NASJONAL
SAMLINGS LYSERE SIDE
"-Vi
må forberede oss på en tøff vinter. Vi må være ærlige og snakke sant om det som
kommer. Strømprisene blir høyere enn vi har vært vant med. Dette er en
europeisk energikrise, som omfatter oss alle". (Jonas Gahr Støre;
E24/Aft.p. 18.07.22)
"I
stedet for makspris, stans i strømeksport, reversering av energiloven og brems
i klima- og industrisatsinger - som flere nå foreslår - må vi starte å bygge
mer fornybar kraft.
Den kraften
vi alllerede har, må brukes mer effektivt. Kraftnettet må styrkes. Og folk og
bedrifter må hjelpes med strømstøtte til vi kommer over kneika.
Alt dette
gjør vi best som en del av et internasjonalt fellesskap, som en itegrert del av
Europa." (NHO-dir. Ole Erik Almlid; Nostalgi løser ikke energi- og
klimakrisen; Aft.p. 06.09.22)
"-Vi
er no vortne synkroniserte med svingingane i olje- og gassmarknaden, ein
marknad som alltid har vore syklisk og hatt store svingingar. Vi nyttar ikkje
olje og gass i vårt kraftsystem, likevel er prisen vi no betaler for straumen,
synkron med gassprisen... Vi kan setja opp tusen monsterturbinar til i norsk natur,
men straumprisen vil halda fram med å vera høg og variera med gassprisen."
"-Våre
politikarar har fyrst og fremst eit ansvar overfor oss som bur her til lands...
Og har vi ansvar for alle feilvala som til dømes Tyskland har gjort? ... Når du
gjev ein tidlegare russisk KGB-offiser kontroll over energitilførselen til
landet ditt, så har du verkeleg rota det til og fortener ein lærepenge."
(Sveinulf Vågene; Motvind Norge; Dag og Tid 02.09.22)
("-[D]en
russiske gassen vant sin dominerende posisjon på grunn av det grønne
energiskiftet (Energiewende), altså av politiske grunner. Siden sol- og
vindkraften er svært flyktig, trenger man konvensjonelle kraftverk til å fylle
de hyppige, langvarige hullene i leveringen, og det i et omfang som tilsvarer
hele Tysklands energibehov. Politikerne ville koble ut kull- og
kjernekraftverkene, slik at produsentene kun satt igjen med den dyre
gassen." (Økonomiprof.em. Hans-Werner Sinn til Berliner Zeitung;
document.no 20.08.22)
"Egenrådighet
er tysk tradisjon. På 1990-tallet ble landets samling finansiert ved låneopptak
som drev opp rentene i Europa." (Øystein Noreng; Kl.k. 25.05.22))
"-Vil
vi se flere bedrifter stenge i Sørvest-Norge?
-Med dette
prisnivået er vi helt i grenseland, og noen bedrifter vil nok vurdere å stenge
ned etter hvert. Men det er sånn markedet skal fungere. Det er ikke nok energi
til alle i Europa, sier" dir. for kraftforvaltning i Agder
Energi-selskapet Entelios, Andreas Myhre. (E24 25.08.22)
Dag Jørgen
Høgetveit; september 2022
Og vi bare
fortsetter 'innledningen':
""Det
er slik naturen er. Når du holder igjen på det produktet folk bruker, så har
det betydning for prisene.""
"Det
Støre beskriver, er styringsmekanismen i et marked, nemlig pris. At pris er
styringsprinsippet i dagens energiforvaltning, kom klart fram i et intervju med
Statkrafts direktør for energidisponering, Arild Tanem (VG 6. august). På
spørsmålet om hvorfor Statkraft har tappet Blåsjø, landets største
kraftmagasin, svarte direktøren: "Det startet for et år siden. Da begynte
markedet å stige (...) Vi så ikke utsikt til høyere strømpriser frem i tid.
Derfor solgte vi vannet da."
Å overlate
landets energiforvaltning til markedets prismekanisme er et poltitisk veivalg,
ikke et naturgitt fenomen som nedbørsmengder. Det er lite naturlig, ei heller
fritt, over dagens energimarked. Tvert imot er det en politisk konstruksjon som
er gjennomregulert for å hindre andre hensyn enn pris. Det europeiske
energimarkedet, der Norge inngår, er under kontinuerlig regulering gjennom nye
EU-regler. Det aller meste med markedet avgjøres av menneskelige vurderinger.
Når
vurderingene utelukkende avgjøres av pris, blir det relativt kortsiktige
vurderinger av inntjening. For eksempel lønner lagerkapasitet seg sjelden for
den enkelte markedsaktør. Derfor leverer prismekanismen hverken beredskap eller
stabiltitet... Ønsker man å oppnå noe annet enn hva prismekanismen leverer, må
markedet reguleres deretter.
Alternativt
kan man underlegge varer og tjenester dirkte demokratisk styring fremfor
markedsstyring." (Linn Herning; Kl.k 16.08.22)
"Over
hele Europa er man nå ... på vei bort fra ideen om at energi skal prises som en
hvilken som helst annen vare på et felleseuropeisk marked.
Hele
Europa? Nei, en liten uovervinnelig landsby av markedsforkjempere står
fremdeles opp mot overmakta. Vi snakker selvfølgelig om det norske
Arbeiderpartiet.
Allerede i
januar slo daværende energiminister Marte Mjøs Persen fast fra Stortingets
talerstol at "markedet har en viktig funksjon og må få virke uten
innblanding". Dermed var tonen satt for regjeringens respons på
strømpriskrisa. Markedet skulle ikke røres, uansett hvor høy strømprisen ble.
Siden den gang har statsminister Støre og energiminister Aasland vurdert alle
mulige tiltak mot de galopperende strømprisene, bortsett fra det ene som
faktisk fungerer: Å regulere prisen på strøm.
Ethvert
forslag om å sette en makspris på strøm
i Norge, slik EU-liberalisten Emmanuel Macron altså har gjort for lenge siden i
Frankrike, har så langt blitt bryskt avvist av regjeringen. I takt med at det
folkelige presset mot dagens kraftregime har økt, har retorikken til
markedstilhengerne også blitt stadig mer anspent. Anklager om populisme,
skummel nasjonalisme og knefall for Putin hagler.
Spørsmålet
er hva den norske regjeringa nå har å si til sine kolleger i Europa, og deres
planer om å gripe inn i markedet. Trenger Ursula von der Leyen også å få
forklart at det er Putin, og ikke markedskreftene, som herjer med folk i
Europa? Eller er den slags retorikk reservert for politiske motstandere på
hjemmebane?" (Mimir Kristjánsson; Kl.k 31.08.22)
"I
virkeligheten er ... ikke strømstøtten en støtte til borgerne (i politiske
spørsmål nekter jeg å ta ordet "forbruker" i min munn). Det er en
støtte til tanken om at det frie markedet er best, og at markedet derfor må
beskyttes." (Sandra Lillebø; Kl.k. 27.08.22)
"Dagens
Næringsliv kunne torsdag erfare at regjeringen trolig går inn for en
lånegarantiordning der staten tar det meste av risikoen for lånene til
bedrifter som er rammet av høye strømpriser. Dét forslaget møter ikke appplaus
hos Fatland.
-Helt
uaktuelt, sier [konsernsjef Anders] Hundseid om en slik lånegarantiordning. Han
mener det blir å utsette problemet, da lånegarantier må betales tilbake på lik
linje med andre regninger." "-Sånn som det ser ut nå, er vi i samme
situasjon som Nortura. Det kan være vi må redusere en del av produksjonen for å
kunne opprettholde drifta på anlegg." (Nat. 15.09.22)
"-Energisituasjonen
fører til at det dessverre ikkje blir produksjon av tomater i vinter. Avgjerda
er tatt i lag med gartneria og kundane våre. Vi synest situasjonen er
beklageleg, seier Kai Knutsen, produksjons- og marknadssjef i Gartnerhallen,
som er landets største leverandør av frukt og grønt."
"-Det
kan bli ein vinter utan tilgang på tomatar. Situasjonen er lik i dei fleste av
våre naboland. I regionar i Nederland som driv i stor skala snakkar dei om full
mørklegging og at opp mot 75 prosent av dei tilsette i gartneria er sagt opp.
Då risikerer dei at viktig kompetanse forsvinn også på lenger sikt, seier
Bjarte Åsbø, konsulent i Grøntprodusentenes samarbeidsråd, GPS." (Nat.
13.09.22)
"Enten
må de høste avlingen sin, pakke og lagre, og risikere å gå konkurs fordi det
blir umulig å betale strømregningen, eller pløye ned maten de har dyrket i
2022."
"Hva
gjør regjeringen med det? Jo, landbruks- og matminister Sandra Borch [eller
SMK, om man vil] avviser å øke strømstøtten til bøndene. I stedet mumler hun
noe om at det jobbes med en generell strømstøtteordning til næringslivet, som
kanskje, muligens, vil omfatte pakkerier og kjølelagre for grønnsaker."
(Rasmus Hansson; Dagen 12.09.22)
Gahr Støre
og våre øvrige velgjøreres politikk synes bringe oss i retning den postagrare
æra; fordi 'markedet' ...
Idar Helle
(Kl.k. 03.09.22): "Samtidig som det nå tennes et lite håp om lavere
strømpriser på kontinentet, fortsetter den ville prisutviklingen her hjemme.
Tirsdag denne uka nådde strømprisene i Rogaland og Agder, som står for store deler
av kraftproduksjonen i Sør-Norge, 10 kroner kwh (inkludert avgifter). På
Østlandet og i Oslo lå prisene to kroner lavere.
Dette er
prisnivå som innebærer at kraftprodusentene, strømleverandørene og statens
avgifter til sammen forsyner seg med en fortjeneste som ligger 80 til 100
ganger - ett hundre ganger! - over den gjennomsnittlige produksjonsprisen på 12
øre for en kwh strøm."
"Problemet
for oss er ikke hva som har fått strømprisene til å gå i taket i andre land,
men at landet vårt er lagt åpent for prissmitte gjennom stadig nye strømkabler
til utlandet, sist til Tyskland og England. Disse kablene trenger vi ikke av
forsyningshensyn, og det er heller ikke Putin som har bygd dem. Det er det
Statnett som har gjort." (Hogne Hongset; Kl.k. 14.06.22)
"Storbritannia
og Tyskland har lenge hatt langt høyere strømpriser enn vi har hatt, de senere
årene ikke minst fordi stadig mer uregulerbar vind- og solkraft må ha
tilgjengelig balansekraft. Tysklands effektkapasitet har økt med 80 prosent på
20 år, mens strømproduksjonen har økt med bare fem prosent. Et
"dobbelt" kraftsystem, med både vind/sol og gass/kull, driver prisene
opp. Tysklands vedtak i 2011 om å fase ut kjernekraften, gjorde det også klart
at strømprisene ville bli drevet ytterligere opp."
(Tidligere
olje- og energiminster Tord "Lien, som er herostratisk berømt selv i sitt
eget parti for disse utspillene, sa at de nye utenlandskablene som ble åpnet i
2021 var et viktig virkemiddel for å få høye nok strømpriser til at det ble
lønnsomt å bygge ut fornybar energi her i landet." (Rainer Prang;
document.no 07.09.22) Og samtidig, i og med feilpriset energi, ble det
'lønnsomt' å spille store offentlige og private ressurser, menneskelige som
materielle (herunder energi), på 'enøk' og på - ja- 'fornybar', på
solcelleanlegg (for noen også kjent som elektroniske støysendere) som etter
noen år er søppel.)
"Det
har vel ikkje vore ei god veke for regjeringa. No, måndag, på spørsmål om
regjeringa i januar ikkje var førebudde på at kraftsituasjonen kunne verta så ille
som han vart, svara finansminister Trygve Slagsvold Vedum dette:
"Nei,
det var det ingen som var. Det var det ingen som var i det hele tatt."
Då sett
vekk frå marknaden og ei rekkje andre aktørar som varsla om at situasjonen var
ille og kom til å verta verre. I januar var prisen på straum eit år fram i tid
vel tre kroner per kWh i både Frankrike og Tyskland, magasinfyllinga i
Sør-Noreg 13 TWh under median og gassprisane i Europa på rekordnivå. Vi får gå
ut frå at byråkratane i Finansdepartementet var klare over stoda." Skriv
Jon Hustad (Dag og Tid 12.08.22)
"Olje-
og energiminster Terje Aasland sa på si side tysdag fyljande om kritikken frå
opposisjonen om at regjeringa er bakpå med straumtiltak:
"De
som sier at vi skulle holdt igjen vann allerede i januar eller februar, de
skulle jeg likt å se. Det er normalt at kraftprodusentene tapper ned sine
magasiner i forkant av vårsmeltingen sånn at det ikke ender i flom. Hvis
partiene på Stortinget kunne forutsett det som skjedde etter snøsmeltingen i
april/mai, da har man et godt hydrologisk blikk, for å si det sånn".
Problemet
er berre at ein kunne føresjå det som skjedde. I vår, då snøsmeltinga
byrja, var magasinnivåa 20 prosent under normalen i Sør-Noreg og snøsituasjonen
i fjella på mediannivå. I tillegg kom det at i 2021 hadde magasina fått eit
tilsig på 120 TWh som kunne gå til kraftproduksjon, medan kraftselskapa
produserte 144 TWh, i kombinasjon med ein nettoeksport på 18 TWh. Kraftselskapa
åt av matlageret gjennom heile 2021."
"Alt
tydde både i januar og i vår på at vi vinteren 2022-2023 ville sjå rekordhøge
prisar på straum og stor mangel på vatn i magasina. Dette såg då elles
straumleverandørane som fyrst kravde særs høge prisar for fastpriskontraktar,
for så å slutta heilt å tilby desse til konsumentane, og det før snøsmeltinga
byrja i vår."
År tilbake
"vart det vedteke å auka eksportkapasiteten frå sone 2, som igjen har god
overføringskapasitet til Austlandet og området sør for Sognefjorden."
"Sone
2 er Europas fremste fornyelege batteri. Sone 2 har ein magasinkapasitet på 34
TWh, som er meir enn heile den svenske magasinkapasiteten. Før kablane kom til
Tyskland og England, var eksportkapasiteten av effekt frå sone 2 på 2400 MW.
Etter at kablane kom, er kapasiteten på 5200 MW, ein auke på 117 prosent. Dei
to nye kablane kan nyttast til å eksportera 24 TWh i året. Samla sett kan
magasineigarane i sone 2 i teorien eksportera nesten heile magasinkapasiteten.
På toppen
av dette kjem det at magasineigarane i sone 2 har mista ein konkurrent, den
termiske kraftkapasiteten. Då Statnett fekk konsesjonane til å byggja kablar
til Tyskland og England, var det alt klart at Storbritannia skulle avvikla
kolkrafta. Det har dei gjort, men dei har rett nok nokre kolkraftverk i
reserve." "Statnett visste i 2013 at Storbritannia skulle slå av
kolkrafta.
Tyskland på
si side hadde alt i 2011 vedteke å avvikla atomkrafta, dei siste tre reaktorane
vert nedlagde i desember. Samla vedtok Tyskland å leggja ned atomkraft svarande
til ein fjerdedel av straumkonsumet i landet."
"Sone
5, Vestlandet, og sone 2, Sørlandet og Sør-Vestlandet, har på si side vore
fullt ut sjølvforsynte av kraft i mange tiår og har aldri hatt trong til
nettoimport av kraft. Berre Austlandet har trong for hjelp i Sør-Noreg, ei
hjelp dei har fått fra sone 5 og 2. Austlandet har i tillegg Sverige, som har
nok kraft til å avhjelpa. Sverige har som vi veit, etter at sone 2 fekk kablane
til England og Tyskland, hatt langt lægre straumpris enn Sør-Noreg."
"Import
kan vi berre få til om vi tilbyr høgre prisar enn omverda. I den siste tida har
til dømes Statkraft, av di dei i fjor mellom anna tømte reservekapasiteten som
Blåsjø var meint å tilby, halde att produksjonen i sone 2. Dimed har sone 2
sett prisar dei aldri har sett før. Dei har importert til prisar over dei tyske
og britiske. Til vinteren vert prisane endå mykje høgre, seier
framtidsmarknaden, særleg om Tyskland faktisk stengjer ned dei tre siste
atomkraftverka."
"Om vi
skal få attende den relative balansen som var i sone 2 mot omverda før kablane
kom til Tyskland og England, må vi minst dobla produksjonskapasiteten i Sone 2
og i områda rundt. I tillegg må det byggjast mykje meir nett, som Stoltenberg
[januar 2013] varsla om. At Sør-Noreg skal få 34 nye TWh dei komande åra, kraft
som i tillegg bør kunne regulerast, er nok ikkje særleg truleg."
("Som
et eksperiment har [må antas NVE-]analytikerne sett på hva som må til for å få
tilbake lave priser i Sør-Norge, frikoplet fra europeiske priser. Det vil ifølge
analysen først skje hvis Norge skaffer seg et massivt kraftoverskudd på 40
terawatt-timer.
Det er nær
seks ganger høyere kraftoverskuddd enn det NVE forventer i sine langsiktige
kraftmarkedsanalyse[r]." (Kl.k. 14.09.22))
"Det
er mye som har gått galt det siste året, blant annet Russlands aggresjon og
krig mot Ukraina. I den sammenheng har det vært lite fokus på den
feilvurderingen som spesielt Tyskland har gjort med å gjøre seg så avhengig av
gass fra Russland. Planen var å avvikle deres kjernekraft og kullkraft med
gasskraft, hvor gassen var levert fra Russland. I ettertid er det lett å se at
dette er et klassisk eksempel på å legge alle eggene i samme kurven. Det bør
man absolutt ikke gjøre når kritisk sammfunnsinfrastruktur er helt avhengig av
denne innsatsfaktoren.
Spekulanter
eller gründere kan gjøre det, men ikke en statsmakt. Tyskland må lære av sine
feil og finne andre robuste løsninger for basisproduksjon av strøm, uavhengig
av sol og vind. I Norge har vi også gjort feilvurderinger når det gjelder
strømforsyning. Statnett og NVE argumenterte for at nye strømkabler til
Tyskland og UK ville øke prisen på strøm i Sør-Norge med noen få øre.
Nå har vi
et års erfaring med dette og fått fakta på bordet. I løpet av dette året er det
eksportert nesten 8 TWh gjennom de nye kablene. I samme tidsrom er det
importert ca 0,5 TWh, dvs kablene har stort sett eksportert strøm ut av
Sør-Norge og det til tross for at Sør-Norge har mottatt mye mindre nedbør enn
normalt. Strømprisen i Sør-Norge korrelerer nå mye mer med prisen i UK og
Tyskland enn øvrige Norge."
"Siste
måneder har vist at norske kraftprodusenter fokuserer på egen bunnlinje ved
ensidig å styre sin kraftproduksjon basert på vannverdier, dvs produserer når
man tror man får mest igjen for å bruke vannet man har tilgjengelig. Olje- og
energiministerens styringsrett har vist seg svært begrenset, med mindre det er
fare for rasjonering.
Vi må
derfor påregne i årene framover at det vil bli eksportert ut strøm i et omfang
som gjør at norske vannmagasiner generelt vil ha betydelig lavere nivå enn
tidligere. Vannmagasinene vil kjøres ned mot minimum som er nødvendig for å
unngå rasjonering og inngripen fra ministeren. I en slik situasjon vil
vannverdiene bli svært høye og dermed også prisen på strøm i Sør-Norge.
For norsk
prosessindustri er det et dystert og svært alvorlig scenario. Norsk
prosessindustri er historisk et resultat av tilgang på rimelig vannkraft. Vi
importerer stort sett alt av råstoff og vi eksporterer stort sett alt vi
produserer. Vi er egentlig helt feil lokalisert, om det ikke var for
krafttilgangen med gunstige priser. Nå er vi alvorlig bekymret for at vårt
viktigste konkurransefortrinn er i ferd med å forsvinne. Norge har
valgmuligheter og kan velge å prioritere krafteksport framfor å gi innenlands
industri konkurransefortrinn." (Adm.dir. Nils Gunnar Gjelsten, Glencore
Nikkelverk; Fædrel.v. 12.08.22)
Apropos
"Statnett og NVE" - tilbake til Sveinulf Vågene (Dag og Tid
02.09.22): "-Eg lyt ærleg vedgå at eg har mista tilliten til
kraftbransjen, dei regulatoriske styresmaktene og konsulentselskapa som i
praksis skriv søknadene. Det er ikkje nøytralitet att i systemet. Fakta vert
alltid tilpassa det ynskte reslutatet. Dei som betaler for
konsekvensutgreiingar, får det resultatet dei ynskjer. Det er ein stor veikskap
i det norske kraftsystemet i dag at vi manglar objektive analytikarar. Det
finst ikkje ein stor uavhengig faginstans som kan koma med meir rette analysar
av både søknader og kva som må gjerast for å betra kraftsystemet. I dag får vi
alle desse tingingsverka frå kraftbransjen, tingingsverk som både politikarar,
faginstansar og diverre pressa et rå."
"-Men
er det nokon som veit noko lenger? Statnett sa i desember i fjor at
straumprisen skulle gå langt ned i år og vera godt under 1 krone per
kilowattime. På meg verkar det som aktørane nærast tenkjer på eit tal? [Jon
Hustad spør.]
-Vi kan
berre slå fast at alle desse spådomane om straumprisane var feil. Det
offentlege Noreg manglar openbert gode analysemiljø. Statnett er nok gode til å
analysera kapasitet i nettet og straumflyt og slikt, men prisestimata deira har
synt seg å vera feil. Vi i fagpolitisk gruppe i Motvind har gjentekne gonger
kome med framlegg om å etablera eit uavhengig analysemiljø som kan kome med
fakta og framskrivingar til politikarane.
Både
Statkraft, Statnett og NVE har for mange roller i dagens system, meiner Motvind
Norge.
-Vi treng
eit miljø som berre driv med analysar, og som ikkje skal tena pengar eller gje
svar på søknader. Dette handlar òg om tillit. Folk lit ikkje lenger på dei
fagmiljøa vi har i dag. Vi kan enkelt og greitt slå fast at dei aller fleste av
oss, inkluderte politikarane, ikkje ynskte dei prisane vi ser i dag, likevel
har faginstansane sett oss i desse problema."
"De
siste månedene er det blitt produsert svært lite kraft fra vintermagasiner i
det sørlige Norge." (NVE-dir. Kjetil Lund; Aft.p. 15.09.22)
"Påstand:
Den netto
krafteksporten fra Sør-Norge er redusert med 80 prosent i år, sammenlignet med
samme tidspunkt i fjor.
Andreas
Bjelland Eriksen, Arbeiderpartiet. Politisk kvarter, 12.08.2022.
Konklusjon:
Det er
riktig, hvis man legger til grunn de tre strømmarkedene sør for Midt-Norge som
ett marked og tar med innenlands eksport. Påstanden reflekterer ikke nedgangen
i netto utenlandseksport."
Netto
eksport for NO1, 2 og 5 fra "uke 1 til og med uke 32 ... 2022 er ...
nedgang på cirka 43 prosent."
"...
påstanden fra Bjelland Eriksen reflekterer heller ikke situasjonen i det
området med høyest strømpris akkurat nå, NO2. Altså Sørlandet.
Dette
markedet er det eneste som er koblet på Europa gjennom sjøkabler, og sender
soleklart mest kraft til utlandet. Ser vi utelukkende på netto eksport til
andre land enn Norge, har eksporten fra NO2 omtrent ikke gått ned i det hele
tatt mellom 2021 og 2022.
Fram til
uke 32 i 2021 var det netto eksport av strøm fra NO2 til utlandet på totalt 8
millioner MWh. Hittil i år har det samme periode vært en netto eksport på 7,6
millioner MWh. En reduksjon på fem prosent.
Men også
dette markedet importerer fra andre norske [med effekttap Statnett skal ha
'nettleie' for, kan antas]. Tar vi disse med i beregningen, har det vært en
betydelig større nedgang i netto eksport for NO2. Fra 10,5 millioner MWh for
perioden i 2021 til 5,4 millioner MWh i 2022. Omtrent en halvering."
(Nicolai Delebekk; Faktisk.no/Nat. 05.09.22)
"Leder
av Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, Marianne Sivertsen Næss fra
Arbeiderpartiet, har i Nationen innlegget "En kraftpolitikk som tjener
norske interesser". Det innlegget er like lett å plukke fra hverandre som
Aps energipolitikk. Verken politikken eller måten å kommunisere den på tjener
landets interesser."
"På
jakt etter en forklaring til problemene søker Sivertsen Næss alle andre steder
enn i Aps politikk. Det er som om det er etablert på forhånd at politikken er
riktig, og at kraftmarkedet "har tjent oss vel". Årsaken til de
rekordhøye strømprisene og den begynnende strømkrisen blir ikke prøvd ut mot
faktiske forhold, men plukket ut og slengt frem etter kriteriet at Arbeiderpartiet,
energipolitikken og kraftmarkedet går fri.
Slik blir
teorier om pandemi, krig i Ukraina og tørrår lansert, men ikke prøvd... Det er
ikke energipolitikken, men været, som er problemet. Skylden plasseres der man
ikke har ansvar.
I Norge har
vi lang tradisjon for å planlegge og innrette oss etter dårlig vær også. Med
enkle tall kan det vises at regnrike 2020 gav 160 TWh tilsig i magasinene våre,
regnfattige 2021 gav 120 TWh. Problemet er at vi i 2020 produserte 154,2 TWh
elektrisk kraft, trygt under tilsiget, mens vi i 2021 produserte 157,2 TWh. Når
man bruker mer enn man fyller opp, blir det tomt. Det gjelder penger på
kontoen, og det gjelder vannmagasin.
Når vi nå
har hatt den tørreste varen på 140 år, har vi likevel produsert 74,7 TWh kraft
første halvår, og nettoeksportert 6,3 TWh av dem. Begge deler er sånn man kan
gjøre når man har et normalt tilsig av vann, og god fylling i magasinene."
"Sivertsen
Næss skriver at produksjonen og eksporten gikk ned i uke 27, og viser til
produsentene selv, som melder at "eksporten i hovedsak er elvekraft og
vindkraft"."
"...
Norge med NO2 har eksportert omtrent 800 GWh til det europeiske kontinentet så
langt i juli. Produksjonen i region NO2 besto av 72,8 prosent magasinert
vannkraft, 11,4 prosent ikke-magasinert elvekraft og 15,4 prosent
vann[vind-]kraft. Fordelingen dag for dag er som vist i den vedlagte grafen.
Vi ser
tydelig av grafen at produksjonen gikk noe ned i uke 27, slik Næss skriver, fra
mandag 4. til søndag 10. juli. Men etterpå gikk den straks opp igjen. Og det er
som man ser særlig regulerbar vannkraft som leverer, særlig når nettoeksporten
er høy, slik den var 5, 11, 12, 18 og 19 juli. Det er underlig ikke
kraftprodusentene forteller lederen i Stortingets energi og miljøkomite dette,
og at resten av energi- og miljøkomiteen finner seg i å bli holdt sånn for
narr." (Eivind Salen, Motvind Norge; Nat. 25.07.22)
Øvre
tyske-magasin (Roskreppfjorden - Tonstad - Flekkefjord - havet) er medio
september en god meter over nivået midtseptember 2021 - dvs. ca. halve reguleringshøyden;
dvs. langt under halvfullt.
"Fyllingsgraden
i norske vannmagasin var i forrige uke på 67,4 prosent. Det er en nedgang på
1,1 prosentpoeng fra uken før." "Til sammenligning er medianverdien
for fyllingen på tilsvarende tidspunkt på 81,7 prosent de siste 20 årene."
"Fyllingsgraden er nå lavest i Sørvest-Norge med 48,9 prosent".
(Aft.p. 15.09.22)
"Gasslagrene
i Tyskland er nå over 80 prosent fulle", skriver Aftenposten 24. august -
med konsekvenser for norsk strømpris. Og Gahr Støre har forlengst meddelt at
norske vannmagasin skal fylles. Med hva? Med politiske løfter og politiske
vedtak?
Energi i
form av gass kan kjøpes - f.eks. fra Norge. Vannmagasin er, i likhet med
vindturbiner, ubestikkelige - uten vann eller vind, ingen varme i varmepumpen
som erstattet oljefyren eller også vedovnen Brüssel også vil utfase.
"Før
energiloven, var kraftselskapene underlagt kommunal forvaltning.
Kraftselskapene aksepterte, etter sterk intern motstand, at staten skulle
overta dette ansvaret. Statsråden og NVE har tydeligvis ikke tatt dette innover
seg! Dagens strømpris og magasinbeholdning skyldes at vannet i magasinene ikke
styres av staten via konsesjonsloven, men prioriteres for eksport før salg til
norske kunder.
Energiloven
erstattet lokale kraftselskapenes oppdekkingsansvar. Staten overtok, på vegne
av fellesskapet, ansvaret for nasjonal leveringssikker strømleveranse til en
felles nasjonal pris som jevnet ut store lokale prisforskjeller og sikret høy
nasjonal leveringssikkerhet. Forvaltningen av vannet i magasinene er nøkkelen
til stabil norsk strømpris. Magasinene må da lagre nok vann av hensyn til
varierende tilgang og bruk av strøm. Begrenset kortsiktig import eller eksport
via naboland ga en leveringssikkerhet for det norske samfunnet på over 95
prosent. Før snøen smeltet i "vårknipa" var det nok vann i
magasinene. Men slik er det ikke nå.
Min jobb i
OEDs var å sette ned på papiret lovutkastet til Stortinget. Men like før det
skulle sendes, sa revisorbransjen at vi ikke kunne styre vannmagasinene slik
kraftbransjen selv hadde gjort. Internasjonale revisjonsregler forutsatte at
vann i magasinene bare kunne "styres økonomisk" om vannet var gitt en
verdi som en kjøpt vare og ikke kom "gratis fra himmelen". Vi i OED
ga NVE i oppgave å etablere en ordning i tråd med revisorreglene.
En slik
alternativ ordning ble aldri etablert av NVE. Den nasjonale
"kraftbalansen" er derfor sterkt svekket. Både norsk kraftpris og
leveringssikkerhet er blitt ekstremt følsom ved økt kapasitet for
kraftutveksling med andre land. Da energiloven ble behandlet av Stortinget var
den politiske forståelsen at loven skulle sikre en nasjonal kraftbalanse. Ved
etableringen av Statnett SF aksepterte Stortinget eksport bare om det bygget
seg opp kraftoverskudd som svekket selskapenes lønnsomhet, begrenset til
femårskontrakter med maksimalt 4 TWh årlig." Osv. (Svein Roar Brunborg;
Kl.k. 11.07.22)
"I
2021 hadde Norge ein total nettoeksport på 18 TWh. Det svarte til knappe 3,5
prosent av Tysklands samla produksjon av elektrisitet og var praktisk talt lik
Tysklands eigen nettoeksport på 19 TWh. Der bør det også vere nemnt at straum
frå Norge slett ikkje kan hindre at befolkninga i Tyskland frys til vinteren.
Halvparten av bustadene i Tyskland blir varma opp med gass, og ein annan stor
del (framleis) med steinkol. Norges eksport har nesten ingen effekt på
straumforsyninga i Tyskland, men ein enorm effekt på prisen på straum i
Sør-Norge.
På
kontinentet og i England brukar hushalda gass til oppvarming og matlaging.
Elektrisitet blir i hovudsak brukt til opplysing. Seinast etter at fyring med
mineralolje vart forbode i januar 2020, har mange hushald i Norge ikkje noko
anna alternativ til oppvarming enn elektrisitet. Det gjer at etterspørselen
etter straum i hovudsak varierer med årstida, men svært lite med prisen.
Hushalda er avhengige av ei viss mengde straum enten han er dyr eller billeg,
medan store delar av industrien er avhengig av billeg elektrisitet for å overleve.
Heilt sidan rundt år 1900 har industrialiseringa av Norge vore basert på billeg
vasskraft. Industrien sitt viktigaste konkurransefortrinn er billeg
elektrisitet. Tilhegarane av kablar som integrerer Norge i EUs energimarknad,
overser dei særeigne trekka ved det norske energisystemet.
Eit
særtrekk er at vasskraft står for to tredjedelar av energiforbruket i Norge.
Eit anna særtrekk er den kolossale magasinkapasiteten. Vassmagasina har ein
samla kapasitet på over 87 TWh, som svarer til 70 prosent av det samla
kraftforbruket i eit "normalår". Den store magasinkapasiteten gjer at
Norge er lite avhengig av "kraftutveksling" med andre land i
tørkeperiodar for å dekke eige behov, dersom det innanlandske overføringsnettet
har nok kapasitet og fyllingsgraden i magasina blir regulert med det formålet.
I 1970-åra vart det likevel lagt luftkablar til Sverige og sjøkabel til
Danmark. Desse kablane dekker i rikeleg monn Norges behov for
"balansekraft" og kraftutveksling." (Rune Skarstein; Kl.k. 24.08.22)
(I 1995
skriver Øystein Dahle (DNTs årbok s.25) om "hvordan en uavhengig
energikilde som gass kan brukes som sikring mot tørre, nedbørfattige år og
dermed gi vannkraftsystemet mer fastkraftkapasitet ... uten engang å brukes.
Denne såkalte tørrårsikringen var det vesentligste i gasskraftstrategien, og er
en enestående samspillgevinst til ganske beskjedne kostnader, og det var i
korthet vassdragsvernets forslag.")
Det norske
el.'overskuddet' er planlagt sendt på havet.
"Videre
elektrifisering av sokkelen med strøm fra land var oljebransjen tidligere imot,
fordi det er ekstremt kostbart og fordi bransjen lenge mente at det ikke gir
noen reduksjon av de globale utslippene av CO2. Men så bestemte
myndighetene at CO2-avgiften skal opp til 2000 kroner per tonn.
Kombinert med stigende kvotepriser i EU, ble det brått lønnsomt for
oljebransjen å elektrifisere med strøm fra land. Da fikk klimalyden fra
bransjen en ny melodi - nå var elektrifiseringen blitt et klimatiltak!"
"For
tiden går det rundt ni TWh ut i havet per år, cirka det Oslo by bruker. Planene
er at dette skal dobles på få år. Det bidrar godt til at Åslaug Haga i Norwea
og Knut Kroepelien i Energi Norge, med velvillig støtte fra Statnett, kan hevde
at vi går mot "kraftunderskudd om få år".
Meg bekjent
har ingen blitt bedt om å stenge bedriften eller senke temperaturen for å
frigjøre strøm til sokkelen. Så hvor hentes strømmen fra? Svaret er enkelt:
Redusert eksport!"
"...
når vi "flytter" en gitt mengde strøm fra eksport, der den ifølge
blant annet Norsk klimastiftelse først og fremst slår ut kullkraft, til
sokkelen, der den slår ut gasskraft med halve CO2-utslipp, da er
resultatet gitt: Økte globale utslipp!
Er det ikke
på tide at noen voksne griper inn?" (Hogne Hongset; Kl.k. 25.08.22)
"Tyskere
og engelskmenn kan lagre gass, kull og olje for å holde varmen om vinteren.
Politikerne har i all hovedsak fratatt nordmenn disse substituttene."
"Politikere
har gitt kraftselskapene mandat til profittmaksimering så lenge de holder seg
over et svært lavt krav til magasinfylling. Profittmaksimering står i sterk
konflikt med energisikkerhet for landet. Lønninger og bonuser i bransjen er
relatert til profitt, ikke til energisikkerhet." "Statkraftsjef
Christian Rynning-Tønnesen har selv uttalt at "slik situasjonen er nå, er
det en risiko for at vi ikke får import fra Tyskland til vinteren"."
"Både
politikere og lobbyister i kraftbransjen sier at det er bra for landet å tjene
så mye på strømeksport. Dette stemmer nødvendigvis ikke samfunnsøkonomisk, med
mindre man ikke har en god fordelingsplan på overskuddet.
Hvor er de
samfunnsøkonomiske analysene av bedrifter som har måttet legge ned eller
redusere sin virksomhet? Hva med folk som frøs sist vinter, eller dem som knapt
hadde råd til å dusje?
Elendige
risikovurderinger gjorde at hverken bransjen eller politikerne hadde noen god
plan for fordeling av overskuddet ved høye strømpriser. Selv nå, snart et år
inn i strømkrisen, har man fortsatt ikke lagt frem noen god
fordelingsplan." (Espen Gaarder haug; Aft.p. 16.07.22)
Med
NordLink og North Sea Link, Tyskland og England, "er det norske
kraftoverskuddet truet, og elektrisk energi blir et knapphetsgode også i vårt
eget land. Som de fleste har merket, er resultatet en eksplosjon i
strømprisen:" (Christian Skaug;
document.no 05.08.22)
"Tall
fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) som ble offentliggjort 8. juli, viser at
verdien av strømmen Norge eksporterte ... [1. halvår 2022], var på 18.536
millioner kroner, og importen 8753 millioner, hvilket gav et eksportoverskudd
på ca. 9,8 milliarder kroner.
Om
strømhandlen holder koken på denne måten også i 2. halvår av 2022, vil Norge
takket være kablene sope inn ca. 20 milliarder kroner ekstra i år."
Men
"Husholdningene skal ... betale et sted mellom 40 og 70 milliarder kroner
ekstra for at eksportinntektene til landet skal øke med 20 milliarder. Og da
har jeg ikke engang tatt i betraktning avgiftene - eller tatt høyde for en
strømpris over tre kroner. I virkeligheten er tyveriet klart større, og
potensielt mye større.
Ei heller
har jeg sett på konsekvensene for næringslivet, som får sine rammebetingelser
ødelagt".
"...
ovenstående er naturligvis bare en overslagsregning, men konklusjonen består
også med variasjoner i tallene: Takket være utenlandskablene lopper staten
befolkningen for mye mer penger enn den tjener på strømeksporten."
"Å la
være å ta politiske grep i en situasjon der markedet er fullstendig ute av
kontroll, er dristig. "Det er rett og slett krevende å forklare velgerne i
et land som er mer enn selvforsynt med vannkraft at de må betale priser som om
vi importerte strøm. Og fra dette perspektivet blir galskapen dokumentert ved
at de i deler av landet som er isolert fra det lovpriste 'markedet', fortsatt
kan nyte godt av lave priser", skriver samfunnsøkonom og LO-rådgiver Gøril
Bjerkan i Dagens Næringsliv." (Bjørgulv Braanen; Kl.k. 26.08.22)
"Kraftselskaper
bruker ulike virkemidler for å ha forutsigbare inntekter. Den viktigste metoden
er langsiktige kraftkontrakter, særlig med kraftkrevende industri."
"Ved slike avtaler er kraftselskapene garantert en viss pris, men kan gå
glipp av fortjeneste dersom markedsprisen - som nå - øker kraftig."
"I tillegg investerer mange selskaper i finansielle plasseringer der man
satser på en viss framtidig markedspris på strøm. Blir prisen lavere, kan de
tjene på dette, går den opp kan de tape." "Ulike finansielle avtaler
omsettes blant annet på Nasdaq-børsen, men også på ulike europeiske
markeder." Skriver faktaboks i Klassekampen 10. september.
"Og
ja: Akkurat når du ikke trodde det kunne bli verre, så ble det plutselig det -
og det er hjemme-alene-festen kraftselskapene har fått lov til å drive på med,
støttet og tilrettelagt fra Stortinget, som nå slår ut for fullt." (Rainer
Prang)
Afttenposten
08.09.22: "I helgen kom regjeringene i Finland og Sverige med en nyhet til
kraftbransjen. De stiller hundrevis av milliarder kroner til rådighet som
støtte for kraftselskapene i sine respektive land. Årsaken til at selskapene
trenger det, er at prisene på kraft har gått i været. De økte kraftprisene gjør
også at Eviny, tidligere BKK, gikk solid i minus i første halvår i år."
"...
hvorfor trenger kraftselskapene i Sverige og Finland støtte fra myndighetene?
Her må vi innom stedet hvor de fleste krafthandlene skjer: På kraftbørsen
Nasdaq i Stockholm. Geir Mikkelsen i Eviny forklarer:
-Når et
selskap inngår en kontrakt om å selge en mengde kraft til en fast pris om for
eksempel et år, så kan det ses på som et veddemål. Om kraftprisen så stiger,
faller verdien på denne kontrakten. Da blir det altså et tap på papiret for
selskapet. Dette tapet må selskapet stille en sikkerhet for, sier han.
-Dersom
verdien av kontrakten faller med 1 krone, må selgeren gi 1 krone til Nasdaq i
sikkerhet, sier Mikkelsen.
Grunnen til
det er at børsen skal kunne garantere at man kan gjøre opp for seg når året er
omme. Stiger verdien av kontrakten igjen, får selgeren kronen tilbake."
[Og hvis verdien ikke stiger igjen?]
"...
tidsskriftet Minerva har gått gjennom kvartalsrapportene til Statkraft,
Hafslund Eco og Agder Energi. I alle tre tilfellene gjør avtaler om
fremtidsstrøm at de må bokføre tap i milliardklassen.
-Jeg tror
at kommuner som eiere av kraftselskap ikke fullt ut forstår kompleksiteten og
risikoen i de finansielle markedene som selskapene deres nå opptrer i, sier
Minerva-redaktør Aksel Fridstrøm til BT.
han mener
det kan være et demokratisk problem.
-En sikring
som bare fungerer når verden er normal, er ingen god forsikring. Det er som å
tegne forsikring på huset som bare gjelder når det ikke brenner, sier
Fridstrøm."
"Sunnhordland
Kraftlag (SKL) er en av de største kraftprodusentene i Norge. De har null
kroner i slike finansielle sikringsprodukter. Det er de fornøyde med.
-Akkurat nå
betyr det at vi selger all krafta til den prisen som er i markedet. Det betyr
at inntektene er veldig store, sier administrerende dierktør John Martin
Mjånes." "-Vi har lite gjeld og tåler derfor svingninger i
resultatet. Og eierne våre [i hovedsak Eviny og Haugaland Kraft] er solide og
kan leve med at vårt resultat svinger.
Det er to
hovedgrunner til å bruke derivater, ifølge Mjånes:
-Det ene er
at du tror du kan slå markedet. Det er spekulering. Det har ikke vi ressurser
og kompetanse til. Det andre man kan gjøre, er å sikre en del av inntektene.
Det gjør vi ikke, etter avtale med eierne.
-Kan dere
ha gått glipp av inntekter ved å gjøre det slik?
-Jeg vil si
nei. Vi tror at å selge all kraft løpende til markedet er det beste over
tid."
"-Har
SKL unngått risiko ved å la være å bruke derivater?
-Vi ser nå
at den beste klokskapen er etterpåklokskap. Vi er veldig glade for at vi ikke
har slike nå, sier Mjånes." (Kl.k.15.09.22)
"Hvis
eierne av Sunnhordland Kraftlag kan tåle noen svingninger i inntektsstrømmen,
kan i hvert fall eieren av Statkraft det." "Statkrafts urealiserte
tap på finansoperasjonene i 2. kvartal var på hele 8,7 milliarder kroner."
"En
analsyse av Gaute Egeland, Eirik Tandberg Olsen og Stein-Erik Fleten ved NTNU
fra 2013 viser at behovet for sikring er relativt begrenset for offentlig eide
norske kraftselskaper, ettersom de variable kostnadene er relativt lave.
Analysen viser også at de færreste av selskapene oppnår en reduksjon i
inntektssvingningene. Derivathandelens viktigste funksjon ser ut til å være å
maksimere overskuddet, ikke å skape mer forutsigbare inntektsstrømmer.
Og da er
det ikke lenger sikring, men spekulasjon." (Bjørgulv Braanen; Kl.k.
16.09.22)
"Oljeselskapa
driv ikkje i særleg grad med finansielle veddemål - såkalla hedging - om
kvar olje- og gassprisen skal gå i framtida. Dei har lært at prisane svingar
særs mykje, og at tapa på veddemål kan verta særs store.
Kraftselskapa,
både her heime og i EU, har derimot drive med storstilt hedging, som er eit
nullsumspel. Det ein vinn, tapar ein annan. Hedginga har stort sett gått greitt
for kraftprodusentane sidan straumprisane har vore relativt stabile. Dei har
kalla slik hedging for "prissikring". Statnett meinte at prisen i år
skulle vera under 1 krone per kilowattime. Det trudde nok dei fleste
kraftselskapa også. Difor vedda dei på at prisen vart ei knapp krone til dømes
no i sumar og til vinteren.
Andre
trudde ikkje på nokon prisnedgang. Dei rekna med at Putin ville halda fram med
å halda att gasseksporten. Kraftspekulantar som trudde at prisen skulle verta
høgre, vedda mot kraftprodusentane. No sit det kraftspekulantar både her heime
og i EU og får betalt store summar fra til dømes norske kraftselskap."
"Førre
veke kom Nordea Markets med ein analyse av [danske] Ørsted. Der skriv dei, og
det er berre å halda seg fast:
"Sidan
energiprisane har halde fram med å gå opp, er det rimeleg å gå ut ifrå at
Ørsteds avsetningar til hedgingsreservar vil måtte gå over dei 39 milliardar
danske kronene som dei var ved slutten av andre kvartal. Vi finn det ikkje
usannsynleg at Ørsteds reservar vil falle vidare ned mot 40-50 milliardar danske
kroner i andre del av 2022. Med ein eigenkapital på 40,1 milliardar inneber det
at Ørsteds eigenkapital kan verta redusert til nær null innan enden av
2022.""
"Nei,
dette er ikkje pengar tapte på sjølve produksjonen av kraft. Ørsted sel nesten
all krafta si på lange fastpriskontraktar. Dette er pengar som er på veg til å
verta tapte på finansielle veddemål. Ørsted må setja av stadig meir pengar skal
motparten i veddemåla vera sikre på å få pengane. Og slik det er med Ørsted, er
det altså med ei rekkje kraftprodusentar, både i EU og i Noreg.
Men når
profitten er tapt på veddemål, kan EU ikkje krevja inn ein ekstraskatt på
superprofitt. I staden for å få ekstra skatteinntekter må kanskje den danske
staten, som eig halvparten av Ørsted, skyta inn ny eigenkapital. Den eventuelle
ekstraskatten må eventuelt leggjast på finansfolka som har lese marknaden betre
enn straumprodusentane og plukka pengane frå dei." (Jon Hustad; Dag og Tid
16.09.22)
"Jeg
bruker en enkel modell for å sortere utsagn i det offentlige ordskiftet, som
jeg kaller "stupid or evil". Det vil si at når jeg hører noe som er
riv ruskende galt, så bruker jeg denne modellen for å diagnostisere om det
bakenforliggende motivet er dumskap eller ondskap.
I debatten
om strømprismodeller har jeg kommet til at vi hovedsakelig har med dumskap å
gjøre fra politikerne sin side, og at kraftprodusentene stort sett havner i den
andre kategorien. Jeg har sterk mistanke om at våre politikere rett og slett
ikke skjønner prismodellen, og jeg har grunn til å tro at våre kraftprodusenter
framstiller den feilaktig, for å sørge for at modellen de selv har stor fordel
av, skal bestå.
Jeg tror
det hadde vært en fordel om alle skjønte modellen vi har nå, før man kappes om
å foreslå alternative modeller eller krisepakker.
Det
viktigste er at vi alle skjønner hva marginalpris er. Et naturlig sted å
starte er Energi Norge, som er interesseorganisasjonen for landets
kraftprodusenter. EN både forklarer og forsvarer modellen sin på sine egne
nettsider under overskriften "Dagens markedsmodell for strøm bør
bestå". Spotprisen fastsettes i Norge i dag via marginalprising. Hva betyr
det? La oss la Energi Norge forklare. I sitt betillingsverk levert av Thema
Consulting Group sier de det slik: "Marginalprising betyr at spotprisen
blir lik den variable produksjonskostnaden ved å produsere én kilowattime strøm
i det kraftverket som har de høyeste kostnadene av alle kraftverkene som må
benyttes for å dekke etterspørselen etter strøm den aktuelle timen." La
det synke inn...
Prisen er
satt på marginen. Det vil si den høyeste prisen man kan tilby for en
kilowattime. Prisen er lik den dyreste kilowattimen som kan tilbys i morgen.
Jeg gjentar: den dyreste.
La oss si
at drosjenæringen skulle ha denne prismodellen. Hvordan vil prisen fastsettes for
å kjøre en pensjonist fra sitt hjem til apoteket i Ås, der jeg bor? Jo, da vil
Follo Taxi tilby turen for 100 kroner, Vestby taxi kan ta den for 150, Moss
Taxi er klare for 250 kroner, mens Romerike taxi må ha 1500 kroner for at det
er verdt det. Hva blir prisen for den ene ekstra taxituren? 1500 kroner. Og så
kan Follo taxi kjøre den for 1500 kroner.
Dette er
galskap satt i system."
"Kraftprodusentene
skjønner spillet utmerket godt. I nevnte betsillingsverk tar Energi Norge
stilling til om det ville være en god idé å redusere eksporten. Nei, sier de.
Ikke så overraskende. De innrømmer at det ville funke. Lavere etterspørsel vil
gi lavere strømpriser. Men premisset for hvorfor de mener dette er en dårlig
idé, er hårreisende: "Når etterspørselen faller, vil kraftprodusentene få
lavere priser for strømmen de produserer. Vannkraftprodusentene vil derfor øke
produksjonen i dag, før prisene faller, og det vil føre til lavere fyllingsgrad
i vannmagasinene."
Der har du
"evil" svart på hvitt. Energi Norge sier selv at om vi skulle finne
på å gjøre noe for å redusere prisen nå, vil de på pur ... tømme magasinene
slik at vi ikke har strøm til vinteren." (Morten Jerven; Kl.k. 07.09.22)
"... i
1905 løsreiv Christian Michelsen oss fra en union gjennom å utmanøvrere svenskekongen.
I 1992 knytta Gro Harlem Brundtland og Jonas Gahr Støre oss til en langt mer
inngripende union ved å sno seg rundt folkemeninga.
EØS-avtalen
er livsverket til Støre. Han leda arbeidet fra Statsministerens kontor
vekselvis under Gro Harlem Brundtland og Jan P. Syse. I 1988, året før han fikk
EØS-jobben hos Gro, hadde han søkt og fått tilbud om stilling som politisk
rådgiver i Høyre. Men Ap trengte ham som superbyråkrat. Han blei ikke Ap-medlem
før i 1995, en god stund etter at EØS var vel i havn.
Etter
nederlaget og partisplittelsen i 1972 må ledelsen på Youngstorget ha pønska på
hvordan de skulle lirke landet inn i EU uten å utfordre folkets vilje på
ny."
"I mai
[1989] blei det satt i gang omfattende
kartleggingsarbeid i departementer og direktorater, der hver stein blei snudd
for å sjekke norske lover og forskrifter mot EF-regelverket.
Jeg jobba i
daværende Statens næringsmiddeltilsyn (SNT), som hadde ansvar for å gjennomgå
brorparten av EFs forordninger og direktiver. SNT opplevde å i praksis bli satt
under administrasjon av Støre og hans folk sommeren 1989. EF-samarbeidet hadde
absolutt førsteprioritet, og de ordinære forvaltningsoppgavene skulle legges
til side.
Av hensyn
til seinere forhandlingsrunder var prosjektet topphemmelig, og fikk heller
ingen oppmerksonhet i media. Regjeringa ga Stortinget generelle redegjørelser
om utvidelse av EFTA/EF-samarbeidet innafor gjeldende rammer, uten at noe blei
nevnt om en større avtale, nye institusjoner eller redusert sjølråderett.
Overnasjonale ordninger blei aktivt tona ned og avfeid som helt uaktuelle.
Det var
stille om EF/EFTA-saka før stortingsvalget 11. september 1989."
"Ap
tapte, men Støre fortsatte jobben under den påtroppende borgerlige regjeringa.
Allerede uka etter valget, før Syse hadde tiltrådt, holdt
"forretningsminister" Brundtland pressekonferanse om den nye
konstruksjonen, som foreløpig bar den engelske forkortinga EES. Hu slapp katta
ut av sekken, og fortalte for første gang at dette ville bli en meget
omfattende folkerettslig avtale, og at EU-regelverket ville få forrang framfor
nasjonale rettsregler.
Valget var
tapt, mem krigen var vunnet før den hadde starta. Det nye Stortinget hadde
nødvendig tre firedels flertall til å klubbe avtalen gjennom. Det var mange
skjær i sjøen, og underveis sprakk Syse-regjeringa på EØS-motstanden fra
Senterpartiet.
Men avtalen
blei vedtatt med 135 mot Sps og SVs 30 stemmer. Dette var i samsvar med
Grunnlovens paragraf 115 (da § 93), og er første og siste gang den paragrafen
er brukt i praksis. Det holdt med denne ene. [Aktuelle bestemmelse er de facto
en stortings-'modifisering' av Eidsvoldsgrundlovens statsformsbestemmelse - den
er grunnlovsstridig.]
Stortingsvalget
1993 var et brakvalg for Sp. Nei-partia fikk 46 mandater, som hadde vært
tilstrekkelig til å stanse EØS-avtalen. Men toget hadde gått - 1993 var ikke
noe EØS-valg, like lite som 1989 hadde vært det.
EØS er
EU-medlemskap uten stemmerett, og skulle legge grunnlag for et EU-ja i 1994.
Seieren skulle bli sikra gjennom en taktisk organisering av folkeavstemningene,
med rekkefølgen Østerrike, Finland, Sverige og så Norge helt til sist. Men
planen lyktes ikke. Året etter blei Jonas Gahr Støre politiker.
Og Støres
refreng har hele veien vært total EU-underkastelse. Til tider har Norge vært
mer pliktoppfyllende enn medlemslandene sjøl. Grunnlov eller ei - Norge skal
ikke ha noen som helst EU-avvik. Spørsmålet om sjølråderett må for enhver pris
ikke stå på dagsorden ved neste EU-kamp.
Så lenge
båten bærer, ser Støre seg best tjent med å ha Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum
bundet til masta - aleine og kraftig svekka. Senterpartiet er tross alt mer
tilhenger av kapitalismen enn motstander av EØS og dyrtid." (Michael
Brenna; Nat. 12.09.22)
"Den
internasjonale oljekrisa i 1973 brakte skyhøy prisstigning til Norge og Europa.
Dette var et brått prisskifte utenfor det enkelte lands kontroll og derfor et
lærebokeksempel på en importert inflasjon. Dette er også tilfellet med den
galopperende prisveksten som kommer tilbake nå. Da hjelper det ikke med
renteøkninger og innsparingspolitikk som vil knekke mange folks privatøkonomi,
uten å gjøre noe med de reelle årsakene til prisveksten."
"Om
både inflasjonsproblemet og superprofitten skyldes forholdene på selgers side i
økonomien, er det grunn til å reise spørsmålet om hvorfor så godt som alle
politiske virkemidler rettes motsatt vei. Å ta de reelle årsakene til
inflasjonen på alvor ville være å gripe inn overfor prismakten og
superprofitten i energisektoren og markedene som er styrt av en eller noen få
produkttilbydere." "I stedet setter de politiske myndighetene og ikke
minst sentralbankene i land etter land alt inn på at inflasjonsspøkelset skal
skremmes bort ved å knekke etterspørselssiden i økonomien."
"Når
tiltakene ... kommer i form av høyere rente, kutt i offentlige budsjetter og
mindre kjøpekraft spredt utover befolkningen, vil den økonomiske aktiviteten i
samfunnet gradvis gå ned. Da kommer arbeidsløsheten på ny til å banke på døren
rundt omkring i de tusen hjem.
I så måte
er erfaringene fra de fem tiårene med inflasjonsbekjempelse (med og uten
hermetegn) etter oljekrisen i 1973 ganske så relevante.
Alan Budd
var økonomisk rådgiver for Margaret Thatchers konservative regjering i Storbritannia
(1979-1990).
Han har
uttalt: "Det kan ha vært dem som tok de faktiske politiske beslutningene
(...) som aldri et øyeblikk trodde at dette var den riktige måte å få ned
inflasjonen. De så imidlertid at monetarisme (stram pengepolitikk, min
anmerkning) ville være en veldig, veldig god måte å øke arbeidsløsheten på, og
å øke arbeidsløsheten var en ekstremt ønskelig måte å svekke makten til
arbeiderklassen.""
"Erfaringene
med Gro Harlem Brundtland og Ap-regjeringens økonomiske krisebekjempelse i de
tunge årene mellom 1986 og 1992 viser ... at det var akkurat det [å skape
arbeidsløshet] som skjedde.
Støre har
nylig utropt "krisepolitikken til Gro" som ledestjerne for ferden
regjeringen nå legger inn på. Hvor mange knekte privatøkonomier og hvor mange
titusener arbeidsløse skal ligge igjen denne gangen?" (Idar Helle; Kl.k.
17.09.22)
"Mens
Hurdal-kameratene ikke er i stand til å si noe om langsiktige tiltak mot et
kaputt system de påstår "har tjent oss godt" før en kommisjon har
levert en rapport 15. desember, klinket EU-kommisjonen til med sin vidtrekkende
og ambisiøse reformplan 18. mai. "Repower EU"-planen griper inn på en
rekke områder som har med energi å gjøre, og det i om lag 30 land.
Da fikk
Støres regjering fart på seg! Når det gjelder ødeleggende strømutgifter for
bedriftene i et land med overskudd av billig vannkraft, sitter statsrådene på
hendene sine og "følger situasjonen". Når det gjelder å sikre rask
norsk behandling av EUs direktiver, fikk energiministeren slik hast med å få
dem ut på høring, midt i fellesferien, at han ikke rakk å oversette fra
engelsk.
Det er
forståelig av Jonas Gahr Støre blir ambivalent og litt handlingslammet når han
skal forsvare norske interesser på et område som kan være
"EØS-sensitivt". Norges interesser kolliderer med EU-landenes.
Statsministeren er nesten for inhabil å regne - han skal jo manne seg opp
overfor en motpart han egentlig ønsker å innlemme Norge i."
"Når
harmen vokser i LO, utålmodigheten sprenger på i Sp og den mentale sikringen er
i ferd med å ryke på Sørlandet, er det alliansen av Støre-Ap og Høyre som
berger det EU-styrte børsregimet for Norges viktigste, varige energiressurs.
Mot denne alliansen står ikke bare Sp og SV og Rødt, men også KrF, store deler
av Ap, tunge miljøer i LO og - vil jeg tro - et flertall av velgerne."
"Strømprisene
nå er ingenting mot det vi kan vente til vinteren. Støre vil ikke løse
problemet. Situasjonen skriker etter politisk lederskap. Det er fortsatt ikke
for sent å koordinere de politiske kreftene som representerer folkestyrets
flertall." (Magnus Marsdal; Kl.k. 09.08.22)
OSV
"Nettselskaper
vil stenge strømmen din via smartmåleren", melder NRK medio august ifm.
mulig strømrasjonering.
"Det
ble bråk da smartmålerne ble tatt i bruk. Grunnen var blant annet at mange
fryktet de ble syke av strålingen fra måleren [hvilket er potensielt mulig,
høyst sannsynlig samt observert]. Og noen fryktet at de kunne bli overvåket
[hvilket man de facto blir].
Nå reises
altså et nytt spørsmål rundt målerne: Skal det være mulig å stenge av strømmen
til hundrevis av kunder av gangen?"
"Ved
rasjonering må man i dag ta strømmen i et større område av gangen. Men i slike
soner kan det være viktige kunder som må ha strøm. Slik det er i dag må dermed
også alle andre i kunder i samme sone få strøm.
Men ved å
bruke strømmåleren kan man koble ut alle på det samme stedet bortsett fra
viktige kunder."
Overrasket?
Hvem ble fortalt at 'smart'-måleren kraftbransjen har installert for
administrasjon av planlagt forsyningskaos, ble forsynt med fjernstyrt
hovedstrømbryter? Vel - det stod i forskriften.
"Dette
vert skrive tysdag [16. august]. Statkraft hevdar dei gjer det dei kan for å
halda att på produksjonen frå magasina i sone 2. Dei tek seg difor stadig betre
betalt. Resultatet for "day ahead"-auksjonen på Nordpool no tysdag
var at Kristiansand, til dømes, om ettermiddagen og kvelden fekk ein pris på om
lag 5,50 kroner per kWh."
"Tyske
og danske produsentar på si side kravde over 7,50 kroner for å laga straum ein
onsdagskveld i august. Ikkje på noko tidspunkt fekk sone 2, den sørlegaste
delen av Noreg, så høge prisar onsdag at straumflyten snudde. Sør-Noreg vart tappa
for vatn den dagen òg. I skrivande stund eksporterer vi effekt for 3800MW frå
sone 2. Det svarar til normalforbruket for 1 million norske husstandar.
Stoda er
enkel: Kontinentet sparar på gassen og vil at andre skal laga straumen for dei.
Tyske kraftprodusentar har ordre om å nytta så lite gass som råd er. Når
produsentane i Sør-Noreg aukar prisen for å spara på vatnet, aukar kontinentet
prisane endå meir, og dimed endar vi i regi av Statnett som eksportørar."
"Tysdag
kom framtidsprisen for gass opp i 250 euro om ein månad. Kraft produsert med
ein slik pris frå reine gasskraftverk får ein pris på minst 6,50 kroner per
kWh, som då vert prisen på all straum til spotpris på kontinentet, som igjen
avgjer prisen i Sør-Noreg."
"Det
vert no spara i stor mon i EU, til dømes ligg 50 prosent av
aluminiumsproduksjonen nede. Men stoggar Putin eksporten heilt i vinter, vert
lagera botnskrapa i mars og april, nett når norske magasin er på det lægste.
Då går EU
og Noreg inn i neste sumar med enda mykje mindre energi som kan nyttast til
straumproduksjon, enn vi hadde før denne sumaren. Slik stoda er no, vert altså
straumprisane klart høgre for året 2023-2024 enn for året 2022-2023."
"I
røynda går det no føre seg ei storstilt renasjonalisering av straumleverandørar
over heile EU. I praksis vert stadig meir straumproduksjon gjennomført i regi
av regjeringar og ikkje marknaden. Det heile minner om det som skjedde under
finanskrisa i 2008 og 2009. Ei rekkje kraftselskap har lovd fastprisar dei
ikkje kan halda, og er konkurs. Då må staten steppa inn. Straum- og
banktenester berre må vi ha. Kostnaden er at EU-statane og Storbritannia må
taka opp endå større lån. På ein eller annan måte må kraftrekninga gjerast opp.
I alle høve bør ingen verta overraska om straumprisen går over 10 kroner til
vinteren og vert endå mykje høgre til våren. Så kjem neste vinter og vår."
(Jon Hustad; Dag og Tid 19.08.22)
"Fra
norsk side minnes det om at det var EU som presset på for å liberalisere
gassmarkedet for et par tiår siden. Norge - og Russland - ville fortsatt ha
langsiktige kontrakter. Men EU ville ha mer konkurranse og et spotmarked.
En av
EU-kommisjonens store seire var da Norge i 2001 måtte legge ned
Gassforhandlingsutvalget. Utvalget hadde ansvaret for å forberede og
gjennomføre forhandlinger om salg av norsk gass. EU ville ha det bort.
Erfaringen med et liberalisert gassmarked har vært sett på som svært gode i EU.
Helt til nå." (Kjetil B. Alstadheim; Aft.p. 13.09.22)
I 2021 ble
"nettoeksportert 17 TWh strøm ... mens det ble eksportert petroleum
tilsvarende 2250 TWh. Det er beklagelig at noen få TWh ekstra strømeksport skal
delegitimere energipolitikken nasjonalt. Mindre justeringer vil gjøre lite til
eller fra for våre naboland, men synes avgjørende for norsk prissetting."
(Christian Anton Smedshaug; Kl.k. 17.08.22)
""Internasjonal
handel og samarbeid er bra", skriver [seniorforsker ved Frischsenteret,
Eric] Nævdal, "men siden europeisk energipolitikk har plassert europeiske
strømkunder i en tønne og sendt dem avgårde mot stupet, er det ikke god
samfunnsøkonomi å insistere på at norske strømkunder skal ha en plass i samme
tønne"." (Bjørgulv Braanen; Kl.k. 30.08.22)
"Nordmenn
fryser når vi mangler strøm. Tyskerne fryser når de mangler gass og olje."
"I
debatten om norsk strømeksport blandes strøm (elektrisitet) og gass sammen. Hos
mange av uvitenhet, hos andre bevisst for å verne egen agenda og økonomiske
interesser. Men som lederen for De Grønne i Tyskland enkelt uttrykte det i en
TV-debatt for ikke så lenge siden: Vi har ikke et strømproblem, vi har et
varmeproblem.
Putin er
ikke hele forklaringen på gassmangel i Tyskland. Når gass-lagrene ikke fylles
opp, er det også fordi det brukes mer gass enn noen gang for å produsere strøm
for eksport. Først og fremst til Frankrike, der halvparten av de 56
atomkraftverkene til enhver tid er ute av drift, fori de er utslitt. Noen kan
kanskje repareres før høsten, men det er usikkert.
Både
tilhengere og kritikere av norsk strømeksport benytter enhver anledning til å
hakke på Tyskland for å ha stengt atomkraftverkene. Her blandes kortene.
Atomkraftverkene produserer strøm, som Tyskland har overskudd av. Landet
eksporterer ikke bare til Frankrike, men også til Østerrike, Belgia, Nederland,
Luxemburg og Tsjekkia, og til Sveits, som eksporterer videre til Italia, som
før har fått fransk atom-strøm."
"På
papiret virker det fint med felles marked for energi. I praksis er det ei
oppskrift på høy profitt for noen få og krise for folk flest. Noen mener Norge
må eksportere strøm for å være solidarisk med EU. Det hevdes til og med at det
er egoisme og selvgodhet å være kritisk til eksport av strøm. Nisselue og seg
selv nok. Som om det er selvgodt å slippe å fryse. Tyskland er tomt for
varmeovner. Skal vi gi bort varmeovner også, i solidaritet? Til et land som
aldri har brukt strøm til oppvarming.
Vi
eksporterer ikke gass av solidaritet. Ifølge Equinor går gassen dit betalingen
er best. Vi blir informert om hver lille endring i Putins uberegnelige levering
av gass. Ingen spør hvordan Tyskland bruker gassen: Til vinterlager for å varme
opp folks boliger eller kortsiktig profitt på strømbørsen? Solidaritet ville
være å sikre at norsk gass går til oppvarming for folk flest. [Og til mat
"for folk flest", dvs. til kunstgjødselproduksjon.]"
"Legg
merke til hvor mange av systemets forsvarere som nå snakker varmt for
strømstøtte, i kretser som ellers bare fnyser av offentlig støtte til folk som
sliter. Nå skal vi alle, næringslivet inkludert, gjøres til sosialklienter, for
å hindre at det rokkes politisk ved systemet for handel med energi." (Kari
Gåsvatn; Trenger tyskerne norsk strøm?; Nat. 06.08.22)
"I
april 1992 foreslo regjeringen å gjøre det enklere å eksportere kraft på
langsiktige kontrakter. Tidligere hadde Statkraft hatt enerett på slik eksport,
men nå fikk også andre leverandører muligheten. På det tidspunktet hadde Norge
kraftoverskudd, lave strømpriser på spotmarkedet og det var mye vann som rant
forbi kraftstasjonene. Flere e-verk slet med økonomien. Håpet var at langsiktige
eksportkontrakter kunne rette opp situasjonen.
Saken hadde
en lang forhistorie. Det har siden 1920-tallet blitt arbeidet for å selge norsk
kraft til utlandet. Tekniske problemer, kostnadene ved lange overføringer og
hensynet til hjemlig industri forhindret lenge at eksporten fikk noe stort
omfang. Den kraftkrevende industrien gikk sterkt imot å myke opp
eksportbegrensningene. Industrien fryktet at Norge kunne få samme strømpriser
som Kontinentet, og at et av landets naturlige konkurransefortinn ville smuldre
bort. På lang sikt får derfor denne eksportadgangen kanskje vel så store
konsekvenser som liberaliseringen av den hjemlige kraftomstningen."
Skriver Pål Thonstad Sandvik i Espen Andresen og Sandvik; Kristiansand
Energiverk (s.186-7). År 2000.
Thonstad
Sandvik skriver (s.107-8) om tidlig 1940-talls tyske planer for krafteksport
Norge - Tyskland: "Det viste seg imidlertid at det ville bli vanskelig å
eksportere elektrisk kraft, både av tekniske og økonomiske årsaker.
Beregningene viste at overføringen måtte skje med en spenning på 400 kV for at
strømtapet ikke skulle bli for stort. Dette var i grenseland for det teknisk
mulige. Det nødvendige materiellet kunne heller ikke fremskaffes. Den tyske
elektrotekniske industrien arbeidet allerede på spreng med krigsproduksjonen,
og kunne vanskelig ta på seg slike oppdrag."
Den nye
ledelse ville, i fire punkter, krafteksport, "intensivert kraftutbygging
for leveranser til kraftkrevende industri, økt utbygging for alminnelig
forsyning og fusjonering av alle e-verkene til et landsdekkende selskap."
"Historikeren
Lars Thue hevder at konsesjonslovene var viktigere enn kanoner i kampen om
vannkraften under okkupasjonen. Slik kunne det i alle fall virke så lenge
tyskerne ikke satte situasjonen på spissen. De norske interessene ble ivaretatt
av faginstanser som forsvarte prinsippet om nasjonal kontroll med vannkraften
og en desentralisert e-verksstruktur med prioritering av den alminnelige
elektrisitetsforsyningen. Selv Nasjonal Samling ble en iherdig forsvarer av de
norske kraftressursene mot tyske interesser. Til sammen førte alt dette til at
den tyske energipolitikken ikke fikk gjennomslag."
Øystein
Dahle (DNTs årbok 1995, s.23) skriver om "hva hovedproblemet i norsk
vannkraftdebatt var, nemlig det som kan omtales som prognosepresset.
Prognosepresset var direkte sammenkoplet med en politisk tese, kanskje vi til
og med kunne kalle det en politisk myte, om at det var klokt å bygge ut
elektrisk kraft på forhånd, altså før behovet oppsto. Dermed ville man unngå at
krafttilgang skulle begrense samfunnsutvikling. Denne tesen var i realiteten
fatal og har kostet oss mange vassdrag. Det som nemlig karakteriserer vannkraft
som energiform er kostnadsfordelingen. Driftskostnadene er meget beskjedne,
kapitalkostnadene er dominerende. Det vil i praksis si at når et vannkraftverk
først er bygget, er kostnadene ved å drive det så beskjedne at absolutt ingen
vil foreslå å ikke bruke den tilgjengelige kapasitet. Dermed er elektrisiteten
i markedet for et eller annet formål, og etterspørselskurven har sikret seg et
nytt datapunkt. Prognosen blir selvoppfyllende, og ny krafttilgang må
planlegges for å møte prognosepresset."
Tilbake til
2022: "En gjennomgang Vestlandsforskning har gjort, viser at sammenhengen
mellom klima og natur er nesten fraværende i viktige stortingsmeldinger om
energi.
De framstår
som rene sektormeldinger der miljøpolitikk er blitt klimapolitikk og ikke
naturpolitikk."
"Et
stadig viktigere spørsmål er hva vi skal bruke ny kraft til. Vi ser konturene
av en ny næring som vokser fram knyttet til produksjon av kryptovaluta. Så
langt vi har registrert, er det etablert 16 datasentre her i landet. [Og
datasentre følger bl.a. (tvangs-)'digitaliseringen'.]
Vi vet lite
om disse sentrene bortsett fra at de har et enormt kraftforbruk, gir svært få
arbeidsplasser og at samfunnsnytten er tvilsom. Hvis det er til slike formål vi
skal bygge ned den norske fjellheimen med vindkraft...", skriver Sverre
Sivertsen og Kjell H. Sivertsen, Motvind Norge (Nat. 12.03.22).
De skriver:
"Kraftbransjen er på offensiven om dagen. I front står alliansen Energi
Norge og Norwea godt samkjørt med energikonsern som Equinor og Hydro.
I store
medieoppslag forteller de oss at Norge trenger en storstilt utbygging av
vindkraft på land for å hindre kraftunderskudd om noen få år.
Motvind
Norge gjorde i fjor en bred analyse av Norges framtidige energibehov og hvordan
det kan dekkes. Analysen var basert på prognoser fra NVE, Statkraft og studier
fra SintefEnergi og FMEZEN Forskningssenter.
Vår
konklusjon er at Norge vil ha et solid kraftoverskudd fram mot 2050 dersom vi
gjør kloke valg. Det sammenfaller ned NVEs analyser som viser at Norge vil ha
et komfortabelt kraftoverskudd fram mot 2040.
Da har de
lagt inn rikelig strøm til videre elektrifisering av sokkelen, bilparken,
fergene og til å dekke behov til nye næringer som en del av det grønne skiftet.
Derimot er det lagt inn svært beskjedne tall for energieffektivisering. Det
samme gjelder for ny kraft som kan hentes ut ved å oppgradere våre eldre
kraftverk.
Kraftutbygging
tar tid, og det er samfunnsmessig riktig å utnytte eksisterende kraftressurser
best mulig, før vi bygger ut nye. Studier fra NTNU vier at det er mulig å
oppgradere og eventuelt utvide våre eldre kraftverk og få ut like mye kraft som
hele den utbygde og planlagte vindkraften uten store naturinngrep.
På
enøksiden viser vår sammnenstilling at vi kan redusere Norges samlede
kraftforbruk med en femtedel gjennom å effektivisere energibruken i bygninger,
tungindustri og annet næringsliv...
Det setter
kraftbransjens utspill i det rette lys. De forsøker å konstruere sitt eget
framtidsbilde i troen på at de kan nå fram med sin argumentasjon og bruker
Statnetts statistikk som sannhetsvitne."
(Apropos
"oppgradere og eventuelt utvide" kraftverk; "- Kvar gong me må
fornye og ruste opp eit eksisterande anlegg, nyttar me høve til å få meir
kraftproduksjon ut av anlegget", forteller konsernsjef i Agder Energi,
Steffen Syvertsen, kommunestyret i Evje og Hornnes (Setesdølen 28.06.22).
Men AE
bygger også nytt. Kvafoss i Kvinesdal har oppgitt potensial 14 MW, men
installert 9,9. Fennefoss i Evje og Hornnes; potensiale 13 MW; også her
installert under 10. "-Det er klart at me har tilpassa Fennefoss etter
skattereglane for å få det til å bli lønnsamt. Me betalar 60 prosent skatt på
vår regulerbare vasskraft. Me kunne sikkert ha bygd det litt større visst det
ikkje hadde vore for det. Men då hadde det sannsynligvis ikkje blitt bygd, sa
Syvertsen." Han har ellers begynt å se på Syrtveitfossen en god halvmil
motstrøms Fennefoss, men potensialet er nok for stort til å unngå naturskatt.
Kanskje å ødelegge også Syrtveitfossen er lønnsomt likevel?)
OG BAKOM
SYNGER DET GURSEGRØNNE OMBYTTET
(Mer
herom: D.J.H. (kommentar-avisa.no); 1. Kullsyrepsykose og annen psykose
(26.02.21), og 2. Antagelsens betydning i evolusjons- og klimahypotese
(17.96.21).)
En
forestilling om at kloden ved utgangen av 'den lille istid' befant seg i en
klimatisk, temperaturmessig idealtilstand hvor utviklingen ville opphørt var
det ikke for at mennesket begynte å brenne fossile karboner - en slik
forestilling gir ingen mening uten eventuelt i en ideologisk motivert kontekst.
"Teoretiseringen
om at økt CO2 fører til økte temperaturer verden over, er ikke
formulert i noen vitenskapelig teori og kan derfor ikke falsifiseres",
skriver Geir Hasnes ved Inst. for kyberteknikk, NTNU i Universitetsavisa
(31.08.21/document.no 01.09.21).
I FNs siste
klimarapport har Hasnes funnet "klimakrisen" ett sted:
""Also, some media outlets have recently adopted and promoted terms
and phrases stronger than the more neutral 'climate change' and 'global
warming', including 'climate crisis', 'global heating', and 'climate
emergency'" (Zeldin-O'Neill, 2019)." (side 228).
Altså:
Klimarapporten konkluderer med at "klimakrise" og lignende sterke
uttrykk finnes kun i media. Ikke ett sted forteller klimarapporten selv at der
er en "klimakrise". For den saks skyld nevnes ikke noen klimakrise i
tidligere klimarapporter."
Jon Hustad:
"Den kanskje mest respekterte klima- og energianalysen kvart år er det
Michael Cembalest i J.P. Morgan Asset Management som står bak... I tolv år no
har han fortalt kundane til J.P. Morgans formuesforvaltning kva som skjer og
kva som mest truleg kjem til å skje på klima- og energifeltet.
Rapporten
vert publisert kvar vår, og i år konsentrerer Cembalest seg om særleg
hydrogenøkonomien, "som det er mange år att før tek av". Men fyrst
går han gjennom den meir generelle stoda innanfor klimafeltet og
energiinvesteringar. Vi står, så sant verdsøkonomien ikkje kollapsar heilt,
framfor mange år med høge energiprisar, skal vi tru Cembalest. Rapporten har
fått den talande undertittelen "The Elephants in the Room", og
elefantane i rommet er altså det vi ikkje er viljuge til å tala om. Eller som
Wittgenstein sa: "Det vi ikkje kan tala om, må vi teia om.""
"Rapporten
opnar med to hovudkonklusjonar mange av oss ikkje vil høyra, og her lyt vi
hugsa at det stort sett berre er dei nordisk landa som nyttar straum til
oppvarming og industriprosessar: "Avkarbonisering av kraftproduksjon har
byrja, men avkarbonisering av industriproduksjon, transport og oppvarming ligg
langt etter", og "land som reduserer produksjonen av fossile
brennstoff i den trua at dei snøgt kan erstattast, står overfor ein substansiell
økonomisk og geopolitisk risiko"."
"Er
det noko teikn til at utsleppa kjem til å verta reduserte i framtida? Ja.
Standard & Poor har ein indeks for dei 1200 største børsnoterte
energiselskapa i verda. Desse selskapa har oppført seg etisk og klimavenleg
etter Parisavtalen i 2015. Sidan då har dei gått frå å investera 400 milliardar
dollar globalt i fossilt brennstoff per år til 150 milliardar dollar i 2021.
Forbruket
av fossilt brennstoff derimot, er høgre enn i 2015. Om ikkje investeringane
kjem opp att, står verdsøkonomien framfor stor energifattigdom. Den relativt
største nedgangen står truleg Europa framføre. Her har vi redusert
produksjonen, men ikkje forbruket."
"Lat
oss sjå på løysingane, som er CO2-lagring, vind, sol, batteri, straumnett og
hydrogen. Alle løysingane byggjer på det store ynsket om å elektrifisera verdas
energibruk. Så langt har det gått dårleg. "Gjennom dei siste 20 åra har
straum som del av den totale energibruken gått opp med berre 2-3 prosent i dei
fleste land, ei særs dårleg endringsrate."
Her høyrer
det med at den absolutte energibruken har gått opp. Berre mellom 2010 og 2020
gjekk Kinas bruk av primærenergi opp med 40 prosent, brorparten i form av
kol."
"I
røynda er ikkje den store og planlagde elektrifiseringa komen i gang anna enn i
Norden, konkluderer Cembalest: "Hugs: svært mykje av det du les fra
energifuturistar, er tekniske planar for ei verd som så langt ikkje har synt
seg mogleg.""
Hustad
skriver om CO2-lagring, om kraftnett, om batteribiler; "Det har
vore mykje optimisme rundt hydrogen. Kjøpte du våren 2020 aksjar i selskap som
sa at dei skulle satsa på hydrogen, kunne du 1. januar i år ha selt aksjane med
meir enn 400 prosent vinst. Etterpå har slike aksjar gått rett ned. Det er
mogleg at hydrogen vert ein revolusjon, men den revolusjonen har ikkje byrja.
Berre 2
prosent av verdas primærenergiproduksjon går i dag til hydrogen, og han vert
nytta til kunstgjødselproduksjon og til å reinska svovel ut av olje. 99 prosent
kjem frå fossile kjelder, i hovudsak gass. Knapt 1 prosent kjem frå elektrolyse
basert på fornyelege kjelder. Ingen har byrja den produksjonen som EU til dømes
seier dei skal få til innan 2030 for å nå Fit for 55, EUs klimapakke."
"Dersom
grøn hydrogen vert nytta i oljeraffineri for å få bort svovel, vil det redusera
utsleppa frå EU med 2,5 prosent. Vert produksjonen i staden nytta til
transport, er reduksjonen mykje mindre, av di særs mykje av energien går tapt
når han skal gå til brenselceller og framdrift.
Eit anna
spørsmål er kvar den grøne energien skal koma frå... "Eg kan ikkje sjå
kvar all denne nye hydrogen-baserte produksjonen på basis av sol og vind skal
koma frå", skriv Cembalest. "Om ny fornyeleg kraftproduksjon primært
skal nyttast til hydrogen, kva skjer med avkarboniseringa av
nettet?"" Osv., osv. (Jon Hustad; Ein grøn morgon, men ikkje i dag -
Den grøne vendinga er framtida, og det ser ho ut til alltid å vera; Dag og Tid
01.07.22)
"Ideologien
- det er den som forsyner ugjerningen med den ønskede rettferdiggjørelse, og
ugjerningsmannen med den nødvendige utholdenhet og fasthet. En samfunnsteori
som hjelper ham til, overfor seg selv og andre, å renvaske sine hender, og
istedenfor bebreidelser, høste heder og ære." (Aleksander Solsjenitsyn)
"Se,
Herrens ord har de forkastet; hvor skulde de da ha visdom fra?" (Jer.8,9)
"Og likesom de ikke brydde sig om å eie Gud i kunnskap, så overgav Gud dem
til et sinn som intet duer..." (Rom.1,28)
Kaj Skagen,
avslutningsvis; Ørkentaler (s.58.60.68.63.73-4): "At Solsjenitsyn trakk i
tvil renessansens og opplysnigstidens landevinninger, opplevet man som et slag
i ansiktet, en uhørt forulempning, en personlig krenkelse - alt dette kan leses
ut av den sårede tone i [Olof] Lagercrantz' stil, hans patos i forsvaret for de
"frigjøringsidéer vi betrakter som en umistelig del av vår kulturarv"
og "det edleste tankegods i den vestlige kulturtradisjon" - nemlig
befrielsen fra teokratiet og den kristne tro."
"I
sitt essay Anger og selvbegrensning i nasjonenes liv (1974) definerer
Solsjenitsyn den kristne frihet som selvbegrensning, i motsetning til
både det vestlige frihetsideal som ubegrenset selvrealisering, og marxismens
forståelse av friheten som nødvendighet. Frihet i kristen betydning, sier
Solsjenitsyn, er å begrense seg selv for andres skyld.
Deretter
tar han - aldeles ubesværet - spranget inn i økonomiens og industriens verden,
og sier: Idéen om den stadige økonomiske, industrielle, teknologiske vekst
er intet annet enn en praktisk utmyntning av den vestlige, materialistiske
frihetsidé, en misforståelse av friheten som selvets grenseløse ekspansjon på
alt og alles bekostning."
"Om
dette åndelige fundament, denne "selvbegrensningens ånd" (og vi
husker at nettopp dette er Solsjenitsyns definisjon på den kristne frihet),
savnes i et samfunn, da vrenges sågar demokratiet, retten og friheten til sine
motsetninger: "Det opprinnelige demokratiet var gjennomsyret av kristen
ansvarsfølelse og selvdisiplin. Men gradvis er dette åndelige fundamentet blitt
svekket. Åndelig uavhengighet fortrenges; vulgaritetens, moteretningenes og
gruppeinteressenes diktatur tar over.""
"Med
den fremmedes blikk for det som vanen har gjort usynlig for oss andre, iakttok
Solsjenitsyn hvordan den vestlige offentlighet med en uhyre følsomhet og
presisjon skilte ut alle idéer som ikke var på moten, ikke i overensstemmelse
med fellestrenden, og hvordan disse idéer - uten noensinne å være blitt
forbudt, uten å underkastes sensur - umerkelig ble holdt borte fra
offentlighetens lys."
"...
"forandrer toppledelsen i de politiske partiene seg uungåelig til et
oligarki", som Solsjenitsyn sier. Partielitenes forbindelse med folket
innskrenker seg til det mediebevisste og utenatlærte hykleri på
fjernsynsskjermen (drillet inn av høyt gasjerte eksperter i massepsykologi). Partielitenes
forbindelser til det høyfinasielle plutokratiets representanter, til
næringslivslobbyene og til lysskye organisasjoner av enhver art (som
Solsjenitsyn vil forby), er som oftes desto nærmere og mere personlig. Hvor
ofte kjøres ikke saker igjennom bare ved underhåndenavtaler i disse bakrommene?
Hvor ofte blir ikke såvel den menige politiker som det alminnelige folk
overrumplet av godt planlagte og psykologisk listige lynaksjoner fra toppen?
Hvor lenge skal vi fortsette å kalle dette politiske nattarbeid for demokrati?"
Se forøvrig
D.J.H. (kommentar-avisa.no):
1. Vanlige
folks nedtur (10.08.22).
2. Enn om
loven var fulgt og covid ikke et problem? (25.01.22).
3. Vedr.
maten - Hva vil Staten? (24.05.22).
4. Å surre
seg langsomt inn i ragnarokk (22.04.22).
5. Det
fjerde rike (03.02.20).
Og. Ingen
vei går utenom - Krist.
Ingen.