AKKUMULATORILDEBRAND
I RUM SJØ BØR IKKE FINDE STED
Energiewende
til sjøs ...
"Ideologien
- det er den som forsyner ugjerningen med den ønskede rettferdiggjørelse, og
ugjerningsmannen med den nødvendige utholdenhet og fasthet. En samfunnsteori
som hjelper ham til, overfor seg selv og andre, å renvaske sine hender, og
istedenfor bebreidelser, høste heder og ære." (Aleksander Solsjenitsyn)
Dag Jørgen
Høgetveit; september 2022
Aftenposten
melder 25. juli at "Nødetatene sperret av et større område rundt
Rådhusbryggen i Oslo, etter at de fikk melding om brann i en elektrisk ferge
ved 17.30-tiden søndag." Javel.
"Situasjonen
fremsto ifølge politiet dramatisk, fordi man fryktet at batteriene i fergen kunne
begynne å brenne." Å? Og hva så?
"Sikkerhetsavstanden
ble satt til 300 meter." Hmm.
Har man god
tid for evakuering når batteribrann oppstår i åpen sjø? Eller er dét en
situasjon som ... - vel; iallefall ikke blir kjedelig? Men altså samtidig en
situasjon hvor politikerne har veiet kost - nytte og konkludert det prisen verd
å ofre en del mennesker for godt vær - bedre en del mennesker brenner enn at
planeten brenner? (Jorden kommer riktignok til å brenne (2.Pet.3,10), men ikke
grunnet kullsyre.)
"Kjemien
kan "løpe løpsk" (termal runaway), og begynner for eksempel batteriet
i en Tesla å brenne, må det brenne ut - den kjemiske reaksjonen kan ikke
stanses; brannen kan ikke slukkes. Kjemien er dessuten giftig - noe
el-bilforkjemperne neglisjerer" (Jon Winge; Bobil og Caravan Magasinet
4/21); som Kent Andersen (Klima s.271) skriver: "... batteriene
magasinerer opp oksygen etter hvert som de blir slitt... og tar de fyr, har man
raskt noe som minner om Hindenburg - og er omtrent like lett å slukke."
"-Branner
i litiumbatterier brukt i blant annet kjøretøy representerer flere utfordringer
i forbindelse med slokkearbeidet. For det første krever slike branner enorme
mengder slokkevann, ideelt sett bør gjenstanden som brenner senkes ned i vann.
[Og senket i vann skrives en batteribil kunne putre og brenne i to døgn pluss.]
I tillegg utvikler slike branner hydrogenfluorid/flussyre. Flussyren er svært
helseskadelig ved kontakt med hud eller innånding, sier fungerende
seksjonsleder ved Oslo brann- og redningsetat (Obre), Håvard Bakken til
Dagsavisen [30.10.19].
Vanlig
brannbekledning beskytter ikke godt nok mot flussyre, forteller han, og
innsatsen krever en form for utstyr som ikke er spesielt godt egnet i en
røykdykkerinnsats."
Med tanke
på hva som kan inntreffe med båters batteri-drivkilde, med batteribiler på
åpent dekk og andre dekk - uslukkelig brann evt. med spredning til flere
batteri-enheter - er det kanskje en idé med hyppige, realistiske
evakueringsøvelser som innbefatter alle passasjerer? Kompetent mannskap og
adekvate rutiner har man naturligvis?
Overstyrmann
(Bastø Fosen) Ulf Larsen forteller (Aft.p. 17.01.20) at "I fergeselskapet
jeg arbeider for, har vi tre nye ferger [drivlinje ikke oppgitt] hvor jeg mener
bemanning og redningsutstyr ikke står i forhold til de krav man bør stille.
Fergene er sertifisert for 590 passasjerer, om nødvendig skal de i henhold til
internasjonale krav (SOLAS) kunne evakueres på 30 minutter.
De er
utstyrt med kompliserte evakueringssystemer, omstendelige å sette ut for
besetningen og langt fra enkle å benytte for passasjerene. Evakuering skjer fra
salongen, men de fleste av passasjerene, inkludert dem som har størst problemer
med å bevege seg, oppholder seg på bildekk under overfarten. Redningsvestene er
ikke intuitive (enkle) å ta på, og fergen har kun krav til en minimumsbemanning
på seks besetningsmedlemmer. En eventuell evakuering med tilnærmet fullt antall
passasjerer må antas å ta vesentlig lengre tid enn kravet."
"Det
bør nevnes at jeg ikke er alene om å bekymre meg for passasjerenes sikkerhet om
fergen må forlates. Ifølge Safetec-rapporten fra januar 2019 tviler et flertall
av fergemannskapene på om samtlige passasjerer kan evakueres ved en
krisesituasjon, gitt liten besetning og evakueringssystemer som ikke er
optimale."
I en sak
med ingress "Mangel på sjøfolk har skapt kaos i ferjetrafikken i sommer.
Overgangen til grønn energi er en utfordring", forteller Klassekampen 9.
august bl.a. at "Rederiet Boreal Sjø har ferjer og hurtigbåter i alle
landets kystfylker unntatt Trøndelag. I fjor startet de med elferjer i Indre
Oslofjord.
Daglig
leder Steinar Mathisen sier det generelt er vanskelig å få tak i sjøfolk, og
spesielt om sommeren."
"Han
tror ferjer og hurtigbåter blir mer spennende arbeidsplasser i årene som kommer
fordi det vil bli flere elektrisk drevne ferjer."
Jeg vet jo
ikke helt hva Mathisen mener med at en elektrisk drevet ferje blir en mer
spennende arbeidsplass, men noen av oss, antagelig riktig mange, trives fint
uten transportrelaterte spenningselementer og ser gjerne Tesla o.l. stå igjen
på kaien mens vi krysser fjordene med en dieselferje.