FRIHETENs
fundament: Familien, FAR, MOR og BARNA.
Hvor
er kristenfolket i strid for fedrenes kristne frihet?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 23.03.17
For både LUTHER - som vi feirer nå
i 2017 - og Hans Nielsen Hauge var familiens frigjøring og betydning fundamental.
Alt sant liv og fri myndighet har sitt utgangspunkt her - fordi det er
Guds fundamentale skaperordning: "Det første riket" med lovgivende,
dømmende og utøvende makt. Dette har selvsagt alle ideologier forstått som vil
kristendommen og vår frihet til livs.
"All
antikristelig ideologi gjør SAMFUNNET til det grunnleggende og hevder at det
skal ha all makt og innflytelse over hjemmene. Det er en av de måter Satan
bruker for å forberede veien for den siste store Antikrist." Øivind
Andersen i Ved Kilden for 17. januar (Lunde)
Sir W. Churchill
sa under 2. v.k. at det hadde forundret han å se hvilken kraft det var i et
folk oppfostret i frihet - da tydeligvis i relasjon til tyskerne som marsjerte
i takt, til de ikke marsjerte mer, men satt på ruinhaugene sine. Og den frihet
og kraft hadde sitt utgangs-punkt: I 5. Mosebok 6,6 f. står det hvordan man
skal ta vare på "det første riket" Gud skapte. Det som omfatter den
første menighet og samfunn: "Disse Ord som jeg byder deg i dag, skal du
gjemme i ditt hjerte. Og du skal innprente dine barn dem, og du skal tale om
dem når du sitter i ditt hus og når du går på veien, og når du legger deg, og
når du står opp."
En skriver om det slik i en andaktsbok: "De kristne hjems daglige
husandakt, med Guds ord og bønn og sang, betyr mer for Guds rikes fremvekst og
utbredelse enn alle våre ekstra aksjoner til sammen. Ikke ett ondt ord om våre
spesielle tiltak. De kan være bra. MEN HUSANDAKTEN I HJEMMET ER
U-UNNVÆRLIG:"
Alle angrep på
familien og dens kristne oppdragelse av barna og familiens funksjon forøvrig er
livsfarlig - ikke bare for den enkelte familie - men i høy grad også for det
frie samfunn og i enda høyere grad for menighetene og misjonsarbeidet. Det viser vår
norske historie i det nittende århundre, da haugianerne sakte men sikkert
skaffet oss folkefrihet tilbake fra et undertrykkende presteskap og embetsverk
ved Bondetinget i 1833 (flertall på Stortinget), Formannskapsloven i 1837
(folkestyret), tale- og møtefrihet 1842 og nasjonal frihet i 1905, og ut av
dette voks misjonen. Friheten i samfunnet og for forkynnelsen - bar rike
frukter. Kraften kom fra den haugianske vekkelse. (Edv. Sverdrup)
Vår kristne VIRKELIGHETS
oppfatning og praksis skiftes nå ut med nye ideologier og tankebygg som
skulle vært revet ned i hht Guds ORD! Et uhyggelig paradigmeskifte. Den
romanske pastoren påpekte nettopp det i Naustdalsaken mot Barnevernets
opptreden. Nå går det i revers med det meste av frihetene om vi ikke forstår og
går på i bønn og opplysningsarbeid om vi blir aldri så upopulære ja, endog
forfulgt. Nå har vi fått et "Barne- og likestillingsdep." som har
kuttet FAMILIE i navnet, og vi har fått masse u-lover og institusjoner som
undergraver "de tusen hjem" og fars og mors myndighet og oppdrageransvar!
Ve, dem som gir ugudelige lover og utsteder fordervelige skrivelser, roper
prof. i GT, og presser mødrene ut av hjemmene. (Mika 10) Skriften har en rekke
andre advarsler mot u-lover og urettferdige dommer. Sentralbanksjef Skånland
advarte i Aftenposten 2001 med "De barna vi må savne" - og nå er vi
nede på 1,71 barn og 1,8 er en farlig grense å passere. I et siste nr. av
Aftenposten synes det å være en begynnende oppvåkning for demografi i Europa og
litt i Norge, men det er ikke overbevisende.
Denne ødeleggende ideologiske kamp
er det vi i Norge har opplevd gjennom mange tiår nå. Bl.a. står det klart og
greit i Familiemeldinga fra1973/74 og i Likestillingsloven som prof. Danbolt
karakteriserte som en "totalitær fullmaktslov" som kom med "det
nye kjønnsrolle-mønster". De er begge behørig nevnt og forklart i
mitt foredrag fra jan. -78: "Nå må vi våkne. Familien, staten og nye
lover." All denne onde ideologien skulle inn i samfunnet, og med rikelig
tid for tilpasning inn i skoler, foreninger og hjemmene. Det står svart på
hvitt. Videre utdyping om årsak og virkning finner du i "Fra Skapertro til
Frelsertro" på Kommentar Avisa.no på YouTube i h. stolpe.
Når det gjelder samfunnsutviklingen
med påvirkning og omforming av barna, har myndighetene snart tømt den offentlige
skolen for sann kristendom - selv om det var kristenfolket som startet
grunnskolen i Norge ved Kristi Krybbe i Bergen i 1737 for at barna skulle
lære å lese Pontoppidan "Sannhet til Gudsfryktighet." Det gikk bra i
mange år - også etter haugianernes m.fl.` kamp og vekkelse, men allerede i det
tiår som rystet Norge (1880-90), begynte vanskelighetene og fortsatte med
økende kraft med n.form. i Ap. Edv. Bull i 1923, og med fornyet kraft med
68-erne etter 2.v.k. Etter hvert fant kristenfolket seg bedre tjent med friskoler
for å ta vare på barna sine - men hedenskapet presser seg inn der også med sine
maktmidler.
Det verste er at nå har de skaffet
seg nok et byråkratisk maktmiddel: Barnevernet til "barnas
beste" hvor man trenger seg inn i hjemmene med politimakt og "De
knuser familiene - og reduserer barnas livskvalitet." (adv. Kvilhaug, dommer
i over 20 år.) Barne- og familiedep. er forøvrig omdøpt fra 1. januar 2006 under Stoltenberg ll regjeringen til "Barne- og likestillingsdep.
hvor da ordet «familie» ble utelatt, for den skal
bort.
Med makt har Frankfurtherne og deres totalitære
ideologi overtatt statens maktapparat og på mange måter DNK - og da går det som
jeg nå repeterer Ø. Andersen: "All antikristelig ideologi gjør
SAMFUNNET til det grunnleggende og hevder at det skal ha all makt og
innflytelse over hjemmene. Det er en av de måter Satan bruker for å forberede
veien for den siste store Antikrist." Øivind
Andersen i Ved Kilden 17. januar (Lunde) En undres på om man har tenkt å
begynne å forstå dette og bekjempe det før det er for sent og Misjonsbasen
Norge går under.
Avslutningsvis:
De problemer som nå dukker opp i familiene, har disse 68-erne utviklet i sine
egne liv og i betydelig grad skapt hos andre ved
sin politiske og kulturelle virksomhet. H.r.
dommer Rieber-Mohn skrev i et klipp i V.L. 19.01.96: "Vi 68-ere fikk
rett og slett ikke orden på våre liv. Vi ble en svøpe for våre barn. Vi ble
neppe de beste formidlere av viktige verdier. Etter hvert ble mange i 68-generasjonen svært velstående. Inntektene ble
store. Investeringene spekulative. Vinen dyrere. Utenlandsreisene luksuriøse.
Og i personlig moral ble generasjonen mindre gode veivisere. Konflikter og
samværsrett, steforeldre i serier og familiekaos har fulgt i kjølvannet. Rekken
av serie-monogamister ble lengre og lengre."
Og nå stiller de opp som "de reddende engler" for å fullføre sin
kulturrevolusjon. Og en rekke godtroende idealistiske mennesker lar seg
utdanne av dem - for så å sluttføre raseringen av hjemmene og den
kristne norske stat som de ideologisk har hatt som mål i flg. 68-ernes
ledende filosofer i Frankfurtherskolen, det
"politisk korrekte" fra den franske revolusjon, marxisme,
ny-marxisme, evolusjonslære og freudianisme. "Frihet, likhet og
brorskap" er noe het annet enn "Frihet i sjelen, likhet for Gud og
brorskap mellom mennesker."