DET KALLES
TRENERING
"-Jeg
sa en gang til en statsråd: Det er fullt mulig å bruke 50 milliarder på et
forsvar uten å produsere kampkraft", fortalte general Sverre Diesen
tilbake i 2019 - tygg litt på den mens du funderer på årsaken til at Finland
får til reelt forsvar og beredskap med finsk, vesentlig lavere, forsvars- og
statsbudsjett.
Dag Jørgen
Høgetveit; november 2022
Beredskapslagret
korn; "Ap/Sp-regjeringa skriv at dei vil
"etablere beredskapslagring for korn". Sp-leiar Trygve Slagsvold
Vedum lova at beredskapslagring har høg prioritet." (Nat. 11.11.22)
Men det er
ikke slik.
"Landbruks-
og matminister Sandra Borch (Sp) trekker fram at beredskapslagera kan fyllast
med norsk korn når det tidvis er overskot av enkelte klassar eller typar."
"-Å
bruke norsk overskotskorn til å bygge opp beredskapslager vil svekke
beredskapsfunksjonen og føre til at oppbygginga tar lang tid. Viss ein er
opptatt av å få beredskapslageret raskt på plass og at det blir lagra rett
kornkvalitet, så er det ingen andre alternativ enn å bruke importert korn,
seier Haakon Riekeles, seniorøkonom i Vista Analyse og hovudforfattar av
rapporten" Samfunnsøkonomiske nytteeffekter av beredskapslagring av
matkorn. ""Med kun norskprodusert hvete vil det ta flere år å bygge
opp lageret, og oppbyggingen av lageret vil utelukkende føre til at en større
andel av forbruket i disse årene dekkes av import. Indirekte vil det da være
import som dekker lagringsbehovet", heiter det i rapporten."
"-Beredskapslagera
må fyllast med importert korn uansett, anten direkte eller indirekte. Ved å
importere kornet direkte kan vi fylle opp lageret raskt med rett kvalitet, seier
Riekeles." (Men husk samtidig at statsråden sa et eller annet om "når
det tidvis er overskot".)
Hvis
beredskapslagret korn er et reelt behov, så er ikke dette et behov som oppstår
fra høsten 2023 og så tiltar. Behovet er nå. Beredskap er "ikke noe man
har fordi man vet hva som skal skje, men fordi man ikke kan greie seg uten
dersom noe skjer." Og vi er over i Anne Bunger og Chr. Anton Smedshaug;
Beredskap på mat og medisiner - fra "just in time" til "just in
case"?; AgriAnalyse Rapport 5-2022.
"I Norge
begynte lagringen med bygdemagasinene som ble satt opp i etterkant av
Napoleonskrigene, og som bl.a. bidro til å redusere matmangel etter
vulkanutbruddet i 1816, da vi hadde den siste globale hungersnøden i Europa. I
tillegg har alltid militært utstyr på individuelt og samfunnsnivå vært viktig,
enten det gjaldt sverd, buer og piler, eller senere mer avansert materiell, og
ikke minst ammunisjon." (Innledn.)
"Med
beredskap oppstår ... en rekke effekter i tillegg til forsyningssikkerhet. Man
øker det politiske handlingsrommet og unngår politisk utpressing og
ustabilitet, ref. situasjonen i Tyskland gjennom 2022 i forbindelse med russisk
gass. For mat er jo situasjonen parallell."
"Mattrygghet
i Norge betinger at andre land har evne og vilje til å selge, noe som igjen
avhenger av deres egen forsyningssituasjon og politiske vilje. Faktorer som
evne til varebytte, betaling og politiske kostnader og fordeler er sentrale.
Den politiske viljen vil være styrt av flere faktorer, men i tider med knapphet
vil dette sjelden være kjøpers marked, og mat er et viktig sikkerhetspolitisk
maktmiddel. Politisk vilje og leveringsevne betinges av at det er et overskudd
å selge fra, at transportruter er åpne og at det ikke legges handelshindringer
i veien.
Norge
importerer rundt 3/5 av kornbehovet, rundt halvparten av fôrråvarene til
landdyr (særlig protein, fett, mineraler og vitaminer) og nær alt av
sukkervarer, planteoljer og frukt. Til husdyrene i sjø (laks) er fôrimporten
ca. 90 prosent. Norge har derfor et særlig grunnlag for å vurdere
matvareberedskapen." (1.2.1/1.2.2)
"USAs
president 1933-1945, Franklin D. Roosevelt, sa i 1930-årene at "det eneste
vi har å frykte, er frykten selv". En godt forberedt stat og innbyggere
har mindre å frykte ved uforutsette hendelser enn en stat som satser på
forsynet, markedet og den globale landsbyens leveringsevne. Med beredskap får
vi større sikkerhet for folks helse og matforsyning, vi trenger i langt mindre
grad å skade økonomien gjennom ekstreme tiltak, og det er lettere å ta vare på
frihet og demokrati." (5.3) Hmm.
"Det
er verdt å understreke at dette prosjektet ikke har sett nærmere på behovet for
f.eks. veterinærmedisin, behovet for reservedeler og kapasitet på oljer,
plantevernmidler og dieselraffinering etc., som også er relevant i det større
bildet". (Ib.)
Men de har
altså sett på (human-)medisiner: "I krisetider kan kostholdet endres, og
selv om man ikke nødvendigvis kan spise det man ønsker og ville gjort i en
normalsituasjon, kan man likevel overleve med krisekosthold så lenge det gir
tilstrekkelig med energi og næringsstoffer. Dette er ikke det samme for de som
er avhengig av bestemte typer medisiner som de må ta hver dag for å overleve.
Her kan man stort sett ikke bare gå over til andre medisiner og til å produsere
det man måtte trenge på kort varsel. Substitusjonsmulighetene for mat er langt
større enn for medisiner, men begge deler er fysiske varer som man enten har
eller ikke har. I tillegg til energi er dette varer som [er] helt essensielle
for samfunnets funksjon - til enhver tid. Dette er varer med stort sett kjent
forbruk, der det kan være ønskelig å ha beredskap ved å kjøpe inn forbruket i
forkant slik at man sitter med en viss bufferkapasitet - for omstilling, ny
produksjon og for å finne nye handelsveier. Beredskap for mat og en del
medisiner er egentlig forskuttert innhandling av volumer som normalt likevel
skal brukes." (Sammendrag)
"For
øvrig peker vi på at såkornlageret bør utvides fra dagens 15 000 tonn til 40
000 tonn. Det bør være en større søya-/rapsbuffer enn i dag for å sikre
proteinråvare til husdyra, slik at korn- og kjøttilførselen kan muliggjøres til
forsyningene normaliseres eller omstilling har skjedd. For å ha mulighet til
raskt å skalere opp produksjon som gir vesentlig forsyningseffekt, bør
settepotet og (rot)grønnsaksfrø vurderes nærmere." (Ib.)
Men det var
matkorn: "Vi anbefaler en ordning for norsk kornberedskap der Norge i
første omgang har lager tilsavarende 6 måneders forbruk av korn inkl.
ferdigvarer ved utgangen av 2. kvartal hvert år"; "Norge bør ha en
beredskapslagerkapasitet tilsvarende rundt 200 000 tonn der mathvete
prioriteres, fordi her er importbehovet stort og årlig avlingsvariasjon høyest.
Dette kommer i tillegg til kommersielle lagre hos møllene."
(5.1.2/Sammendrag)
(Stavanger
Havnesilo er oppgitt til 195.000 tonn.)
Hvis
(mat-)korneberedskap hadde prioritet hos Regjeringen, lå der for lengst ankret
som temporærlagre, bulkskip med påkrevet mat- og fôrkorn.
Bondebladet
10 mars: "- ... Mange tror at vi lever i en moderne veden der maten for
all framtid kan lages i Kina, Afrika eller New Zealand og flys til Norge på én
dag. Det er positivt feil. Det er all grunn til å forvente at vi i dette
århundret kommer til å oppleve kriger og katastrofer som blir på høyde med de
vi opplevde i det forrige århundret, sier" generalløytnant Robert Mood.
"Allerede
i det første intervjuet, gjort på et tidspunkt der krig i Europa og trussel om
bruk av atomvåpen føltes utenkelig for folk flest, pekte Mood på at krig og
katastrofer som hindrer mattilførselen ikke bare er noe som kan skje "en
gang i framtida".
Det kan
være en realitet om tre måneder. Det kan også skje mye raskere, hvis det bryter
løs atomkrig i morgen, sa han. Poenget var at man ikke vet, og man får ikke
nødvendigvis lang tid til å forberede seg.
Det er
derfor man må ha beredskapen klar. Uten å gjøre det på en måte som skremmer
folk, de skal få leve livene sine trygt. Men politiske ledere må sørge for
beredskapen uten å gjøre et stort nummer ut av det, mente Mood."
"- ...
Når vi snakker om nasjonens overlevelse, er det klart at landbruket er nesten
en strategisk faktor på høyde med forsvar, et velfungerende økonomisk system,
og at infrastrukturen i samfunnet fungerer. Det er ingen tvil om at - særlig i
et land som Norge - er den distribuerte bosettinga, det distribuerte landbruket
og den distribuerte selvforsyningsgraden, et grunnleggende strategisk element
som handler om nasjonens evne til å overleve i en større katastrofe.
Katastrofen behøver ikke engang være her hos oss. Den kan godt være i Europa,
Asia eller Mitdøsten. Men den kan ramme de internasjonale forsyningssystemene,
betalingssytemene og det digitale systemet på en slik måte at det dermed også
rammer oss, sier Mood.
-Nå brukte
du ordet distribuert. Hva mener du med det? Mener du spredt?
-Distribuert
i denne sammenhengen betyr at jo kortere vei det er fra bonden til bordet, jo
tryggere er selvforsyninga. Før i tida lærte alle norske barn at dersom du stakk
ei nål i Lindesnes og dreide Norge rundt den nåla, nedover, kom du til Roma.
Det er klart at da er det ikke godt nok å basere seg på at den maten som dyrkes
mellom Oslo og Minnesund, uten problemer kan distribueres til Trondheim,
Bergen, Tromsø, Kirkenes og alle andre steder."
"-Subsidier,
tollbarrierer og politiske reguleringer er veien å gå. Når et levende landbruk
og selvforsyningsgraden er basisstrategien for en nasjons overlevelse i en stor
katastrofe, er det et politisk ansvar å bruke de virkemidlene vi har, for å
sørge for å ivareta dette"; "- ... Den viktigste jobben en regjering
har, er å ivareta befolkningens sikkerhet, og da er dette en del av det".
"- ...
vi må ha en selvforsyningsgrad som gjør at vi, når verden endrer seg i løpet av
timer og dager, likevel sørger for sikkerheten til egen befolkning. Politikerne
må rett og slett slutte å prate, og begynne å handle, når det gjelder sikkerhet
og beredskap, sier Mood.
-Du snakker
om fred, demokrati og frihet. Hvor viktig er norsk jordbruk for det, i Norge?
-Det er en
del av fundamentet. Det er en del av grunnmuren. Det er ingen floskel at vi må
ha bosetting over hele landet. Norge er en helt ulogisk geografisk
konstruksjon. Det er langstrakt og tynt, og bøyer seg øst i nord. Det er klart
at bosetningsmønsteret i Norge er fryktelig viktig. Det er mye lettere å gå inn
og sette seg på et stykke land hvis det ikke bor folk der. Dessuten er den
lokale beredskapen avgjørende viktig. At vi har levende bygder, handler om
sikkerhet. Og det handler om sikkerhet, fred, frihet og demokrati at vi har en
selvforsyningsgrad som gjør at vi kan ri av stormene som kommer på kort varsel.
Det er all mulig grunn til å tro at katastrofene som kommer dette århundret
kommer til å bli fullt på høyde med katastrofene i det forrige. Alle piler
peker i en slik retning. Dessverre, sier generalløytnanten."
Det meste
kan skje; her ble etterhvert stusselig om maten under annen verdenskrig - under
første... "Som sagt, det ble katastrofe. Bosporos-stredet forble lukket,
og kornskipene ble liggende fast... Men takket være Australia og USA ble
britene reddet fra hungersnød.
Det samme
gjorde Norge, som også var avhengig av ukrainsk korn. Men bare for en stakket
stund. Da amerikanerne gikk med i krigen i 1917, stanset de korneksporten til
Norge etter anmodning fra britene. Britene ville ha slutt på den norske
eksporten til Tyskland, som i all hovedsak besto av råvarer til den tyske
krigsindustrien.
Norsk
Hydro, Kristiansand Nikkelraffineringsverk, Orkla gruver, Denofa og andre
selskaper tjente store penger på krigen. Norske myndigheter nektet å gi etter
for britisk press om å innføre eksportforbud inntil britene skrudde tommeskruen
til på nyåret 1917 og stanset den livsviktige kullimporten til landet. Og da
USA erklærte Tyskland krig noen måneder senere, fikk de amerikanerne til å
kansellere alle kornkontraktene med Norge."
"Med
tanke på at vi bare produserte halvparten av det kornet vi trengte selv, fikk
det myndighetene til å igangsette en storstilt kampanje for å øke den hjemlige
produksjonen av korn og poteter. Samtidig ble Norges redningsmann, Fridtjof
Nansen, sendt over Atlanteren for å snakke amerikanerne til fornuft. Men
hverken Nansen eller norske bønder greide å forhindre at de norske kornlagrene
skrumpet faretruende inn.
Høsten 1917
varslet forsyningsmyndighetene at det var korn for kun 2,5 måneds normalt
forbruk igjen. Uten utsikter til nye forsyninger så myndighetene seg nødt til å
innføre rasjonering. 200 gram mel pr. dag var ikke mye å bli mett av, og mange
steder ble det meldt om underernæring, særlig blant arbeidere som hadde hardt
fysisk arbeid og trengte kalorier.
Til slutt
måtte norske myndigheter bøye av for presset fra briter og amerikanere og
stanse handelen med Tyskland. Og til alt hell stanset krigen før hungersnøden meldte
sin ankomst til Norge. Men stansen i amerikanernes korneksport i 1917 er en
påminnelse om hvor sårbar forsyningssituasjonen kan bli når krigens regler blir
gjeldende." (Roy Andersen; Aft.p. 27.07.22)
Telemark.
Sist 1500-tall. "For omtrent 300 Aar siden eller i Slutningen af det 16de
Aarhundrede intraf her en stor Hungersnød og Dyrtid. Nogle sige ogsaa i det
17de Arhundrede. Der var 7 forfærdelige Uaar efter hverandre. Der voxede ikke
Korn paa Ageren, ikke Græs paa Marken i de Aar, ja ikke Løv paa Trærne. Aspen
løvede ikke længere end til Brattestø ved bunden af Bandag, eller som Andre
sige til Apelstølen i Hvideseid. Længere opp i Bygderne var Løvskoven
høisommers ganske sort som midtvinters. Tilførselen strak ikke til og der var
paa Slutten ikke heller Korn at faae i Byen. Folk døde af Sult i stor Mængde og
mange af de høitliggende Bygder blev øde, deels fordi Befolkningen døde bort og
deels fordi de trak sig ned i de lavere Dalfører. Denne onde Tid kaldes
Hard-Æva." (Magnus Brostrup Landstad)
Knut
Liestøl (i Harald Kihle, Liestøl og Henrik Sørensen; Botnedalen; s.47-8;
(Landstad-sitat s.30)): "Vi kjenner frå mange kjelder til at det ikring år
1600 var ei rekkje uår ikkje berre i Noreg, men i alle Norderlanda og store
delar av Nord-Europa. Alt åra 1589-91 var ille. I Romsdalen laut bøndene eta
borkebrød "av stor nød, trang og hunger." Presten i Opdal Morten
Bjørnson skriv i kallsboka at i 1591 rauk det berre or 3 skorsteinar nordafor
Dovre heile sumaren, og at vatna i fjellbygdene enno låg tilfrosne i august. I
Jemtland, som då var norsk, rømde bøndene frå gardane sine og inn i Sverige, av
di dei ikkje makta å betala skattane. Frå 1595 til 1602 var det ei
samanhangande rekkje av uår. Nauda var stor over heile landet og synest å ha
nådd toppen i 1599-1601. I 1599 var det kald sumar og våt haust, så avlinga var
øydelagd, og det kom ein tidleg og streng vinter; fjordane fraus til og
Østersjøen la seg, så dei kunne køyra fra Danmark til Tyskland. Året etter var
stort uår over heile Nord-Europa og luter av Mellom-Europa. Men 1601 var
kanskje allerverst. Heilt ute på Island var det "hardur vetur hinn mesti i
manna minni", som det heiter i annalane. O. Olafsen fortel i si avhandling
om "Misvekst, uaar og hungersnød i Norge", Tidsskrift for Det norske
Landbruk, 1914 (21de årgang, side 74) at den 29de juni "faldt der saa
meget sne, at den laa fra 8 til 14 dage i bygden, men paa fjeldet blev den
liggende for godt. Alle fjeldvand frøs til, og isen var saa sterk, at den bar
elgen, som jagedes over den, mellem Laurentius og Bartolomæi dag (d.e. fra 10de
til 24de august). Sneen naadde folk til beltet paa fjeldet og til knæs i
bygden. Efter sneen kom der en saadan mængde lemæn, at de fortæret alt, som var
igjen efter frosten. Vinteren kom tidlig, allerede ved korsmesse (d.e. 14de
september). En skjeppe byg betaltes med 4 rgd., og en kobberkjele byttedes mot
dens indhold av korn. I Opdal døde 80 mennesker av hunger. Det næste aar (1602)
var ogsaa et misvækstaar, men saa begynte aarene at bedres". Etter det
Sivert Aarflot fortel fekk 1591 namnet Svartåret og 1601 vart heitande
"det store dyrår"."
Liestøl
gjengir også Peder Clausson fra 1599 - Agder "Anno Christj 1596, 97 och
98": "... Snee ... at Eldsdiuret søgte her-ud mot Siø-siden thill
stuore Schouffue, oc bleffue der baade ved Siøen oc alle-vegne oppe i landet
schiudt oc drebte saa imod Konges forbud om Mid-vinters Tijd, der mange oc
slagtede dieris egen Fæ og Queg aff Hungersnød, oc daa bleffue det Slags Diur
baade aff Folchene og Wlffue meste-parten ødelagde her paa Agdesiden saa at her
er nu gandsche faa igjen".
(-Jo - men
det var jo generelt kaldere den gang ...)
Alt kan
skje - og det har presis intet med avbrenning av karbon å gjøre; en idé som
bredt anvendes til å omgjøre innenlands energioverskudd til knapphet, avvikle
en sikkerhetsmessig påkrevet energidiversitet for en energiform som medfører
helseskade; en idé for overformynderi og øko-nomisk øde-leggelse.
""Vitenskapen."
Vi forventes alle å vite hva "vitenskapen" sier. Vi blir fortalt at
"vitenskapen" er avgjort."
"Både
vitenskapelige publikasjoner og offisielle rapporter som oppsummerer og
vurderer klimaforskningens status, sier for eksempel helt klart at hetebølger i
USA ikke forekommer oftere nå enn i år 1900. Maksimumstemperaturene i
USA har heller ikke økt de siste femti årene. Når jeg forteller folk dette,
reagerer de fleste med vantro. Andre gisper. Atter andre blir rett og slett
fiendtlige.
Men dette
er nesten helt sikkert ikke de eneste klimafaktaene du ikke har hørt om. Her er
tre til som kanskje overrasker deg, og de er hentet direkte fra nylig publisert
forskning eller de siste evalueringene av klimaforskningen som er
offentliggjort av USAs regjering eller FN:
· Menneskeheten
har ikke hatt noen påviselig innvirkning på orkaner i løpet av det siste
århundret.
· Isdekket
på Grønland krymper ikke noe raskere i dag enn det gjorde for åtti år siden.
· Den
økonomiske nettovirkningen av menneskeskapte klimaendringer vil bli minimal i
alle fall frem til slutten av dette århundret.
Så hva skal
dette bety?
Hvis du er
som folk flest, vil du lure på hvorfor du ble overrasket når
overraskelsen er gått over. Hvorfor har du ikke hørt dette før? Hvorfor passer
det ikke inn i fortellingen - som nå er blitt omtrent et meme - om at vi
allerede har ødelagt klimaet, og at vi står overfor den sikre undergang hvis vi
ikke legger om vanene våre?
Misforståelsene
skyldes i hovedsak den lange hviskeleken som begynner med
forskningslittetraturen og går via klimarapportene til oppsummeringene av
klimarapportene og videre til mediedekningen. Det vrimler av sjanser til å
misforstå - både utilsiktet og med hensikt - når informasjonen går gjennom
flere filtre og tilrettelegges med tanke på forskjellige målgrupper."
(Steven E. Koonin; Usikker Vitenskap - Hva klimaforskningen sier og ikke sier,
og hvorfor det er viktig; Innledn. Bakpå boken (Document Forlag 2022)
fremholdes at "Klimapolitikken har enorme konsekvenser, men folk flest vet
nesten ingenting om det vitenskapelige grunnlaget. Det klimaforskningen
egentlig sier, har uansett lite til felles med de forvrengningene av den som vi
får fra medier, politikere, aktivister og selv vitenskapsfolk, påviser Steven
E. Koonin."
"De
som leser denne boken, vil vite mer om temaet enn nesten alle andre, de vil
nære enorm skepsis til klimamodeller, og de vil aldri mer bli redde for
klimaendringer."
"Forfatteren
er en av USAs fremste og høyest betrodde vitenskapsmenn. I tretti år har han
vært professor i fysikk ved Caltech, et av verdens beste universiteter, han var
en av pionerene innen beregningsorientert fysikk, som er selve hjertet i
klimaforskningen, og USAs regjering benytter ham som rådgiver i saker som
gjelder nasjonal sikkerhet.")
Statens
landbrukspolitikk gir ingen nettorekruttering til landbruket; den avvikler ca.
én bonde daglig.
En dag gjør
seg gjeldende 'sistebonde-effekten', og bonden som drev alle nabobrukene
forlater hamsterhjulet og dugnaden er over.
Men
regjeringen "styrker [forsvars-]budsjettet kraftig". Å
jasså, den gjør ...
"Dei
får 1,5 prosent i år og 1,5 prosent neste år. Dimed er ikkje Forsvaret noko
nærare Nato-målet på 2 prosent av BNP. Heller ikkje som del av dei samla
utgiftene i budsjettet vert det prosentauke." (Jon Hustad; Dag og Tid
14.10.22)
"Vi
trenger egentlig ikke flere utvalg, men vilje til å finne et nasjonalt
kompromiss hvor basis er en kraftig opptrapping i årets budsjett.
La oss
inspireres av nære venners handlekraft. Finland øker forsvarsbudsjettet til 2,5
prosent neste år. De trengte ikke en ny langdryg utredning for å komme til en
slik tverrpolitisk enighet.
Tyskland
opprettet et fond på 100 milliarder euro med umiddelbar virkning for å styrke
avskrekkingen.
Vi må ikke
glemme at Norge er avhengig av den løpende støtten fra Nato-allierte. Den
tilliten blir mer og mer tynnslitt hvis vi insisterer på også i fortsettelsen å
være eneste Nato-land med grense til Russland som ikke har nådd målet om å
bruke 2 prosent av BNP på forsvar.
Eller som
vår forsvarssjef Erik Kristoffersen understreket: "Det er vanskelig å
forsvare at et land som tjener så mye penger på gass og kraftprisene, ikke kan
bruke nok penger på forsvar."" (Børge Brende; Aft.p. 18.11.22.
Brende:)
"Hva
er resepten? Hva venter vi egentlig på? Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
understreker at dagens forsvarsstruktur "har sårbarheter innen overvåking,
kommunikasjon, luftvern, beredskap og utholdenhet". Hvis dette ikke var
nok ammunisjon for opptrapping, slår FFI i tillegg fast at bemanningen er for
lav, Sjøforsvaret er ikke i stand til å forsvare vår lange kystlinje, og
foryningslinjene er gjennomgående svake."
" ...
hva er så resepten? Regjeringen tar sikte på å legge fram en ny langtidsplan
for forsvarssektoren i 2024."
Penger var
hele tiden flusst. Men hva tilkom Forsvaret? Eller vesentligere: Hvordan valgte
F.dep. å svi av pengene?
I en
gjennomgang av Forsvarets utvikling, tilbake i 2013-14, skriver Sverre Diesen
(og Paul Narum) at de har "for ordens skyld ekskludert den teoretiske
mulighet at langtidsplanleggingen blir dårligere og dårligere, og at vi av den
grunn får stadig mindre ut av pengene". Tygg litt også på dén fra Sverre
Diesen.
Et klipp
fra Kjetil Stormark (AldriMer.no 15.11.22): "Det er også utfordringer med
manglende samhandling ... Spesielt mellom Forsvaret og politiet er det fortsatt
betydelige utfordringer, forteller kilder både innad i politiet og militære
kilder i Heimevernet til Aldrimer.no. -Det er for lite kompetanse på ledernivå
i politiet, spesielt på politimesternivå, i hvordan oppdraget bør utformes når
HV skal bistå politiet. En HV-kilde samstemmer i dette. -HVs innsatsstyrker,
som nå bistår med objektsikring av norske olje- og gassinstallasjoner på land,
får altfor snevre rammer. De får ikke frihet til å operere slik de trenger for
å løse oppdraget, påpeker vedkommende og legger til: -Russiske droneoperatører
opererer normalt ikke med visuell sikt til dronene, men i bakrommet, et godt
stykke unna. Da trenger vi å operere i en langt større radius og kartlegge bevegelsene
i et større område, herunder registrere all biltrafikk inn og ut av området,
for å kunne finne dem som står bak.
Men dette
sier politiet nei til. Det er også uklare engasjementsregler, der det må
improviseres hver gang det oppstår en konkret situasjon. I stedet for å gi
Heimevernet begrenset politimyndighet for å selv kunne foreta kontroll av
mistenkte personer, foretrekker politiet normalt å gjøre dette selv. Men det
tar ofte mye lenger tid før politiet kan være på stedet med nødvendige
mannskaper. Og da kan muligheten til å sikre bevis være forspilt.
Det mangler
også effektive tekniske systemer for å kartlegge ukjent droneaktivitet og for å
kunne sette i verk effektive mottiltak. -Våre mannskaper kjører rundt og ser
opp i lufta, som forvirrede høns. Det er ganske uverdige forhold, der vi hele
tiden er bakpå, sier en av flere politikilder. Politiet har i mange år ikke
prioritert arbeidet med å anskaffe antidronesystemer. Her har justisminister
Emilie Enger Mehl hevdet at politiet har fått ekstra penger, men uten at disse
pengene foreløpig er gjort tilgjengelig. De skal politiet få en gang i
framtiden. Det er også - fortsatt - en tendens til å mistro kompetansen som
Heimevernet og resten av Forsvaret kan stille med. At denne revirkampen, som
stort sett holdes i live på ledernivå i politiet, får lov til å fortsette er
kritikkverdig. Og ansvaret for denne situasjonen, ligger på ledernivå i
politiet.
Om ikke
dette var nok... Olje- og energidepartementet. Dette fagdepartementet har i
årevis strittet imot og blokkert at Sikkerhetsloven skal gjøres gjeldende for
olje- og gassindustrien og for kraftindustrien, som sammen disponerer store
mengder kritisk infrastruktur. Denne manglende kriseforståelsen vedvarer
fortsatt, ifølge sentrale kilder."
Manglende
kriseforståelse? Tja ...; hva kaller man det egentlig? Se evt. D.J.H.;
Statsbudsjett; s. 7-8 (kommentar-avisa.no).
Orlogskaptein
Tor Ivar Strømmen, Sjøkrigsskolen (AldriMer.no 02.11.22): "... eit Forsvar
som [er] skrudd saman for fredstidsdrift utan særleg evne til å gjennomføre
skarpe operasjonar og å stå slike operasjonar over tid... eit politisk
ansvar".
"Diverre
er det også eit resultat av ei militær leiing som i svært avgrensa grad har
evna å heve seg over den daglege dont – ei leiing som har gitt mange råd, men
som i svært lita grad har tydeleggjort konsekvensar av den gjennomgåande og
vedvarande ubalansen mellom ambisjonar og mål versus ressursar og organisering.
Ei militær leiing som har vore svært lojal og lydig mot regjeringsapparatet
[som er det som har tilsatt "militær leiing"]. Lojal skal Forsvaret
sjølvsagt alltid vere, men lydig? Når Forsvaret si i særklasse viktigaste
oppgåve er å sikre vår fridom, politiske handlefridom og vår statstryggleik, så
krev det også at ein er ulydig og taler byråkrati og politikarar mitt imot når
det trengs.
[Noen som
husker general Fredrik Bull-Hansen og (Johan Jørgen) 'Holst-doktrinen' og/eller
Sverre Diesens 2005-direktiv til Forsvarets avdelingssjefer; "En sterk
tekst - med en detaljeringsgrad som kan synes omvendt proporsjonal med
presisjonsnivået, om man skulle ønske å forlyste seg med en smule polemikk. Men
dette var ikke en sak som burde fremkalle lystighet. Med sitt nye direktiv
hadde general Diesen - med vår reviderte Grunnlov i hånd - stadfestet
Holst-doktrinen i skjerpet og tilnærmet kodifisert form.
Om det ikke
hadde vært klart fra før av, skulle det nå ikke lenger være tvil om at for
Forsvarets vedkommende var Grunnlovens ytringsfrihetsbegrep underlagt lojalitet
som overordnet og styrende prinsipp. Hvilken betydning dette har for samfunnet
som helhet, følger av Forsvarets sentrale posisjon og funksjon som
samfunnsbærende etat, basert på den grunnlovsfestede alemene vernepliktsordning
(Grl. § 119).
At siste
ord ikke bør være sagt om dette emnet, fikk vi en påminnelse om i mars/april
2016, da tidligere statsråd Kristin Clemet (nå leder for "tankesmien"
Civita) gikk ut i media med krass kritikk av Stiftelsen Fritt Ords
Ytringsfrihetspris til generalløytnant Robert Mood." (Odd Gunnar
Skagestad; i J.K. Baltzersen (red.); Grunnlov og frihet; s.187-8.)
Aftenposten
18. juli: "-En av Norges toppoffiserer går i samme fella som Russlands
president Vladimir Putin og hans innerste krets, hevder" Mood.
"-De
begynte å tro på sin egen glansbildepregede propaganda. Det er det [Sjef
Forsvarets Operative Hovedkvarter, generalløytnant Yngve] Odlo gjør nå. Han
blir en del av propagandaen og villedningen om det norske forsvaret som har
gjor seg gjeldende de siste 20-25 årene, sier Mood.
-Odlo
manlger luftvern og missiler. Han har ingen brigade i begrepets rette forstand.
Fregattene mangler helikoptre til å jakte ubåter. At politikere serverer
glansbilder av Forsvaret er vi vant til. Men å se en militær leder, på dette
nivået, fremføre en slik politisk og lojal propaganda, gir meg hakeslepp, sier
han.
-Den
klassiske krigen er tilbake for fullt, med Ukraina. I tillegg kommer cyberkrigføring
og ny teknologi. I en slik situasjon bør man kunne forvente et helt annet
budskap fra ham som skal kjempe en krig som dette, om den også skulle involvere
Norge, mener Mood."
Men tilbake
til Tor Ivar Strømmen:]
Ein
profesjon sitt viktigaste kjenneteikn er at profesjonen er satt til å forvalte
ei oppgåve på vegne av oss alle og med bakgrunn i den særskilte innsikt og
kunnskap som berre profesjonsutøvarane sit på. Når regjering etter regjering,
Storting etter Storting, slett ikkje synast å ha forstått korkje utfordringar,
status, trugslar eller korleis deira vedtak påverkar Forsvaret og ikkje minst
forsvarsevna vår, og dimed vår felles nasjonale tryggleik, så er det noko som
er svært galt. Når det i tillegg er slik at det er mest berre nokre obstanasige
forskarar, og somme pensjonerte flaggoffiserar, som roper varsku og prøver å
påpeike manglar og feil, i alle fall i det offentlege rommet, så har me laga
oss eit system som slett ikkje fremjar statstryggleik på ein god og truverdig
måte.
Me har
dessutan sett mange og omfattande organisatoriske endringar i Forsvaret,
endringar som tek ansvar og handlingsrom frå dei militære sjefane og gjer
Forsvaret til ei rad med ulike driftseiningar med meir eller mindre dårleg
samvirke og utan felles målsetjingar. Me har i dag eit system kor
forsvarsgreinsjefar og lågare sjefar har svært avgrensa handlingsrom for å få
sine respektive forsvarsgreiner med meir til å fungere optimalt innanfor gitte
rammer. Dette har vore ei villa utvikling, ei utvikling styrt av marknadsøkonomiske
idear, av maktpolitikk og av ein ide om at ein kan regulere og organisere seg
vekk frå utfordringar. Gjennom slike organisatoriske grep har me også skapt oss
eit system med svært mange høvdingar og få indianarar, med eit omfattande
internt økonomisk samhandlingssystem, og eit system kor ingen – sjølv ikkje
Forsvarssjefen – har røynleg kommando og kontroll, styring eller
prioriteringsansvar over alle dei ressursar ein treng for å levere gode og
effektive kampeiningar. Dette fører til at alt blir tungrodd, til omfattande
øyding av ressursar og til manglande heilskapstenking i dei prosessane som skal
skape eit best mogleg forsvar innanfor gitte rammer.
Om ikkje
dette er ille nok, så har me også eit system, som i sin lydigheit ovanfor
overordna ofte, i alle fall tilsynelatande, vaskar og glansar rapportar og
innspel. Få på lågare nivå i Forsvaret kjenner seg igjen i dei bileta leiinga
og departementet presenterer av stode og utvikling. Det er sjølvsagt tenkeleg
at den einskilde på lågare nivå manglar oversikt, forståing og ser mest kva som
er deira subjektive utfordringar, men det er diverre langt høgare sannsyn for
at dette er eit resultat av at ein ikkje ynskjer å framstille eigne resultat i
eit negativt ljos og at ein har ei grad av konfliktsky framferd for å unngå å
stille overordna og det politiske nivået i eit uheldig ljos.
Noreg har
altså fått eit system kor lydigheit og å sitje stille i båten er viktigare enn
sannferdig rapportering og eit å opplyse det folket ein er satt til å tene om
røynleg status og trong på basis av ein profesjonelle innsikt.
Dette er
harde ord, men stundom må ein bruke harde ord for å vekkje folk og folkevalde.
Stundom må ein faktisk ta til motmæle mot eit system som har gjort oss nærmast
forsvarslause – eit system som over tid har dulla oss inn i ei tru på at
Forsvaret berre er eit naudsynt vonde, ein utgiftspost, framfor å vere eit av
dei viktigaste verktøya staten har for å sikre fridom, handlefridom og ei
framtid på våre eigne premiss. Eit Forsvar både politikarar og sjefar har
skildra som sterkt, robust og adekvat, men som faktisk er svakt, har alvorlege
manglar over heile lina og som slett ikkje greier å handsame sjølv ei svært
avgrensa vernebuing utan å legge vekk store delar av fredsdrifta.
La meg
utbrodere nokre av påstandane mine..." Strømmen gjør.
"Tida
for politisk styring av faglege råd, for marknadsliberalistiske
forvaltingsidear og pulverisering av ansvar må vere forbi. Om ikkje, så vil me
berre halde fram på ein kurs som røynleg tek frå oss handlingsrom, som gjer oss
Europa sin Akilleshæl og set oss i ei stode kor framtida blir langt farlegare
enn den må vere.
Det første
steget for å rette opp stoda må vere å tilføre midlar i eit slikt omfang at
Forsvaret i det minste kan tette dei største hola med omsyn til materiell,
vedlikehald og ammunisjon. Eit anna steg må vere å fjerne byråkratiske hindre
for oppbemanning og kompetansebygging. Eit tredje, og kanskje eit av dei
viktigaste, må vere å begynne å snakke sant om ting. La folket vite og la
folket krevje, lur oss ikkje til å tru at me har dei verktøya landet treng.
Alle bør forstå at eit fregattvåpen ein ikkje har fått fullt operativt på 15 år
neppe blir vesentleg meir operativt over natta berre med di ein legg om
verksemda frå fredsdrift til krisedrift – og at det hjelper lite med fleire F35
i Noreg – så lenge Luftforsvaret ikkje kan drifte desse i ein høgintens
operasjon, og har dei ståande på flystasjonar nærmast utan luftvern. Men er det
nokon som seier dette høgt blant våre leiarar?"
(Hmm. En de
facto lignende situasjon er beskrevet lang tid tilbake - i presten dr.philos
Olav Valen-Sendstads Moskva og Rom - Fjorten epistler om verdenspolitikken og
det 20de århundres motrevolusjon (1952; s.53); hvor Valen-Sendstad gjengir fra
amerikanske Converted Catholics Magazine (1944) hvordan general Maxime Weygand
bevirket å "la den franske hær være så desorganisert og demoralisert i
fredstid, at nazi-seieren kunne sikres ... sabotasje mot den franske hær
fortsatte like til krigserklæringen i 1939, ja også senere. Gamelin var
øverst-kommanderende etter anbefaling av Weygand og Petain. Da så Hitler gikk
til angrep våren 1940, var den franske hær fullmoden for sammenbrudd." Se
evt. Winston S. Churchill's erfaring med Weygand de dage; Churchill; Den annen
verdenskrig - Frankrikes fall.)
Strømmen
nevnte "at det hjelper lite med fleire F35" - tidl. FFI-dir., Nils
Holme, sa det slik for noen år tilbake: "Hvis vi gjennomfører dette
kjøpet, vil det være helt ødeleggernde for det øvrige forsvarbudsjettet. Det er
egentlig helt absurd. Verken Hæren, Sjøforsvaret eller Luftforsvaret har penger
nok til driften. Samtidig skal vi ha denne enorme investeringen som vil kreve
milliardpåplussinger av driftsbudsjettene. Vi vil bruke grenseløst mange
milliarder, men ikke ha forsvarsevne."
"Vi
står på ruinane av 20 års strukturrasjonaliseringspolitikk og reslutata bør
skremma oss", sa lederen i Stortingets landbrukskomité - for nærmere femti
år siden (Berge Furre).
"Arealet
fulldyrka jord hver nordmann har tilgjengelig, har sunket fra 2,1 dekar til 1,5
dekar siste 30 år." (Nat. 22.11.22; folketallet har øket - det endrer ikke
saken.)
"I dag
er det mer lønnsomt for bonden å la utmarka vår gro igjen mens kua står på bås
og spiser importert fôr." (Mari Jensen Aas; Nat. 22.11.22. Fortsatt:)
"Kraftfôrforbruket
i husdyrproduksjonen har skutt i været, fra 350.000 tonn i 2000 til 850.000
tonn i 2020. Dette består i stor grad av
fullverdig menneskemat som soya, korn og oljefrø. I tillegg importeres store
mengder fôrråvarer til å fôre opp oppdrettslaks, kun åtte prosent av råvarene
til fiskefôr produseres i Norge.
I Norge har
vi begrenset med dyrket mark, men store arealer med utmarksbeite. Vi må utnytte
utmarka til beiting og redusere bruken av importert kraftfôr. Dette er nøkkelen
for å kunne øke selvforsyningsgraden i Norge. Å flytte husdyra fra innmark til
utmark [og her har innvandret russer-ulv ingen hjemstavnsrett] vil [stedvis
kunne] frigjøre arealer med god kvalitet til å dyrke mat som kan gå direkte til
mennesker heller enn til dyrefôr. Dette vil dermed kunne øke
selvforsyningsgraden på grønnsaker, matkorn, frukt og bær."
"I
Hurdalsplattformen ble det slått fast at regjeringen vil "legge fram og
gjennomføre en opptrappingsplan for trygg matproduksjon på norske ressurser og
sette et mål for sjølforsyningsgrad av norske jordbruksmatvarer, korrigert for
import av fôrråvarer, på 50 prosent". Det er over et år siden, og dagens
selvforsyningsgrad er bare 40 prosent, men i tiden som har gått, ser vi få
tiltak for å nå målet om økt selvforsyningsgrad. Ikke engang en arbeidsgruppe
er nedsatt for å jobbe med denne opptrappingsplanen."
Regjeringen
prioriterer norsk selvforsyning og matvareberedskap - nei den gjør ikke; den
trenerer.
Regjeringen
prioriterer Forsvaret. Nei.
"Eit
tredje [steg], og kanskje eit av dei viktigaste, må vere å begynne å snakke
sant om ting" - hélt generelt.
Og hva
angår hvor vi har kommet til å befinne oss og hvorfor, i George Orwell's
formulering, we have now sunk to a depth at which restatement of the obvious is
the first duty of intelligent men.
P.S.
"Jeg
kjenner ikke Odd Roger Enoksen, men han har all min sympati. Jeg kjenner ikke
varslerkvinnen heller, men jeg har ingen forståelse for hennes motiver for å gå
inn i en manns liv og ødelegge hans politiske karriere. De hadde et forhold for
mange år siden, hun var 19 (altså voksen), han var 50. Hva så?" (Maria
Szacinski; Kl.k. 13.04.22)
"Jeg
er opprørt over nok en varslersak som har felt en norsk toppolitiker."
"I
1984 ble jeg ansatt i min første skolesjefstilling. På den tiden var vi 5
kvinnelige skolesjefer i hele Norges land. Da jeg i 1997 ble rådmann, hadde jeg
20 kvinnelige kollegaer. Det ble til sammen 14 år i kommunale
topplederstillinger. Ikke sjelden var jeg eneste kvinne i mitt yrke, på kurs og
ledersamlinger. Og det var det mye av utover på 80- og 90-tallet... Dette
medførte mange hotellopphold...
Og jeg
trivdes som fisken i vannet. Ikke en eneste gang opplevde jeg uønsket
oppmerksomhet av seksuell art. Mine mannlige kollegaer visste hvor de hadde
meg, og jeg fikk oppleve å bli behandlet som en jevnbyrdig...
Jeg hadde
ingen kvinnelige rollemodeller, men var klar over at jeg kunne velge mellom to
roller; å bli maskot eller en av gutta. Jeg valgte det siste. Og jeg ble
akseptert som den jeg var; ei jente med klare meninger og meldinger, som ikke
nølte med å ta ordet i forsamlinger. Jeg lot aldri menn være i tvil om hva jeg
ville, eller ikke ville. Heller ikke på det private området.
Etter hvert
så jeg også kvinner som søkte å innynde seg hos langt eldre menn. Det var ekkelt
å se på. Jeg så også de som ble avvist, eller som ikke oppnådde det de hadde
håpet på. Noen sa nok også nei for sent, og angret etterpå. Jeg tror det er
blant disse vi finner de hevngjerringe kvinnene, som 10-20 år senere har det så
vondt med seg selv at de må ødelegge livet til en mann, for at det skal
utjevnes.
Det aller
verste er likevel at rettssystemet er satt ut av spill. Mannen har ikke gjort
noe straffbart, men innrømmes ikke rett til å forsvare seg. I strafferetten er
det foreldelsesfrister, men de gjelder ikke i dette tilfellet. Lover kan heller
ikke gis tilbakevirkende kraft, men her kan hendelser som ligger mer enn 25 år
tilbake i tid, pustes liv i. For meg blir disse vendettaene lik
Kafka-prosesser.
Det virker
ikke som at noen har tenkt tanken at disse kvinnenes forfølgelse er utilbørlig,
og på ingen måte står i forhold til den «urett» de måtte ha lidd. De ødelegger
en manns karriere, hans gode navn og rykte, og kanskje også hans private sfære.
Den eneste utgangen ser ut til å være at den anklagede legger seg flat og
forsvinner ut av offentlighetens lys. Det at det ikke finnes rom verken for å
forsvare seg eller på noen måte å ta til motmæle, fremstår for meg som en
skamplett på demokratiets spilleregler.
Hva slags
ledere får vi på sikt? ..." (Gerd Irene Sættem; nordnorskdebatt.no
11.04.22)
Horerier er
alltid stygt. Gud forbyr. Mennesker i noen omkrets skades.
Likevel er
et slikt tilfelle en bagatell mot handlinger som gjør skade for millioner.
Stasministeren
sender en statsråd hjem i vanære. Selv blir han.
Media har
begynt å plukke på Forsvarssjefen.
"Da
Eirik Kristoffersen nylig deltok på Redaktørforeningens høstmøte, ble det i
forsvarsmiljøet tolket som om forsvarssjefen forsøkte å komme ytterligere
kritikk av ham i forkjøpet. "Mange ledere i Norge, også politikere, jeg
tror ingen av oss tåler å få våre liv totalt undersøkt", sa Kristoffersen
og la til: "Det er ikke vanskelig å finne feil hos meg. Hvis dere har lyst
til å grave, finner dere det."" (AldriMer.no 15.11.22)
Forsvarssjefen
synes utøve sin daglige gjerning i påvente av hva media - gjerne suksessivt -
kommer til å frembringe av "feil hos meg". -Vis meg mannen og jeg
skal finne forbrytelsen ...
Det kunne
tenkes at arbeiderpartihøyre m./MSM i en ikke veldig fjern fremtid, fant
opportunt å 'henrette' dagens (Sp-) mat-, beredskaps- og forsvarsministre for
ikke å ha 'levert' - for å ha 'sviktet'.
De aktuelle
statsråder kan ikke rimelig forventes håndtere oppgaven, men hva ville det evt.
ha hjulpet å utskifte disse med noen som rimelig kan - personer med påkrevet
realkompetanse?
Behovet er
større for utskifting av en statsminister som er ideologisk fastlåst et helt
annet sted enn ved Eidsvolds-grundlovens § 1.