Hvem leter I efter?
De sa: efter Jesus fra Nasaret. Jesus svarte: Jeg sa eder jo at det er
meg. Er det meg I leter efter, så la disse gå.”
I King
James Bibelen står det ”I am him” Jeg er ham, og både Ø. Andersen og P. Hoffman
understreker at første gang uttaler Jesus Jeg er på den guddommelige
måten med den makt som ligger i Hans navn. De faller til jorden. Neste gang
gjør han det ikke og på den måten får han fram at nå setter Han frivillig
sitt liv inn og lar sine disipler og oss slippe fri.
I dette
lille avsnitt åpenbares allmakten og Guds kjærlighet som ga alt — og oss frelse
og legedom i hans sår.
La oss be:
”For vredens bølger jeg frykter ei, for et ankerfeste sikkert og fast jeg vet. Ankeret heter Guds kjærlighet” Takk Jesus for din villighet og offer. Takk for det navn som er over alle andre navn, det eneste navn som eier frelse. Takk for denne frelse som ikke oppkom i noe menneskehjerte. Velsign nå kvelden fortsatt for oss og Harald Hodne som skal gi oss av ditt rike ord.