De GRØNNE og ødeleggelsen av den kristne sivilisasjon
Av
Jørgen Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no – 18.12.2019
Miljøpartiet de Grønne (MDG) kan en - etter mitt
syn - ikke se bort fra har en betydelig inspirasjonskilde i Die Grünen i Tyskland som nå har fått en betydelig makt i
tysk politikk og samfunnsutvikling. Partiet som ser ut som ”en melon, grønn
utenpå og rød inni.” (Ystebø) Partiet ble behørig omtalt i Sternboka (se
under) av psykolog Gustav Mjåland, og har stor interesse i dag ved sin nevnte
sterke vekst og De Grønnes fremvekst i Norge. (Konf. Stortinget. 11.des. 19)
Partiet ble startet av Rudi Dutcke i 1983 - 68er lederen som ble skutt i
Danmark og døde ca 10 år senere p.g.a. skadene. Det ufattelige er - som du
kan lese i innledningen under - hvordan lærerkreftene, også Lektorlaget
(Undervisningsforbundet) og Lærerlaget skrøt av magasinet Der Stern som
demokratiets vokter etc. - og så var Sterns sjefsred. Henry Nannen gammel
SS-offiser fra Balkan med god kontakt til det store nazimiljøet i Argentina og
kollega Sassen som laget store intervjuer med Eichmann ("Jakten på
Eichmann") i tankene om ”Det tredje riket”. De hadde godt håp
om å moderer synet på Hitler og gjenreise riket. Adenauer tilsatte jo en
del gamle nazitopper fordi de var så dyktige i kampen mot bolsjevismen!
Wiesental mente det var dette miljøet som sørget for at Hitlers falske dagbøker
ble produsert i Øst-Tyskland - for å moderere synet på Hitler - som Nannen offentliggjorde i Stern. Han laget verdens største
medieskandale da det ble avslørt.
Det underlige er at venstresida i Norge omfavnet Der Stern
– venstresiden som helt fra 1917, 1923 har vært inspirert av
Frankfurterne (Frankfurterskolen) – og kunne falle om halsen på den
katolsk-fascistiske nazismen i Der Stern. Hele
dette totalitære Europa er verdt et dypdykk i deres ideologi og kamp mot
den protestantiske frie verden. (Boris Johnson mener EU gjenreiser Hitlers
byråkrati) Men tenker en etter så forakter de både kristendom, deres menneske-,
familie- og samfunnssyn og det som følger av det. I flg. prof. Skodvin fordeler
ikke politikken seg til høyre og venstre langs en line - men på en sirkel der
representantene for det frie folkestyret befinner seg på toppen - og alle
typer totalitære befinner seg på bunnen uansett dyp politisk farge.
Menneskesynet er avgjørende, og Stern hadde "grov og sjofel pornografi,
det rene griseri" Tore Austad (H) daværende formann for Stortingets Kirke-
og Undervisningskomiteen.
Men så til De Grüne i Sternboken s. 88 ff.
ÅNDSKAMP l SKOLE OG SAMFUNN STERN-STRID
ved psykolog Gustav Mjåland
Avertert i Utsyn slik: ”Leste du omtalen av denne
bok i Utsyn 12.5.85? «Utrolig full av seriøs, solid og vederheftig
fakta-kunnskap» (Odd Sverre Hove, Utsyn). «Denne boken bør leses av alle
som overhodet er interessert i skolens og våre barns fremtid» (Reidar Paulsen,
Dagen). Anbefalinger på bokens omslags sider av rektor Ole Øystese - Norsk
Lærerakademi, Finn Jarle Sæle - Dagen og statsråd Kåre Kristiansen."
"Generalsek. for norsk Lærerhøgskolelag,
Lars Wormedal. Han vurderte Stern som
"svært tjenlig i tyskundervisningen i ungdomsskolen. Bladet er preget av
samfunnsmessig engagement og nøkternhet." Wormedal fant det rosverdig at
Haugland i en presset arbeidssituasjon hadde tatt seg tid til å tilrettelegge
dette tilleggsstoffet. Selv ville han ikke hatt betenkeligheter med å legge
dette bladet ut i en klasse. Og han hadde heller aldri hørt motforestillinger
mot Stern, hverken fra lærere, elever eller foreldre.
Generalsekretærens uttalelse er meget urovekkende, særlig fordi
stillingen innebærer betydelig innflytelse i oppsedingsspørsmål. En mener generalsekretærens
uttalelse bryter med skolens målsetting. "Ich
bin gegen den Schüffelstaat"
(Jeg er imot snusstaten) står det i Tom Hauglands bearbeidde Stern-opplegg. Utgangspunktet er en artikkel om De
grønne, en politisk protestbevegelse som oppnådde sitt gjennombrudd i
Vest-Tyskland i 1983. Et medlem av forbundsstyret fikk spørsmålet; "Er du
en statsfiende?"
Svaret som ble gitt, var følgende: "Ja. Staten er en fiende
av befolkningen. Vi har ikke noe valg. Staten tvinger oss inn i
fiendskap."
En av de nordmenn som har et visst kjennskap til disse
statsfiendtlige kreftene fra innsiden, er presten Øivind Foss. Han skriver i en
avisartikkel om De grønne: "Bevegelsen består med få unntak av et
sammensurium av mer eller mindre kaotiske krefter fra dogmatiske marxist-leninister
(som har oppløst sine egne grupper), nymarxister, venstresosialister,
pasifister, religiøse grupper, anarkister og hjemløse protestgrupper av ulik farve." Det er agitasjonen fra disse gruppene som ble
trukket inn i undervisningen ved Evje ungdomsskole, l lærerens norske
oversettelse står følgende: "At en slik uensartet flokk kan øve slik
tiltrekning på så mange velgere, burde egentlig de store partiene oppfatte som
et alarmsignal. Framfor alt føler unge mennesker seg ikke mer h|emme i de store partiene. Innen det trege partiapparatet
blir politiske mål så godt som aldri nådd. Og de gamle partiene er
gjennomorganisert ovenfra og nedover, samtidig som lederne er lite innstilt på
å høre på grasrotas ønsker. Strauss, CSUformann har
selv sagt: "Programmet, det er jeg," og forbundskansler Schmidt har
også sagt at han i nødsfall ville kunne regjere mot landsmøtevedtak.
Slik umyndiggjørelse av partimedlemmer skal ikke mer forekomme
blant "De Grønne". Deres slagord er: "Vi representerer oss nå
sjøl. Velgerne blir oppfordret til å fremme sine krav, enten de krever flere
gang- og sykkelveger eller vil hindre byggingen av en ny motorveg, ha nytt
samfunnshus eller hindre byggingen av nye atomkraftverk."
Som grunner til at de unge velger De grønne nevnes i
undervisningsopplegget bl.a.: Die Politiker sind nur noch Roboter
(Politikerne er bare roboter). Die Parteien machen
die Städte kaputt (Partiene ødelegger byene).
Aftenpostens korrespondent, Nils Morten Udgaard,
beskriver De grønne slik; "Viktige deler av den grønne bevegelse godtar
voldsbruk mot gjenstander og mot representanter for en "livstruende"
stat som aksepterer, f.eks. atomvåpen og atomkraft. "De grønne" er
også skeptiske til parlamentarismen og det representative demokrati . .....
Flere mindre kommunistiske grupper, som ikke har noen chanse til å vinne frem i
tysk politikk på egenhånd, har sluttet seg til og arbeider aktivt blant
"De grønne" - som tillater et dobbelt partimedlemskap."
l undervisningsopplegget fra Evje beskrives det
utenomparlamentariske arbeid slik: "De ser sitt utenomparlamentariske
arbeid som det viktigste. Hvordan det kan arte seg forteller Olaf Dinné i Bremen: Om kvelden sperrer han regelmessig av gata
med blomsterarrangementer. Sammen med beboerne vil han dermed hindre
biltrafikken. "Da vi satte ut blomsterkassene første gang, diskuterte man
på et krisemøte i politiet om man skulle storme blomsterpottene eller
ikke", forteller Dinné .
Slike aksjoner angår nettopp de unge velgerne som ikke mer er
tilfreds med forholdene li forbundsrepublikken, og heller ikke ser muligheten
for forandring. ..... 40% hevder at de ofte ikke finner noen mening med
livet. For mange er derfor "de Grønne" et alternativ til de partiene
som har sittet i tiår med makten og skapt dagens elendighet."
l en reportasje i Aftenposten uttaler en av dets ledere, Petra
Kelly, at hun ikke tror på ekteskapet: "Jeg er ikke gift og kommer
aldri til å gifte meg. Hvorfor? Jeg tror ikke på ekteskapet og på familieliv i
tradisjonell forstand."
En annen av De grønnes ledende medlemmer i Forbundsdagen var den
pensjonerte general, Gerd Bastian. Etter en tid meldte han seg ut av partiet
fordi en kommunistisk strømning hadde tatt makten. Det må være rimelig å stille
spørsmål om agitasjonen fra De grønne lar seg forene med norsk grunnskoles
verdier som toleranse og kristen oppseding.
La oss se hva Mønsterplanen sier om den saken: "Av førearbeida til grunnskolen går det fram at skolen må
byggje på
visse grunnverdiar, og at desse verdiane omfattar kristen tru og moral, dei
demokratiske idéane og vitskapleg tenkjemåte og metode. Slike grunnverdiar må
naturleg nok vere eit kriterium når ein skal velje stoff. Skolen må gjennom
lærestoffet gjere elevane kjende med desse verdiane og gjere sitt til å gje dei
praktisk meining. Skolen har eit medansvar for at grunnleggjande verdiar i vår
kulturtradisjon vert førte vidare til nye generasjonar." (Mønsterplanen
s.27).
En kan vanskelig se at undervisning om
De grønne fremmer disse grunnverdier.
Ett er sikkert. Politisk nøytralitet er ikke dette undervisningsstoffets varemerke. De grønne er overbeviste om at
demokratiske institusjoner som politiske partier og det representative statsstyre ikke duger. De har en følelse av at "dette går ikke lenger". En del av dem godtar voldsbruk
mot sin egen stat, som de anser som livstruende. Situasjonen omkring disse unge
i dagens Tyskland kan minne om tiden omkring Hitlers maktovertagelse. Også den
gang føltes et tomrom. Man så seg om etter noe nytt. Demokratiet dugde ikke
lenger. Og følgende er viktig å være klar over: Det var ikke nødvendig å være
jødehater og rasist for at Hitlers propaganda skulle finne grobunn. Da
ungdommens uro og frustrasjon nådde opp til et visst nivå, ble de et lett bytte
for ekstremistisk politisk agitasjon og propaganda. Vår egen tids norske ungdom
trenger ikke agitasjonen fra De grønne - aller minst bør dette bli deres møte
med den obligatoriske grunnskole."