RETTSSAKEN
SOM UMULIG KUNNE TAPES OG SOM PR. I DAG ER TAPT I TO INSTANSER -
samt også
ET ALDELES
ÅPENT BREV TIL KONSERNDIREKTØR STEFFEN SYVERTSEN, AGDER ENERGI
"Forbrukerkjøpsloven
har mer "kjøpervennlige" regler enn kjøpsloven, og regelverket er
utformet så det skal være lettere å forstå... skal ... den forståelig[e]
utformingen gi økt forbrukervern." (Forbrukerkjøpsloven; innledning)
"Rettsvesenet",
sier regjeringsrådet Gustaf Petrén, ""er her i Sverige ikke stort
annet enn en utløper av administrasjonen. Dommerne kommer stort sett fra den
offentlige forvaltning, og de føler seg som en del av apparatet. De ser det
ikke primært som sin oppgave å beskytte samfunnsborgeren mot staten, men tvert
imot å beskytte staten mot samfunnsborgeren."" (Hans Magnus
Enzensberger; Akk, Europa! (1987); s.21)
"Det
vi ser utspille seg i høst, er ikke rettsstaten som oppdager og retter opp egne
feil. Tvert imot. Sakene er drevet fram av flombelysning fra dokumentarer,
bøker og tv-serier, samt utrettelig arbeid fra advokater. Vi kan alle tenke oss
hvordan de hadde endt uten trykket fra utsida." (Justismord; leder i
Klassekampen; 14.11.22)
"Dommen
vi nå [3. november] fikk [i Borgarting lagmannsrett], er ikke en dom som gir
tillit til rettsapparatet, dessverre. For folk som har store akutte og
åpenbare, lett testbare helseplager fra AMS-målere og andre strålekilder, vil
dommen oppfattes som noe i nærheten av justismord. Vi serverte på et fat i
retten vitnemål fra tre av klodens fremste forskere på feltet, og vi forklarte
hvordan begrunnelsene bak dagens grenseverdier bygger på mekanismer som fjerner
all forskning som påviser relevante helsevirkninger fra bordet før vurderingene
gjøres." (Forvaltningens ekkokammer fører til sviktende tillit; Einar Flydal;
einarflydal.com 04.11.22)
Dag Jørgen
Høgetveit; desember 2022
I Sverige
er det slik at rettsapparatet er en utløper av administrasjonen, i motsetning
til i Norge, hvor ...
Dream on
...
Et
eksperiment:
Et
ikke-elektrifisert rom (et rom noen meter unna el.installasjon) vil typisk
kunne ha et elektrisk vekselfelt midt i rommet (dvs. i 'tomme' luften) på 2
V/m.
Tilsvarende
vil et elektrifisert rom typisk ha 30 V/m.
Koble noen
meter ledning til hhv. jord i vegg-stikk (evt. utvendig jordspyd) og til ene
stikken på et AC-voltmeter - voltmeterets annen stikke holdes mellem fingre på
ene hånden.
Avlest
spenning i 'ikke-elektrifisert' rom vil kunne være 0,1 V. Midt i det
elektrifiserte rommet 1 V. Gå nærmere vegg (for anledningen 1 m. til el-stikk
på andre siden av gipsvegg - ingen indre kabling): 1,5 V. Legg skulder til
veggen: 4 V.
(Husk
f.eks. at hjertestyringen ikke måles i V men i mV. Husk også at målt påvirkning
oftest består av mye annet enn oppgitte 50 Hz.)
Avslutt
evt. eksperimentet med å forsøksvis innbilde deg at de målte utslag (av
presumptivt 'trådbunden' energi) er uten (potensielt uheldig) biologisk effekt.
Et knippe
saksøkere bad for en tid tilbake om at deres (tingretts-)sak
ble satt med en fast dommer. Retten ble satt med dommerfullmektig; og tapt -
Søndre Østfold tingrett 7. juni 2021.
For
ankesaken ble bedt om at retten måtte inkludere fagkyndig ekspertise utover
rent juridisk. Slik ble det ikke. Saken tapt - Borgarting lagmannsrett 3.
november 2022.
I sakens
hovedanke er spørsmålet om el.abonnent kan kreve dom for at nettselskapet Elvia
AS ikke kan kutte strømmen fordi om abonnenten motsetter seg AMS-installasjon
(jf. dom s.2).
"I
hovedanken har nettkundene prinsipalt gjort gjeldende at forbrukerkjøpsloven §
48 a ikke gir grunnlag for å gjøre unntak fra leveringsplikten etter
energiloven § 3-3 i den foreliggende sak. Det er vist til at
forbrukerkjøpsloven § 48 a først og fremst regulerer de situasjoner hvor det
foreligger betalingsmislighold mv. fra nettkundenes side. Den foreliggende sak
ligger utenfor det forbrukerkjøpsloven § 48 a er ment å regulere, og den kan
derfor ikke gjøre innhugg i leveringsplikten." (s.4)
"De
ankende parter har som nevnt gjort gjeldende at forbrukerkjøpsloven § 48 a ikke
gir grunnlag for å gjøre unntak fra leveringsplikten etter energiloven § 3-3.
Lagmannsretten finner det klart at denne anførselen ikke kan føre frem. Det er
på det rene at særregelen om stengingsrett i forbrukerkjøpsloven § 48 a går
foran den generelle leveringsplikten etter energiloven § 3-3. Formålet med å gi
en særbestemmelse om stengingsrett er nettopp å gi nettselskapene adgang til å
stenge strømmen der det foreligger vesentlig kontraktsbrudd – uten hinder
av den generelle leveringsplikten etter energiloven § 3-3." (1.4.1, s.30)
Javisst -
og så?
Vi beveger
oss inn i utredning vedr. kontraktsbrudd og (1.4.3, s.32) "Lagmannsretten
kan ikke se at det er rettskildemessig dekning for å hevde at det bare er
betalingsmislighold som gir grunnlag for stenging." Neivel.
Men hva
sier loven?
Som sitert
innlednigsvis vektlegger Forbrukerkjøpsloven forståelighet i utformingen med
henblikk på "økt forbrukervern" - hvilket formodes å innebære at
'forbruker' (eks.vis ved "avtale
med nettselskap om overføring av elektrisk energi" (§ 2)) skal kunne lese
sine forbrukervernbetingelser ut av loven - uten kjennskap til forutgående
utredninger, proposisjoner, andre lover, forskrifter, nemndsavgjørelser,
domsslutninger, presedenser ...
§ 48 a
kunne med letthet ha vært formulert anderledes, men omhandler utelukkende
betalingsmislighold.
F.eks. skal
("skal") et varsel om stenging opplyse "at stenging ikke vil
skje dersom forbrukeren betaler innen ..."
Gulating
lagmannsrett skriver i (midlertidig forføynings-)kjennelse 1. desember 2021 (og
sladdet navn er i det følgende gjengitt "N.N."): "Hovedkravet i
forføyningssaken går ut på at N.N. har rett til uavbrutt strømleveranse fra
Lyse. For at N.N.s hovedkrav skal være sannsynliggjort, må lagmannsretten ved
en prejudisiell vurdering komme til at det er mer sannsynlig at N.N. vil vinne
frem med kravet i en eventuell etterfølgende rettsak, enn at vedkommende ikke
vil det". (s.5)
Side 6 ff.
(og her følger et heller langdrugt sitat - uthevelse i teksten er gjort av
meg): "Partene synes ... å være uenige om Lyse [Elnett AS] har plikt til å
installere moderne måler uten kommunikasjonsmodul, jf. forskrift om måling,
avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets
nøytralitet mv. § 4-1, og i hvilken grad slik måler er kilde til helsemessige
utfordringer. Slik lagmannsretten ser det vil det rettslige tvistespørsmål i
like stor grad være spørsmål om N.N. er pålagt å tåle slik installasjon i eget
nettanlegg med hjemmel i lov eller forskrift, og om det i den forbindelse kan
og skal tas hensyn til N.N.s anførte helsemessige utforminger [sic] ved valg av
teknisk utstyr, jf. blant annet energiloven § 4-3 tredje ledd. Disse
spørsmålene kommer imidlertid ikke på spissen i forføyningssaken.
Sakens
grunnleggende utgangspunkt er at Lyse plikter å levere strøm til N.N. i henhold
til energiloven § 3-3, og unntak vil kreve rettslig grunnlag.
Adgangen
til å stenge strømmen er ikke regulert i energiloven eller tilhørende
forskrifter. Ved lov av endringer i forbrukerkjøpsloven (lovregulering av
strømavtaler) EL.30.06.2006 nr. 46 ble forbrukerkjøpsloven ble gitt anvendelse
i avtaleforhold om overføring av elektrisk energi mellom nettselskap og
forbruker med enkelte tilpasninger, jf. forbrukerkjøpsloven § 2 første ledd
bokstav d. Loven kommer også til anvendelse ved levering på grunnlag av
leveringsplikt etter energiloven § 3-3, jf. John Egil Bergem: Norsk
lovkommentar til forbrukerkjøpsloven § 2 første ledd bokstav d.
Forbrukerkjøpsloven
§ 48 a regulerer situasjonen der nettselskapet på egen hånd, uten å gå veien om
domstolene, ønsker å stenge strømleveransen, sml. LB-2010-114298. Adgangen til
å stenge forbrukerens elektriske anlegg er også regulert i bransjens
standardavtale § 7-1. Partene er uenige om hvilken versjon av standardavtalen
som er gjeldende i rettsforholdet mellom N.N. og Lyse, og hvilken avtalefrihet
som gjelder på dette punktet. Ettersom forbrukerkjøpsloven uansett er
ufravikelig i forbrukerforhold, vil lagmannsretten ta utgangspunkt i
forbrukerkjøpslovens vilkår.
Etter
forbrukerkjøpsloven § 48 a kan nettselskapet etter skriftlig varsel stenge
overføringen av elektrisk energi til forbrukeren dersom det foreligger
"vesentlig kontraktsbrudd" fra forbrukerens side i avtaleforholdet
med nettselskapet, jf. § 48 a første og andre ledd, jf. § 2 første ledd bokstav
d. Av forarbeidene til § 48 a fremgår at kravet om vesentlig kontraktsbrudd
innebærer at det må foreligge et markert avvik fra riktig oppfyllelse. Det skal
foretas en totalvurdering hvor det blant annet legges vekt på karakteren og
omfanget av kontraktsbruddet, årsaken til kontraktsbruddet, nettselskapets
øvrige sanksjonsmuligheter og forholdsmessighet mellom nettselskapets interesse
i å stenge anlegget og virkningen for forbrukeren. Det er uttalt at strøm er et
nødvendighetsgode og en monopolytelse, som tilsier at det må være en høy
terskel for å stenge. Lagmannsretten viser til Ot.prp. nr. 114 (2004-2005) side
148, hvor det også fremgår følgende:
Det følger av første ledd første punktum at
grunnvilkåret for å stenge er at det foreligger vesentlig kontraktsbrudd fra
forbrukerens side. Begrepet kontraktsbrudd dekker i prinsippet både
betalingsmislighold og andre former for mislighold fra forbrukerens side, men
vesentlighetskravet vil nok sjelden være oppfylt ved brudd på andre
forpliktelser enn betalingsplikten. Det kan være aktuelt at brudd på andre
forpliktelser sammen med betalingsmislighold vil utgjøre vesentlig
kontraktsbrudd. Videre vil flere kontraktsbrudd kunne kumuleres slik at de til
sammen utgjør vesentlig kontraktsbrudd. Departementet viser i denne sammenheng
til synspunktene i NOU 2004:4 s. 135, som det slutter seg til.
Det samme
uttales en enda klarere ordelag på side 116:
Departementet slutter seg videre til at et krav om
vesentlig kontraktsbrudd i prinsippet dekker alle former for kontraktsbrudd,
men at stengingsretten i praksis bare vil være aktuell ved betalingsmislighold,
og at vesentlighetskravet sjelden vil være oppfylt ved brudd på andre
kontraktsforpliktelser enn betalingsplikten, jf. NOU 2004:4 s. 135
Tingretten
har på sin side tatt utgangspunkt i nåværende standardkontrakt punkt 7-1. Av
denne følger at det vil foreligge vesentlig kontraktsbrudd fra kundens side ved
manglende medvirkning til Nettselskapets oppfyllelse
av lov- og forskriftsfastsatte forpliktelser og vesentlig brudd på krav til
medvirkning i forbindelse med installasjon, vedlikehold, måleravlesing eller
kontroll av måleutstyr.
Standardavtalen
gir etter lagmannsrettens oppfatning anvisning på en vesentlig bredere
vurdering enn det forarbeidene forutsetter, og gir samlet sett vesentlig lavere
terskel for å konstatere vesentlig mislighold i forbrukerens disfavør. Det
hefter derfor mangler ved tingrettens generelle rettslige utgangspunkt. Ved den
konkrete vurdering fant tingretten at N.N.s manglende medvirkning til
installasjon av måler utgjorde vesentlig mislighold, som dannet grunnlag for å
avbryte strømleveransen i medhold av standardavtalen og forbrukerkjøpsloven §
48 a.
Lagmannsretten
er derimot av den oppfatning at forbrukerkjøpsloven § 48 a ikke kan benyttes
som hjemmel for å stanse strømmen i et tilfelle som det foreliggende, og at
hovedkravet derfor mest sannsynlig vil vinne frem.
Selv [om?]
manglende medvirkning til installasjon av moderne måler vil kunne inngå i en
samlet vurdering av hvorvidt misligholdet er vesentlig etter loven, er det ikke
holdepunkter i forarbeidene for at medvirkningsplikten alene kan bli avgjørende
i vesentlighetsvurderingen etter forbrukerkjøpsloven § 48 a første ledd når det
ikke samtidig foreligger betalingsmislighold. Det har i denne forbindelse
betydning at varslingsregelen i forbrukerkjøpsloven § 48 a andre ledd bokstav a
forutsetter at forbrukeren har misligholdt betalingsplikten. Lagmannsretten kan
ikke se at det finnes rettspraksis som skulle tilsi et annet resultat, og
finner ikke grunn til å vektlegge de siste års avgjørelser i Elklagenemnda som
er avsagt med eller uten dissens.
I den
samlede vurderingen av hjemmelsgrunnlaget for å stenge strømmen til N.N.,
finner lagmannsretten det naturlig å også knytte enkelte merknader til de
øvrige vilkår i forbrukerkjøpsloven § 48 a og tilhørende forarbeidsuttalelser.
Av forbrukerkjøpsloven § 48 a første ledd bokstav b fremgår at det uansett ikke
vil være tilstrekkelig at et kontraktsbrudd er vesentlig, ettersom stenging i
tillegg krever at forbrukerens innsigelser mot stengingsgrunnlaget er
"åpenbart grunnløse". Etter lagmannsretten syn er terskelen for å
stenge strømmen til en forbruker ytterligere hevet slik tilleggsvilkåret er
utformet. Av Ot.prp. nr. 114 (2004-2005) side 148 fremgår:
Ifølge første ledd annet punktum bokstav b kan
stenging heller ikke skje dersom forbrukeren har innsigelser mot grunnlaget for
stengingen, med mindre innsigelsene er "åpenbart grunnløse". Når
dette er tilfellet, vil måtte bero på en nærmere vurdering. Som arbeidsgruppen
peker på i NOU 2004:4 s. 161, må bestemmelsen sees i sammenheng med at stenging
kan fungere som et effektivt virkemiddel for å drive inn kravet på betaling av
nettleie (inkasso). Dersom det er tvist om grunnlaget for stengingen, bør denne
tvisten få sin avklaring hos domstolene eller annet tvisteløsningsorgan før det
eventuelt kan bli tale om å foreta stenging. Se ellers merknadene under punkt
13.4.5 foran.
Lagmannsretten
kan etter en samlet vurdering ikke se at lovgiver har hatt foreliggende
situasjon for øye ved utforming av hjemmelsgrunnlaget i forbrukerkjøpsloven §
48 a. Stenging av strømmen er tiltenkt å være et effektivt virkemiddel i en
inkassossituasjon, men skal ikke brukes som pressmiddel i en reell tvist mellom
partene. Slik lagmannsretten ser det berører dette kjernen i hovedkravet til
N.N. Det foreligger her reell tvist om adgangen til å stenge strømmen i medhold
av forbrukerkjøpsloven § 48 a, når det ikke foreligger betalingsmislighold. Denne
innvendingen er heller ikke åpenbart grunnløs.
Slik
foreliggende begjæring er inngitt er lagmannsretten uenig med tingretten i at
det er nødvendig å sannsynliggjøre at måleren vil utgjøre noen helsemessig
risiko. Lagmannsretten finner grunn til å legge til at N.N.
uansett vil ha en beskyttelsesverdig interesse i å få rettslig avklaring på
spørsmålet om hun kan pålegges installasjon av moderne måler på egen eiendom,
uten at nettselskapet stenger strømmen. N.N. vil derfor mest sannsynlig få
medhold i sitt krav om uavbrutt strømleveranse, all den tid Lyse hverken har
tvangsgrunnlag for stenging av strøm eller tvungen installasjon av moderne
måler.
Begjæringen
tas etter dette til følge."
Så langt
Bergen. Tilbake til hovedstaden:
"Subsidiært
har ... nettkundene anført ..."; "Atter subsidiært har nettkundene
vist til at stengingsretten uansett er avskåret etter forbrukerkjøpsloven § 48
a første ledd annet punktum. Det fremgår der at stengning ikke kan skje dersom
det er fare for liv eller helse (bokstav a), eller dersom forbrukeren har
innsigelser mot grunnlaget for stengingen, som ikke er åpenbart grunnløse
(bokstav b). Etter nettkundenes syn er begge alternativer anvendelige i denne
saken." (s.4; og 1.5, s.36-37:)
"Det
sentrale spørsmålet er hvorvidt nettkundene "har innsigelser mot grunnlag
for stengingen, som ikke er åpenbart grunnløse", jf. bokstav b."
"Etter
nettkundenes syn reiser saken kompliserte spørsmål om virkningen av stråling
som det ikke er internasjonal enighet om. Innsigelsene er dermed ikke "åpenbart
grunnløse"."
"Etter
lagmannsrettens syn vil innsigelser være "åpenbart grunnløse" dersom
de etter sitt eget innhold ikke kan underbygge nettkundens krav. Dette vil være
situasjonen dersom en nettkunde motsetter seg installering av AMS på prinsipielt
grunnlag, uten samtidig å gjøre gjeldende at strømmåleren vil påføre
vedkommende vesentlige helsemessige ulemper... . Etter lagmannsrettens syn vil
innsigelser også være «åpenbart grunnløse» dersom de ikke ledsages av nødvendig
dokumentasjon. Det fremgår uttrykkelig av avregningsforskriften § 4-1 annet
ledd at bare helseulemper som er dokumenterbare, gir grunnlag for unntak fra
installasjonsplikten." (s.38)
Rettens syn
kan bestrides - en forskrift som krever dokumentasjon gjør ikke en
'udokumentert' innsigelse (ihht. Forbrukerkjøpsloven) "åpenbart
grunnløs". (Forbrukerkjøpsloven er førende - ikke aktuelle forskrift.)
Det kan
ellers synes som retten snevrer noe som reelt er "prinsipielt", et
"spørsmål om virkningen av stråling som det ikke er internasjonal enighet
om", snevrer det prinsipielle inn til det individuelle, til et spørsmål om
dokumentasjon fra den enkelte saksøker; som retten (s.39) skriver ifm. seks av
saksøkerne: "Etter lagmannsrettens syn må deres innsigelser inntil videre
anses som "åpenbart grunnløse". Denne vurderingen vil imidlertid
kunne falle annerledes ut dersom de senere fremlegger nødvendig dokumentasjon.
[N.N. alias
antagelig resterende tre saksøkere] har alle fått fritak etter
avregningsforskriften § 4-1 annet ledd bokstav b for AMS med
kommunikasjonsenhet. De har så langt ikke dokumentert at de også vil påføres
vesentlige helseulemper av AMS uten kommunikasjonsenhet, jf. punkt 1.3.2 ovenfor.
Etter lagmannsrettens syn må derfor også deres innsigelser inntil videre anses
som "åpenbart grunnløse", men vurderingen vil kunne falle annerledes
ut dersom de senere fremlegger nødvendig dokumentasjon."
Dette
skulle kunne summeres opp til at: Bare gi nettselskapet
"dokumentasjon" (det vil vel si legeattest) på "vesentlige
helseulemper" ved AMS-installasjon med eller uten kommunikasjon, og dine
innsigelser til stengingsvarsel vil mulig ikke lengre anses "åpenbart
grunnløse" og strømmen kan ikke kuttes. I og for seg ikke det aller
dårligste utganspunkt i møte med nettselskap som de facto ønsker å skade heimen
din -og deg selv.
Men:
Saksøkernes utganspunkt synes være heller det 'generelle', prinsipielle enn det
individuelle - skjønt naturligvis med individuell anvendelse.
1.2.4,
s.14-15: "Et hovedsynspunkt fra nettkundenes side har vært at også
stråling eller spenningsvariasjon
under
grenseverdiene, kan være helseskadelig. Når det gjelder stråling, er det blant
annet vist til at grenseverdiene bygger på den forutsetning at skade på
mennesker og dyr bare vil kunne inntre dersom strålingen leder til oppvarming
(det "termiske paradigmet"). Dette er imidlertid bare én av flere
mulige skademekanismer, hevdes det. Elektromagnetisk stråling vil kunne ha skadevirkninger
også om det ikke skjer noen oppvarming. Til støtte for dette er det ført flere
sakkyndige vitner, og det er fremlagt en rekke forskningsartikler om emnet.
Før
lagmannsretten går inn på denne bevisførselen, kan det være grunn til å
fremheve at det faller utenfor sakens rammer å ta standpunkt til hvorvidt de
grenseverdier som gjelder for stråling og spenningsvariasjon, bygger på et
korrekt faktisk grunnlag. Det faller også utenfor sakens rammer å ta standpunkt
til hvorvidt det beskyttelsesnivået som reglene gir uttrykk for, er rimelig og
hensiktsmessig. Saken gjelder ikke gyldigheten av de generelle reglene på dette
området."
Skriver
retten, og synes definere et "hovedsynspunkt fra" sak-søkernes side
ut av saken.
(Ikke at
ikke retten har gjort seg opp en (feil-)oppfatning: "Bevisførselen under
ankeforhandlingen gir ikke grunnlag for å hevde at stråling under
grenseverdiene, er helseskadelig", skriver retten (1.2.4, s.22), og viser
til det de finner "å være representativt for det som er det rådende syn på
dette området" - nettopp "det rådende [offisielle, administrative]
syn" som saksøkerne utfordrer med sin bevisførsel - en bevisførsel retten
ikke underkaster en selvstendig vurdering. S. 15 igjen:)
Retten
skriver videre: "Spørsmålet er i stedet [sic] om nettkundene vil påføres
helseulemper om det installeres AMS hjemme hos dem [og vi er tilbake i det
individuelle]. Dette innebærer at det ikke i seg selv er avgjørende at
strålingen og spenningsvariasjonen ligger under grenseverdiene. Spørsmålet er
om stråling og spenningsvariasjon påfører nettkundene "vesentlig og
dokumenterbar ulempe", jf. avregningsforskriften § 4-1 annet ledd bokstav
b, og om deres anførsler knyttet til dette er "åpenbart grunnløse",
jf. forbrukerkjøpsloven § 48 a første ledd annet punktum. Omvendt vil det
heller ikke være tilstrekkelig å påvise at stråling og spenningsvariasjon under
grenseverdiene, kan lede til vesentlige helseulemper. Det må i tillegg
sannsynliggjøres at den generelle risiko som i tilfelle foreligger, har realisert
seg – eller vil realisere seg – i det konkrete tilfellet."
Retten finner, etter å ha hørt ekspertvitnene og blitt
presentert for noen tusen sider omhandlende stygge realiteter i "den
generelle risiko", at "det konkrete tilfellet", den enkelte
saksøker, må "sannsynliggjøre" at evt. "risiko" "har
realisert seg - eller vil realisere seg" - dette antagelig ved hjelp av en
legeattest. Og kanskje det kan ordne seg for den informerte saksøker.
Øvrige millioner får bare fortsette 'å spise asbest'
og se det an - hva som evt. "vil realisere seg".
Men altså: Fordi (den i retten fremlagte)
dokumentasjon viser generell risiko, er det også (dokumenterbar el.overfølsom
eller ei) 'risikosport' å utsettes for aktuelle teknologi og følgelig ikke
'åpenbart grunnløst' å motsette seg samme - men (slik) logikk er irrelevant for
Borgarting lagmannsrett, den er funnet utenfor rettens kompetanse.
For (synes det): "Det sentrale spørsmålet for
lagmannsretten er ... ikke hvorvidt stråling og spenningsvariasjon generelt
sett kan innebære helsefare." (1.2.1, s.10)
Men det synes det å være for den enkelte
saksøker. Og svaret på dette "sentrale spørsmålet" har generell
anvendelse og videre individuell anvendelse for saksøkerne - (forsåvidt uten at
saksøkerne behøver involvere lege og søke AMS-fritak for ikke å bli strømløse
eller oppleve AMS-tvangsinstallasjon i heimen.)
Og dette svaret, og altså svaret på om dette
utgjør en 'åpenbart grunnløs innsigelse' mot et stengingsvedtak, dette svaret
kom ikke fra Søndre Østfold tilngrett. Det kom heller ikke fra Borgarting
lagmannsrett.
Saken ankes.
ET ALDELES
ÅPENT BREV TIL KONSERNDIREKTØR STEFFEN SYVERTSEN, AGDER ENERGI
I 2016 ble
søkt fritak for AMS-installasjon.
Søknaden
ble ledsaget av legeattest som m.a. nevner at diagnose eloverfølsomhet er
stillet i 2003; den lister flere, av meg
beskrevne, el. relaterte plager samt også eksempler ("f.eks.") på
deravfølgende unngåelser (herunder moment som ikke spesifikt relateres til
trådløse installasjoner).
Eloverfølsomhet
i alminnelighet - ikke per se for (kun) kommunikasjonskort i en smartmåler.
Fritak ble
innvilget: "I utgangspunktet innebærer NVEs vedtak at samtlige strømmålere
skal byttes ut. Det kan imidlertid gjøres unntak dersom installasjonen er til
vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker, jf. § 4-1 i Forskrift om
kraftomsetning og nettjenester. Det betyr at el-overfølsomme med legeerklæring
kan innvilges fritak fra ny måler.
Agder Energi
Nett tar hensyn til innsendte legeerklæring og dere vil ikke få installert den
nye smart strømmåleren."
Vedtaket er
ledsaget av teknisk feilinformasjon egnet til å nedtone risikomomentet ved
trådløs AMS.
Og merk:
Innvilget fritak er ikke ledsaget av et eneste ord om fritak fra deler
av nyinstallasjonen - det "innvilges fritak fra ny måler."
Det går 15
måneder (mars 2018), og Agder Energi (AE) skriver: "Norges vassdrags- og
energidirektorat (NVE) har vedtatt at innen 1. januar 2019 skal alle landets strømkunder
ha tatt i bruk nye, automatiske strømmålere.
Dette betyr
at din gamle strømmåler må byttes ut med ny strømmåler, uten kommunikasjon. Den
nye måleren vil fungere på lik linje med den gamle."
NVEs vedtak
om "automatiske strømmålere" betyr imidlertid ikke "at
din gamle strømmåler må byttes ut med ny strømmåler, uten kommunikasjon"
for de tilfeller hvor intet automatisk skal kommuniseres - dvs. ved innvilget
fritak.
Utbedt
dokumentasjon for at AE er pålagt målerbytte, er ikke mottatt.
AE skriver
videre: "I følge NVE kan kunder som har fått fritak etter § 4-1 bokstav b)
i Forskrift om kraftomsetning og nettjenester ikke kreve å få beholde
eksisterende måler. Kundene må akseptere at fritaket er oppfylt når
kommunikasjonsenheten i den nye måleren er fjernet eller deaktivert."
(Og ikke
engang hvorvidt kommunikasjonsmodulen blir "fjernet eller deaktivert"
besvares av AE - der kjennes tilfelle hvor "deaktivert" er blitt
aktivert.)
Halvåret
senere, september 2018, når de fleste AMS-fritatte må antas ha fått installert
AMS-forberedt strømmåler, kommer nytt brev fra AE - tema: avlesningsgebyr.
Med to
ukers varsel får man (og 'man' kan antas ofte være syke mennesker med svekket
økonomi samt svekket handlingskapasitet som følge av strålingsrelatert
hadicap); med to ukers varsel får man melding om innføring av et ikke
ubetydelig gebyr samt at din egen måleravlesning for fremtiden må kontrolleres.
Men gebyr
og kontroll kan unngås: "Be om installasjon av smart strømmåler." Dvs.
be om å få montert, evt. aktivert, kommunikasjonskortet i nylig installert
måler. "Dersom installasjonen av smart strømmåler oppleves som vesentlig
ulempe, kan Agder Energi Nett bistå med teknisk tilretteleggeing. Du må dekke
ekstrakostnadene for dette."
Dette
skrives til abonnenter som allerede har dokumentert "vesentlig og
dokumenterbar ulempe" (forskr. 4-1b). Syke mennesker inviteres, med seg
selv som guinea pig samt sykdomssensibilisering som sannsynlig utfall,
inviteres til på kort varsel ta stilling til helseekseperiment evt. med
egenfinansiert "teknisk tilrettelegging".
"Kontakt
vårt bookingsenter innen 1. oktober for å unngå avlesningsgebyr. Vi hjelper deg
gjerne".
Forsøk på
saklig dialog med AE har ikke lykkes.
Fra AE er
mottatt 'godag-mann-økseskaft'-svar, klipp-og-lim i slitne påstander, en suppe
av fakta, urimeligheter, halvsannheter og usannheter - herunder teknisk
desinformasjon (for dokumentasjon, se i arkivet evt. div notater publisert i
kommentar-avisa-no), opphør av fritaksvedtak, gjentagne strømsperringstrusler
samt trussel om rettsforfølgelse - og vi går til oktober 2020:
"Agder
Energi Nett (AEN) viser til tidligere dialog ... Ettersom dine innsigelser mot
AMS knytter seg til frykt for ["frykt"? - konkret kunnskap om]
stråling fra måleren, tilbyr vi [å velge ett av tre] ...:" "Måler med
deaktivert kommunikasjon intalleres. Ved installeringen bir kommunikasjonen på
den nye måleren deaktivert. Måler med deaktivert kommunikasjon imøtekommer i
realiteten alle kundens innsigelser knyttet til stråling. De innsigelser som da
gjenstår er ikke forankret i forhold som kan tillegges vekt i en rettslig
vurdering. Det er da ingen forskjell på gammel og ny strømmåler når det gjelder
stråling, innsamling av forbruksdata etc."
"På
denne måten får AEN tilfredsstilt de regulatoriske forpliktelsene knyttet til
forskriftens krav, samtidig som vi fullt ut imøtekommer din frykt knyttet til
negativ helsepåvirkning."
"Dersom
det likevel mot formodning skulle vise seg at det ikke er mulig å finne en
løsning som begge parter kan akseptere, forbeholder AEN seg retten til på et
senere tidspunkt å gjenoppta/iverksette nødvendige skritt, herunder rettslige,
skritt for å oppfylle sine regulatoriske forpliktelser."
(Brevet har
forøvrig en lengre sekvens der klipp og lim og utelatelser fra div. lov,
forskrift og avtale forsøker etablere stengningsrett.)
AEs
'løsning', måler med deaktivert kommuniksajon, "imøtekommer i realiteten
alle kundens innsigelser knyttet til stråling", da bortsett fra
abonnentens innsigelse til stråling fra måleren - høyfrekvente
spenningstransienter (alias 'skitten strøm') formidlet fra måleren og formidlet
over tilkoblet el-nett.
November
2022.
Jeg leser
(einarflydal.com 24.11.22) at "Agder Energi Nett (AEN) har sendt de
kundene som fortsatt ikke har villet skifte til AMS-måler, et varsel med tre
alternativer: Nekter du fortsatt, må du forvente en stevning i posten.
Svarfrist: i morgen den 25.11 2022.
AEN viser
til en dom som skal legitimere at nettselskapene har rett til å tvinge seg inn
om kundene ikke skaffer seg en legeattest, og at de ikke kan forlange en måler
uten skitten strøm, bare fritak for radio-delen."
(Jeg antar,
uten å vite, at aktuelle dom er en (ikke primært helserelatert) dom fra Kr.sand
tingrett i sommer, hvor kanskje det vesentligste er at "Retten ... ikke er
kjent med ..." - "Retten bemerker ... at den ikke er kjent med
anerkjent vitenskapelig forskning som tilsier at AMS-målerne medfører en økt
helserisiko grunnet stråling e.l. Tvert imot viser den foreliggende anerkjente
vitenskapelige forskning at AMS-målerne ikke medfører noe økt risiko for
stråling [sic]. Retten understreker likevel at det ikke kan utelukkes at
personer opplever helseutfordringer, men at plagene må antas å skyldes frykt
for økt stråling, overvåking, hacking e.l., ikke forhold ved selve AMS-måleren.
Helseutfordringne synes dermed å være eksternt begrunnet"; dommen sitert i
einarflydal.com 13.07.22 - Flydal kommenterer: "Retten hevder her at den
ikke "er kjent med" "anerkjent forskning som" osv. Hvem er
det som avgjør hva som er "anerkjent"? Er det myndighetene,
forskningsmiljøer eller ICNIRP? Hele utsagnet er lett å ta til inntekt for at
"det ikke fins noen skikkelig forskning som påviser helseskadelige
virkninger".
De
oversatte artiklene du har fått her på bloggen i det siste, viser at slik
forskning fins, og at den faktisk utgjør den dominerende delen. Og når det
meste av forskningen sier det samme, er dens funn selvsagt anerkjent i store
forskningsmiljøer.")
Jeg har
ikke lest aktuelle 'varsel', brev fra AE, men antagelig er slikt forsøkt
levert. I elektronisk melding, sendt uvedkommende tredjepart, skrives at
"Agder Energi Nett har mottatt post i retur som følge av feil eller
mangler i din postadresse" - de ber "om at du tar kontakt med oss:"
Imidlertid
er intet feil med postadressen registrert hos Aust-Agder Kraftverk for femti år
siden. Feilen må ligge et annet sted.
Det er ikke
tatt kontakt med nettselskapet.
Dersom AE
for n'te gang har forfattet et trusselbrev - bøy av eller det får rettslige
følger samt også tvangsinstallasjon - bør de etter mitt skjønn først besidde
dokumentasjon på fremkommet postsending - før de evt. forsøker engasjere
Kr.sand tingrett for å få (tvangs-)installert en måler som "vil fungere på
lik linje med den gamle" (A.E.), en måler AE ikke er forpliktet til å
installere (jf. O.&En. dep til S. Werenskiold; 04.12.19; ref 19/33-), en
måler som på tidspunkt for installasjons-fritak på ingen måte var tema - en
måler som (etter dom av 3. november 2022 i Borgarting lagmannsrett) per se er
funnet fritaksberettiget.
Ankedommen
i Borgarting lagmannsrett 3. november burde gi AE pause.
Vedr.
unntaks-, fritaksbestemmelsen "antar lagmannsretten at det må kreves at
helseulempene kan dokumenteres ved fremleggelse av en alminnelig legeattest.
Rundskrivet fra Helsedirektoratet [14.03.18] er ikke til hinder for dette.
Siden ulempevirkningen skal knytte seg til virkningene av en eventuell
fremtidig installering av AMS, vil en slik legeerklæring vanskelig kunne romme
mer enn en prognose om hvilke ulemper dette vil lede til. Denne prognosen må
basere seg på nettkundens helsetilstand på undersøkelsestidspunktet."
"...
legger lagmannsretten til grunn at det vil være tilstrekkelig om man kan
dokumentere - gjennom fremleggelse av legeattest - at man har symptomer som er
forenlige med det som i dagligtale kalles el-overfølsomhet. I motsatt fall
ville ikke unntaket nå sitt formål." (Dom 1.3.1, s.26-27)
Det vil
følge at abonnenter som hittil vanskelig har kunnet fremskaffe legeattest, nå
oftere kan.
Tyve år
tilbake: "To conduct measurements and at the same time be
electro-hypersensitive has given me an insight that not many have. It often
happens that I am out and feel a poor electric environment with my body at
workplaces where there have been complaints, even though my measuring
instruments [pr 2002 eller tidligere] don't produce any indications."
"If
someone were to ask me if I wanted to work eight hours at a smelting plant with
huge electric furnaces, or two hours at our headquarter's temporary office, I
would choose the smelting plant without hesitation, since I would feel less
sick there and my recovery would be much quicker. I have experience from both
of them. There are 100 times more milliTesla at the smelting plant than at the
office, where there are hardly any measurable levels.
The elctric
furnace uses a great deal of eletric current in a very smooth flow. At the
office, we use less current, but it is very unpredictable.That is what makes
the difference - and we don't register that with our instruments. If
researchers are waiting for the elctro-hypersensitive to come from heavy
industry, they have a long wait. I would refer them to the office, instead.
Yet another
example: There is an unaltered sinus curve in a light bulb, the current follows
the supply current's voltage. In low-energy bulbs, the current is much more
insubordinate. It breaks apart the supply current's sinus curve and generates a
large number of overtones. The exact same applies to the magnetic fields, they
follow the power consumption.
When we
safety engineers go out with our measuring instruments, they are meant to
summarize that confusion down to one collective value; a mathematical average,
a so-called effective value. It is completely unreasonable to state a constant
value for something that fluctuates. The point is that we react to the
unpredictable currents.
A light
bulb actually has a higher milliTesla value than a low-energy lamp. No electro-hypersensitive
person in the world would agree that this corresponds to their reality.
Low-energy lanps are truly a curse. A light bulb shares the supply current's
frequency almost entirely, 50 Hz. A low-energy lamp displays a large number of
new frequencies. One or more of these annoy us more than the 50 Hz. A
photocopoier can produce the same measured value as a monitor, but all
electro-hypersensitive individuals know that standing next to a photocopier is
much worse than a modern monitor." (Black on White - Voices and Witnesses
about Electro-Hypersensitivity; The Swedish Experience; Compiled and commented
by Rigmor Granlund-Lind and John Lind; 2nd Internet Edition Oct 3, 2004 (publ.
på svensk i 2002).)
I
ovenstående er ikke trådløs teknologi temaet, men presumtiv 'trådbunden'.
AE har
mottatt legeattest - den er relatert til den på tidspunktet aktuelle
installasjon.
At
(målerens) 24/7 'skitten strøm' er del av strålingsproblemet, er for informerte
selvsagt og ikke noe som må spesifiseres i legeattest (der hvor el-overfølsomme
søker forskriftsfestet fritak for AMS-installasjon) - hvilket aktuelle attest
da heller ikke spesifikt nevner på et tidspunkt (2016) hvor måler vs. sender
ikke var tema.
Borgarting
lagmannsrett har i dom av 3. november (1.3.2, s.28-29) berørt tilfeller hvor
saksøkere ikke ønsker "AMS uten kommunikasjonsenhet".
Eks.vis
skrives (slik jeg oppfatter det - sladdet dom gjør det litt mindre liketil å
følge personen) om kvinne som bor "i et hus med elektromekanisk
måler" at "Spørsmålet for ... [N.N.s] del er om AMS uten
kommunikasjonsenhet vil være til "vesentlig og dokumenterbar ulempe"
for henne. ... [N.N.] har ikke anført at hun reagerer på de
spenningsvariasjoner som en slik måler vil lede til. Lagmannsretten legger
derfor til grunn at unntaket i avregningsforskriften § 4-1 annet ledd bokstav b
ikke gir grunnlag for fritak fra AMS uten kommunikasjonsenhet."
Vedr. annen
kvinne skriver retten "at hun har fått fritak etter avregningsforskriften
§ 4-1 annet ledd bokstav b for AMS med kommunikasjonsenhet. Lagmannsretten kan
imidlertid ikke se at det er sannsynliggjort at også AMS uten
kommunikasjonsenhet vil påføre henne en "vesentlig og dokumenterbar
ulempe". Legeerklæringen oppgir ikke hvilke plager hun har, med det
fremgår at det er "elektromagnetisk stråling" hun er sensitiv for.
Det er dermed ikke grunnlag for fritak fra AMS uten kommunikasjonsenhet."
(Det å
synes fremgå at retten kan ha en for snever forståelse av strålingsbegrepet,
men det er her underordnet.)
Av
ovenstående følger implisitt at retten anerkjenner rett til fritak, ikke bare
for kommunikasjonsdel, men også for resten av installasjonen - det hele er
spørsmål om dokumentasjon ved legeattest - hvor "legen vil måtte ta
utgangspunkt i - og langt på vei legge til grunn - de opplysninger som
nettkunden selv gir." (Dom 1.3.1, s.27)
Som 'sagt',
dommen i Borgarting burde gi AE pause.
Mer: Jeg
har for lang tid tilbake fremholdt for AE behovet for tilgang til
elektromekaniske målere for evt. utskifting av defekte.
Hvis AE har
valgt å destruere alle utskiftede målere, kan AE få en 'utfordring' når, si,
damen "i et hus med en elektromekanisk måler" med evt. fritak mot
utskifting av denne, må ha 'ny' elektromekanisk måler. AE må evt. få fabrikert
ny - evt. bypasse målepunktet, uten måling, medens måler er til reparasjon.
Jeg innbyr
på ingen måte til 'dialog' - 'dialog' synes for AE være et begrep nyttet
eks.vis når strømløse abonnenter går til tingretten og AE har "valgt å
sette på strømmen igjen, slik at vi kan fortsette dialogen og få byttet
måleren." (Adm.dir. Jan Erik Eldor, AEN, Agderposten 21.07.20)
Jeg innbyr
ikke til dialog. Jeg har i senere år fått bli kjent med et monopolist-konsern
som fremtrer som rent pøbelvelde.
Det er
ønskelig at AEs utidige henvendelser opphører, at strømmen AE distribuerer uten
adekvat helseadvarsel, udiskutabelt bare fortsetter å strømme i ledningen - og
ja: at AE vet å spa opp en elektromekanisk dreieskivemåler eller to ved behov.
28.11.2022
Dag Jørgen
Høgetveit