Gjestekommentar, 09.05.12
§ 2 gjelder kristen lovgiving
Av Jan
Pedersen, i www.Kommentar-Avisa.no
Det er kommet mange forskjellige
tolkninger og meninger om innholdet i § 2 i Grunnloven, som nå skal opp til
behandling for annen gang i Stortinget. Det skjer den 21. mai.
Grunnene til at jeg har vært i mot denne
forandring er mange. Men selve HOVEDGRUNNEN ER: § 2 slår fast at landets lover
skal være bygget på den objektive verdi som er "den evangelisk-lutherske
religion". Slik jeg leser det, går det en klar linje fra Tinget på Moster
i 1024 via Stortingets vedtak 17. mai 1814 og frem mot i dag: det er
Kvite-Krist (Jesus) som er opphavet til lovene våre. Det er på dette vi vil at
landets lover skal vedtas ut fra!
Så har vi avsporet med å gjøre § 2-
saken til et religions-spørsmål om kirkesamfunn/trosfrihet. Ut fra en historisk
utvikling i snart 200 år er det forståelig at et helt nytt idegrunnlag å bygge
lovene på, har fått festne seg, nemlig at lovene skal springe ut av:
DEMOKRATIET. Og da oppstår det en spenning.
Da må det logisk også føre til at en får
et "kirkeforlik" der det blir et skille mellom stat/kirke. Nå er det
slutt på at den Herre som evangeliet forkynner, og som i virkeligheten har all
makt i himmel og på jord, skal ut av Stortinget i den forstand at nå er det
folket (demos) som skal ha all makt over lovgivningen.
I virkeligheten har vi sett dette skje
gradvis gjennom den politiske prosess som vi kaller "avkristning".
Lovene er ikke i samsvar med kristen etikk. Jeg kan nevne:
fosterdrapsloven(brudd på det 5. bud), skolens bundne forpliktelse til det kristne
påbud om å lære og å holde det Jesus har befalt, den forfalskede ekteskapslov
som åpner for lovlig homofilt samliv(brudd på det 6. bud), ødeleggelse av
foreldreinstitusjonen med far og mor(brudd på det 4. bud). Dette og meget mer
har vel egentlig sagt at § 2 har mistet sin realitet over lang tid. Jesus er
egentlig borte.
Nå skal dette stadfestes endelig den
21.mai. Og det er dette som fikk meg til å si at for meg oppleves dette som en
verre dag enn 9. april 1940, (jeg har personlig også opplevet den).
Jeg tåler også at noen kaller dette for
demagogi!
Og Kristian Hammervik (KrF-politiker og
jurist) må gjerne også belære, slik han gjør det i Dagen 4. mai, at han som
mener seg å ha en viss faglig innsikt, tar til motmæle mot det som er
villedende. Da må han også tåle at jeg stiller spørsmål om å villede:
1. Kan Hans Olav Syversen og Kristian
Hammervik forklare hvorfor det ikke ble lagt frem en stortingsproposisjon
før Grunnlovssaken ble tatt opp i april 2008? Har de offentlig etterlyst dette?
(Se 1), reds tilføyelse.)
2. Har noen i KrF undret seg over det
ekspedisjonssjef Fisknes har sagt etter han ble pensjonist, at det ikke var
noen utredning fra Kirkedepartementet før saken ble drøftet i Stortinget i
2008?
3. Har KrF noen gang vurdert utsagnet
til Finn Jor der han i boken "Kong Haralds Nei" sier at når § 2 blir
borte i sin nåværende ordlyd, så "har staten ikke lenger noen
grunnlovsfestet forpliktelse overfor kirke og kristendom. Norge blir en
religionsnøytral eller altså sukulær stat". (side 222).
4. Har KrF drøftet hvorfor Kong Harald
sa nei til § 2 og § 4?
Når så juristen Kristian Hammervik viser
til § 112, er hans påstand at paragrafen som forbyr endringer i strid med
Grunnlovens ånd og prinsipper, skaper uklarhet i hvilke juridiske begrensninger
som det ligger i dette. Det er bare jurister som ikke kan se at det er stor
forskjell i ånd og prinsipper å fjerne "den evangelisk-lutherske
religion" i forhold til (etter min mening) det tidsbestemte i å fjerne
jøde- og jesuittbestemmelsene etter 1814 i den samme paragraf.
Langt mer alvorlig var det at
Høyesterett gikk inn og misbrukte § 2 s ånd og prinsipper da de dømte Børre
Knudsen.
Så til slutt må jeg ta med Finn Jors
vurdering av den nye § 2s ordlyd om det intetsigende "kristen/humanistisk
arv" som skal være skuebrødet for de kristne i fremtidens
lovgivningsarbeid. Han sier (side 222):"Alt dette har Kong Harald sett.
Han gjennomskuet den skjulte agenda under de pyntelige formuleringene, og så at
den vassne selvfølgelighet om verdigrunnlaget i den nye § 2 åpner for det rene
ingenting. Hans NEI var ikke bare en personlig ytring. Han trådte frem som
Norges Konge, og hans nei var dermed i egentligste forstand et KONGELIG
NEI".
Det var på dette grunnlag jeg har håpet
at KrF kan snu i tide og gå imot forandringen av § 2, selv om de bandt seg til
det enstemmige vedtak i 2008. Det at alle er enige, har aldri vært noen garanti
for at det er riktig!
Og så til slutt:
På hvilket grunnlag kan Dagen slå fast i
avisen av 7. mai at "Kongen vil ikke bruke veto mot paragraf 2"?
Avisen viser til en samtale med Slottets
kommunikasjonssjef, Marianne Hagen. Her spør avisen om kongen vil vurdere å
etterkomme aksjonisters ønske (at han opprettholder § 2). Svaret er ikke slik
at det burde ha den refererte overskrift. Marianne Hagen svarer etter
læreboken:
"Stortinget er landets lovgivende
forsamling og kongen forholder seg til de beslutninger som fattes av
Stortinget". Kjære Dagen: Her står det intet om at Kongen vil/ikke vil
vurdere aksjonistenes ønske angående § 2!!
Den vurderingen kan ingen
kommunikasjonssjef ta. Det er det bare Kong Harald som kan ta.
Og vår bønn er at han gjør det som er
til landets beste.
1) Tillegg av red.:
Vi
minner her om den prosessen (etter 1. oktober 2009) som benyttes frem
mot en ny lov:
http://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet
Før 1. oktober 2009
var følgende prosess brukt (før Odelsting og Lagting ble avviklet):
(Da ble også proposisjon til Stortinget kalt stortingsproposisjon
(St.prp.) eller odelstingsproposisjon (Ot.prp.).)
1
Unntaksvis
beslutter fagkomiteen å returnere forslaget til departementet med anmodning om
at enkelte forhold blir klargjort, eventuelt rettet. Når komiteen avgir
innstilling, har saksordføreren vanligvis sørget for nødvendig politisk
behandling av forslaget, slik at saken i realiteten er avgjort, selv om den
formelle beslutningsprosessen ikke er gjennomført
2
Loven er
formelt vedtatt ved sanksjon av Kongen
3 Det er i praksis departementet
som avgjør når loven skal tre i kraft. Dette er avhengig av praktiske hensyn og
når forskriftene til loven kan vedtas. Vanligvis trer nye lover i kraft 1.
januar eller 1. juli
(Kilde for kulepunktene over: «Rettskilder ved
juridiske vurderinger», A K Befring)