Bjugnsaken, massehysteri og Barnevernet
Av Jørgen Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no –
10.08.2017
I slutten
av 1980-årene dukket det opp en sak i Bjugn i Trøndelag som det mildest talt
luktet ideologisk vondt av. Det gjaldt masseovergrep på barn i en barnehage.
Ulf Hammern var hovedperson og tilsatt i barnehagen. Etter hvert ble flere og
flere anklaget, også lensmannen og til sammen 37 stk. Også Barneombudet Trond
Viggo Torgersen involverte seg pr helikopter og erklærte at barna alltid talte
sant - hvilket senere viste seg aldeles ikke å være sant. Tvert imot skrev
prof. dr. juris Johs Andenes i Aft. at barneavhør fort kunne føre til
justismord. En annen rettsperson uttalte at Barneombudets innblanding var
uheldig. Etter en knallhard rettssak ble samtlige frifunnet.
Jeg fulgte
rimelig godt med i saken fordi det som sagt "luktet ideologisk" av
den - lang vei. Massehysteriet førte til at de fleste satt musestille og var
redde. Det er jo alltid slik at når "elefantene slåss - lir gresset".
Begge Hammerns - kona og mannen - skrev fyldige bøker etterpå som jeg skaffet
meg, pluss en god del avisutklipp som jeg har tatt vare på - og som i disse
tider har kommet til god nytte.
Som sagt,
var den brede majoritet stille - men det hevet seg en modig, faglig sterk røst
fra Universitet i Trondheim, professor i sosialantropologi, Jan Brøgger. Han
skrev kronikker i Aftenposten og skrev den massive majoritet rett imot. Han har
skrevet forordet i "Annerledesbygda Bjugn. Historien om det som skapte
Bjugnsaken" av Ulf Hammern. (Leseselskapet 1995.) Det er barsk lesning om
norsk administrasjon og politi. Denne gangen har jeg spesielt stoppet ved
forordet av Jan Brøgger som er meget lesverdig inn i vår tid med Barnevernet
med masseinngrep mot de tusen hjem, foreldre og barn og bruker ordene
"vold og slå" og overgrep osv. osv. Bekymringsmeldinger endog basert
på anonym magefølelse fremmes og fører til politiaksjon. Og saken er belagt med
taushet og "unntatt offentlighet."
Vel,
Brøgger lot seg ikke overkjøre, men viste sin modige intellektuelle og faglige
uavhengighet som en skikkelig akademiker bør ha - og fikk i betydelig grad
rett. Han begynner med å ref. til "utbrudd av moralsk panikk" i USA
og England. Utbruddet bygget på forestilling om seksuelle overgrep mot barn og
førte til massearrestasjoner og omfattende politietterforsking." Det
dreide seg om 24 voksne og 37 barn, og 25 barn ble tatt fra foreldrene. Hubert H. Humphery skjønte galskapen og satte
på full profesjonell etterforskning som oppklarte saken på kort tid, ga full
frifinnelse og tilbakeførte barna. "Panikken spredte seg til deler av den
engelsktalende verden, Canada og Australia". Brøgger hadde en kronikk i
Adresseavisa med advarsel på "bakgrunn i mitt studium av hekseri som
antropologisk problem." Advarselen fikk "uventede konsekvenser, den
førte til voldsomme raseriutbrudd fra såkalte incestsentra og fra
kvinneaktivister." Et fordrag i
"Polyteknisk for. i Oslo 1991 førte til enda voldsommere reaksjoner, og
her stilte for første gang også profesjonen opp." Det ble dokumentert at
endog "de lærde" profesjoner utgjorde "hoveddrivkraften i
forfølgelsene. Å avsløre hekser ble bent fram en levevei." (Har dette noe
med farlige ideologier å gjøre?)
Han
konkluderte bl.a. med at disse voldsomme utbrudd av massehysteri hadde noe med
store sosiale omveltninger å gjøre selv om en ennå ikke har "fullt ut
forstått bakgrunnen for hekseprosessene i renessansen". Så kommer uhyre
interessante merknader: "Bak vår tids moralske panikker kan man ane en
tilsvarende krise. Den kommer først og fremst til uttrykk i oppløste familier
og samlivskriser hvor barna ofte er de skadelidende. Med disse problemene
følger en profesjonalisering av barneforvaltningen, og vi ser fremveksten av
nye profesjoner som står i ferd med å overta mange av familiens funksjoner.
Disse profesjonene har vært aktive pådrivere i mange av prosessene. Dette
forhindrer ikke at oppmerksomheten ble rettet mot profesjonene selv,
barneinstitusjoner av ulike slag. Det kan argumenteres for at dette er uttrykk
for moralsk ansvarlighet. Ett av problemene har imidlertid vært at den kritiske
sans og vitenskapelig skolering ikke later til å ha vært på høyde med
situasjonen." Ulf Hammern får god omtale for sin "ro og
sindighet" under presset fra de "groteske og usannsynlige anklager
han ble utsatt for,-"
Når en i
flere saker har fått sett inn i hva "halvstuderte hobbypsykologer" og
folk uten juridisk forankring driver på med innen dette innerste liv til
foreldre og barn - får en bekreftet at det er som Brøgger påpeker at "den kritiske sans og vitenskapelig
skolering ikke later til å ha vært på høyde med situasjonen" og som en
advokat tidlig påpekte i Aft. var det alt for stor makt å gi til Bv. som ikke
hadde skolering til det. Og verst er at "profesjonene har vært aktive pådrivere i mange av prosessene"
og utformet - gjennom mange år - en
familiepolitikk som fører til kriser som de så kan gripe inn i og overføre
makta over barna fra foreldrene til staten. Og ytterlige i ideologisk retning
peker dette: "- den førte til
voldsomme raseriutbrudd fra såkalte incestsentra og fra kvinneaktivister." Får dette fortsette, tapes Norges frihet
forankret i de tusen hjem, og vi nærmer oss raskt ufrie stater vi overhodet
ikke ønsker å sammenligne oss med. Protestene i 20 land på 64 steder - og 10
saker for Menneskerettsdomstolen og 1 for Europarådet når det gjelder
Barnevern, tyder på at man i utlandet har forstått noe som alt for få har
våknet opp til å begripe i Norge. Det
dreier seg om intet mindre enn en ideologisk forståelse av livet og
virkeligheten.