Bibelbeltets folk i nye kamper? Har Herren ennå en løsning?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 06.04.17
I det følgende
skal jeg skisse en merkelig utvikling og ledelse gjennom en del sentrale
kamper som utviklet seg her på Sørlandet - etter at jeg kom tilbake
til mine hjemtrakter i hjertet av Agder. Her hvor så mye godt utviklet seg for
landet vårt - fra Hauges besøk i 1804 og opp til nyere tid. Del av
Bibelbeltet er det, med det gode budskap til verdens ende. En Guds finger?
Til Etiopia med sult, revolusjon og profetioppfyllelse.
Den
første store tørke og sultkatastrofe rammet Etiopia i 1973 - og med den fulgte
revolusjonen og det eldgamle keiserdømme gikk under - sosialistene overtok
makta. Jeg landet på Bole airport den dagen de tok keiseren, 12. september
1974. Kallet til meg kom på det verst tenkelige tidspunkt. Familien var
returnert fra oppdrag i Tanzania 1969/70 p.g.a. at min bror omkom og kona
satt igjen på garden alene med tre små barn og min gamle mor som var misjonærenke
gjennom mange år. Vel hjemme, i jobb som Herren la godt til rette - bygd nytt
hus og installert familien - så kommer brevet fra misjonssekretær Vinskei.
Jeg la det til side med et smil. Jeg hadde kone og tre småbarn selv - men uroen
steg - og til slutt måtte vi søke råd hos Einar Lundby som ga oss et bibelord
og marsjordre til en "forbigående tjeneste" som "Development
sec." ved Syd Synoden i Mekane Jesus kirken med kontor i Awasa, mens
familien måtte være alene i Norge. Det ble masse reisevirksomhet for å
kartlegge sultsituasjonen, naturresursene o.a., samt planlegging av
utviklingsprogrammer. Det ble gjort og avsluttet med en oversiktstur med
landbruksdirektør, statsråd Trygve Haugeland høsten 1975. I tiden i
Etiopia fikk jeg også en underlig opplevelse av Esaias 43 og de etiopiske jøder
som jeg måtte hjem og vitne om. Profetienes oppfyllelse! Herren var i
virksomhet etter sine løfter!
Til Norge igjen og ny strid
Så
hjem igjen til fredelige Koklebygda - trodde jeg. Men jeg hadde vært dypt
involvert i politikken som v.m. til Stortinget, n.form. i Skolestyret m.m. Sosialistene
- de revolusjonære - som jeg hadde fått mer enn nok av i Etiopia - hadde
begynt en ille familiepolitikk som var varslet i Familiemelding av 1973/74.
Etter det ynglet familielovene. Det oste kulturrevolusjon. Jeg las, klipte innlegg og skrev. I januar
1978 ble jeg, unge mannen, bedt om å tale om Likestillingsloven for årsmøtet
til tillitskvinnene i Agder Bondekvinnelag. Jeg stilte med manus, "Familien,
staten og nye lover." 60 kopier og har aldri opplevd maken. De jordnære
bondekvinnene forstod, og jeg måtte opp å lage 60 kopier til - og de sørget for
spritduplikering osv. Det spredte seg som ild i tørt gras - som feide utover
Norge ikke minst da blinde cand. theol Øivind Andersen, men også sjefsredaktør
Arthur Berg m.fl. ga det kraftige anbefalinger. Så ble det 1 1/2 års
reisevirksomhet på fritid og kveldstid over hele Sør- Norge. Foredraget ble
spredt i gode opplag både som kassetter og manus og referert til rundt omkring
i media mange steder. Og det gikk ikke upåaktet hen hverken i himmelen eller på
jorden syntes det.
Herren i virksomhet i Indre Agder
Men
Herren hadde noe Han skulle ha gjort her i Indre Agder. Forkynnerne Gerhard
Fjelde og Nils Kåre Strøm kom hit rundt 1979-80. Det brøt ut vekkelse flere
steder på Agder, også her. De stod her i vekkelse i månedsvis, og mange
mennesker overgav seg til Gud. Og nå hadde nok vekkelsen som kom og min
foredragsvirksomhet rundt i Norge alarmert radikalismen, noe de nok likte ille
dårlig både i Akersgata og de radikale pedagoger og folkeoppdragere.
Vi
fikk samlet en stor flokk - i begynnelsen av Sternstriden
i 1981 - som jeg nevner under - til et seminar på Evjetun leirsted om "Kampen
for fedrearven" med sjefsredaktør Arthur Berg i spissen. Det samlet
fulle saler og ble en god dag som nok også Fædrelandsvennen og raddissene
merket seg - og det alarmerte dem selvsagt enda mer.
Men det var andre som også våknet og kastet seg over meg da jeg som n.form. i
Skolestyret hadde fått rede på at de brukte det grove tyske bladet Stern i
Ungdomsskolen. Radikalismen var nå på alerten. Da jeg så Stern -
oste det av menneskeforakt - rimeligvis - for det viste seg at sjefsredaktøren
var tidligere SS-offiser fra Balkan i 2.v.k. Han hadde en kollega Sassen som endog visste hvor Eichmann bodde og hadde lange
intervjuer med han om Det tredje riket. Formannen og jeg tok det opp i
Skolestyret og hevdet foreldrerett og folkestyrets rett til å få det bort, men
slik gikk det ikke uten lang kamp, avisdebatt, rettssak og endog bok. Allerede
i romjula samlet styret i det lokale lektorlag seg og fattet etter hvert vedtak
om å starte injuriesak. Jeg hadde ikke kjennskap til det - men 2. Juledag er jo
Stefanusdag, og under talen i kirken var det som noe som rørte og varslet meg
så tårene kom. Og det ble 5 års knallhard strid i media og rettssal. Det ble
godt avsluttet ved at Gud grep inn og "nappet teppet under
bena" både på Lærerlag og Lektorlag (nå Undervisningsforbundet) ved at bladet
Stern begynte offentliggjøring av Hitlers
falske dagbøker. Snakk om "fake news". Sjefsredaktøren fikk
sparken og flere journalister dømt, en til 4 års fengsel for fremming av
nazisme. TV 2 kjørte 4 programmer om "Dagbøkene" - og det ble en
forferdelig nedtur for de som kalte oss i skolestyret "brunskimret"
og heiet fram Stern som demokratiets vokter i Tyskland. Litt av en
oppdrager og undervisingsgjeng. Forøvrig hadde Stern et opplag på 1,7
millioner og vi ble avbildet på lederplass under teksten: "Hekseprosessen
i Evje."
Den tyske ukeavisen Die Zeit skisserte dagbokskandalen
slik i nr 19-1983:
Saken gikk sin gang gjennom fem lange år med bla. en
tropesykdom som jeg hadde pådradd meg i Etiopia - og som det tok tid å finne ut
av og bli kvitt og få kreftene igjen.
Akersgata kommer raddissene til unnsetning
Men
nå var selvsagt Akersgata alarmert. Den gamle Venstreavisen kunne nok sin
historie om hvor avgjørende viktig folkene fra Hans Nilsen Hauge tiden var fram
til Bondetinget (1833), kampen for Formannskapsloven (1837),
Konventikkelplakaten (1842) og da Jørgen Løvland fra Evje var sentral
ved Norges frigjøring i 1905. Det var også andre sentrale herifra i oppgjørene
da, i det hele fra Bibelbeltet. En rekke personer, solide haugianere og pontoppidanianere -
erkekonservative troende. Huff og huff. Dette måtte undersøkes og evt.
torpederes. Så kom kulturredaktøren Simen Skjønsberg i egen høye
kulturpersonlighet med fotograf og blitzet og skrev 4 større og mindre
førstesideoppslag i Dagbladet.
Her er titlene:
1.
"Dagbladet i Vekkelsesland på Evje", 2. "Vekkelsen bruser på
Sørlandet" 3. Sørlandet mørkner". 4. "Farvel til
vekkelsesland. Menneskefiskerne foran, stemmefiskerne etter."
Merk
deg - det begynner relativt pent - så blir Sørlandet mørkere enn det jeg
trodde de alltid hadde ment det "Blide Sørlandet" hadde vært og som
de gjerne reiser til i feriene osv. Men så slippes "katta av
sekken". Det de var redd for var selvsagt landsvekkelse med røtter ned i
de som skapte det gode kristne frigjorte Norge, men noe helt annet enn det
Familiemeldinger etc. varslet om av kulturrevolusjon helt i i de tusenvis av
norske hjem. Det ønsket ikke de seg - og her var det en rekke signaler på
at "arven" kunne vekkes til live og alt settes i revers. Huff og
huff. Her må det skytes fra hofta mot "stemme-fiskerne" som kunne
få politisk makt og stoppe de kulturrevolusjonære prosjektene til Frankfurtherne i Akersgata m.m.fl. Slikt samfunn ville
de ikke ha - nei, frigjort til det grenseløse uten den gamle og
"rette frihet og orden" av "evangelisk-luthersk" rot.
Avslutning med håp
Så
har nok det som skjedde vært en bremsekloss - altså "de som holder
igjen" som Bibelen omtaler slike ubehagelige personer - men samfunn og
kirke (prester og embetsfolk) har med lynets fart feid tilbake - ikke til de
tilkjempede friheter fedrene kjempet fram i det nittende århundre og fastholdt
dem - men tilbake til et samfunn ikke ulikt det samfunn og den kirke Hans
Nielsen Hauge møtte og hjalp folket ut av gjennom stor kamp og lidelse.
M.a.o. så står vi og er i en ny stor "Kamp for fedrearven". Litt tilløp til ny reaksjon
kommer fra kirke-kampen i Eiken og Byremo. Der satt da også en av fedrene,
statsråd Bryggeså (1813-15) og ga oss fri nattverd og MF eksamensrett!
Men alt er ikke håpløst, fordi om det virkelig "mørkner" både her og
der. Vi gjør som profetene - vi skuer bakover til hva Gud har gjort - og
skuer framover etter Herrens redning. Vi taler frimodig til høy og lav -
ikke minst om fedrenes store gjerning for oss. Hebreerbrevet 13. Og vi
ber! Vi ber om røster og budbærere som frimodig taler Guds Ord inn i en
frafallen kirke og et vaklende samfunn som må tilbake på "fjellgrunn"
av Ordet og familien med mange barn - om det skal bestå. Og så kan det
enda gang hende at Gud "napper teppet under bena" på disse som ikke
skjønner at de ikke bare ødelegger landet for troens barn - men også skjærer av
den greina de selv sitter på. Ikke minst
sosiologiens grunnlegger, Max Weber, slår fast at det var protestantismen -
særlig den i Norden - som skapte disse frigjorte, gode velstandsnasjoner
ved å føre folket inn i sine jordiske kall og på himmelveien for evigheten.