Klipp og
kommentar,
Av Lars-Arne Høgetveit i www.kommentar-avisa.no
Fra Stavanger Aftenblad nett den
”- Feilslått humanisme har gitt oss dårlig
skole
- Etter 20 år i ungdomsskolen og ti år som øvingslærer for
lærerstudenter orket jeg ikke mer av humanismen og den antiautoritære
holdningen ved lærerskolene, sier Tor Sigurd Nielsen ved Lundsvågen
Naturskole.
Av Torgeir Vølstad
- Misforstått
humanisme og kvinnesak har skjøvet mannlige verdier og ressurser i skolen til
side, sier Tor Sigurd Nielsen, daglig leder ved Lundsvågen
Naturskole. Foto: Knut S. Vindfallet
Saken:
En OECD-rapport som ble publisert denne uken viser at norske
15-åringer gjør det relativt dårlig i matematikk, naturfag og leseferdighet.
Nielsen mener at feilslått ideologi i lærerutdanningen på
1980- og 90-tallet forklarer mye av dagens kaos og dårlige resultater i skolen.
Dette viser igjen i en OECD-rapport som ble publisert denne
uken. Der går det fram at norske 15-åringer gjør det relativt dårlig i
matematikk, naturfag og leseferdighet, og at elevene opplever at det er mye
bråk i timene.
Provosert av «refs»
- En artikkel i VG denne uken provoserer meg kraftig. Der
refser professor Erling Roland lærerne for at de ikke stiller krav til elevene
både faglig og i oppførsel. Men Roland må, som foresatt og tidligere
praksisveileder ved lærerhøgskolen i Stavanger på 80-tallet, ta sin rundelige
del av ansvaret for dagens situasjon, sier Nielsen.
I dag er Erling Roland professor og en internasjonal
kapasitet i atferdsforskning og senterleder ved Senter for atferdsforskning ved
Høgskolen i Stavanger.
Tor Sigurd Nielsen forlot ungdomsskolen i 1990 og startet Lundsvågen Naturskole på Hundvåg i Stavanger, der de blant
annet har opplegg for såkalt skoletrøtte barn og ungdommer. Der møter de noen
av problemene som er en følge av den feilslåtte lærerutdanningen, ifølge
Nielsen. - All ære til Roland og atferdsforskningen for det de står for i dag,
der er jeg hjertens enig. Men jeg kjenner ham også som en sterkt antiautoritær
foresatt på lærerskolen, en som ikke var i stand til å skjelne mellom å være
autoritær og å hevde autoritet, sier Nielsen, som legger til at problemer med
disiplin og læring i skolen også skyldes «en generell samfunnsutvikling mot en
tydelig mer primitiv og utagerende omgangsform».
- Den humanismen som var rådende, er kun et
overskuddsforetakende som en slett ikke kan ha som grunnmur for å bygge land og
skole. Hvem tror at bare du vanner den lille blomsten - som i dag ofte er en
seks år gammel kaktus - og bare legger til rette, vil vi ende med liljer og
roser? Nei, verden drives framover av rendyrket darwinisme, av kampen for å
overleve og hevde seg. Det ser en over alt i samfunnet. Men om vi tar de
nødvendig grep, er det ennå håp, sier Nielsen.
Grepene han sikter til, er en fast hånd med klar
grensesetting og vilje til å stille krav til elevene, slik Erling Roland igjen
pekte på i den angivelige «refsen» av lærerne i VG.
- Hvis en vil vise ungene at en bryr seg, må en være fast og
myndig. Å slippe dem fritt er å demonstrere at en ikke bryr seg, sier Nielsen.
Kvinnekamp
Han mener at disiplinproblemene og for dårlig læring også
har sammenheng med kvinnekampen på 70-tallet og senere.
- Disse damene kjempet en knallhard kamp mot mannlige
elementer som for eksempel disiplin og underordning. Deres alternativ var å
drukne elevenes naturlige opposisjonstrang i kjærlighet. Som en tidlig myk
mann, støttet Roland helhjertet opp om denne verdensanskuelsen, sier Nielsen.
NKA kommenterer
Det er interessante vurderinger
som ligger til grunn for Tor Sigurd Nielsen konklusjoner. Han nevner tre ting:
-
humanisme
-
kvinnesak
-
darwinisme
Dette er åndsstrømninger som har preget Norge de siste
tiårene og som skjøt fart med 68er generasjonen. Nå må vi høste fruktene også i
den norske skole.
Nielsen sier: - Den humanismen som var rådende, er kun et
overskuddsforetakende som en slett ikke kan ha som grunnmur for å bygge land og
skole.
Som Norges Kommentar Avis sine leser vil ha sett, er disse
åndsstrømninger som har trengt inn på mange samfunnsområder og som sakte men
sikkert river ned det meste, nå så aktive – at de også jobber med å rive den
siste grunnmur (med unntak av Bibelen) – nemlig Grunnloven og derigjennom fjerne
§ 2! Da er man til veis ende og det er ikke å undre seg over at skolen i flere
år har merket både disiplinproblemer etc. Det er jo lenge siden en predikant i
Oslo fikk så ”øra flagra” når han fortalte at han riset sine barn – slikt gjør
man jo bare ikke. Men å la barn fly ute på natta, la dem fylle seg med
voldsfilmer, påføre dem skillsmisser etc det bryr
lovgiverne seg lite om. Og i skolen lærer de i dag at de er dyr – det femte
rovdyr – på linje med bjørn, ulv og gaupe.
Er det rart at selvbildet til mange unge er under middels?
Ved å lese Hva er og vil sosialismen. – vil du raskt få et innblikk i det ideologiske fundament som nå har underminert norsk skole i lang tid.
Hvorfor ikke bryte med denne ideologi og fortelle dem som anfører denne lære at deres lære er uønsket i norsk skole! Det er ikke uten grunn at antall søknader om å etablere privatskoler har doblet seg den siste tiden.
Skulle staten allikevel legge enda flere kjepper i veien for
etablering av privatskoler, kan man undervise barna hjemme – fordi barna er
foreldrenes og ikke statens - så enkelt er det.