Frelsens grunn er Golgata
Andakt av C. O. Rosenius, i www.Kommentar-Avisa.no –
(Med tillatelse fra Arven Forlag, www.Arven.net - hentet fra Veiledning til fred,
X. Hemmeligheten må åpenbares, 3. del)
”Spør du så: «Må det ikke først ha skjedd en grundig frelse,
hvor syndene mine blir slettet ut, før jeg kan tro?» Da må vi svare: «Vær klar
over at den grundige frelsen skjer nå aldri mer, for den skjedde for 2000 år
siden på Golgata utenfor Jerusalem. Der kan vi lese i Bibelen at «Da Jesus
hadde fått vineddiken, sa han: Det er fullbrakt! Og han bøyde sitt hode og
oppgav sin ånd».
Legg godt merke til dette ordet: Fullbrakt! Der ser du den
grundige frelsen! Da ble skyldbrevet mot oss utslettet ved at det ble naglet
til korset, og Gud ble forsonet. Og noen annen grunn for frelse kan ikke
legges. Dette var en så fullkommen frelse og forsoning at Gud Fader, Sønn og
Hellig Ånd er etter loven fullkommen tilfredsstilt, og vil aldri mer i nådens
tid støte noen synder bort for noen synders skyld.
Nå ser Den Treenige Gud all synd tilstrekkelig betalt, og
innbyr nå overalt: «Vend tilbake, dere frafalne barn! Dere skal få dobbelt av
Herrens hånd for alle deres synder. For overtredelsene er utslettet, skylden
sonet og den evige rettferdighet ført fram. Kom til meg, alle dere som strever og
bærer tunge byrder. Jeg skal gi dere hvile».
For å få nåde, gjenstår det nå bare å tro: «Den som tror og
blir døpt, skal bli frelst; men den som ikke tror, skal bli fordømt». Kort
sagt: Den som skal tro seg frelst, må rette sin tro 2000 år tilbake, på det som
da skjedde i Kristus. «I Kristi død min synd forsvant, så er jeg frelst og
salig». Den som skal tro seg frelst må altså bygge sin tro på Golgata, på det
som skjedde der. Ikke bygge den på det som nå skjer i ham selv.
Men så sier du at det står tross alt: «Omvend dere og tro evangeliet!» Nå vet jeg nok at denne omvendelsen ikke betyr det samme som en forbedring, og heller ikke fornyelse eller helliggjørelse hvor det onde renses ut - som en ikke selv har kraft til - - før vi kan innpodes i Kristus og får Den Hellige Ånd. Likevel betyr tross alt denne omvendelsen at det kreves anger, sønderknuselse og sorg over synden. Og jeg er redd for at dette er ikke som det skal være hos meg. Jeg er tvert imot hard.
Og hvordan kan jeg da tro?
Svar: Det er sant at det kreves en omvendelse. Den begynner
med en viss oppvåkning for synden. I vårt strev med selv å omvende oss, går det
så etter hvert også over til syndserkjennelse og åndelig fattigdom. Da mister
vi enhver trøst til noe i oss selv. Men for å bli klar over om denne din
omvendelse er som den bør være, må du først ha klart for deg hva som er den
rette omvendelsens endemål. Det som oppfyller sitt endemål, er jo slik som det
bør være.
Hva er så den rette omvendelsens egentlige endemål?
Omvendelsens første og egentlige endemål er absolutt ikke at
du gjennom den skal bli benådet av Gud. Men at du skal drives til Kristus.
Som Paulus sier: «Loven er blitt vår tuktemester til
Kristus, for at vi skulle bli rettferdiggjort av tro», Gal
Men så snart du ikke får noen fred, ikke kan leve i verden,
uviss på om du eier Guds nåde, - og ennå bedre: så snart du ikke kan få noen
trøst i deg selv, din egen omvendelse, anger, bønn o.s.v., men bare må be om
nåde i Kristus alene, just slik som du er, - da er din omvendelse rett. For den
oppfyller sitt endemål, som var å drive deg til Kristus. Og i ham er du da
reddet og frelst, - du er innenfor fristaden. Den som har Sønnen, har livet.
Du forstår at hvis syndserkjennelsen er rett, så vil du ikke
selv oppleve den slik som du vil ha den. For da ville du finne trøst i noe i
deg selv.
Og det var tvert imot all slik trøst som skal tas bort. Den
rette omvendelsen er altså misnøye med sin omvendelse. Du kjenner på hardheten,
selvsikkerheten, dette innerste, dypeste fordervet. Så du - ikke bare ut fra en
flyktig opplevelse av dette, men som din fulle overbevisning - tvinges til å
dømme deg selv som hard, selvsikker, ugudelig, fortapt og fordømt. Da først får
Kristi blod alene æren av å frelse deg.
Kort sagt: Spør du hvor mye syndserkjennelse som er
nødvendig, så kan vi svare: Det er ikke mye - bare så mye at du ikke kan leve
uten Kristus, ikke kan få ro før du er frelst i ham. Det kreves ikke mer, men
heller ikke mindre. Det er også en villfarelse å tro at vi først må sørge over
synden en viss tid, og så kommer tiden for tro, fred, glede og en stadig
hellighet. Nei, begynn bare å tro på Kristus. Følg ham så i den daglige
omvendelsen. Så skal du nok etter hvert også få kjenne synden mer enn noen
gang.
Et av de aller fineste og sterkeste kunstgrep djevelen har,
er dette: Et menneske tror rent generelt alt Guds ord, og søker da også
alvorlig å få Ordets kraft både i hjertet, og til å leve etter Guds ord. Men
dette mennesket har en eller annen betydelig synd på samvittigheten. Da planter
djevelen disse tankene i ham: Evangeliet er selvsagt sant, nåden er stor og
synden er tatt bort, så syndere i sin alminnelighet kan få nåde. Men - det er
jo et spesielt forhold med deg og det du har gjort. Hadde bare det og det ikke
vært slik (som f.eks. skjulte eller skrikende synder mot det femte, sjette
eller sjuende budet), så hadde du nok kunnet få nåde. Men nå kan det jo ikke
gjelde for deg.
Og akkurat dette: «det kan ikke gjelde for deg», er det
giftige kunstgrepet til den gamle slangen, han som er en «løgner og drapsmann
fra begynnelsen». For sannheten er at det finnes ingen unntak, intet spesielt
forhold som Kristi blod ikke har sonet rikelig og fullkomment for, når det ved
tro tas imot av en synder i nød.
Dette er jo nettopp evangeliets viktigste innhold, som er
bekreftet både med ord og eksempler gjennom Det gamle og nye testamente; at «Om
deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som
skarlagen, skal de bli som den hvite ull», Jes
Ja, det var akkurat for slike forferdelige synder, der ingen
i himmelen eller på jord kunne hjelpe, at Guds Sønn ble menneske, gav sitt blod
og døde. For at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.
Kort sagt: Du kan aldri ha syndet så grufullt, eller sunket
så dypt, at ikke Guds Sønns blod har mer enn sonet for alt. Og du har del i det
så snart du i oppriktig omvendelse ved tro tar imot dette blodets soning.
Men for at vårt hjerte og vår samvittighet skal få komme til
ro etter slike markerte fall, kan det også være nødvendig å bekjenne synden for
en sjelesørger eller en sann kristen. Da løftes som regel den tunge byrden bort.”