Riksadvokatens mål og prioriteringer
for 2017
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
13.03.2017
Aftenposten 13. mars
2015 skriver følgende:
«Den nye straffeloven skal etter
regjeringens forslag tre i kraft 1. oktober 2015. Det betyr at straffen for vold i familien, eller vold i nære relasjoner,
blir hevet fra seks til femten års fengsel.»
Litt lenger ned skriver også Aftenposten: «Blasfemiparagrafen forsvinner
Samtidig forsvinner den såkalte blasfemiparagrafen, også kjent som
forbudet mot gudsbespottelse. Selv om det fortsatt er over seks måneder til
loven trer i kraft, er det lite trolig at det i mellomtiden blir tatt ut nye
tiltaler etter dette straffebudet.»
Så er vi
i mars 2017 – etter 2 år der vold mot barn i regi av det norske Barnevernet har
preget mediebildene uten at en har sett nevneverdig av initiert rettsforfølgelse
fra Riksadvokaten mot ansvarlige i kommune og stat? Riksadvokaten skriver allikevel
i sitt «Mål- og prioriteringsrundskriv 2017» datert 28. februar at
Statsadvokatene skal ved tilsyn av politidistriktene i 2017 rette særskilt
oppmerksomhet mot og ha topp prioritet bl.a. på «… - vold mot barn og mishandling i nære relasjoner.»
Dette er selvsagte ting som skal tas på det største alvor, men så kan man spørre seg, gjelder
dette bare for de i nære relasjoner? Hva med grunnskoleansatte, helsearbeidere,
barnevernansatte m.fl. som utsetter barn for vold – det være seg psykisk- og
fysisk vold? Spørsmålet er begrunnet bl.a. med at i norsk grunnskole benyttes
animasjonsfilmer som «SinnaMann» (som gir flere 8-9 åringer mareritt i flere
døgn) og «Trøbbel». Den siste filmen har 2
pedofile scener som vises ned i 6-7 års alderen – som for de fleste barn vil
være første gang de blir introdusert til slike perverse scener, som barn skal
spares for og også voksne for den saks skyld. Er det samfunnets oppgave å vise
barn det som er av møkk, de burde vel heller få på plass igjen respekten for
Gud og Hans Bud og Hans syn på mennesket inkl barna. Hvilke spor setter slik
påvirkning i et skjørt barnesinn og hva blir senskadene av dette?
Når det gjelder det
nevnte barnevernet (bvtj.) er mediene fulle av alvorlige lovbrudd utført av dette
offentlige forvaltningsorganet – vi ser toppen av isfjellet i mediene,
og dette ansvaret er det faktisk rådmennene (administrasjonssjefen) som har
etter Kommunelovens § 23 – 2, der står det i siste del: «Administrasjonssjefen
skal sørge for at administrasjonen drives i samsvar med lover, forskrifter og
overordnede instrukser, og at den er gjenstand for betryggende kontroll.» Det er virkelig på tide å fokusere på
disse forhold, og dermed skal det naturligvis være et nødvendig samarbeid
mellom rådmennene og bvtj. der bvtj. sees jevnlig etter i kortene! Når det
gjelder lovverket er det faktisk Grunnloven og Menneskerettighetene som er
overordnet Barnevernloven. Hvis alle kommuner følger opp det overordnede lovverket
vil det bli meget vanskelig å frata et barn deres foreldre, så hvordan er det
mulig å se bort fra alle klare menneskerettigheter som ett hvert barn har? Vi
snakker ikke om de som trenger hjelp av barna, men de mange 1 000 barna som
får pådyttet hjelp utenfra uten behov og traumatisert av systemet. Vil
Riksadvokaten ganske snart ta tak i dette?
Vil
Riksadvokaten – om hans skriftlige ord skal tas på alvor - også ta tak i retten
til liv, der den brytes dramatiske på verst tenkelig måte gjennom norske
tvillingaborter og abort generelt. « - vold
mot barn og mishandling i nære relasjoner.» kunne vi lese fra Riksadvokat
Tor-Aksel Buch. Et foster vrir seg i smerte ved en abort, det «tause skriket». Er
det ikke så nøye dette med vold da? Er det noen grupper i samfunnet som er
legitimert å kunne bruke vold mot sine medmennesker, vi snakker ikke om offentlig
statsautorisert maktbruk fra f.eks. politiet, men direkte vold også med døden
til følge? Vi vet også at når det gjelder Barnevernsaker i Norge har 18 av 49 barnevernkuratorer vært borti selvmord hos sine
klienter og det publiseres nå etterrettelige historier ukentlig i norske
medier at Barnevernet gjennom sin mulighet rundt bekymringsmeldinger kjører
mange familier så hardt at foreldre og barn tar sine egne liv. Er det greit for
Riksadvokaten – en ser ingen ting skje med dette – ingen påtale initiert fra embetet?
Det neste en da kan spørre seg om er om denne legaliserte volden er en
arbeidsulykke eller er den et ektefødt barn av en ideologi? Skal vi
konkretisere kan kanskje Frankfurterideologien være noe som ligner og hvor vil
da Riksadvokaten med samfunnsutviklingen? Han kan jo selv straffes bl.a. opp i
mot Grunnloven, Menneskerettighetene og det rent generelle at et hvert menneske
har ansvar for sine egne handlinger jamfør dommene i Nürnberg etter 2.
verdenskrig?
La
meg så stille et helt sentralt spørsmål:
Når staten over mange år har tillatt så mye destruktiv påvirkning av barn, med
pornografi/voldsfilmer/tillater farlig høyt nivå med stresshormon i barna i
start av barnehagen, godtar utvikling av separasjonsangst på små barn, legger
til rette for skilsmisser som rammer barna svært hardt, lager et samfunnssystem
som sliter ut mange fedre/mødre blant annet ved å sette barna opp mot
foreldrene etc - hvorfor har den samme stat et barnevernsystem som skal være
«til beste for barna», men ødelegger barna i mye av sine andre systemer? Hvor
vil staten føre oss? Og når Riksadvokaten beviselig ikke påtaler dette, hvorfor
gjør han det ikke?
Det er etter hvert såpass mange skikkelige
fagfolk med en normal vurderingsevne av jurister, psykologer, psykiatere og
noen stortingsrepresentanter som roper høyt VARSKU nå – om at dette
voldsregimet må opphøre hos statlig- og kommunalt barnevern med til sammen 7
statlige + 13 kommunale milliarder kroner i sine budsjetter. Dokumentasjonen
ligger bl.a. her:
Styrk familien og dens vern. Og med et angiversystem, i form av bekymringsmeldinger, som er under
sterk kritikk bl.a. pga at de kan avgis anonymt og det
er 53 000 i antall hvert år, mange anonyme og på 46 000 barn (i 2015).
Dette er en del av samme måte som Stasis i DDR var oppbygget, angiverne kunne
være overalt inkl i ditt eget hjem, i skolen, helsesøster, nabokjærringa etc.
Og systemet ble ikke sjelden brukt til å fjerne opponenter av den rådende
statsstyrelse. Det er et svært betenkelig poeng også for Norge at Riksadvokaten
tier stille om at i et hvert norsk hjem kan politiet gå inn med bakgrunn i en
anonym bekymringsmelding, bare den er utformet alvorlig nok. Selv Riksadvokaten
kan sitte på sitt kontor å utforme en slik anonym bekymringsmelding på en
person han ønsker kontroll med.
For den som er orientert og leser stoffet over gir det god mening og be Riksadvokaten
på eget initiativ reise påtale. For det hviler et tungt ansvar på en Riksadvokat
som den øverste embetsmann innen
påtalemyndigheten, der han også har den overordnede ledelse av
påtalemyndigheten. Det er bare Kongen i statsråd som kan gi bindende pålegg om
hvordan han skal utføre sitt verv og det bør derfor heller ikke utelates et kraftig
initiativ fra statsråd Horne. Rettsfølelsen i folket, synes å være brutt for
lenge siden, så signalet til Riksadvokaten og Kongen i statsråd er tydelige.