Palestinerne i historisk perspektiv
Av Dag J.
Høgetveit – 30.11.2023
Gud
"kommer evindelig sin pakt i hu, det ord han
fastsatte for tusen slekter, den pakt han gjorde med Abraham, og sin ed til
Isak; og han stadfestet den som en rett for Jakob, som en evig pakt for Israel,
idet han sa: Dig vil jeg gi Kana'ans
land til arvelodd." (Salme 105,8-11)
Heidi
Mogstad skriver (Klassekampen 8. november) at "konflikten har røtter i
Europas forsøk på å frikjenne seg for ansvaret for holocaust ved å støtte
opprettelsen av en jødisk stat på palestinernes bekostning."
Imidlertid
er Israels (gjen-)opprettelse, samt opprettelsen av Irak og Syria, besluttet i
1920. Irak og Syria erklærte sin statsdannelse i 1932 og 1944. Ved utløpet av det
britiske Palestina-mandatet i 1948 erklærte Israel sin stat – med Golda Meir: "Det lange
eksilet var over. Fra denne dag av ville vi ikke lenger leve på nåde i våre
forfedres land. Nå var vi en nasjon som andre nasjoner, – for første gang på århundreder – mestere over vår egen skjebne."
Innen dette,
ble i 1946 opprettet staten (Trans-)Jordan i 77 prosent av 'Palestina'. I 1947
avviste arabernasjonene et FN-delingsforslag for de resterende 23 prosent, hvor
den fremtidige jødiske stat var redusert til 11 prosent av det opprinnelige –
og uten Jerusalem som hovedstad.
"Palestina-araberne
grep til vold mot planen, med drap på menn, kvinner og barn… Planen utløste en
bølge av jødehat også i nabolandene, med angrep i de fleste arabiske byene. I
det britisk-styrte Aden ble 82 jøder drept 9. desember.
I Palestina
økte kaos og vold de enste fem og en halv månedene før staten Israel ble
proklamert 14. mai 1948. I disse månedene ga britene gradvis opp kontrollen og
forlot et mandatområde i full krig. Men før britene dro, hadde de overlatt
militærutstyr og befestede politistasjoner til araberne, etter å ha konfiskert
alle jødiske våpen de kunne finne.
Det var ikke
bare lokale arabere som angrep. Grupper av bevæpnede syrere trengte inn i nord.
"Den arabiske legion" var satt opp i Transjordan,
finansiert av Storbritannia og ledet av britiske offiserer. Med 4 500 soldater
og stridsvogner utførte de fra desember 1947 en rekke angrep mot jødiske
kibbutzer og byer i Palestina. Utover i april beskjøt de i lang tid Jerusalem
med artilleri. "Den arabiske frigjøringshær", med 6 000 frivillige
utrustet med stridsvogner, var satt opp i Syria av Den arabiske liga og angrep
fra januar en rekke steder inne i mandatområdet.
Jødene var
hardt presset og kjempet for livet, med lette våpen og Molotovcocktails
(brannflasker) mot stridsvogner. Flere landsbyer ble utslettet og Jerusalem var
lenge avskåret. Britene var stort sett tilskuere og forberedte evakuering. De
fortsatte å deponere jødiske innvandrere til Kypros. Under kampene om Haifa
beordret utenriksminister Bevin en panser- og
artilleriavdeling på Kypros til å returnere for å stoppe jødene "for
enhver pris", to uker før avslutning av Mandatet. FN debatterte, men grep
ikke inn. Jødene så at de måtte stole på seg selv, kjempe for å overleve og
beholde så mye av landet som mulig." (Bjørn Hildrum; Israels land etter
internasjonal lov; 2. utg. s. 186)
15. mai 1948
skal jødestaten som ble erklært dagen forut, utslettes og deles mellom
nabostatene. Palestinsk stat? Ikke den gang – dette var før The piece-process.
"Et
historisk perspektiv utfordrer misvisende fremstillinger av krigen på Gaza som
en sivilisasjonskonflikt mellom 'liberale Vesten' og 'fundamentale islam'.
Dette er ikke en krig mot terror, men primært en krig om land, der den ene
parten i over 75 år har fordrevet og undertrykket den andre." Skriver Heidi
Mogstad.
Sett fra en
ikke-manipulert virkelighet – her i litt grove tall – vil et historisk
perspektiv imidlertid fremtre annerledes: Israels hovedstad har markert sin
3000 årige historie – det Gud-dannede jødiske folk og
nasjons historie i landet er eldre. Ved begynnelsen av vår tidsregning, som det
heter – i fånyttes forsøk på å unnslippe både judeo- og kristenarv – fødtes (i
nytale) på Vestbredden Herren Jesus Kristus Guds Sønn, vår frelser og forsoner.
Født i Jerusalem i flg. Hamas' 2017-charter artikkel 7; i flg. bedre informert
kilde, han som vet før det skjer (Mika 5,1), i Betlehem, hebraisk for
'Brødhuset'.
I det annet
århundre påførte Romerne Israels land et navn hentet fra Israels fordums
fiender Filisterne – Palestina er en politisk motivert, anti-jødisk
oppfinnelse. Staten Palestina, enn si et palestinsk folk, er historisk ukjent –
en evt. 'palestiner' følges av et beskrivende tillegg, eks.vis
palestina-araber. 'Det palestinske folk' er en 1960-talls politisk motivert,
anti-jødisk oppfinnelse.
Det akutte
problem på Gaza er todelt: Brorskapets militære filial Hamas (opprettet 1988) som
har styrt nesten siden IDF gjorde Gaza jøderent i 2005 – valgvinner i 2006,
makthavere fra 2007 – og hvis religiøse plikt er å rydde nabolaget 'fra elven
til havet', samt også en generasjon Gaza-ungdom innviet i en dødskult hvor jihad og martyrdød er gjennomgående tema i grunnskole
driftet ved UNRWA-midler & norske skattepenger. Oppgaven er følgelig å eliminere
Brorskapets skadepotensiale fra Gaza og, vanskeligere, avradikalisering
av en million med flere.
Apropos det 'vanskeligere'
– problemet strekker seg utover Gaza & Abbas-territorium. Moshdeh Giske forteller (Norge Idag
10. november): "-Jeg kommer fra et land, Iran, som jeg ikke har vært i på
over 30 år. Jeg var 9 år, og jeg hadde aldri hørt om jødehat, antisemittisme
eller noe. Våre naboer var jøder, og folk fra andre religioner bodde der. Det
var frihet."
"-Regimet [fra 1979] forandret alt. Og da jeg var 9 år
måtte vi rope i skolegården, før vi gikk til undervisning: "Død over
Israel! Død over jødene! Død over Amerika!" Jeg visste ikke hvorfor."
"-Det
er blindheten som gjør det, som skaper hat. Men da jeg fikk høre sannheten,
satte sannheten meg fri. Og jeg valgte en annen vei. Jeg valgte å velsigne den
som Gud ville velsigne [1. Mosebok 12], og valgte å ikke forbanne. Vi har et
valg alle sammen hva vi velger i dag. Liv og død er i dine hender, velsignelse
og forbannelse. Hva velger du?"
Jødehatet, som om det ikke tradisjonelt har vært 'nok' av det
i Vesten, ble importert – Fremdeles Norge Idag: Kasim
Hafeez er født i England. "-Vi var ein enkel muslimsk familie med sterke band til våre røter,
men ikkje ekstremister eller radikale på noko vis, fortel han.
-Foreldra mine kom fra Pakistan.
Dei, som så mange andre, hadde ei vanleg innvandrarhistorie: "Flytt til Vesten – få eit betre liv for deg sjølv og borna dine".
-Vi ynskte det beste for alle – berre
med unntak av jødane. Som sagt, så trudde vi at dei var "romvesen" som budde i eit land som dei hadde stole frå muslimane. Dei var okkupantar. Dei utførde folkemord
på det palestinske folk! Hatet vi kjende på var difor rettferdig. Dette hatet gjorde oss, venene mine og
meg sjølv, open for
radikale ekstremistars argument. Vi var overtydd om
at når jødar var så vonde som vi alltid hadde trudd,
måtte dei som støtta dei – dei kristne, amerikanarane og
andre i Vesten – vera like vonde."
"-Frå 1990-talet og utover byrja talarar og lærarar i moskéar og i skulane våre å terpe på dette tema uavlateleg:
-Vi var ikke vestlege! Vi var ikkje
britar! Vi var muslimar,
fyrst og fremst. Vår lojalitet vart retta mot våre religiøse leiarar og mot våre medmuslimar.
Ingenting skulda vi dei vestlege
nasjonane som ynskte oss velkomen. Alle menneske som kom frå vetlege land var eigentleg våre fiendar! Alt dette
hadde etterkvart sin innverknad
på meg, fortel Kasim.
-Det endra
måten eg såg verda på. Eg fekk augene
opp for muslimane si "liding", også i
Storbritannia, som så klart var vestlege imperialistars feil! Vesten var jo "i krig med
oss", – og jødane kontrollerte Vesten! Mi
erfaring frå universitetet i Storbritannia berre forsterka mi stadig meir
radikale overbevisning. Å hate Israel vart eit "æresteikn"."
Kasim Hafeez ville til jihad-treningsleir i Pakistan. Det stanset i en bokhandel:
"Han stod med ei ukjend bok i
handa "The Case for Israel" [no. utg. Israels sak] av jus-professor
på Harvard, Alan Dershowitz. Kva sak kan det vera, spurde han seg sjølv.
-Berre sjølve tittelen gjorde meg rasande,
og i reint raseri starta eg å lese side opp og side
ned – nesten som ei trasshandling, seier Kasim, og
tenkte for seg sjølv der han sto ved bokhylla: -Kor
dum og dårleg informert kan denne karen vera når han tek til å forsvare
det uforsvarlege? -Vel, han er jo jøde!
-Akkurat det måtte vere det riktige
svaret, konkluderte han."
"Likevel las han vidare. Og
det han las gjorde han opprørd og utfordra alle hans
dogme om Israel og jødane.
-Eg las at det ikkje
var Israel som skapte den palestinske flyktning-krisa, det var dei arabiske landa, FN og den korrupte palestinske leiinga.
-Eg las at jødar
ikkje utnytta Holocaust til å skapa staten Israel;
rørsla for å skapa ein moderne jødisk stat var datert
attende til det 19. århundre, og til slutt til starten av det jødiske folk for
om lag 4000 år sidan.
-Og eg las at Israel ikkje driv med folkemord mot palestinarane.
Tvert om – den palestinske befolkninga har faktisk dobla seg på berre tjue år. Han var djupt rysta."
"Alt dette gjorde han enno meir sint. Han fann ut at han
skulle bevise at Dershowitz tok feil. For å sjå med
eigne auge og bevise kor rasistisk og undertrykkande Israel eigentlig
var, kjøpte han ein flybillett. Han ville reise til
staten Israel, til fiendens heimland, for å få det bekrefta.
-Eg reiste – og så skjedde det merkelege
at alt vart forandra. Absolutt alt.
-I staden for "apartheid" såg
eg muslimar, kristne og jødar i sameksistens. I staden for hat såg
eg aksept, eg såg til og med ekte medkjensle. Eg
såg eit ekstremt moderne,
liberalt demokrati, mest sannsynleg fullt av feil, –
men grunleggjande sømeleg. Eg såg eit
land som ikkje ynskte noko anna enn å leva i fred med sine naboar.
Eg såg mitt eige hat smelta
framfor augo mine, og eg
visste akkurat i den augneblinken kva eg måtte gjera."
"-Alt
for mange menneske på denne kloden er oppslukt av det same hatet som øydela
meg. Dei har blitt lært opp til å forakte den jødiske staten – mange muslimar gjennom deira religiøse leiarar, mange studentar av deira universitetsprofessorar
eller studentgrupper. Mi utfordring til alle dykk som kjenner det slik: Gjer som eg gjorde – søk sanninga
sjølv. Hvis sanninga kunne endre meg, kan den endre
kven som helst."
"It was with great shock
and sadness I received news of the heinous attack on a mosque in Peshawar
yesterday. No one should have to fear such violence in a place of worship.
I extend my sincerest
condolences to you, to those who have lost family and friends, and to the
people of the Islamic Republic of Pakistan.
Yours Sincerely
Jonas Gahr
Støre" (Regjeringen.no 1. februar)
Et søk på
regjeringen.no oppgir ingen kondolansebrev etter den blodigste av alle Israels
blodige dager etter 1948. Hans Majestet er fra Utenriksdepartementet 9. oktober
tilrådet "at det ikke kondoleres fra H.M. Kongen". (Dagbladet.no 9.
november)
Guds profet Esekiel skriver (25,15-17) under et tidligere
eksil (der blir for øvrig ikke flere): "Så sier Herren, Israels Gud: Fordi
filisterne tok hevn, fordi de hevnet sig med forakt
av hele sitt hjerte for å ødelegge på grunn av eldgammelt fiendskap, derfor
sier Herren, Israels Gud, så: Se, jeg rekker min hånd ut imot filisterne og
utrydder kreterne og utsletter det som er igjen ved havets strand. Jeg vil ta
stor hevn over dem og tukte dem i min vrede, og de skal kjenne at jeg er
Herren, når jeg fullbyrder min hevn på dem."
Noe annet kan
heller ikke det offisielle Norges utvalgte folk, dagens filistere og deres
medløpere, vente fra himmelens og jordens skaper, Abraham, Isak og Israels Gud.
"It
is not Jews who should be fearful in the UK, it is the
people who would make Jews fearful – they must leave." (Forfatter og associate editor of The Spectator, Douglas
Murray; https://youtu.be/DqzdnPjPhW0?t=3086)
Det mosaiske
trossamfunn har funnet det best i år å markere Krystallnatten for seg selv –
ved synagogen i Oslo. "-De siste
årene har det handlet mye om konflikten i Palestina, og å stå opp mot hat og
polarisering generelt. Vi vil ta markeringen tilbake til å omhandle jødehat, og
hvordan det er å føle seg alene i fellesskap, sier" styreleder Ronen Bahar (inyheter.no gjengir
Vårt Land).
Det er på overtid å rydde i historiefortellingen og (for MainStreamMedia & Regjeringen m.fl.) begynne å formidle
sannheten.
Det begynner kanskje ikke i Klassekampen (jf. Kl.k. 10 november): Forside: "Israelsk eks-offiser:
Ber jøder fordømme Israel".
"Norske våpen og våpendeler kan havne i henda på det
israelske militæret." (S.8)
"Den spanske sosialministeren anklager Israel for å
bevisst utføre folkemord og krever at Spania bryter de diplomatiske båndene med
landet." (S.12-13)
"Henvisning til selvforsvar er mer en slags retorisk
pynting fra israelsk side." (Folkerettsprofessor og tidligere UNRWA-ansatt
Ardi Imseis; s.14-15;
"Ifølge FNs domstol [ICJ] har ikke Israel rett til selvforsvar mot angrep
fra okkupert område. Man kan ikke både være aggressor og påberope
seg selvforsvar, mener folkerettsekspert Ardi Imseis."
S. 16-17; kronikk; Avhistoriseringen – Israel vil ha oss til
å glemme konteksten for krigen. Slik legitimerer de folkemordpolitikken i Gaza;
Ilan Pappe, leder for det europeiske senteret for
Palestina-studier ved universitetet i Exeter.
S. 20-21; "Ber jøder ta avstand fra Israel – Tidligere
soldat i det israelske militæret Yonatan Shapira håper flere norske jøder vil kreve
våpenhvile."
S. 32-33; intervju med "Palestinske Ola Alrantisi"; "Om halsen bærer hun et smykke som
forestiller et kart over Palestina"; "-Du spurte meg hva jeg drømmer
om. Det er det jeg drømmer om, å kunne leve fredelige liv i vårt eget land."
Og
sannhetsformidlingen begynner nok definitivt ikke med Espen Barth Eide (jf. regjeringen.no
2. november): "Krigen har minnet oss om at det ikke finnes noe alternativ
til en fredsprosess og tostatsløsning. Det internasjonale samfunnet kan ikke
fortsette å se vekk. Vi kan ikke la det gå nye 30 år med okkupasjon, krig og
uløst konflikt."
Mer om 'tostatsløsningen' – intervju med President of the Herzl
Institute, Yoram Hazony – her: https://warroom.org/episode-3164-the-lies-presented-by-the-two-state-solution/ (fra 17:18), evt. her: https://podbay.fm/p/bannons-war-room/e/1699553763
.