POSIWID -
PURPOSE OF A SYSTEM IS WHAT IT DOES
"-Mange
var i tvil om de skulle ta inn avlingene i høst. Da taket på strømstøtten ble
hevet, valgte mange å stole på at myndighetene hadde forstått alvoret. At taket
nå senkes igjen, er nesten ikke til å tro. Det spenner beina under
frilandsproduksjon av grønnsaker, noe som går helt imot regjeringens mål om økt
beredskap, økt matproduksjon og økt satsing på grønt." (Gen.sekr. Katrine
Røed Meberg, Norsk Gartnerforbund; Nat. 07.12.22)
Dag Jørgen
Høgetveit; desember 2022
"...
at myndighetene hadde forstått alvoret ... spenner beina under ... noe som går
helt imot regjeringens mål ..."
Har det
noen grad av rimelighet å anta at myndighetene ikke har "forstått
alvoret"?
-Jammen
Regjeringen kan da ikke ... ?
Vel; det
kan Regjeringen - det er jo det Regjeringen gjør.
Fool me
once - shame on you. Fool me twice - shame on me ...
"I
høst var Marthe og Sigbjørn Skjørestad i tvil om de overhodet hadde råd til å
ta opp gulrøttene og knollsellerien sin." "Intens lobbyvirksomhet fra
landbrukets organisasjoner og bønder som pløyde ned avlingene i beste sendetid,
førte til slutt til at taket for strømstøtte ble hevet fra 20.000 til 60.000
kilowattimer fra oktober til nyttår.
-Vi bestemte
oss for å ta opp grønnsakene. Pollestad reiste rundt på signingsferd og lovet
at han ville kjempe med nebb og klør for at ordningen skulle vare fram til
sommeren. Vi føler oss både lurt og skuffa. Nå står grønnsakene på lager, vi
kan ikke skru av strømmen nå, sier Skjørestad."
"-Det
beste man kan si om denne situasjonen er at den gjør det lettere å ta et valg
om å redusere matproduksjonen... Det er en fortvila situasjon og motivasjonen
til å produsere mat er i fritt fall, forteller bonden.
Det er bare
to år siden han og kona tok over gården. De vet svært godt hvordan det er å ha
"vanlige" jobber og kan enkelt vende tilbake til det."
"-Vi
kan selvfølgelig ikke legge ned drifta over natta, men at det blir redusert
matproduksjon fra neste år er det ingen tvil om. Pengene vi skulle brukt på
frø, gjødsel og plantevern bindes nå opp i strømregninger, sier
Skjørestad." (Nat. fortsatt)
Vladimir
Putin skrur av strømmen i nabolandet for at folk skal gi opp.
Regjeringen
(i Norge) skrur av strøm(-støtteordningen som er nødvendiggjort ved
Regjeringens egen politikk) for at ...
Så hva sier
eller gjør man da, Sandra? Det man blir diktert fra Statsministerens kontor?
Sannheten? Forholde seg i ro i et slags mentalt regjeringshi og håpe ett eller
annet skal dukke opp og ha løst problemet man selv er del av før man
forhåpentlig kan krype ut av hiet i godt
vær? Tilsier noe at vi har tid til rikspolitikkens 'system-spill'? Fokusere på
gla'sakene, kanskje?
"Landbruksministeren
mener Facebook-kommentariatet beskylder henne for ikke å forså ståa. Jeg tror
Sandra Borch forstår ståa veldig godt, bondefødt som hun er." (Hans
Bårdsgård; Nat. 30.11.22:)
"Sandra
Borch etterlyser flere gla'saker fra bøndene. Det bør hun få. Vi er mange som
koser oss i solnedgangen."
""Blir
det igjen noe penger av det, da?"
Spørsmålet
var tilforlatelig, og samtidig veldig ladet. Bonden i trettiårene som spurte,
har nettopp trappet ned driften på bruket. Slik jeg gjorde da jeg var i
trettiårene. Sto igjen med småbarn i fjøsdøra da dyretransporten kjørte ut av
tunet med de siste kvigene.
Fra
melkekvote til ammeku, og så til korn: Blir det igjen noe penger av det, ville
ungdommen vite.
Tja, sa
jeg, og tenkte på gjødsel-tonnene på tilhengeren på tunet. 46.850,50 kroner
(inkl.moms) for 3,6 tonn, betalingsfrist 10 måneder før neste kornhøst, hilsen
Felleskjøpet.
Det blir
noe igjen, sa jeg, fordi jeg bruker traktoren og utstyret til far min,
bruktsåmaskinen som en bonde på Byneset kjøpte ny i 1983, og en treskjærsplog
jeg og naboen bygde av to toskjærsploger.
Det blir
noe fordi jeg bruker penger på å kalke jorda istedenfor å male den råtnende
fjøsveggen, og fordi jeg beregner null prosent godtgjørelse for innskutt
egenkapital.
Da blir det
igjen et par hundrelapper for de timene jeg bruker vår og høst."
"Stundom,
og stadig oftere, tenker jeg at jeg har et herlig bondeliv. Det gjør Bjarne
Ophus også. Mandag snakket melkebonden om sitt liv i båsfjøset, med 120 tonn
melkekvote.
Ophus
finner mening i å produsere på gårdens egne ressurser, og han gjør det som
trebarnsfar -med den fjerde på vei. "En solskinnshistorie", sier han.
Etter 2034
blir fjøset til Ophus ulovlig. Da skal han slutte med melk og starte med
ammeku. Slik slipper han å investere i nytt fjøs. Slik slipper han å ødelegge
gårdsøkonomien."
"I
avisen Altinget etterlyser landbruksministeren flere solskinnshistorier fra
norsk landbruk. Jeg er helt enig. Det går godt an å leve godt i norsk landbruk
i dag. Både Bjarne Ophus og jeg lever det gode bondeliv på landet, vestvendt
med utsikt til solnedgangen.
Ikke fordi
vi liker redusert sjølforsyning og gjengroing, men fordi vi har tenkt den
frigjørende tanken som lar oss avviklingsbønder puste like fritt på trammen en
sensommerkveld, som våre forfedre gjorde da de bygde gården: Det som skjer med
norsk jordbruk i dag, er ikke vår skyld.
Og det er
ikke vårt ansvar."
Bårdsgård
fremdeles (Nat. 06.12.22): "Som tillitsvalgt i Bondelaget fikk [Helge]
Bergo i 1970 en reprimande av en funksjonær ved Oslo-kontoret: Fire bønder
måtte vekk dersom den femte skulle tjene penger som andre folk.
Organisasjonsleder
Odd Mjølhus belærte ham at bondetallet måtte ned til rundt 40.000, den
"eneste realistiske" veien til jamstilling.
Og det er
her at [teaterstykket] "Bondetinget" også blir samtidsteater: Mjølhus
og hans meningsfeller har klart å fjerne 2100 aktive bønder, hvert år i 50 år.
Men de gjenværende er ikke i nærheten av noen jamstilling.
Gamle
opprørere på Hitra blir blanke i øya på tilskuerplass. "Bondetinget"
er historien om en politikk som har tryna siden krigen - og som fortsatt gjør
det - til tross vor Hitra-aksjonens gjennomslag.
I 1975
skjerpet Stortinget målsettingene for bondens inntekt: Endelig skulle den
såkalte jamstillingen som ble vedtatt av Stortinget 28 år tidligere, settes ut
i livet.
Men
Stortinget vedtok (igjen) vakre vyer uten oppskrift. Virkemidlene ble - som i
dag - opp til staten og bøndene å enes om. Det gikk galt - igjen. Et massivt
investeringsløft ga ikke bonden inntekt som andre folk.
På få år
ble resultatet overproduksjon, prisnedgang og bondeflukt. Og forgjeldingen ...,
den ble verre.
Per Olaf
Lundteigen (Sp) skriver at dagens situasjon [er] et resultat av manglende åpne
politiske avklaringer i Stortinget.
Også i 2022
sier parlamentarikerne at de vil ha sjølforsyning og landbruk i hele landet,
god jul og godt nyttår. Men de samme folkevalgte stemmer gjennom
jordbruksoppgjør som fjerner jordbruket fra de edle målene.
Når partier
som SV i sommer vil korrigere jordbruksoppgjøret i Stortinget, fordi det fører
jordbruket vekk fra Stortingets mål, er Høyre, Ap, Sp og Norges Bondelag skjønt
enig: Ligg unna jordbruksavtalen, ellers trues forhandligsinstituttet.
Spørsmålet
melder seg: Er det ikke norsk mat på norske ressurser i hele landet som er det
viktigste målet? Eller er det den korporative samhandlingen mellom stat og
faglag.
"En
elite har hatt et hegemoni i debatten, noe som har skapt dagens kritiske
situasjon, med svekka mattrygghet for den norske forbruker og elendige
næringsinntekter for gardbrukeren", mener Per Olaf Lundteigen.
Hvilken
elite er dette? Hvis du spør en Sp-er eller gårdbruker i dalstroka innafor,
eller dramatiker Torkil Sandsund, er svaret partiledelsen og ledelsen i
Bondelaget."
Bårdsgård
skisserer "den fagpolitiske samforstanden [og tror den] inneholder en
tredje dimensjon: At det viktigste tross alt er at melken flyter og kjøttkverna
går, at folk har mat og industrien har norsk matråvare å jobbe med.
Selv om
råvaren i stadig mindre grad produseres ved fjord og fjære, fjell og dal. Selv
om råvaren i stadig større grad produseres på korn (utenlandsk, ja takk) og
ikke på gras.
Da gir det
mening å holde på systemet, iallfall for skiftende landbruksstatsråder og
samvirkerepresentanter. Det ultimate målet blir ikke å unngå gårdsnedleggelse
og bondekannibalisme"; det gir "mening med
"kvalitetstilskudd" på lam som stimulerer til kraftfôring om høsten,
og milliardsubsidier til kraftfôr på bekostning av beiting. Dette må ikke
Stortinget legge seg opp i, mener Bondelagets ledelse."
Altmedens
"Både Amund Venger (2008) og Riksrevisjonen (2010) har advart Stortinget
mot at resultatene avviker dramatisk fra hva Stortinget har vedtatt: Fire av
fem bønder har satt kroken på døra, mens de gjenværende tjener 200.000."
(Hva har forresten Riksrevisjonen sagt om oppfyllelsen av Stortingets uttalte
fiskeripolitikk?)
"Hitraaksjonens
småbønder finnes ikke mer, de er bortrasjonalisert. I dag er det driverne av 15
gårdsbruk som slutter eller trapper ned. Yngre bønder som Stian Tufte (sluttet)
og Hanne Guåker (har sluttet å investere) tåler knapt å jobbe 4000 timer i
året, men har ikke overskudd til å lønne ekstrahjelp.
Så da tar
de betalt ekstrajobb med gruskjøring eller snøbrøyting, slik at skattbar
inntekt stiger så mye at et inntektsutvalg eller en nettavis-redaktør kan si at
"egentlig tjener bøndene godt"."
"Men i
excel-arkene i bøndenes hus og Landbruks- og matdepartementet er
prisnedskriving på kraftfôr allerede skrevet inn for 2023-oppgjøret.
Det samme
er forutsetningen om at en drøy prosent av bøndene må slutte neste år, for å
finansiere en papir-inntektsvekst for de gjenværende."
Tidligere
Hydro-tillitsvalgt Bjarne Berg Wig, minner (Kl.k. 11.01.22, ifm. krafteksport)
om at "Systemtenkeren
og vitenskapsmannen Stafford Beer
utviklet en populær huskeregel kjent under forkortelsen POSIWID:
"Purpose Of a
System Is What
It Does"", og om at "Det finnes åpenbart krefter i
helt sentrale posisjoner som vil ødelegge Norges naturgitte fortrinn."
Norsk industri, norsk landbruk, ... Norge.
"Når vår næringsminister påstår at norsk
matsikkerhet er god, undres jeg om dette skyldes manglende kunnskap eller hva
han ønsker å oppnå." (Anders Nordstad; Nat. 30.11.22:)
"Dette skriver Jan Christian Vestre i Nationen:
"Det største beredskapslageret i Norge finnes i
norske farvann. I fjor ble det totalt eksportert sjømat tilsvarende 15
milliarder sjømatmåltider fra Norge, ifølge Sjømatrådet. I tillegg ligger det
mye god beredskap i norsk landbruk. Vi er mer eller mindre selvforsynte på
viktige matvarer som egg, melk, kjøtt og mange grønnsaker. Jeg er stolt over at
regjeringen har tidoblet jordbruksoppgjøret. Det er en investering i trygg,
sunn og bærekraftig matvareproduksjon i Norge"
OK - sjømat er først og fremst handelsvare for landet
vårt og har sånn sett lite med matsikkerhet å gjøre. Av vårt kaloriinntak får
vi i dag 1-2 prosent fra fisk og selv under 2. verdenskrig klarte vi ikke få
mer enn 5 prosent av kaloriene våre fra havet. Dessuten er 95 prosent av maten
oppdrettslaksen spiser importert. Hovedsakelig fra Brasil - i en ytterst sårbar
forsyningskjede. Jeg har selv hatt ansvaret for denne.
Mye av det
samme gjelder for den maten vi produserer på land. Halvparten av råvarene som
inngår i kraftfôr-produksjonen vår er importert og vår reelle selvforsyning med
mat er 37 prosent - i gjennomsnitt de siste 10 årene.
Staten har
i årevis tvunget norske bønder til å effektivisere. Dette er kun mulig gjennom
å erstatte arbeidsinnsats med bruk av mye billig kapital og energi. Nå kom
regningen for denne snikeffektiviseringen og da skulle det bare mangle at de
som har gitt bestillingen ikke plukker opp regningen. Eller hva?
Jeg vet
sannelig ikke hva Vestre vil oppnå med dette. Men jeg vil gjerne minne om at
dette faktisk handler om den aller viktigste infrastrukturen vår - sikker
tilgang på mat. Også når resten av verden står på hodet.
Prøv med
litt realitetsorientering, Vestre. Det kan være klokt når vi vet hva som står
på spill!"
"Jeg
vet sannelig ikke hva Vestre vil oppnå med dette" ... "undres jeg om dette skyldes
manglende kunnskap eller hva han ønsker å oppnå."
Hvor var det vi begynte? Jo - strømpris.
Hva er den
drivende, den styrende faktor bak (å pøse TWh ut i Nordsjøen, bruke opp
elektrisk kraft i ren symbolpolitikk, bak) 'næringsutvikling' i Norge hvor en
grunnleggende innsatsfaktor vil mankere? Hvem får regningen?
Tilbake i
juli gjengir Hogne Hongset (Nat. 09.07.22) tabeller med tall fra NVE og
Statnetts langsiktige markedsanalyser (frem til 2040-50) oppdatert i 2021. Både
NVE og Statnett anslår fortsatt overskudd på el. (NVEs anslag for 2025 er 16
TWh.)
"Både
NVE og Statnett har inne store volumer for videre elektrifisering av sokkelen
med strøm fra land. Hvis dette stoppes, vil kraftoverskuddet øke
tilsvarende."
I tallene
er innlagt noe 'landvind', men beregnet overskudd klarer seg godt uten. Der er
lagt inn energieffektivisering, men NVE har "anmerket at deres anslag er
lavt, og at potensialet er mye større." En del solenergi. Og en del på
vannkraft: "Oppgradering av vannkraft har NVE lagt inn med 11 TWh fra 2021
til 2040. Statnett har inne 13 TWh fra 2020 til 2050. Også her anmerker NVE at
potensialet er større, og kan utløses med økte insentiver. NTNUs professor Leif
Lia, spesialist på vannkraft, mener potensialet ligger nærmere 20 TWh.
Kan NVE og
Statnett ha undervurdert behovet i årene som kommer? Det vil vise seg, alle
prognoser er beheftet med usikkerhet. NVE har fram til 2040 lagt inn 42 TWh for
ny industri, datasentre, videre elektrifisering av sokkelen og
transportsektoren, samt hydrogenproduksjon. Statnett har for de samme områdene
lagt inn 64 TWh fram til 2050. Og både NVE og Statnett får dette på plass uten
mer vindkraft på land!" Skriver Hongset, rådgiver i Motvind Norge. Men
altså i flg. tallene fra 2021 kontinuerlig kraftoverskudd.
Men i 2022
er det bare kort vei til krisa - den inntreffer i 2027; nei allerede i 2026.
"Statnetts
korte markedsanalyse er at forbruket innenlands vil vokse fra 140 til 164 TWh
på fem år. En firedel av dette er under planlegging på Herøya alene.
Vi har
planer for å bygge 6 TWh før 2027. Om vi klarer det, vil Sør-Norge likevel
mangle 7 TWh. I et normalår."
"Mye
tid har vi ikke. Det er bare fem vintre til 2027, og den næringsbyggende
duracellkanin Jan Christian Vestre (Ap) ser nye kraftbrukende fabrikker for seg
hvor enn han går i li og fjell.
Den ekte
Energikommisjonen skal gi sine råd i februar. Dersom den ikke utløser nye
kraftverk kjapt, må regjeringen i det minste sette Vestre i husarrest. Ellers
kan vinteren 2027 bli hustrig, kald og stygg." (Hans Bårdsgård; Nat.
16.11.22)
(Saul
Alinsky's gamle oppskrift på kriseadministrasjon1 kan med
fordel inngå blant verktøy for analyse av norsk rikspolitikk.)
Så noe
haster - enten rask kraftutbygging, eller å 'stanse næringsministeren'.
Hongset
igjen (Aft.p. 27.05.22): "Til mediene hevdet [NHO-dir. Ole Erik] Almlid
... med referanse til en rapport fra Statnett, at vi vil få underskudd på strøm
fra 2026. Dette er enten ren bløff eller mangel på kunnskap om hva Stanett har
sagt om tiden etter 2026.
Det er
riktig at Statnett i sin kortsiktige analyse av perioden 2021-2026 antar at
kraftoverskuddet blir redusert til 3 TWh i 2026. Men Statnetts langsiktige
analyse sier at deretter vil kraftoverskuddet stige jevnt, slik at det i 2050
vil være på 9 TWh, uten en eneste ny vindturbin i norsk natur. 9 TWh tilsvarer
forbruket i Oslo by."
"Når
Almlid hevder at vi vil få underskudd på strøm om få år, er det altså stikk i
strid med de langsiktige markedsanalysene fra både NVE og Statnett.
Så hva er
Almlids agenda? Er han advokat for vindkraftbransjen? Han kan umulig tro at økt
strømoverskudd i Norge vil få strømprisene ned til det som har utgjort det
norske konkurransefortrinnet i over 100 år: lavere strømpriser enn i de landene
vi konkurrerer med! Det kan umulig ha unngått NHOs oppmerksomhet at
strømprisene i Sør-Norge nå settes utefor landets grenser.
Skal vi
komme tilbake til en situasjon der norske strømpriser blir et reelt
konkurransefortrinn, må elefanten i rommet ut i solen: tilknytningen til EUs
energiunion.
Der er
målet nettopp det vi nå ser utvikle seg: full utligning av strømprisene i alle land."
"Landbruk
og fiskeri er regulert i egne avtaler mellom EU og Norge. Det kan utvides til
også å omfatte elektrisk kraft. Norge er en stormakt på energi, i form av vår
eksport av olje og gass. Som eksportør av strøm er vi en mygg i Europa.
Vi har ingen
kraftkrise i Norge, og det får vi heller ikke i årene som kommer. Det vi har,
er en helt unødvendig strømpriskrise, og den er skapt av Statnett. Den kan vi
komme oss ut av - hvis det er politisk vilje til det hos myndighetene."
Så var det
dét, da ...
"-Etter
en helhetsvurdering [noen som hører ekko fra et par regjeringers
'virus'-dekreter?; etter en helhetsvurdering] anser lagmannsretten det klart at
overføringen av myndighet til Esa etter ACER-forordningen artikkel 8 er lite
inngripende, heter det i dommen" fra Borgarting 07.12.22 i flg.
Klassekampen dagen etter. "-Lagmannsrettens konklusjon er at Stortinget
kunne gi samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 93/2017 etter
behandlingsmåten i Grunnloven § 26 andre ledd. Anken fra Nei til EU skal derfor
forkastes, heter det videre."
En
'åpenbart grunnløs' dom (for å nytte en formulering sentral i en sak Borgarting
lagmannsrett avgjorde 3. november - også det en sak som luktet av politikk, og
hvor Borgarting lagmannsrett feilet.)
Hva er det Borgarting
for anledningen avspeiler? Eidsvoldsgrundloven? 'Grunnloven' av 21. mai 2012?
Eller kort og vondt forvaltningen og en partipolitisk flertallspreferanse i
Stortinget et par tre år tilbake? Uten en selvstendig domstolsvurdering på
grunnlag av - loven? (Evt. med en vurdering på grunnlag av selve Retten (jf.
Eidsvoldsgrundlovens Kap. A), dersom Stortingets lov skulle finnes å være mer
eller mindre u-lov.)
Noen
måneder tilbake - juli: "Norge kan bli nødt til å rasjonere med strømmen.
Advarselen smalt fra Aps energiminister Terje Aasland i forrige uke. Mange tror
problemet er kraftmangel. Det er ikke så rart. En samlet Ap-elite gjentar på
inn- og utpust at løsninga på priskrisa er "å bygge ut mer strøm" og
få "mer kraft inn i det norske markedet"."
"De
absurde tilstandene skyldes at børsprisen på norsk kraft ikke lenger
gjenspeiler ressurssituasjonen i Norge. Den reflekterer nå energimangelen i
markedene den politiske eliten har koblet oss til, som Tyskland og England.
"Statsrådene
våre tror visst at vi er dumme i hodet." Det var
stemninga jeg møtte på grasrota under årets 1. mai-arrangement i
industrikommunen Sauda. De LO-tillitsvalgte er fullt klar over at importen av
høye priser til Norge ikke skyldes mangel på "kraft i det norske
markedet", men en politisk villet og EU-regulert frihandel med
arvesølvet."
"Den
hellige EØS-avtalen er én ting. Men det ligger noe større her. Sett at
regjeringen faktisk gjorde jobben sin, og forhandlet fram varige energiunntak
som ivaretar Norges særegne behov. Da hadde den lidenskapelige EU-tilhenger
Jonas Gahr Støre blitt statsministeren som etablerte det sterkeste
nei-argumentet i manns minne. Norge kan kanskje sikre seg et unntak som
EØS-nasjon. Men aldri som EU-medlem.
Energikrisa
setter Støre på prøve. Vil han prioritere å sikre landets økonomi eller å
bevare drømmen om EU-medlemskap?"
"Ifølge
meningseliten er løpet allerede kjørt. "Dette blir vanskelig. Og dyrt.
Lenge." Slik vil Astrid Meland innprente VG-leserne at den nye normalen er
sinnsyke priser. EU har talt. "Det er bare å bestille ved. Mye ved."
Ja-folk i VG tenker som ja-folk i Ap-ledelsen. Å bruke rasjoneringsforskriften
mot Norges folk og bedrifter er helt innafor. Å utfordre EU er utenkelig."
Skrev
Magnus Marsdal i Klassekampen 12. juli.
Men tilbake
til Ogna - torsdag skulle Sigbjørn "Skjørestad ha møte om innkjøp av frø
til neste års sesong. Det møtet må avlyses."
Note1:
Man bør "lytte nøye til
Saul Alinsky, som i
sin kyniske bok "Rules
for Radicals"
fra 1971 formulerte oppskriften på hvordan man kupper samfunnet for å skape det
samfunnet man selv vil innføre på udemokratisk vis. Her er fiktive kriser en
nøkkel til suksess, og Alinsky sammenfattet fremgangsmåten i seks
punkter."
"1: Bruk en tragedie som en
krise, eller opprett en krise der ingen eksisterer. 2: Beskriv krisen med så
mye følelser som mulig, og kast logisk analyse ut vinduet. 3: Foreslå den éne
løsningen på problemet, en som sammenfaller med det du har ønsket å
implementere i mange år. 4: Beskriv alle som er imot din ene løsning
som onde, kalde, ikke
smarte nok til å forstå den nyanserte glansen av løsningen din, eller er i
lommene på... du velger den onde enheten. 5: Tving løsningen på folket på en
eller annen måte, ved lov, ved pålegg eller gjennom rettssystemet. 6: Når
utilsiktede konsekvenser av løsningen din viser sitt sanne vesen, bruk det som
en grunn til å komme med enda flere strålende løsninger på de oppfunnede
krisene." (Kent Andersen; document.no 01.04.20)