Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 30.03.21
I bladet LYS har vi i en rekke år pekte på den enorme styrkeoppbygning
p.g.a. fiske- og mineralressurser samt 25 % av verdens oljeressurser. I
tillegg kommer usikkerheten omkring Suez og avhengigheten av sikre
transportlinjer til Vesten: Europa og USA.
I den sammenheng har vi også skrevet om det voldsomme påtrykket fra bl.a.
Finnland for å starte utbyggingen av jernbanen fra den Transsibirske gjennom
Finland til Rovajemi - videre i to retninger: til Umeå - Kiruna og Narvik og så
den viktigste linjen til Kirkenes. Den siste synes nå å bli prioritert. Det
planlegges et dobbeltspor og stor isfri eksporthavn for containere fra Asia til
Vesten.
Derfor er Kina nå tungt inne omkring Nord-kalotten, Russland har store
interesser p.g.a. verdens største marinebase de må sikre, samt naturressurser.
I tillegg passer Norge dårlig på sitt eget forsvar der Nord - og da stepper USA
(svekket) stadig sterkere inn - til stor irritasjon for Russland. Kina liker
det heller ikke. M.a.o. spenningen stiger på Nord-kalotten - og da er det man
spør hvordan dette skal utvikle seg? Og med blokkeringen av Suez - skyter denne
utviklingen ytterligere fart.
Men enda er ikke den viktigste side av saken nevnt. Og det er
russernes stadige provokasjoner i Nord og i Østersjøen - hvor de i flere år har
hatt store militærøvelser. De frykter for sine nærområder. Og et annet viktig
fenomen er franskmennenes sterke samarbeid med Sverige - ikke minst i den tunge
industrien i Gøteborg områdene. Der har de interesser som må sikres.