Foreldreansvar
og flertallsmakt
Av Jørgen Høgetveit (tidl. n.form i skolestyret),
i www.Kommentar-Avisa.no – 22.03.21
I
avisen Setesdølen for 16. mars har "Ja til fire dagers skoleuke"
foreldrene gitt klart uttrykk for hva flertallet av foreldrene i kommunen
ønsker for barna sine. De sier: "Men 69 % av foreldrene i kommunens
spørreundersøkelse ønsker å beholde dagens ordning."
I Skoleloven § 1-1 står det i innledningen om: Formålet med
opplæringa. "Opplæringa i skole og lærebedrift skal,
i samarbeid og forståing med heimen,-" (Uth./understrek.
av undertegn.)
Selv om det fra en rekke radikalt og
delvis annet hold hevdes det samme som Tone Strømøy lektor i ped. ved Høyskolen
i Oslo og Akershus (Bok: "Oppdragelse mellom frihet og grenser")
skrev i Agderposten juli 2016 i forbindelse med en barnevern
sak: "Husk at barna i Norge ikke tilhører foreldrene , da de er et felles
anliggende i landet vårt der alle rundt har felles ansvar".
Vel, her er det ikke mye igjen av "My home is my castle". Dog vil en
fremdeles regne med at de aller fleste regner med at foreldreretten er
fundamental og avgjørende i debatt med skolemyndighetene. Man kan ikke med
politisk flertall tvinge foreldre mot deres vilje når Skoleloven sier "skal".
Her er flertallet for gammel ordning, da burde politikernes konklusjon være
grei - under forutsetning av at mindretallet kan være med på det. Om det ikke
lar seg gjøre å bli enig, er ikke samarbeidet gjennomførbart og foreldreretten
gjennomførbar. Andre løsninger må finnes.
Man er inne i helt fundamentale frihetsspørsmål i en folkestyrt nasjon:
individ/familie - stat. Staten tar allerede for mye av tiden til foreldrene og
familiene. Familien må få mer tid for seg og barna. Tidsklemma er hard nok for
familiene. Videre drift mot heldagsskole er ikke til barnas og familienes
beste.
En husker fra en kraftig debatt om en
annen sak i Foreldrerådet for en del år siden, at det skulle skrives en
uttalelse til media. Sentralt i gruppen var fru I. Juvastøl - senere v.ordf. -
som med kraft gjentok: Foreldreretten først og størst.
Hvis ikke den blir opprettholdt, også i
denne sak - har vi slått inn på farlige avveier i en folkestyrt nasjon. Og hvis
mindretallet likevel skulle ønske 5 dagers skoleuke - er den eneste løsningen
for å ivareta foreldreretten å danne en ny friskole - selv om det går ut
over fellesskapet. Fellesskapsarenaen i hjemmet er viktigere enn på skolen. Vi
kan ikke bevare fellesskapet uansett mindretall eller flertall - til å delta i
et fellesskap som i praksis (for eks. 4 dagers skoleuke) eller av innhold
som strir mot foreldrenes sam-vit. Det ser man tydelig med den
identitetspolitikken som nå innføres og foreldre som tar barna ut av skolen (bl.a.
i Lillesand) p.g.a. at de læres om flere enn to kjønn og bruk av ordet
"hen".
Da må en finne andre veier å ivareta respekten for familien, foreldreretten og
barna på. Nevnte ektepar valgte friskole da de ikke møtte forståelse hos
skolens ledelse. Friskoler og hjemmeundervisning er bl.a. løsninger mange
foreldre velger nå. Vi har hatt en "eksplosjon" i etablering av
friskoler de senere årene - delvis under kraftige protester. Lar man ikke
familiene i fred med respekt for selvstyring av deres liv og hverdag - skal man
ikke undre seg over oppblomstring av friskoler, hjemmeundervisning og den demografiske
utviklingen m.m.