Profeten Jonas og hans
ulydighet
- Kan vi forstå dette og lære
noe av det i vår tid?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 23.06.2019
Assyria voks fram til en stormakt ca 830 f.Kr. De herjet
Midtøsten i ca 200 år fra 850-650 f.Kr. (Håndbok til Bibelen) Det ble en vill
og mektig stormakt som etter hvert ikke visste forskjell på rett og galt. (Se
Bibelen av 1930) På Jonas` tid - rundt 750 år f.Kr. - var Ninive
"hovedstad i det mektige Assyria (Israels fiende,-" tema for Jona
boken.) (Håndbok til Bibelen)
Profeten Jonas er den siste av profetene i Nord-Riket,
Israel, før det gikk under, og folket ble mer eller mindre fraktet til Ninive i
ca 722 f. Kr. Jonas levde ca 750 år f. Kr. (Nummela), og Gud sendte han til
Ninive noen tid før 722 f. Kr. Så det var ikke så veldig lenge før Ninive
kom og knuste Nord-riket, hans fedreland. De omvendte seg og ble reddet fra
undergang ved Jonas`s ord fra Herren. De ble reddet for en stund.
Du finner Ninive omtalt i Bibelen både hos prof.
Jonas, Nahum og 2. Kongeb. 14, 25. Jonas kommer med advarsel til
omvendelse - mens Nahum (fra Juda?) forkynner ødeleggelse av Ninive ca 612
f.Kr. Ninive "hadde ødelagt Israel for mindre enn 100 år siden og hadde vært
en trussel mot selve Jerusalem, nå var dets dager talt." Håndboka sier også
at Jonas manglet ikke mot (4. v. 12) - men han ønsket denne byen ødelagt -
og hvis de omvendte seg, tilga Gud og dom og ødeleggelse uteble. Jonas kjente
Gud så godt at han heller tok avsted i motsatt retning i "frimodig
ulydighet" til Joppe og seilte til havs.
Da stormen reiste seg på havet og truet skipet med forlis - informerte han mannskapet at
det var hans ulydighet mot Gud som forvoldte stormen. Men hvis de kastet han på
havet, ville stormen legge seg. Mannskapet vegret seg, men så ingen annen råd
og i stor gremmelse og frykt hev de han på havet, og stormen la seg. Han
ville heller dø enn å advare Ninive og risikere mer overfall fra denne grusomme
stormakt. M.a.o. han overprøvde Guds tanker - tenkte på sitt
folks redning på feil måte - og tenkte ikke at største trusselen var
Nord-Rikets frafall fra Herren og Hans beskyttelse. De hadde bare
frafallskonger og gullkalver som guder. Det er i alle fall noe Norge bør ta med
seg i dag.
Men Gud ga ikke opp sin profet. En stor fisk slukte
han, og til slutt i fiskebuken bøyde han seg for Gud og ble spyttet på land,
fikk budskapet på nytt og gikk de ca 80 mil til denne forferdelig trussel og
morderstad Ninive og ropte ut budskapet
- og de omvendte seg. Budskapet ble tatt imot - og det gikk som
profeten fryktet. Uansett hva Gud underviste han om omsorg for den store by med
mange dyr - så nektet Jonas å gi Gud rett. Han mente å vurdere bedre
enn Gud. (Ikke ukjent fenomen i dag.) Jeg tror han tenkte at han hadde sviktet
sitt folk - ved å gå med Guds budskap til Ninive og redde byen. Så ga det
selvsagt han selv "riper i lakken" osv., men det er knapt den fulle
forklaring på hvorfor "han heller ville dø", var tydelig dypt deprimert
etter Ninives overlevelse.
Hadde han snakket ut med Gud før han la i vei til Joppe - vil nok Gud sagt han
ett og annet om Israel - ti stammers folket - i vilt frafall og forfall. Så
kunne han samarbeidet med Gud om å redde både Ninive og sitt eget folk. Han
kjente nok Gud, men forstod ikke den overhengende fare for sitt eget folk. Her
er det også noe å lære i Norge i dag.
Assyria, Sankerib angriper - Juda i 701
f.Kr.
Som nevnte herjet assyrerne i Midtøsten med overfall
og folkedeportasjoner. Sankerib (ca 710 f.Kr.) gjorde Ninive til hovedstad
i Assyria. Det var egentlig verdens først by grunnlagt av Nimrod, en
etterkommer av brodermorderen Kain. (se 1. Moseb.) Han beleiret Jerusalem ca
701 f.Kr. - ca 25-30 år etter Jonas` besøk - men ble påført et forferdelig
nederlag av Gud som slo 185 000 mann med sin engel. Prof. Esaias og kong
Esekias trådte frem for Gud med ydmyke bønner om Herrens hjelp. (se Esaias
kp. 36-37) Hadde Nord-Riket og profeten gjort som de gjorde i to-stammersriket
- Juda - vil en tro de kunne blitt reddet. Men her finner vi en ydmyket og godt
samarbeidende profet og konge til redning for Jerusalem. Hån, spott og trusler
som strømmer i mot Gud og dem fra Sankeribs folk og store hær - er
menneskelig sett - godt begrunnet. Det er sant at han hadde lagt under seg det
ene land etter det andre, og deres guder av stein og tre hadde ikke hjulpet
dem. Men her står han overfor den eneste levende og sanne Gud - som ledelsen
i landet tar sin tilflukt til. Det skjønner Sankerib ikke noe av - og lite
blant dagens politikere. Dette bør du lese grundig i relasjon til dagens Norge.
Det taler rett inn i Norges situasjon.
Kong Esekias får løfte om at ingen skal kunne angripe -
ikke en pil skal komme inn i byen - og at Sankegrip skal miste livet. Etter at
kongen ydmyker seg og treder frem for Gud i Tempelet - skjer det at Guds
engel slår til - og om morgen ser de 185 000 mann ligge døde på bakken.
Hans makt er utslettet ved Guds under og inngripen. Sankerib reiser hjem
og blir drept av to av sine sønner en dag han er i sin guds hus. Kong Esekias
gikk rette veien med trusler og nød, og Gud ordnet opp så nasjonene igjen
forstod Han var til, at det kun var en levende, sann og allmektig Gud og ble
reddet.