Gjestekommentar, 29.12.14
Meningsløst
Juleevangelium
Av Jostein Andreasen, i www.Kommentar-Avisa.no
En
tidligere sokneprest, Jens Torstein Olsen, har skrevet en artikkel (”Meningen i
juleevangeliet”, 18. des.). Dette er underlig lesning: ”Har jeg nå plukket hele
juleevangeliet fra hverandre og gjort at det hele bare fortoner seg som fri
fantasi? Ja, hvis sannhetsgehalten var å finne i en bokstavelig lesning, har
jeg nok det.” Juleevangeliet er nemlig bare bilder, ikke faktisk historie: Ikke
noe fødsel i Betlehem, ikke noen folketelling i den onde Herodes` tid heller, osv.
Olsen
omtaler imidlertid en folketelling i år 6 etter Kristus. Historieskriveren
Josefus nevner den (Antiquitates 18,1), det gjør også evangelisten Lukas (Ap. gj.
5,37). Men fordi Josefus (ca. år 95) ikke nevner den som Juleevangeliet
beretter om, har denne altså ifølge Olsen ikke skjedd. Pussig å bygge hele sin
basis på et argument ut fra taushet. Josefus omtaler da heller ikke denne
folketellingen som den første, men at der ble en masse tumulter da, som Lukas. Fra
egyptiske papyri i Oxyrhynchus vet vi at i det første århundre var det
folketelling der hvert 14. år. (Moulton:
”From Egyptian Rubbish-Heaps” 1916:19ff.) På den store innskriften ”Res Gestae”
forteller keiser Augustus selv om tre store folketellinger. Den andre er det
alminnelig enighet om skjedde i år 8 før Kristus. Da var der 4 millioner 233
tusen romerske borgere. Hvor mange der eventuelt var av andre personer i riket
(jøder for eksempel), nevnes ikke, men å hevde at ikke disse også ble talt opp,
er igjen et argument ut fra taushet. Det ser ut som det er denne Lukas mener i
Juleevangeliet (14 år før den i år 6), og så kan en jo selv velge om en vil tro
ham eller ikke. Jeg gjør i alle fall!
Derfor
er den tidligere sokneprestens artikkel etter min mening så feilaktig og avleggs
at den burde helst vært forbigått i stillhet. Han vet alt så mye bedre enn
evangelistene, som levde nær begivenhetene i tid. Nei, jeg sier bare med
kirkefaderen Justin Martyr, født i Nablus i Samaria og som drev en filosofskole
i Roma: ”Der fins en landsby i jødenes land, 34 stadier fra Jerusalem [8 km],
hvor Jesus Kristus ble født og som du også kan forhøre deg om i skatteregistreringene
foretatt av Kvirinius, den første prokuratoren i Judea” (”Apologia” I,34, fra
ca. år 155.) Ellers er det interessant å se hvordan N.T. Wright, den mest
markerte teologen i Storbritannia i vår tid, har oversatt Lukas 2 i sitt nylig
utgitte Nytestamente: ”Dette var den første
folketellingen, før den da Kvirinius var landshøvding i Syria.”