Glitre Nett, Elvia, Lede m.fl. driver ikke
etter Loven
Av cand agric Lars Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 28.11.24
I
Fædrelandsvennen skriver tidligere byråkrat i OED, Svein Roar Brunborg som satt
og formulerte Energiloven i 1990, at nettselskapene skulle vært avviklet noen år etter 2010.
De ble satt i gang, pga at noen kraftprodusenter holdt på å gå konkurs, og som
et tiltak kom det nettselskaper (nettleie fra kunder) – men de skulle
avvikles når konkursfaren
igjen var over og nettleien skulle flyttes tilbake til vannkraftprodusentene.
Det har de ikke gjort, og det er nærliggende – slik det driftes i dag, at
nettselskapene mht strømnettet
mangler hjemmel i lov for å drifte.
Brunborg
skriver i sitt debattinnlegg: «Sørlendingers høye strømpris er i strid med energiloven».
Under overskriften leser vi: «Hvem eier verdien av vann i kraftmagasinene? Og
hvorfor betales nasjonalt strømnett hovedsakelig av norske strømbrukere og ikke
av kraftselskapenes overskudd?» Og i ingressen: «Som embetsmann i OED fra 1988
og fram til 2005 hadde jeg en helt sentral rolle i utformingen av energilovens
formålsparagraf som fortsatt gjelder for norsk strømpolitikk. Men siden 2021
praktiseres kraftmarkedet med viktige avvik fra lovens forutsetning.» (Se
Energilovens formålsparagraf helst til sist.)
Litt ut i
artikkelen leser vi: «Verdien av vannet i kraftmagasinene er ikke regnskapsført
hos kraftselskapene. Og er derfor både juridisk og økonomisk eid av det norske
folk via staten. Vannet får økonomisk verdi først når strøm produseres og
selges i et marked. Disse verdiene må da, i tråd med energilovens formål,
forvaltes til fordel for norske innbyggere. Det skjer ikke i dag. Det er bygd
strømnett mellom alle produsenter og kunder, men norske innbyggere må i dag
betale det aller meste av nettkostnadene. Verdien av vann i magasiner selges
i dag til en pris som gir overskudd hos produsentene, stort nok til å
finansiere hele strømnettet.» (Min understrekning.)
Videre: «Da jeg
skrev energiloven i 1990, var utgangspunktet at staten organiserte
kraftselskapers markedsrolle. Det norske samfunnet skulle dra nytte av vår
billige vannkraft gjennom vår deltagelse i internasjonal økonomi. Våre
vannressurser skulle prioriteres for produksjon av strømkrevende varer for
eksport. Ikke eksport av strømmen i seg selv. Bare midlertidig utveksling med
andre land skulle stabilisere norsk strømpris til et gunstig nasjonalt nivå.
Fra 1994 etablerte vi et tettere samarbeid med EU, men hovedstrategien i
energiloven skulle ivaretas. Norsk vannkraft skulle prioritere utvikling av
norsk økonomi. Dette varte helt til vi bygget ut økt eksportkapasitet til
Tyskland og kabelen til England i 2021. Vann fra magasinene, eid av norske
innbyggere, blir da solgt til utlandet og fører til en sterkt økt strømpris i
sydlige Norge med økonomisk ulempe for norske innbyggere og næringsliv.»
SÅ
KOMMER DET: «Før energiloven kom finansierte kraftselskap
hele strømnettet. Men overinvestering i kraft på 80-tallet ga tap i noen
kraftselskap fordi energiloven ga lavere nasjonal kraftpris. For å unngå
konkurser aksepterte departementet at strømkunder måtte betale nettleie inntil
kraftverkenes økonomi bedret seg utover 90-tallet. Noen år etter 2010 var
overskudd i kraftselskap blitt like stort som kostnad for norsk kraftnett fra
produsent og fram til alle strømkunder. Men kundene har likevel, til i dag,
fortsatt å betale en høy nettleie. Hvorfor har vi ikke nå flyttet nettleien
tilbake til vannkraftprodusentene? Kanskje fordi en tilpasning til EUs regler
hindrer dette?» (Min uthevelse og understrek.)
Energiloven
av 1990:
§ 1-2.
(Formål)
"Loven
skal sikre at produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk
av energi foregår på en samfunnsmessig rasjonell måte, herunder skal det tas
hensyn til allmenne og private interesser som blir berørt."
Den neste loven vi nevner, Vannfallrettighetsloven, kom i 1917 for og igjen få kontroll på de norske vannressursene:
§ 1. Formål
Landets
vannkraftressurser tilhører og skal forvaltes til beste for allmennheten.
Dette skal sikres gjennom offentlig eierskap på statlig, fylkeskommunalt og
kommunalt nivå.
Leser du disse paragrafene i sammenheng, ser du med en gang at dagens Storting og Regjering er klart i strid med det Lovverket de skulle etterfølge. Det går ut over hundretusener av familier og bedrifter i Norge nå. Og de driver med rå internasjonalisering og demontering av Nasjonalstaten.
I dette spillet om ressursene, som tilhører vår Nasjon, våre
innbyggere og bedrifter – spiller også AMS målerne i de tusen hjem en viktig
rolle. Da kan landets hundretusener av hjem og bedrifter, kobles ut og inn,
slik man finner det for godt ut i fra pris og behov – vurdert av andre enn dem
som trenger strømmen. Det er årsaken til at nettselskapene bruker, dyre
advokater og også domstolene, for at alle skal ha en slik AMS måler inne
i sine hjem, inkl syke som ikke tåler en slik radiosender eller økt linjebundet
spenningsstøy (skitten strøm) som de nye AMS målerne genererer.
Disse kreftene med lydige direktører med millioner i års lønn (eksempler på 4-7
mill.!), bryr seg kun om sitt mandat – som nå viser seg og ikke ha et mandat
ifølge Energiloven – nettselskapene skulle vært avviklet noen år etter
2010! Og ansvaret for nettet tilbakeført til vannkraftverkene, som i dag har
store inntekter som dermed selv kan drifte strømnettet. Det er altså ingen
Lovhjemmel for å tappe nordmenn og norske bedrifter for penger de har skattet
av og kjøre dem konkurs. Retten har snublet på Tingstedet, for man følger ikke
lenger Loven, det er et anarki på området, det er lovløse tilstander.