Kristenfolket og makt over barna i skolepolitikken?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
20.08.22
Norge var en nasjonalstat med kristen rettbasis i
Gr.l. § 1 og 2 og med Bibelen som rettskilde. Haugianerne stod sentralt
i oppbyggingen av menighet og samfunn og gikk massivt inn i Stortinget.
(Ljosland, Grytten) Ettersom kristenfolket mister innflytelsen, er spørsmålet
hva man da skal gjøre - og ikke minst når det gjelder våre barn og
skolesituasjonen. Skal vi trekke oss ut fra det gudløse samfunnet - (Gjemme oss
på Bedehuset, Aarvik), gå ut i åpen kamp med Ordet (H. N. Hauge) eller prøve å
sikre oss på annen måte (små bedrifter og hjemmeundervisning). Mer om det under.
I Norge er det undervisningsplikt. Vi vil ikke ha
analfabeter og en kunnskapsløs befolkning. Men hvordan skal dette skje, og hva
skal barna lære. Så lenge det dreier seg om å lese, skrive og regne, er det
stort sett ok - selv om skolemiljøene i dag er så kulturelt sammensatt at man
kan ha sine betenkeligheter med å slippe barna inn i den delvise
"mobbekulturen".
Men hva med kristenfolket i forhold til statens
grunnskole og barnehager. Før het det i Grunnloven av 1814 følgende: "§ 2. Den evangelisk-lutherske
Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende
sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme."
(I 2012 forandret til "kristen-humanisme")
Da visste vi hva som
var basis, friheten var sikret gjennom "der bekjende sig til den" er
forpligtede", ikke tvunget til å oppdrage sine Børn i samme." Basis
var klar, frihet sikret og barna hørte foreldrene til.
Men det var en statsskole drevet og styrt fra
Storting, Kirke- og undervisningsdep. med en Skoledirektør med adm. i fylket og
kommune- og skolestyrer på kommunalt nivå. Sterke institusjoner som etablerte
og styrte skolene som vi overlot barna våre (sine) til. Så lenge de lot
"lovene regjere - ikke menneskene" (Falsen) var det rimelig levelig
for kristenfolket etter 1814 med en rekke haugianere dominerende i gjenreisning
av Norge og i styr og stell.
Hva må kristenfolket gjøre i dagens situasjon?
Først
av alt må forkynnelsen rustet opp og tale høyt og tydelig om den Gudgitte
Skaperordning og foreldrerett og hva som er rett og gal påvirkning av
barna. Uansett kan en ikke overlate barna til påvirkningen i dagens
skole uten å gjøre noe med den.
Da har en tre valg: Enten gå inn i politiske
organ fra foreldreråd, skolestyrer, kommunestyrer osv., eller starte
friskoler hvor staten strammer til mer for å umuliggjøre oppstart og drift av
friskoler, eller starte hjemmeundervisning og bygge opp små bedrifter
mest mulig selvforsynt.
Som vi siterer en amerikaner
(September nr. 2022 av LYS) som taler om at av barna fra kristne hjem blir ca 80
% frafalne etter første år på college. Han har to forklaringer - en
kortversjon: "Overlater man barna til Cæsar, skal man ikke bli
overrasket om de kommer ut som romere". Den lange og meget gode
versjonen kan du lese i bladet Lys
for september 2022.
Så er det selvsagt en god del - som etter erfaring med
sterkt ettergivende og tilpasningsdyktige politikere mener at kristenfolket
ikke skal blande seg inn i det verdslige regiment, men da glemmer de at vi er
borgere av begge riker - og uansett har et klart ansvar i samfunnet og selvsagt
for barna våre - men også det samfunnet vi og de og kristenfolket skal leve opp
i.
Å ha makt og bruke makt er ikke galt når man skjønner at i et godt
folkestyrt samfunn skal makten være delt, (Grunnloven i Norge sier 3
delt) og makten skal brukes etter rettferdige lover (ikke u-lover) slik
at en sann rett overholdes i praksis for borgerne. Det hadde vi
etter 1814 - men nå avvikles de steg for steg under et voldsomt press fra
hedensk ideologi. Og så: glem ikke bønnemakten.