Info.leder Ottosen om
skapelsen og tiden
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
19.08.2017
En gruppe
av stort sett unge menn har forstått at en vesentlig grunn til frafallet
og forfallet i vårt kjære fedreland, er bl.a. evolusjonslæras undergraving av troen
på at Gud er til. Det vil si skaperteologien ligger flat. Av alle ting rykker
den meget eldre generasjon ut og tydeligvis ønsker å moderere evt. stoppe det
gode initiativ - i stedet for å hjelpe det fram. Disse unge menn får mer enn
nok og rikelig motstand både fra sekulært o.a. ja, nær sagt alle hold. Hadde
det vært i sjefsred. Arthur Berg`s tid, så hadde han heist kampfanen og vært
med ungdommen i å "kristne tanken" inn i et skaperopprør av
dimensjoner. Som jeg kjente flere av gamlekara - så hadde de en villig ånd. Tok
de feil, snudde de - som for eks. Hallesby om profetiene og Israel. I
disse tider hadde vi trengt langt mere av adv. Johan Hagas innlegg i Dagen 16.08.17:
"Det myke diktaturet" som er vokst fram fra bl.a. den dyriske
tankekloakken som evolusjonslæra m.m. utgjør.
Jeg kan
ikke ta opp alle de artiklene som har kommet mot Skaper.no og deres folk. Det
henvises til en rekke artikler i Kommentar-Avisa.no og v. stolpe - hvor mye av
debatten i avisen Dagen fra 2003 til 2006 ligger. Men en har spesielt merket seg
teolog, filosof og info.leder i NLM, Ottosen`s store innlegg i Dagen 17.08.17
og to sentrale punkt i hans innlegg.
Han skriver: "For det første kan det hebraiske uttrykk for dag,
"jom" oversettes med periode."
En ren påstand uten begrunnelse - og begrunnelser finnes i massevis for at
"yom" betyr dag à 24 t. Creation Magazine hadde en artikkel for flere
år siden av en kar med solid utdannelse som gikk til The Jewish Center utenfor
London og fikk seg forelagt alle rabbiner-kommentarer over 1. Moseb. 1-11 fra
tiden da Tempelet brant til i dag. Han undersøkte kommentarene i flere dager -
men ikke en eneste sa at "yom" betydde noe annet enn dag à 24 t. og
ung jord. Da han gikk ut og så The Jewish Chronicle - mener jeg den het - stod
det årgang fem tusen syv hundre og noen titalls år. (I 2017 står det 5777) Han
føyet til at det fantes ikke noen seriøs hebraiker på noe Univ. i verden som
mente noe annet. Formann i Akademiet for Kristen Folkeopplysning i mange år -
prost Stein Henriksen - skrev en håndskreven glossar på 8000 s. og hevdet at
"yom" kunne ikke bety noe annet enn dag à 24 t. Dette og utfyllende
argumenter er fyldig utredet i trykksaker fra AKF`s seminar om dette fra 2006.
Ottosen
går videre med sitt u-dokumenterte "jom" og avviser dag à 24 t
i det krystallklare ordet i 2. Moseb. 20 slik: "Hvis "dag"
kan bety "periode" i 1. Mosebok, kan nøyaktig samme ord selvsagt bety
det samme i 2. Mosebok." Til det er å si: "Når utgangspunktet er som
galest - blir resultatet originalest." Nevnte skrivelser forklarer
dette fyldig og fra en rekke gode kilder som vi gjerne kommer tilbake til.
Han har
nok en fundamental merkelighet om tid ved å si: "Hvor lenge var så jorden
øde og tom? Det sier teksten ingenting om. Slik sett er det ingenting i
veien for å mene - ". Den logiske slutning er vel heller at når teksten
sier "ingenting" - er en taus - en kan ikke mene noe som helst med
den teksten som utgangspunkt. Man kan ikke slutte fra "ingenting."
Hvorfor
blir det slik stadig debatt om Skaperen, hva Han sier om hvordan Han skapte
himmel og jord og særlig om tiden? Dette var - så vidt jeg vet - ikke noen stor
sak i gammel kristenhet - før evolusjonslæra rundt 1850-tallet (Konf. H. Koth,
O. Handeland og L. Hope) på en genial måte angrep det mest fundamentale
teologiske spørsmål av alle: ER Gud til eller ikke. Forsøk på
"avsettelsen" av Gud - noe som selvsagt er umulig - bortsett fra i
dårers hoder og hjerter, er kommet langt. Salme 10, 14 m.fl. I denne sammenheng
kan en også lese 1. Kor. 3,18-20 om "de vises tanker at de er tomme".
Det har lyktes i betydelig grad i skolefolket sier O. Handeland. Glem heller
ikke Rom. 1 som sier at en er "uten unnskyldning" når en ser inn i
Guds skaperverk og tror på "evolusjonslæra."
Til slutt: Utviklingslæren trengte tid, mye tid: I "How life began” av
Thomas Heinze sa den berømte professor ved Harvard, Georg Wald i
1995 følgende om utviklingslæren og tiden: ”Tiden er hovedsaken i planen.
Tiden som vi har å gjøre med, er i størrelsesordenen 2 billioner år . . . . Når
vi har så mye tid, blir det ”umulige” mulig, det mulige sannsynlig, og det
sannsynlige virkelig. En trenger bare å vente: tiden selv skaper mirakler.” Den
tiden gir ikke Bibelen dem.
Tillegg:
Her kan en lese om når darwinismen kom til Norge med Brandes.
Bl.a. fortalt av Oskar Handeland i Vårløysing.