EVJE & HORNNES KOMMUNE OG HOMO-NASJONENS AUTORITETS-SYMBOL
Til Evje og Hornnes kommunestyre
Fredag 30. juni observeres homo-flagg på tre (antatt offentlig eide) stenger i Evje sentrum.
Jeg er ikke kjent med hva som eventuelt hjemler hendelsen – mulig er det en 'administrativ forføyning' med bakgrunn i aktuelle flaggstengers u-offisielle status.
Hva enn den formelle bakgrunn for det 30. juni observerte er – de ansvarlige er ikke fritatt vurderingsplikt. Skulle ville avholdes nazi-arrangement i sentrum, med svastika i kommunale flaggstenger, ville ønsket bli avvist. Poenget er: Den aktuelle hendelse er nødvendigvis forhåndsvurdert, og kommunal ledelse har så vær så god å være på det rene med, samt forholde seg sakssvarende til, den forelagte saks realiteter og ikke "la seg påvirke av repetisjoner av enkle følelsespregede utsagn og slående visuelle fremstillinger" (sitat professor i klinisk psykologi, Mattias Desmet; Totalitarismens psykologi, s. 109) – ei heller av bekvemmelighet påbløffe seg selv en pervertert virkelighetsoppfatning for dernest forsøksvis å pådytte omgivelsene samme. (Den som finner hakekors-eksemplet utidig, kan lese videre oftestadwriting.com (23.06.22); Pride – en horisontal revolusjon.)
Under 'Kultur i Evje og Hornnes' melder kommunen (facebook) noen dager forut 30. juni at "Ordfører Svein Arne Haugen og kulturleder Maya Hjertholm heiste i dag det fargerike regnbueflagget i sentrum. Målet må være at alle innbyggere føler seg trygge i sitt lokalsamfunn uansett "hvilke farger de bærer"!"
Svada til side – målet er et ganske annet:
En aften
(formodentlig), tidlig i 1978, "on glittering
LSD and love power", kom omsider "the moment when I knew exactly what
kind of flag I would make", forteller Gilbert Baker
(gilbertbaker.com/rainbow-flag-origin-story).
Foto: DJH
"Over the next four
decades, his creation would become embraced across the world as the universal
symbol of the lesbian,
gay, bisexual, and transgender (LGBT) movement."
(gilbertbaker.com/biography).
Tilbake til
Baker's 'origin-story': "I thought of the
American flag … of the … tricolor from the French Revolution and how both flags
owed their beginnings to a riot, a rebellion, or revolution. I thought a gay
nation [sic] should have a flag too, to proclaim its own idea of power.
As a community,
both local and international, gay people were in the midst of an upheaval, a
battle for equal rights, a shift in status where we were now demanding power,
taking it. This was our new revolution: a tribal, individualistic, and
collective vision. It deserved a new symbol.
In the past, when
I had thought of a flag, I saw it as just another icon to lampoon. I had
considered all flag-waving and patriotism in general to be a dangerous joke.
But that changed in 1976. The American Bicentennial celebration put the focus
on the American flag. It was everywhere, from pop art to fine art, from tacky
souvenirs to trashy advertising. On every level, it functioned as a message.
After the orgy of bunting and hoopla surrounding the Bicentennial, I thought of
flags in a new light. I discovered the depth of their power, their
transcendent, transformational quality. I thought of the emotional connection
they hold. I thought how most flags represented a place. They were primarily
nationalistic, territorial, iconic propaganda — all things we questioned in the
‘70s. Gay people were tribal, individualistic, a global collective that was
expressing itself in art and politics. We needed a flag
to fly everywhere."
… everywhere.
"-Me er delte her i
kommunestyret, slik også nasjonen er det, sa ordførar
Svein Arne Haugen, Ap etter at dei folkevalde i Evje og Hornnes hadde gjort sitt vedtak [om
ingen endring] i saka om korleis ein meiner dei offentlege flaggreglane bør vere."
(Setesdølen 08.09.20)
Fra debatten gjengir avisen
Ordføreren: "-Det er … eit vilkår for å heise
flagget at me gjer det for noko me står saman
om. Det skal alltid vere eit
samlande symbol. I dag går debatten om
regnbogeflagget skal kunne heisast på offentlege flaggstenger. Der er meiningane
ulike".
Og siden er det altså OK å heise
et splittende, ikke-samlende flagg på kommunale, 'u-offisielle' flaggstenger –
dertil lokalisert så sentralt og synlig som vel mulig?
30. juni 2022 melder Setesdølen
at "Ordførar Svein Arne Haugen og
kommunedirektør Frantz A. Nilsen hengte opp flagga i sentrumsgata denne veka."
Og hvorfor dét
da? En følelses-basert handling etter "dei forferdelege hendingane i Oslo i
helga" – og dertil med presedens for kommende år?
Forrige året skriver Setesdølen
at "Pride-toget gjekk frå
Spisekroken i Evje sentrum til Dølen Hotell." I år synes ruten utvidet til
å bry flere; "til Evjeheimen, før paraden går ned til Dølen Hotell der det
blir program frå scena i
hagen. Ordførar Svein Arne Haugen skal halde tale".
Sambygdinger som søker
forståelse for sine personlige problemer – problemer av en art som tilhører
privat-sfæren – tilkommer ikke (være seg med eller uten bistand fra
politisk/administrativ kommunal ledelse) å skite ned vårt fellesrom med kjønns-
og seksual-anarkistenes invaderende makt-symbol.
Viser ellers til mitt brev til
Evje og Hornnes kommune ved Ordføreren av 03.12.19 – gjengitt (u. vedl.) nedenfor.
For grunnleggende
realitetsorientering, gå til https://www.mljtrust.org/sermons/old-testament/the-message-of-the-bible-today/ ; Klikk 'Play Sermon' (eventuelt 'Download Sermon') – Dr. Martyn Lloyd-Jones; The Message of the Bible
Today; Exodus 20:1-26;
27.11.1955.
03.07.2023
Dag Jørgen Høgetveit
Dag Jørgen Høgetveit 3. desember A.D. 2019
Evje og Hornnes kommune ved Ordføreren
"I thought of the American flag ...
of the <French> ... tricolor ... and how both flags owed their beginnings
to a riot, a rebellion, or revolution. I thought a gay nation should have a
flag too, to proclaim its own idea of power." "We needed a flag to
fly everywhere." (Gilbert Baker; gilbertbaker.com)
VEDR. HOMOFLAGGET
Etter ordfører Bjørn Alfred Ropstads
fratreden, kan vel rimelig antas at den lille homoforeningen, for tiden under
nytalenavnet FRI, igjen vil anmode kommunen om å la vaie homonasjonens banner i
offentlig flaggstang.
Vedlagte Mannlig og kvinnelig skapte han dem
..., redegjør mer utfyllende for homoaktivisme—problematikken.
Med hilsen
Dag
Jørgen Høgetveit
Vedl. som anf.