"Se vi
går opp til Jerusalem"
Noen tanker om budskapet i en fastetid:
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 26.03.2019
Det er Jesus som sier Ordene i overskriften til disiplene
(Markus 10, 33), og Han begynner å forberede dem på det avsluttede frelsesverk
som Han er kommet for. Det verk som "ikke oppkom i noe
menneskehjerte".
Det skulle mange og sterke erfaringer til før disiplene forstod og grep det. Og
ufattelig var og er det at Gud kunne "elske således" at Han kunne ta
sin "ènbårne Sønn", ren og rettferdig og sende Han ned i dette mørke
hull av en fallen menneskehet. Men han gjorde det - etter profetenes mange
forutsigelser og løfter - og Han gjorde det "således" for å gi
Gud et rettferdig offer som det ikke stod i vår makt å gi Gud. Slik at vi kunne
få et nytt liv og adgang til nådens trone og "finne nåde og hjelp i
rette tid" og alltid rett til å kalle på Hans hjelp, også på "nødens
dag".
Vår egen vei tilbake til Gud var umulig, ikke en gang "angers smerte, lege
kan ditt hjerte, legt du blir ved Jesu sår." Hvor tung inngang denne
Sannheten om "rettferdighet av tro" har i blant oss, viste Jesu
samtid oss, apostlenes opplevelser, Luther og H. N. Hauges strid inntil vår tid
og kirkens oppgivelse av denne basis i avtale med Romerkirken. (Joint
declaration)
Nå skulle altså Jesus til Jerusalem - og visste (Johannes18, 4) hva Han gikk i
møte av datidens presteskap og myndigheter. Noen ville ha Han bort for å sikre
seg alliansen med maktverdenen (Rom) og den religiøse makt over sinnene.
En var sviker i egne rekke osv. Jesus visste hva Han gikk til og som Sande
formulerer slik i Sangboka nr 659: "Du som låg i natti seine Sorgtyngd,
vanvyrd og åleine, Skjelvande på såre kne, Du som skåli trufast tømde Medan
alle dine rømde, Stridsmann frå Getsemane!"
Denne kampen for oss var ufattelig tung og hard - langt ut
over vår fatteevne - der Han i Jordan var døpt til all verdens synd og
elendighet som Jesus nå bar på Sitt rettferdige legeme gjennom Getsemanekampen
hvor åreveggene sprakk og blodet rant ut i svetten under det forferdelige
presset for utsoningen. En ufattelig byrde: "Han som ikke visste av
synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skal bli rettferdiggjort
for Gud" 2. Korinter brev 5, 21.
I Getsemane svarte Han Judas "Det er Meg" og
uttalte Sitt navn "Jeg er" som bare Gud kjenner til - og de
falt til jorden. (Johannes 18, 5-6) Da svikeren og maktmenneskene hadde kravlet
seg på bena igjen, gjentok Jesus så navnet på vanlig måte. Jesus satte øret på
Maltus igjen. Men på tross av det de så og visste og de nå opplevde, var
erkjennelsen forherdet og blokkert. De tok Han - som hadde gått omkring og bare
gjort vel, som han skulle være en forbryter.
Så åpnet sviket og makten sine porter for hån, piskeslag, tornekrone - gatens
parlament og en feig Pilatus som nok hadde en anelse av at han stod overfor
Sannheten. Han var advart av kona (Matteus 27, 19) - likevel ga Pilatus etter
for det sosiale og politiske presset.
Så korsgang til Golgata hvor vekten av verdens elendighet tvang Jesus i kne -
men Han fortatte å kjempe for oss - endog for en morder og banditt inntil Han
ropte ut "DET ER FULLBRAGT." Men takk og lov. Han var dødens
overvinner "Stridsmann frå Getsemane." "Dyp av nåde - er hos Deg, Jesus, ennå rom for meg? Har
forlatelse du mer For en synder som jeg er?" (Sangboka nr 423,
fremført av Odd Dubland her.)