Gjestekommentar, 26.03.12
Harmoniserende biskop
Andreas Årikstad, i www.Kommentar-Avisa.no
I vårt land 13. mars intervjues Kåre Skuland og Biskop
Halvor Nordhaug om deres tro på skapelsesberetningen og historien om Noahs ark.
Nordhaug er kategorisk i sin avvisning av historisitet knyttet til disse
hendelsene. Han mener «Det er helt umulig
å ta fortellingen om Noahs ark og syndefloden bokstavelig» Det fastslås
videre at «det er umulig for opplyste
mennesker å tro at to og to av alle dyrearter gikk inn i arken og var der i et
visst antall døgn»
Biskopen begrunner det hele i at fortellingen «er
billedlig i sin natur». Jeg forutsetter at den samme begrunnelse gjelder for
skapelsesberetningen og kanskje hele det som kalles urhistorien (1 Mos 1-11).
Problemet er at nettopp urhistorien klart gir
inntrykk av å være historisk. Det er ingen hint om at dette ikke skal forstås
historisk. Tvert imot er det nøyaktige opptegninger av slektstre og viktige
hendelser som er historisk og geografisk forankret. Det nye testamente henviser
også til både skapelsen og flommen under forutsetning om at dette er historiske
hendelser.
Jeg antar at Nordhaug og undertegnede er enige i at
urhistorien legger det teologiske grunnlaget for de sentrale delene av vår tro.
Skapelsen, syndefallet, ekteskapet, menneskeverdet, og også frelsen gjennom
f.eks. beretningen om flommen, eller kvinnens hæl som knuser slangens hode. Vi
kan altså være enige i at urhistorien er svært viktig teologisk sett.
Problemene oppstår når vi bringer inn dagens rådende
vitenskapelige teori. For denne kommer ikke overens med Bibelens beretninger.
Evolusjonen forutsetter sykdom og død. Den sterkeste overlever og den svakeste
dør. Teologisk er det en umulighet å tenke seg at døden kom inn i verden før
syndefallet. Rom 5, 12 klargjør saken for de som skulle være i tvil. Døden kom
inn i verden ved ett menneskes synd og spredte seg deretter til alle hans
etterkommere. Vil man være bibeltro må man ta høyde for dette. Før syndefallet
var døden ikke til stede. Gud så at det var overmåte godt. De mange millioner
år med utvikling kan derfor ikke plasseres inn i skapelsesberetningen. Man må
velge enten en perfekt skapelse som senere ble korruptert
eller en gradvis utvikling mot høyere og høyere livsformer. Rom 8, 19-22
klargjør skaperverkets status i denne sammenhengen. Det ble lagt under forgjengelighet
som følge av syndefallet.
Så hvorfor er Nordhaug med flere så opptatt av å
harmonisere mellom tro og vitenskap. Jo, ifølge Nordhaug selv, fordi en
bokstavelig tro på bibelske beretninger «i seg selv skaper trøbbel». Trøbbel
får man fordi man altså er på kollisjonskurs med evolusjonsteorien. For å unngå
kollisjonen lukker man øynene for de teologiske komplikasjonene en
harmonisering medfører. Jeg skal innrømme at det hadde vært fristende (dog ikke
rett) å følge biskopens resonnement om det ikke hadde vært for det faktum at
det i dag finnes et overveldende bevismateriale biologisk og geologisk som går
imot evolusjonsteorien. Problemet til rådende forskerne er at et paradigmeskifte ikke er mulig før man har en alternativ
teori. Og man kan jo selvsagt ikke dra inn en skaper i vitenskapen.
I tillegg til argumentene mot evolusjon finnes godt
funderte vitenskapelige svar på de fleste spørsmål som kan knyttes til Bibelens
beretninger og Bibelens tidshorisont. Denne litteraturen lukker mange kristne
øynene for idet den stemples som upålitelig amerikansk kreasjonisme.
Det er selvsagt en åndskamp knyttet til disse
spørsmålene. Det er strategisk å svekke troen på Gud som skaper og i stedet
hevde at de dogmatiske grunnpilarene som legges i urhistorien er diktverk gjort
av mennesker. Dypest sett handler det om å bytte bort sannhet mot løgnen og
derved legget til rette for dyrking av skapningen fremfor skaperen (Rom 1, 25) Historisiteten
til den første Adam er faktisk like avgjørende som historisiteten til den andre
Adam. Skuland har derfor rett i at evolusjonslæren har en stor del av skylden
for at mennesker går vekk fra troen.
Oppfordringen går dermed til landets biskoper, prester og pastorer om å
sette seg inn i både Bibelens første bok og den vitenskapelig baserte argumentasjon
mot evolusjonslæren og for Bibelens ur-historiske beretninger. Gjør man det vil
man fort oppdage at det går an å være både intellektuelt oppegående og samtidig
bibeltro. Ja faktisk at dette er langt mer logisk enn en ukritisk omfavnelse av
verdens visdom til fordel for Guds ord.