Norges friheter -
settes i revers
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 12.03.21
Da Hans N. Hauge fikk sin sjelsettende opplevelse på
åkeren bak plogen i 1796, var det begynnelsen på en mektig Guds inngripen og
nådetid over hele Norden - som reiste folkefriheten i både det åndelige- og
verdslige regiment. Lofthus hadde prøvde å få til rettferdighet og frihet i
samfunnet før - men myndighetene fengslet han på Akershus hvor han døde i jern
i 1797. Det var et rent menneskelig forsøk på å skape frihet i Norge.
Hauge fikk 8 år i virksomhet og frihet - avbrutt av
8-10 fengslinger for så i 1803 bli fengslet i 10år uten lov og dom - før de
dømte Hauge i 1814 etter Konventikkelplakaten som ikke hadde straffeparagraf.
Et kraftig justismord.
Men da var mange av hans venner blitt
mektige samfunnsborgere og utgjorde sterke aktører på Eidsvoll i 1814 - og
Norge ble forankret i "evangelisk-luthersk" tro og tenkning med
røttene ned i den judeo-kristne arv. Hauge ble jo omtalt som
Norges Luther. Gr.l. ble også kalt Konstitusjonen som konstituerer Norge -
forteller oss hva Norge er. En frihetsarv for samfunn og menighet som
fastsetter vårt forhold til Gud, forholdet og oppførselen til medmennesket i
familien, menighet, samfunn og forvaltningen av naturen - Guds bolig. Den
Guddommelige rett som Salme 147 omtaler slik: "19 Han kunngjorde
Jakob sitt ord, Israel sine bud og sine lover; 20 så har han ikke
gjort mot noget hedningefolk, og lover kjenner de ikke. Halleluja!"
Denne friheten bygd av Grunnloven ble rabbiner LE
Dr. M. Aschkanaze så begeistret for at han oversatte den til hebraisk og
skrev i for ordet i 1904: "Den første og herligste grunnlov, der
ligesom danner grunnlaget for de senere værdifulde lovgivninger hos de
forskjellige folk og stammer var Mose lov, affattet og nedskrevet på
hebraisk." Han taler videre om folkene som får "hvile under
Guds-lovens skygge" - "Verdensstyrerens ord". Så avslutter han
slik:
"Da jeg holdt paa med også udenfor Skandinaviens grænser og udenfor
Europa`s gebet at bekjentgjøre indholdet af det norske folks grundlov, som
blev forfattet i rigsmaalet og godkjent af rigsforsamlingen paa Eidsvold 17de
mai 1814, efter at Norge havde tilkjæmpet sig sin fullstændige uafhengighed,
og da jeg tog fat paa at udføre denne min tanke, for at man overalt i verden
skal have anledning til at lære at kjende og skatte denne frihedsaand, der
besjælede Eidsvoldsmændene, hvorom den hele grundloven giver vidnesbyrd,
modnes hos mig den beslutning at oversætte grundloven i det hebraiske sprog:
Ved grundlovens oversættelse i et af de ældgamle sprog bliver den
norske konstitusjon s.a.s. helliget og foreviget for alle og
uendelige tider, idet selv en professor Delitzsch og hans aandsfrænder, som
vilde negte det hebraiske sprogs hellighed, nolens volens maa indrømme og
anderkjende dette sprogs stabilitet. Ogsaa i fremtiden vil de senere
generationer se af dette hebraiske værks linjer, at det norske folk har
benyttet den oppnaaede frihed til at hæve borgerretten over alt, uden hensyn
til person eller stilling." (uth. av meg) Gud gjør ikke forskjell på folk!
Man husker også 5. Mosebok kp. 4 og i v. 6, 8 om Guds
lover, hvor det står: "Så skal I da ta vare på dem og holde dem; det vil
bli regnet for visdom og forstand hos eder av andre folk; for når de får høre
om alle disse lover, vil de si: Sannelig, et vist og forstandig folk er dette
store folk. - - - Og hvor finnes det et folk, om det er aldri så stort,
som har så rettferdige lover og bud som hele denne lov jeg legger frem for eder
i dag?"
Gjennom forkynnelse, bønn og hardt arbeid kom det
norske folk seg ut av nød og fattigdom til velstand og frihet fra 1814 til 1837
til 1842 og til slutt 1905.
Grunnloven og dens basis og menneskesyn var det
haugianerne tok spenntak i for å gjenreise de andre friheter.
Men endog denne store frihets arv i Gr.l.
§ 2
m.fl. kjempet man mot i årevis i dagens Norge til stortingsrep. Giske fikk
med seg flertallet - bortsett fra 3 fra Sp - og raserte Grunnloven fra
"evangelisk - luthersk til kristent humanistisk - som er som ild og vann.
Gud kontra mennesket! Kong Harald ba om å få beholde§§ 2 og 4 men ble avspist
med en redusert § 4. Tidligere kulturred. i Aft., Finn Jor, skrev en glimrende
bok om "Kong Haralds Nei" som redegjør klart og greit om Kongen syn
og hva som skjedde. Gr.l. § 2 var bolverket mot rasering av Norges kristne
lovgivning. Senere ser vi jo hva som skjer.
Menneskets verd i Gud skulle selvsagt ha
rett til å styre livene sine i frihet, og Ole Gabriel Ueland sørget for at
Stortinget vedtok Formannskapsloven av 1837 - som tok makta
fra embetsverk og presteskap og la den i folkets hender i frie valg. Denne
frihet som Ny kommunelov langt på vei smadret ca. 1992.Stortingsrep. Torstein
Slungård (V) karakteriserte den i Nationen som loven "som forvekslet mer
lokalt selvstyre med ødelagt lokalt folkestyre" - så var rådmanns-veldet
på vei inn og folkestyret på vei ut. Ledere og mellomledere i alle kommuner ble
satt på skolebenken i 6 dager for å instrueres i denne "flyttingen".
Historikeren og politikeren Berge Furre omtalte norske folkestyre for et
"bondedemokrati."
I 1836 ble 20 gode bønder arrestert i
Iveland for å holde møter. Presten og lensmannen i Evje satte
de i jern på Skripeland gard - og fikk de etter hvert dømt i H.rett til vann og
brød i så og så mange dager. Da startet stortingsmennene Notto Jørgensen Tvedt
(Evje) og Ole Gabriel Ueland (Heskestad) kampen på Stortinget. I tre påfølgende
Ting ble Konventikkel plakaten nedkjempet og i 1842 falt den mot stor motstand,
og Norge fikk tale- og møtefrihet. En enorm seier for lekfolket ja, hele
folket. Scheldrup skriver at Konventikkelplakaten falt først i Norge fordi den
var så forhatt p.g.a. det som skjedde mot Hauge. Forkynner Erik Venjum skrev på
låvedøra da han ble kjent med resultatet: "Ha takk Vår Herre kjær, for
sådan frihet er, at vi i fred kan tales ved om det som hør til salighet,
-"
Men også disse store og grunnleggende
friheter reverseres i våre dager. I den siste tid har vi
fått en alvorlig advarsel mot å omtale synd i Straffelovens § 185. Før det ble
Ytringsfriheten i § 100 kraftig revidert til det verre.
Disse frihetene ble etter hvert godt utnyttet av
haugianerne i forkynnelse og samfunnsutvikling. Bedehus ble bygd over store
deler av landet, gardsbruk med god drift og annen utnyttelse av landets
ressurser ble satt i produksjon. Hauge understreket ofte at vennene måtte ågre
med "Guds gode gåvor". Ellers var oppskriften hardt arbeid og
Gudsfrykt med nøysomhet. Åndens og håndens virksomhet ut fra sterke og gode
familier.
Kampen fortsatte fram til 1905 da
- kort fortalt - Chr. Michelsen (Bergen) og Jørgen Løvland (Evje) fikk Norge
fri i fred - som også var et Åndens storverk. For å belyse det nevner en at
Jørgen Løvland var statsminister i Stockholm i 1905. Da han hadde hatt sitt
avgjørende møte med Kong Oskar - ventet han tre dager før han tok med seg sine
statsråder til jernbanestasjonen. Der kommer Albert Lunde med et stort følge.
Han hadde hatt møter i Stockholm. Så setter disse store frigjøringsmenn seg på
toget til Christiania. Løvland til 7.juni vedtaket og Lunde til store
vekkelsesmøter i Carl Meyergt. Misjonshus. Det var slik Ånd over Oslo sier
Øivind Andersen "at Steen og Strøm stengte midt på dagen og holdt
bibeltimer for tilsatte og interesserte kunder." Da Michelsen tok æren for
freden i Karlstad ved en stor feiring ville ikke Løvland høre på slikt:
"Eg skal seie deg det eg farr, det var dei truandes bøner som redda Noreg
i 1905 - ikkje me karane i Karlstad."
Også Norge som nasjonalstat
(Paulus tale i Athen, Ap.gj. 17) Staten rives og den nasjonale frihet
reverseres kraftig. Det skjer gjennom EØS og andre viktige avtaler, samt utsalg
av naturressurser, bedrifter og rettigheter fra Norge på vei mot
internasjonalisering og oppbinding til farlige globale antikristelige krefter.
M.a.o. elendig sluttforvaltning av "Landet Du oss gav, Herre Vår Gud og
vår Fader, -". Det går fra evangelisk - luthersk basis - til totalitært styre,
svekket tale- og møtefrihet til tap av nasjonalstaten - hvis ikke Herren nok en
gang sender oss vekkelsens Ånd og folk som vil stride troens gode strid med den
lidelse som følger. "Gi akt på fedrene, utgangen av deres ferd og
etterfølg deres tro." Hebreerbrevet kp 13.