Herrens hjelp i nød
Av Stein Henriksen
I profeten Jesaja i kapittel 63
står det slik i det 9. verset: ”Men i
all deres trengsel var det ingen trengsel, og hans åsyns engel frelste dem. I
sin kjærlighet og sin store mildhet gjenløste han dem, og han tok dem opp og
bar den alle den gamle tids dager.”
Israel hadde mye lidelse i sin historie allerede i den gamle
paktens tid. Vi husker de mer enn 400 årene i Egypt, der de den lengste tiden
måtte arbeide som slaver for Farao. Så kom utfrielsen derfra ved Moses, og
vandringen i ørkenen i førti år. Om ikke gjennomført, måtte de utstå meget
lidelse og motgang. Heller ikke da de kom inn i det lovete land, var det slutt
på lidelsene. De var en trofast følgesvenn både gjennom Dommertiden og
kongetiden, særlig i det delte rikets tid. Og årsaken var klar. Den hadde sin
rot i deres synd, deres avgudsdyrkelse og deres ulydighet mot Herrens bud og
vilje. For den som sendte lidelsene, var Herren, selv om Han brukte mennesker
og forhold som sine redskaper
Men i all denne trengsel, ”var det ingen trengsel”, sier Herren gjennom profeten Jesaja. For ”Hans
åsyns engel frelste dem.” ”Hans åsyns engel”, hva er det
egentlig. Engel, på hebraisk ”maleak”, på gresk ”angelos”, betyr
”budbærer”. Vi står altså her overfor en skikkelse som er
noe annet enn skystøtten og ildstøtten som fulgte Israel og beskyttet dem, både
under utgangen av Egypt og under vandringen i ørkenen. Dette var en åpenbaringsform
for Herren selv, ”Hans åsyns engel” er
en selvstendig person. Tydeligvis dreier det seg om en engel som stod Herren
særlig nær, og handlet på Hans vegne. Men i resten av verset er det Herren selv
som er subjektet.
Det som her fortelles om Israel i gammel tid, om deres
lidelser og motgang, men også om Herrens kjærlighet mot dem og Hans bevarende
nåde, er et Ord til oss i dag. I våre prøvelser av ulike slag kan vi hvile i
den trygge forvissning at de verken er uttrykk for en blind ond skjebne eller
resultat av demoniske makters angrep. De er sendt av Herren, som tukt og
prøvelser, ganske visst, men samtidig uttrykk for Hans kjærlighet og nåde, som
nødvendige midler i Hans hånd for å kunne føre oss frelst hjem til den
himmelske herlighet. I den samme kjærlighet og nåde mildner Han trengselen. Han
legger billedlig talt sin hånd imellom, slik at det som rammer oss, egentlig
ikke føles som det rammer oss likevel.
Dette er det godt å hvile i, både i nåtiden og i fremtiden.