Trettebergstuen
går med tårer -
stolt av
Konverteringsloven!
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
23.06.23
At Trettbergstuen var inhabil, sier hun selv at hun visste og
utnevnte likevel folk til viktige stillinger flere ganger. Så det var
innlysende at hun trakk seg - ellers hadde hun blitt avsatt.
Farligere
for regjeringen er muligens det hun antydet om at det var en slags kultur
i sammenhengen hun jobbet. Hva mente hun egentlig med det? Hvis det er riktig -
kan det bli spørsmål om hva slags kultur det er og om opplæringen har vært god
og om Forvaltningslovens § 6 vært skikkelig opplyst. I denne sammenheng er det
vel helst "sekkebestemmelsen" men og fl. som kommer til
anvendelse.
Der heter det: "Likeså er han
ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke
tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om
avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv
eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt
på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part." Det har vært litt snakk om
at en statssek. kunne foreslå. Det er feil, for loven sier: "Er den
overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse i saken heller ikke treffes av
en direkte underordnet tjenestemann i samme forvaltningsorgan." Det kan bli et problem for Støre hvis
folk i maktposisjon begynner å grave.
At Brenna slipper avgang, synes merkelig, men skulle
hun også gått av, hadde vel regjeringen vaklet? Men det kan skje. Brenna
hevder at hun ikke skjønte at det hun gjorde var feil - men innrømmet det og
startet opprydning - så vidt jeg har fått med meg. Saken er vel den at man
forventer at en statsråd kan habilitetsreglene og alltid har dem i bakhodet. Om
man kan dem eller ikke, skjønner dem eller ikke - er ikke saken. Statsråden
skal kunne dem!
Linjen Støre her forsøker å trekke synes lite prinsipiell. Brenna har også
utnevnt der hun var inhabil om det ikke var i samme omfang som Trettebergstuen.
Det vil forundre meg om ikke regjeringen Støre faller på dette. Man kommer
selvsagt til å mobilisere maksimalt på å holde regjeringen oppe - ikke
minst p.g.a. det tilstundende kommune- og fylkestingsvalg. Den som lever, får
se.
Forvaltningslovens
§ 6. (habilitetskrav).
En offentlig tjenestemann er
ugild til å tilrettelegge grunnlaget for en avgjørelse eller til å treffe
avgjørelse i en forvaltningssak
Likeså er han ugild når andre særegne forhold
foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet
skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap
eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til.
Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part.
Er den overordnede tjenestemann ugild, kan avgjørelse
i saken heller ikke treffes av en direkte underordnet tjenestemann i samme
forvaltningsorgan.
Ugildhetsreglene får ikke anvendelse
dersom det er åpenbart at tjenestemannens tilknytning til saken eller partene
ikke vil kunne påvirke hans standpunkt og verken offentlige eller private
interesser tilsier at han viker sete.
Rekkevidden av annet og fjerde ledd kan fastlegges
nærmere ved forskrifter som gis av Kongen.*