Friheten fra H. N. Hauges
kamp - tapes av oss
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 26.01.2017
Norge
før 1814 var et føydalt samfunn, undertrykkende og styrt av embetsverk og
presteskap. Det ser ut som at når hedenskap og
avsporet presteskap får makta - så "vokser" de ved å plage det
kristne lekfolk som bl.a. bygde Norge i det nittende århundre. Merkelig greier
det der, men kanskje ikke så merkelig likevel i flg. Jesu Ord. Den vanlige mann
og kvinne hadde lite de skulle sagt i de fleste sammenhenger. En liten episode
fra boken om Ole Gabriel Ueland forteller om det. En kirketjener antydet
forsiktig til biskopen på visitas at de gjorde det ikke slik her. Biskopen:
"Sier De meg imot". Kirketjeneren ytret seg igjen forsiktig.
Biskopen: Sier De meg imot igjen, De har deres avskjed." Haugianeren var
ikke snauere enn at han tok sin hatt og gikk rett ut fra Gudstjenesten. I et
lokalt brev skriver statsråd Jørgen Løvland at noe av bakgrunnen for Lov om
Menighetsråd og maktfordeling (1915-20) - var det Ueland også omtalte som prestenes
"herskesjuke". Loven ga mer frihet og medbestemmelse til
lekfolket i DNK.
Men Hauge hadde startet en frigjøringsprosess gjennom
år av lidelse fram til hans egen frigjøring og Norges Grunnlov av 1814. Og
haugianerne ga kraft til den bondereisinga som kom,
skriver Edv. Sverdrup. (Berge Furre sier norsk demokrati er et bondedemokrati.)
Lofthus i Moland hadde prøvd seg - rettferdig nok - men tapte og ble lagt i
jern og døde på Akershus i 1797. Gud kalte Hauge i 1776, men han fikk bare
virke til 1804. Før det var han forfulgt og ut og inn av fengslene 8-9 ganger,
til de til slutt fengsla han i 10 år, knekte helsa hans, ødela økonomien,
brente bøkene, ca. 250 000 bind (han var Norges største forlegger), stoppet
skipstrafikken med korn til Nord-Norge osv. osv. De avsluttet med et
solid justismord, for Konventikkelplakaten hadde ingen straffeparagraf. I 1809
kausjonerte vennene for han slik at staten fikk hjelp til å etablere en rekke
saltkokerier - og så inn igjen. Det var da Terje Viigen
rodde, og vi måtte ha salt til kjøtt og fisk for sulten var hard. Så disse
verdens herrer i dette mørket er ikke snaue, men åndsmakten hos lekfolket drev
ondskapen tilbake og ga oss frihet og velstand. Bøndene ba, arbeidet og
tålte. Det er ikke så lenge siden! Bestefar var født i 1876. Jeg husker
han godt, enda jeg er ikke steingammel.
Bondereisninga kom med mange haugianere i spissen. De
var åndens og håndens praktiske menn, og vi fikk Bondetinget i 1833 hvor
bøndene fikk flertallsmakta på Tinget og de flotte bygutta skalv i
silkebuksene. Men vadmelsbøndene med O. G. Ueland i spissen var kristne, fornuftig folk og
fremmet Formannskapsloven i 1837 og flyttet makten stille og rolig fra
embetsverket til folkestyre i formannskap og kommunestyrer. Folket fikk makta i
frie valg og brukte den fornuftig videre.
En del folk holdt møte i Iveland. Det mente presten
Berg på Evje var ulovlig etter Konventikkel-plakaten av 1741. Det var det jo
ikke, men makta rår. Han fikk med seg lensmannen og arresterte 20 av dem og la
dem i jern på Skripeland gard. Alle ble dømt - bortsett fra èn
- i H.rett til vann og brød. Konventikkelplakaten var
så forhatt at Notto J.Tvedt
herifra og Ole G. Ueland (Heskestad) var begge på Stortinget og fremmet forslag
om avskaffelse. I tre påfølgende behandlinger fikk de til slutt avskaffet
loven. Da skrev Erik Venjum på låvedøra: "O,
takk Vår Herre kjær, for sådan frihet er - at vi i fred kan tales ved om det
som hør til salighet,- " (Nå begynner sangen "Ha takk". i Sb.) Så var tale- og møtefrihet etablert. Helt
fundamentale friheter som vi anser som selvsagt i dag, mens de sakte men sikker
tapes av nyere lovgivning og åndsfattigdom. I Sak. 4,14 ser det ut til at det
er avgjørende for en nasjons gjenreisning at det åndelige- og fyrstelige
overhodene gir kraft til nasjonen som vi ser det i gjenreisningen av Norge.
Det siste denne lekfolkets bondereisning maktet, sier
dr. theol Sverre Nordborg i sine to store bind om H.N.Hauge - var å reise MF i 1907-08. De hadde gode
bondesønner og trengte skikkelige prester. Så reiste de presteskolen under mye
hån og motstand. Eksamensrett skulle de heller ikke få til MF, men senere
statsråd Bryggeså slo neven i bordet i Stortinget og ordnet det i 1911. Som
statsråd i K. U. Dep fra 1913-15 ordnet han med fri nattverd og fikk takkeskriv
fra redaktør Lavik og Ludvig Hope. Så var den friheten også vunnet. Nå
vet vel de fleste hva som skjer med MF og DNK! De er tapt for
"evangelisk-luthersk" kristendom. Og det får konsekvenser for den RETTE
FRIHET OG ORDEN som hviler på Gr.l. konfesjonsbundne
kristendom. (Prof. Robberstad i Kirkerettsforelesningene på MF)
Striden gikk videre i bønn og forkynnelse og praktisk
arbeid i begge regimenter, og vi lengtet etter nasjonal frihet som Gud ga oss
ved store vekkelser og en stor politiker - Jørgen Løvland - som stod
haugianerne nær hele livet og bekjente seg til "gamle Pontoppidan".
Etter en lang politisk karriere endte han opp som statsminister i Sverige og
storoppgjøret med Kong Oskar. Han utmanøvrerte han med ro og verdighet. Han
reiste tilbake til Christiania sammen med Albert Lunde, som hadde vært der med
store møter. Så reiste Løvland til Stortinget og 7. juni vedtaket og A.L. til Calmeyergt.`s
Misjonshus og store vekkelser. Ånden var så mektig over hovedstaden at Steen og
Strøm stengte midt på dagen og holdt bibeltimer for de tilsatte og interesserte
kunder. (Øivind Andersen) Krig var nære på - men i Karlstad ble det
fredsforlik. Løvland korrigerte Michelsens skryt under en storfest
med: "Eg skal seia deg
det eg farr. Det var ikkje me karane
i Karlstad, men dei truandes
bøner som berga Noreg i
1905" Så var vi fri i fred. For et frihetens århundre, men
med lidelse, sann forkynnelse, bønn og kamp.
Nå brytes og tapes mye av folkefriheten bl. a. fra Gr.
l. § 2 m.fl. og Ny- Kommunelov er også en kraftig reduksjon av folkefriheten. Stortingsrep. Torstein Slungård (V) sa følgende da Ny
kommunelov kom ca. 1992 at nå fikk vi mer kommunalt selvstyre - mot ødelagt
lokalt folkestyre. Da la man ned en rekke av nemndene hvor folket styrte,
og vi fikk noen store nemnder med nære bånd til rådmannen og mye overføring av
makt til embetsverket ved delegasjon til rådmannen. Sakte, men sikkert drives
vi tilbake til embetsstyre - som så dyrt for oss var vunnet. Vi ser det på en
rekke andre områder hvordan RETTS-staten basert på kristenretten og friheten
brytes ned. Konf. Familielovgivningen fra ca. 1975 og
bl.a. Barnev. for tiden og
deres inntrengning i de tusen hjem uten dommernes vurdering og tillatelse.
Går du inn på Kommentar Avisa.no, og søker litt i de
mange tusen artikler, vil du finne stoff om denne rike fedrearven vi har, som
vi har forvaltet så dårlig at vi er i ferd med å tape den og store deler av
FOLKEFRIHETEN. Sir W. Churchill sa under krigen at det hadde forundret han å se
hvilken kraft det var i folk som var oppfostret i frihet. Motsatsen var
tyskerne som marsjerte i takt, til de ikke marsjerte lenger og satt på en
ruinhaug av en stat. Hvis ikke denne virkelighetstenkningen blir snudd tilbake,
får vi et liv som knapt noen vil sette pris på. Her skal frimodig forkynnelse
og utholdende bønn til over Guds løfter bl.a. i 2. Krøn.
20. Gi akt på fedrene, utgangen av deres ferd og etterfølg deres tro.
Fedrene skaffet oss de FUNDAMENTALE friheter fra sjelens indre til frihet i
menighet og samfunn som vi ikke for noen pris må miste.