Gjestekommentar,
19.08.14
Mannlig
og kvinnelig
Av Per Bergene Holm,
i www.Kommentar-Avisa.no (første gang publisert i
ulike papiraviser august 2014)
Årsmøtet i Lekmannsmisjonen vedtok i sommer
at bare menn skulle ha stemmerett i lærespørsmål på NLLs årsmøte. Etter at Dagen skrev om dette ble
det en stor nyhetssak i en rekke media. Som en kunne vente ble framstillingen
flere steder både
skjev og tendensiøs.
Det er åpenbart
at slike tanker bryter på det
sterkeste med tidsånden,
og at det for noen er om å gjøre å latterliggjøre et tradisjonelt kjønnsrollemønster.
Samme dag som Dagen
skrev om stemmerettssaken var det en annen reportasje i avisen. Den handlet
om unge jenter på UL som slet med det idealet de møtte i samfunn og media. De opplevde et
veldig fokus på kropp
og utseende.
Så ulike
disse sakene er, tror jeg de likevel henger sammen. Likestillingsideologien har
helt konsekvent fratatt kvinnene sin identitet knyttet til å være
mor, ha omsorg for mann og barn, skape et godt hjem, vise omsorg for syke og
eldre osv. Arbeid og en livsoppgave knyttes konsekvent til noe som er utenfor
hjemmet, til lønnsarbeid
og yrkeskarriere. Og der skal kvinnen også i første
rekke jage etter tradisjonelt mannlige oppgaver. Det er styrerom og børs,
politikk og finans, lederstillinger osv. som er viktig. Gjennom kjønnskvotering
skal kvinnene få sin
plass på det
som har vært
mannens arena. Legg merke til hvor det er kjønnskvotering!
Det er et signal om hva som anses for å være viktig og betydningsfullt. Jeg har
ennå til gode å se
at det tales om kjønnskvotering
blant de som arbeider med omsorgsoppgaver på sykehjemmet. Det er kvinnene som
tradisjonelt har hatt den uendelig viktige oppgaven å stelle med mennesker, med
barn, syke og eldre. Men det er åpenbart
ikke så viktig som penger og materielle verdier!
Det
eneste kvinnen sitter igjen med som spesifikt kvinnelig er kroppen sin. Men det
er ikke en kropp som skal være
knyttet til å føde barn, amme, ha et fang og ta i favn, dvs noe som uttrykker en morsrolle og omsorg. Nei, det er
en kropp som skal ta seg ut, være
et blikkfang. Du er noe bare om du har en fantastisk kropp eller en fantastisk
karriere. Hvilken nedvurdering av det kvinnelige, av morskallet og
omsorgsfunksjonen vi er vitne til!
Er det underlig at vi får et kaldt og hardt samfunn!
Gro Harlem Brundtland etterlyste for noen år tilbake nabokona eller bestemora som
brydde seg om hva som skjedde mellom barna i gata eller i grenda. Problemet er
bare at de kvinnene har Gro selv sendt ut i kontorene og styrerommene, så de er ikke der når barna leker og det er
behov for dem. Så må man ha et utall ungdomsklubber og
sosiale tiltak for å gi
barna og de unge et sted å være. For det er ingen hjemme som kan
legge til rette for lek, støtte
og hjelpe, vise omsorg og prate med dem. Mor er ikke der lenger. Nei, det er så mange viktige kurs, møter, yrkesmessige og sosiale
forventninger som tømmer
hjemmet.
Et gammelt ordtak sier at «den som styrer vuggen, styrer landet». Det som tidligere generasjoners mødre
fikk legge ned i sine barn av tro, gudsfrykt, verdier, rettledning, omsorg og kjærlighet,
fikk en uendelig betydning for det liv og det livsverk barna senere fikk utføre.
Mor var der for barna sine, alltid. Ingen kan erstatte denne særdeles viktige
oppgaven, ikke en barnehage med alskens pedagogikk, ingen
skole, ungdomsklubb osv.
Feminismen har gitt oss kjønnskamp.
Det er kamp mellom kjønnene
i styrerom, om verv og lederoppgaver. Og det er kamp i hjemmet, men ikke om å få gjøre oppgavene der, om å få være tilstede for barna, men en kamp om å få slippe fra slik at en kan utrette mest
mulig utenfor hjemmet. Hjemmearbeid gir
ingen anseelse, det er å være
«bundet til kjøkkenbenken», noe mindreverdig.
Mann og kvinne er skapt forskjellige, nettopp for at
de skal ha ulike funksjoner og ulike oppgaver. Slik skulle de være avhengige av hverandre, utfylle
hverandre, samtidig som de gjensidig skulle hjelpe og støtte
hverandre i sine respektive kall. Derfor sier også et gammelt ordtak at «det står
en kvinne bak hver mann».
Ofte var det mannen som frontet synspunkter og som syntes utad, men man visste at
han var ikke blitt den han var, om det ikke hadde vært
for hun som stod bak ham som bidragsyter, rådgiver, støtter
og hjelper på så mange måter. På samme måte skulle mannen også bidra,
støtte
og hjelpe kvinnen i hennes funksjoner og oppgaver. Det er ikke kristelig å overlate hjem og ansvar for barn til mor
alene.
Når
tjenestedelingen mellom mann og kvinne drøftes
i kristne sammenhenger, er det gjerne knyttet til spørsmål om stemmerett og hyrdefunksjon. Den
kampen vi har hatt i samfunnet på dette
området
har også kommet
inn i de kristne forsamlingene. Vi tenker ikke lenger kristelig om dette. Men
alvorligere er det at vi ikke lenger tenker kristelig om det å være
mann og kvinne overhodet. Hjemmet og barna lider under dette. Foreldrenes
karrierejag tømmer
hjemmet, for det har ingen status å være der, det har aller minst noen status å være
mor. Tenk om vi kunne oppvurdere morskallet igjen og gi de unge kvinnene glede over å være mor og omsorgsperson, la dem se
storheten og viktigheten i det kallet, slik at de med stolthet og trygghet
kunne fylle den uendelig viktige funksjonen i samfunnets grunnpilar, hjemmet!
Og da er det ikke så viktig
om mor ser ut som en fotomodell, det er viktigst at hun er der!