Eliten
i Arendal på opprørets grunn?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 12.08.2019
Ikke uten undring
ser en hele den politiske elite samler seg i Arendal – opprørets historiske
grunn – der Ap. ble startet i 1887 ved Ormtjern. Og så vidt jeg forstår,
trekker tidligere fylkesmann Djupedal (SV) i sentrale tråder for å få det til
(Djupedal forlater til nyttår 2019 Arendalsuka
som leder av hovedprogramkomiteen etter ti år.) Men
kanskje det mest interessante er at man makter å samle hele den politiske elite
og store folkemasser på denne historiske opprørs grunn – uten at noen synes å
tenke over det, men møter villig fram under «Arendalsuka» nå i august. -
Kanskje uten tanke på de sterkt nasjonalt byggende haugianere noen mil lengre
øst.
Vi starter med Lofthus (Moland
1750-1797) som
nektet å bøye seg for feudal- og redermaktens rå utnyttelse av folkets nød og
sult. Rederne fraktet korn til Arendal som ble priset høyt. De fleste var
bønder som betalte med tømmer som ble bunnpriset. Lofthus organiserte motstand
på ren rettfer-dighets grunn, samlet underskrifter og reiste med protestlistene
til kongen av Danmark-Norge. Makta tok han til slutt og la han i jern på
Akershus hvor han døde i 1797. Han nådde ikke fram til frihet.
Men like før hadde Gud en annen
plan og kalte Hans Nielsen Hauge bak plogen i 1796 som Ropstad prisverdig
snakket om fra Litteraturhuset d.d. Hauge var maktene lydige – bortsett fra
m.h.p. forkynnelsen av Guds Ord. Så trasket han land og strand rundt – i alt
1500 mil på 8 år – forfulgt og arrestert 8 ganger, så inn i 10 år. Hans
250 000 bøker var stort sett samlet og brent, helsa knekt, businessen
likeså og avsluttet med et solid justismord. Konventikkelplakaten som ble brukt
mot han, hadde ingen straffeparagraf. Friheten fikk han i 1814, og Hauges
folk fra Notto Jørgensen Tvedt (Evje), Ole G. Ueland (Heskestad, han med Bibel
og Grunnlov) fram til Jørgen Løvland (Evje) og fortsatte kampen. De første
skaffet oss tale- og møtefrihet 1842, samt Formannskapsloven loven av 1837 som
flyttet makten fra presteskap og embetsverk til folket i frie valg. Alt
friheter på «evangelisk – luthersk» grunn og 1814 som Norge bygde videre
på, men vi nå er på full fart bort fra – ikke minst etter at den revolusjonære
arven fra Arendal fikk makt i landet.
Men i disse historiske tider kommer
et mektig svik og opprør i Arendal nå, med A. Herlofson i spissen. For skipsrederne
fortsatte sin kapitalskapende innsats som er omtalt i Aftenpostens A. Magasin
12. juli 2013 under overskriften: «Da alt raknet for sørlendingene» Ingressen:
«Ingen var så rike som folk i Arendal. Så kom krakket som mangler sidestykke
her til lands.,» Det ble gullår i shipping, eventyrlige rikdommer ble seilt inn
og Axel Herlofson stod i spissen, samlet mer og mer makt på sine hender,
startet Arendal Privatbank – inntil alt raknet og han under fluktforsøk ble
arrestert i Kristiansand på en båt til Amerika. Etter dette maktet ikke Arendal
å bli med i omlegging til motordrevet skipsflåte, og folketallet kom ikke
tilbake til tidligere høyde før ca. 1970. Nå samles man igjen på den
revolusjonære grunn.
Få uker etter sammenbruddet begynte
protestmarsjene av 600 arbeidere i Arendals gater, så ble Samholds Avis, startet
og den 22.08.1887 ble «Det forenede norske Arbeiderparti» stiftet i
«Møtelokalene på Ormetjern utenfor Arendal med representanter fra blant annet
Kristiania, Bergen og Kristiansand. Dannelsen av det som skal bli
Arbeiderpartiet, er en direkte følge av Arendalskrakket.» Ikke et
urettferdig opprør, men dessverre så slapp man inn ideologier og -ismer,
helt andre tankebygninger enn de som den mektige bonde- og lekmannsreisningen
etter Hans Nielsen Hauge stod for. Ap fikk inn sine fem første representanter
på Stortinget i 1903 – så ble de revolusjonære med Frankfurterskolen og
Edvard Bull (N. form. i Ap.) – tapte valg og la seg deretter på en evolusjonær
linje, men med klar ideologisk målsetting. Revolusjonen
kom i betydelig grad inn med statsminister Sverdrup som var oppdradd av sin
franske tante som var stor tilhenger av den franske revolusjon. Løvland var
meget uroet over utviklingen og manet Venstre til «Hald saman» som det står på
hans støtte i Wergelandsparken. Den gamle arv var under oppflising og på vei
ut.
Det sier kanskje ikke så lite om
forvirringen og utviklingen i Norge når man tror at det er så veldig stor
forskjell på de politiske partiene som nå samles på de
revolusjonæres grunn. Man synes å tro at de fordeler seg milevis fra
hverandre til høyre og venstre. Professor Skodvin sier at høyre og radikalismen
fordeler seg fra demokratene på toppen og langs en sirkel til de møtes i
bunnen, langt unna folkestyret om de er røde, blå, brune eller for så vidt
grønne. Mye i dagens politiske bilde tyder på at han har rett. Det går mot det
totalitære. Det fedrene kjempet fram og etablerte Norge på er den basis som
nå svikter og som våre folkevalgte burde finne tilbake til og besinne seg på i
Arendalsuka.
Nei, folkens, klikk dere inn på
«Virksomme ord» og les stortingspresident Jørgen Løvlands tale i 1914 om
Grunnloven – Grunnloven som dere har revolusjonert, mens han takket Gud for
trofasthet mot Gr.l. – i det han siterte Ivar Aasen: "Lat oss ikkje
forfedrane gløyma, under alt som vi vende og snu. Dei har gitt oss ein arv til
å gjøyma, han er større enn mange vil tru.". Han, som Ueland, stod på
Pontoppidan og norskdom og med et storverk gjenreiste Norge i det nittende
århundre. La oss danne et rettferdig, fredlig og godt samfunn på denne gamle
gode grunn og jage ideologiene og – ismene ut av «Det norske hus».