Gjestekommentar, 01.08.13

 

Norsk skole holder ikke mål!

Av Jan Pedersen, i www.Kommentar-Avisa.no

Så var det en norsk student som sa det: norsk skole holder ikke mål! Tross sine 24 av 24 seksere, et godt intervju og grundig søknad, kom Thor Håkon Lindstad  ikke inn på London School of Economics eller University of Cambridge. Hvorfor? Fordi vi i Norge ikke har noen garanti for å prestere opp mot høy europeisk kunnskapsstandard. For å si det på en annen måte: det er gått inflasjon i landets beste karakter. Sekserinflasjonen er gjennomskuet!

 

Selv sier den kloke studenten at denne inflasjonen avdekker, at de flinkeste er umodne lettvektere. Hvorfor, spør han? Fordi norsk skole ikke viser alvor. Det alvoret kom aldri.

 

Jeg skal vokte meg for å være belærende, tross 45 års undervisning med ungdom, og som rektor i videregående skole. Men jeg har siden ca.1950 påpekt at den sosialistiske skolen, der opplæring i demokrati er hovedhensikten med skolen, der må tilpasningsskolen bli resultatet. Det er der tilstedeværelse var det viktige, fordi demokratitrening var det viktigste.

Studenten Thor sier at "Ansvar for egen læring" har skapt elevtyranni og lærere har resignert, fordi ingen stiller krav til noen. Vi har en ettergivenhetskultur.

Tenk om sosialistene hadde levet opp til sitt eget slagord: "Gjør din plikt, krev din rett". Men de har ingen plikter, bortsett fra å lære de unge opp til å bli sosialistiske demokrater, elevdemokrater og kompis-demokrater med lærerne.

 

Men hva når de mange unge hopper av i videregående? Hva når det er tre av ti som faller fra universitetsstudier?

Det verste for denne toppkandidaten var at han ikke visste at norske seksere ikke var noen som helst garanti for å nå opp til europeisk standard. Denne særnorske snillismen må snart ta slutt. Fordi ingen er tjent med den!