Tiden før
krigen?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 05.09.18
Det har opptatt meg gjennom år å registrere hva våre kristne
ledere, mediefolk og politikere oppfattet av virkeligheten som utviklet seg og
førte fram til 2. v. k. Dagens situasjon er ikke uten paralleller til det
en kunne observere en del av den gangen, selv om historien aldri gjentar
seg helt likt.
Innledningsvis ser jeg for meg Oslobefolkningen på Karl
Johansgt. gatelangs måpende mot de tyske troppende som marsjerte fra Fornebu -
hvor man ikke en gang hadde kjørt et eller annet ut på rullebanen for å hindre
tyskerne i å lande. På Oscarsborg var det heldigvis en våken kommandant som
senket Blücher. Kongen og noen få til hadde forstått at det var fare på ferde -
ellers var politikere og forsvaret uvitende - endog uten forutanelse.
Går vi til tiden før 1. v. k., var situasjonen bortimot like håpløs med "en
politisk skyfri himmel" som statsminister Gunnar Knudsen sa like før det
smalt, mens lekmannen fra Finnmark - Lebesbymannen - sa det gikk mot storkrig.
En har sagt om politikernes tale om fremtiden at de intet ser når de
prøver seg på "glasskula" i bobla si og som mange lever i -
ofte langt fra folket.
Men det som er mest interessant fordi det er mest
fundamentalt og dermed viktigst i forsvaret av land og folk: den åndelige
våkenhet og klarsyn og vilje til kamp i begge regimenter.
Så vidt jeg husker, syntes rektor på MF Ole Hallesby, godt om at Hitler
fikk disiplin på ungdommen og fikk den i arbeid. Ludvig Hope siteres i
Utsyn, referert i "Misjonen i storm": "Like brått som uventa kom
stormen over oss. No er me kome under domen, og eg trur straffa vert hard og
lang" - etter minnet. Da krigen var et faktum, reiste de seg som de
åndelige høvdinger de var.
Biskop Berggrav var heller ikke særlig oppegående til langt inni at det
tyske overfallet var et faktum. Etter lange forhandlinger som endte med at den
tyske øverst-kommanderende Terboven gikk ut på NRK og hengte ut deres
forhandlinger og ettergivenhet - våknet han og reiste over store deler av
Østlandet og talte om "Når kusken blir gal" - et sitat av Luther.
Foredraget gikk vel på hvor galt det ble når ledelsen av samfunnet kom på
ville veier. Det er gjengitt i "Staten og mennesket" som han skrev
mens han var internert på hytta si på passet av vaktmannskaper. Det hadde gjort
seg med den boken for eks. i 1933. Mye bra i den - men jeg setter mer pris på
"Kampen om menneskerettene" av Sigurd Opdahl og Olav Valen-Sendstads
"Moskva Rom. 14 epistler om verdenspolitikken og det 20de århundres
motrevolusjon" som du finner på nettet. Valen-Sendstad viste også stort
klarsyn som forfatter av utkastet til "Kirkens Grunn" som bl.a.
hadde med en passus til støtte for jødene - som Berggrav og komiteen strøk og
ville ta senere, men for sent.
Det finnes også annen god nordisk litteratur om saken. Skal man forstå
virkeligheten og utviklingen, er det avgjørende å ha med seg grunnkunnskaper om
begge regimenter - for de henger nøye sammen - uten at de skal blandes sammen.
Gud er til og styrer og overstyrer begge regimenter - avviker vi fra den rette
frihet og orden, får det konsekvenser.
Imidlertid var det de som skjønte mer av samfunnet og den ideologiske utvikling
som fjernet seg mer og mer fra den RETTE FRIHET OG ORDEN på evangelisk-luthersk
grunn, og hadde gitt oss fred og stabilitet og arbeidsrom for kristenliv og
misjon. Ronald Fangen befant seg i Tyskland og fikk kuldegysninger
nedover ryggen da Gøring - tror jeg - kalte sammen de ledende jurister og
fortalte dem at nå var all tysk lov suspendert - Hitlers vilje rådde grunnen
alene. Rettsstaten gikk under med all sin forankring. Fangen reiste hjem og
holdt bl.a. to foredrag. Et om Luther som han fikk masse ros for. Men så talte
han om Nasjonal-sosialismen som ny religionsdannelse - og det falt ikke i god
jord. Han så spøkelser ved høylys dag osv. Men han var den første forfatter
tyskerne tok. Det kan du lese mer om "I nazistenes fengsel." De
forstod at han hadde forstått at Gud var Gud for begge regimenter selv om Han
styrer med forskjellige midler og dermed avviste Hitlers "rett". Og
han forstod at nasjonal-sosialismen med sin avsatte Gud og Der Führers vilje
var et farlig og ubrukelig grunnlag for fred og menneskelig liv.
Sir Winston Churchill, på sidelinjen i England i mange år - før de ropte på
han i nød - var også en med dyp forankring i britisk rettstradisjon og egen
slekt som tidlig forstod og talte mot nasjonal-sosialismen. Han sa
bl.a. at tiden ville bli desto mørkere og dystrere p.g.a. deres forkvaklede
vitenskap.: (Mengele?) Han forstod avgrunnen som åpnet seg med Hitler
og ville heller kjempe og dø enn å bli underlagt et slikt regime.
Slike ting hører man lite av i dag
enda tiden er fullmoden for SANNE OG MYNDIGE ORD basert på Skrift og
bekjennelse og historien mot det som utvikler seg i begge regimenter både i
Norge og Europa - og dette i et Europa med nazisme og islam og frafall i fullt
kok. Noen røster høres, men dolkes fort, ties i hjel eller omtales som
mørkemenn etc. etc. helt i tråd med frankfurternes utdeling av skjellsord.