Klipp og
kommentar,
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.kommentar-avisa.no
Bedre læring i friskolene
”Så er det vitenskapelig dokumentert: Norske friskoler gir
bedre utdanning enn den offentlige skolen. De kristne skolene skiller seg ut.
Elevene får ikke bare bedre standpunktkarakterer av sine egne lærere, men
forsvarer karakterene på eksamen, med sensor fra den offentlige skolen.
Undersøkelsen blant over 619.000 grunnskoleelever viser også
at elever i skoler med kristelig protestantisk livssyn presterer bedre enn
elever i offentlige skoler. Forskjellene er spesielt tydelige i tiende klasse.
Matte: eksamenskarakter 3,21 i offentlige skoler, mens den i
privatskoler i snitt er 3,66.
Norsk: eksamenskarakter 3,67 i offentlige skoler, mot 3,92 i
privatskoler.
Engelsk: eksamenskarakter 3,59 i offentlige skoler, mot 4,12
i privatskoler. Også standpunktkarakterene til elever i privatskoler er bedre.
Tallene gjelder for skoleåret 2003/2004. Steinerskolene er ikke med i
undersøkelsen, som er gjort av Senter for økonomisk forskning (SØF) og NIFU STEP
(Norsk institutt for studier av forskning og utdanning) på oppdrag fra
Utdanningsdirektoratet, skriver Romerikes Blad.
Avdelingsdirektør Anne-Brit Kavli i Utdanningsdirektoratet
elevene i friskolene kan dra nytte av å tilhøre trekanten familie, skole og
kirke.
– Elevene får en sterk sosial tilhørighet i livssynsskoler,
som du ikke finner på samme måte i offentlige skoler, påpeker Kavli.
Nylig ble det avholdt eksamen for 10. klassingene ved Oslo
Kristne Senters skole. Der fikk 12 av klassens 28 elever toppkarakteren seks på
muntlige eksamen.
Norge I dag, Bjarte Ystebø
NKA Kommentarer
Det skal ikke legges avgjørende vekt på slike undersøkelser,
men denne undersøkelsen er interessant. Det er nærmest oppsiktsvekkende at
avdelingsdirektør Anne-Brit Kavli i Utdanningsdirektoratet mener at ”elevene i
friskolene kan dra nytte av å tilhøre trekanten familie, skole og kirke.”
Skal man ta konsekvensen av hva hun her mener må norsk skole
igjen fremelske sin konfesjonsbundethet i den kristne Grunnmålsparagrafen,
siden det også nevnes i artikkelen at skoler med ”kristelig protestantisk
livssyn” presterer bedre en skoler i den offentlige skole sfære. Den kristne
Grunnmålsparagrafen, som selv norske biskoper vil fjerne – viser her hva den
betyr for læringen.
Et bidrag i denne retning er bl.a. at den protestantiske
lære ikke aksepterer at mennesket er et dyr og bl.a. utgir motgiften mot
darwinismen slik du finner den på:
http://www.answersingenesis.org/translations/norwegian_nopics.asp
- der heftet ”Stein og Bein. Sterk
bevisføring mot utviklingslæren” er tilgjengelig på
norsk.
Det bibelske menneskesyn, altså fra den eneste bok som gir opphavet til Menneskeverdet, setter mennesket i frihet og gir det uendelig verdi. Dette er med på å oppdra og gi livet mening og skape orden også i skolen. Den offentlige skole var også slik engang, men nå må man igjen sette fokus den rette lære som ikke river ned men bygger opp. Som Kavli peker på er også familien her sentral, og den er jo innstiftet av Gud – så alt henger nøye sammen og er ikke et sett av tilfeldigheter
Her har Utdanningsdirektoratet dokumentasjonen som skal til
for å godkjenne det som kommer av friskoler på kristen protestantisk grunn.