Biskopen, Bibelen og menigheten
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 15.03.17
Av
div. media har en fått den forståelsen at biskop Reinertsen aller helst ville
stemt mot Kirkemøtets vedtak på 6 pkt. om å vie likekjønnede. Når han ikke
stemte i mot var det for å sikre en plass for prester som var imot og fortsatt
ville fungere i DNK.
Dette
er en merkelige holdning av flere grunner:
For
det første
måtte man vel på et Kirkemøte kunne forlange vanlige off. avstemningsregler
slik at man kan dele opp voteringen over de 6 pkt. og hver kan få stemme etter
sin overbevisning. Det er mer enn merkelig at ikke DNK sørger for det de som
skal vokte Skrift og sam-vit. (vett og vite sammen med)
Dernest er det enda
merkeligere at biskopen som egentlig var imot - ikke gleder seg over at
menigheten i Eiken setter foten ned og vil holde seg til Åpenbaringen og Den
naturlige åpenbaring. Nei, i Fædrelandsvennen er det ingen glede å spore hos
biskopen - nå er det knallhard støtte til Kirkemøtets vedtak han skal tvinges
gjennom. Han kunne jo støtte seg på Skriften og støtte menigheten i Eiken i
deres drøftinger av Kirkeretten og fasthet i troen på Bibelen. Men Nei - og da
undres en om biskopen er ute og "rir to hester" som stort sett ender
med katastrofe. I 1942 stilte alle biskoper og de aller fleste prester seg bak "Kirkens Grunn" for å redde ungdommen. De gjorde det
med fare for sine live. Det avtvinger respekt og takknemlighet.
Til slutt:
Om ikke biskopen kjenner til det, så befinner han seg på lekfolkets Agder. Og i
fra Eiken kom det en kyrkjestatsråd Bryggeså (1913-1915) og som sørget for at
lekfolket fikk holde fri nattverd. Etter han tok Jørgen Løvland (JL) fra Evje
over (1915-1920) og sørget for Lov om Menighetsråd - noe av begrunnelsen var at
det var nødvendig med en viss maktfordeling mellom prest og lekfolk
p.g.a. som det står i et privat brev jeg har hvor JL minner om et ord fra
O. G. Ueland: prestens "herskesyke." Og det hadde i sannhet
lekfolket fått merke fra H. N. Hauge til Bondetinget i 1833, og Formannskapslov
av 1837og Konventikkelplakatens fall i 1842 som det første i Norden p.g.a. at
den var så "forhatt" (Edv. Sverdrup) p.g.a. hva prester og embetsverk
hadde gjort mot Hauge og hans venner.
Så avsluttet JL - i flg. han selv: pontoppidanianer altså solid lutheraner -
med å få Norge fri i fred i 1905 - og minnet en Michelsen om at "det var
dei truandes bøner som redde Noreg i 1905". En tillater seg å minne
biskopen om at Skriften sier vi skal "gi akt på fedrene og etterfølge
deres tro." Hebreerbrevet kp 13. Og i 2017 er det vel ikke så dumt å
minnes Luther og hans "Skriften alene."
"Læsarane" kan lese ennå og er "Gud attåt" nytter det ikke
hverken med stats- eller kirkemakt.