Menigheten, bruden gjort til
skjøge etter ekteskapssøndag
Av Jørgen Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no –
30.01.2017
Vår
forkynnelsen skal være "Aktuell i oppbyggelsen, og oppbyggelig i det
aktuelle"? Derfor:
Sist
søndag den 22.01.17 var det ekteskapssøndag. Teksten var flere bl.a. Jesu
vinunder i Kana. Det første under han gjorde var i et bryllup i et hjem, det
grunnleggende riket. Det første samfunn og den første menighet Jesus skapte på
jord var den enhet Adam og Eva utgjorde. Men først hadde Han skapt: "Og
GUD skapte mennesket i sitt billede, i Guds billede skapte han ham (K.James)
til mann og kvinne skapte Han dem." (1. Moseb.
27, v.1. f.f.) Og hvordan forholdet skulle være
mellom Adam og hans "med-hjelper" sier tekstene mye om både før og
etter syndefallet.
Så var det
en teksten i Joh. Åp kp. 21 som også handler om bruden
som prydes for sin kommende brudgom. "Og jeg så den hellige stad, det nye
Jerusalem, stige ned av himmelen fra Gud, gjort i stand som en brud som er
prydet for sin brudgom." Riktignok står det om Jerusalem som senkes
ned, men motivet, bildet er "brud prydet for sin brudgom", altså brud
og brudgom og ekteskapet som i de andre tekstene.
Og hva er
det brudene er prydet med - klar for sin brudgom - selvsagt den RETTFERDIGHETSdrakt brudgommen har gjort ferdig til henne
og prydet henne, menigheten med. Men denne rettferdighetsdrakt har DNK lenge
skitnet til og ødelagt - i det siste ved sin mer eller mindre omfavnelse av -
ikke Brudgommen - men bl.a. Skjøgen i Rom. Dermed gjør man klar for - ikke
den forening som Skaperen selv, Jesus mente det skulle være fra skapelsens
morgen - og Han vil forenes med ved Sin gjenkomst. En brud kledd i den
skjønneste renhets drakt som finnes: Jesu Kristi rettferdighetsdrakt som Han
tilveie brakte med Sitt blod. Nei, nå skjer noe helt annet etter denne
ekteskapets søndag:
Det går
noen få dager fra ekteskapssøndag og fram til onsdag og Den norske kirke samles
til stort kirkemøte i Trondheim med 4 damer i spissen noe Bibelen strengt
forbyr. Esaias klager høylydt over det i kp. 3-4 og sistnevnte kp.
forteller i klartekst hvordan det går med en nasjon som innretter seg med et
slikt kvinnestyre. Allerede dette indikerer hvilket bilde denne
forsamlingen skapes i. Det er altså ikke bruden som prydes på rett og fin måte
for å møte sin brudgom - men en SKJØGEKIRKE som Joh. Åp.
taler om i kp. 17. Denne
grovt vranglærende kirke som skyver Brudgommen til
side og mener seg å kunne ta hans plass over for Gud - og forfører bruden
til evig fortapelse. Det er det man nå innbydes til i Trondheim og den gamle
ærverdige Nidarosdomen. Norges dype historiske røtter helt tilbake til
Kaukasus - og Jerusalem kuttes med vakre ord og utstyr - og det i 2017 hvor vi
skulle feire "Troen alene, på nåden alene på Skriften alene".
Det er et Ord fra Joh. Åp som rinner meg i tankene om
en som trer fram som et lam, men taler som en drage.