Advarsler av Esekiel og
Lebesbymannen om Nord-områdene
Av
Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no - 07.01.16
Fra en venn fikk jeg nettopp en mail om utviklingen i
Nordområdene. (Kommer tilbake til det under) Han har jo lest en god del av det
jeg har skrevet gjennom årene om denne saken, helt fra jeg for mange år siden
fikk et lite hefte av ingeniør Albert Hiorth om Lebesbymannen ( L.m.) Det var
en eldre, troende lærer som ga meg det. Hvorfor vet jeg ikke, men han var
kanskje ledet til det - kanskje observert at jeg var opptatt av både profetiene
og politikk. I alle fall førte det til at jeg startet å følge ekstra med på
utviklinga i området og har bedt mye om bevaring av Nordområdene. Litt senere
skrev jeg også to-tre store kronikker i Dagen som også ble til et A5 hefte AKF/Krossen
Media har solgt en del av. Det står visst utstilt på museet over L.m. i
Lebesby. Enda senere da jeg begynte å arbeide med statsminister Jørgen Løvland,
oppdaget jeg at også han var opptatt av Nordområdene og tok vel i mot
Lebesbymannen når han var i Oslo. Det samme gjorde kong Haakon den 7. Alle
disse var vidsynt, kristne, edruelig menn som en godt kunne lytte til.
Siden har det kommet stadig nye mediaoppslag om
utviklinga i Nord. 25 % av verdens kjente oljeforekomster ligger i
Nord-Ishavet, store gassforekomster, mineraler og proteinressurser i form av
fisk, gruvedrift etter jern og gull o.a. M.a.o. ressurser som verden er opptatt
av. Disse ressursene må være tilgjengelige og krever transportveier både
sjøveien (nord om Sibir) og landverts (Transibirske jernbane til Finland og
Norden). Og da er man inne i de helt store perspektiver om transportlinjene
mellom Asia og Europa og over Atlanteren - som jeg har skrevet om i en rekke
artikler og gjentar ikke her, bortsett fra dette som nå omtales i mailen fra
Finnmark avisa under.
Hvorfor det? Jo fordi L.m. - som
omtalte hele virkeligheten - også den åndelige siden av hva som skjedde, sier
at i den tid da Russland falt inn i Norden og tok Norge ned til Lyngen - var
det kommet en jernbane fra Rovaniemi i Finland
til Kirkenes i Norge. Russlands store øvelser med bl.a. 40 000 mann i Nord og i
Østersjøen med 70 000 mann rettet mot Norden. De ble advart av den svenske
statsminister. Men enda viktigere er årsaken til at det kunne gå galt. På
den tid - sier L.m., hadde sosialismen dradd Nordens folk ut i store
folkesynder. Herren klaget over det, og det var årsaken til dommen. Han
føyde også til at straffen som ville komme i 1953, kunne utsettes. Og et
menneske som traff han i Oslo, spurte hvordan det ville gå. Det må megen
bønn til, var svaret. Og det ble det, for 2. v.k. var ikke langt unna da
den russiske flåte gikk ut. Plutselig snur den. Stalin var drept av sine egne i
Kreml. Men L.m. sa også at vi aldri måtte glemme å be Herren forskåne oss fra
dette - for straffen syntes absolutt å måtte komme. Det bør vi merke oss midt
oppi fosterdrap, liturgi for homofile etc.
Videre er det verdt å merke seg at Albert
Hiorth sa at Bibelen var L.m. kjæreste lesning og at profetiene var hans draft
(altså sjøkart) i den korte tid av historien han talte om. Og i Esekiel 37-39
står det om Gogkrigen hvor det uten tvil er Russland og en rekke andre riker
som er nevnt - som er på vei nordvestover - men får kroker i kjevene og blir
vendt om og drevet ned i Syria - de veifarendes dal -
hvor de møter sin undergang. Da er spørsmålet om megen bønn nok en gang kan
avverge katastrofe for Norge - eller om de skal få gjort masse ødeleggelser før
de vendes om. Krokene synes allerede å være festet i Syria. Uansett må vi
rope til Gud for Nordområdene, men også resten av Norge som er omtalt med store
ødeleggelser.
Så noen klipp av de siste nyheter:
"EU bør sikre
tilgang til havet i Arktis ved å bygge jernbane mellom Finland og Kirkenes. Det
skriver den tidligere finske statsministeren Paavo Lipponen i et
memorandum til Europarådets president Jean-Claude Juncker."
Kirkenes omtales som
"Det nordlige Rotterdam" og det er The Barents Observer som har
fått tak i skrivet som er slått stort opp i Helsingin Sanomat. De trykker på
for jernbanelinje fra Rovaniemi til Kirkenes. Han mener at EU må erkjenne den
økede betydning Arktis får nettopp p.g.a. av de store ressurser som er nevnt
over og transportveiene og en god dypvannshavn i Kirkenes. Også finsk
mineralnæring vil nyte godt av det, sier han. Det blir et viktig
transportsystem for forbindelsen Nord-Syd. Nå ber han om å komme inn på et EU
utbygningsprogram på 24 milliarder euro. Utbyggingen av jernbanelinja er
beregnet til 2-3 milliarder euro.
Nå er denne
jernbanelinja - omtalt av L.m. som et tegn - ytterligere på vei til å bli
realisert. Sett sammen med utviklingen ellers i Norden - det før
gjennomkristnede "Fredelige hjørne av Europa" - er det all
grunn til å ikke glemme "at det skal megen bønn til." Ikke minst må
en be om Bibel- og samvittighets vekkelse og at samfunnet vårt kommer seg bort
fra avgrunnen i hedensk lovgivning og praksis og bønn om syndenes tilgivelse og
redning for land og folk. Blix skjønte
det, og vi synger det i nasjonalsalmen som NRK stadig vil fjerne. "Vil Gud
ikkje verja by og land,- ". Og Gud er den samme i dag som før da Løvland
presiserte at "Det var dei truandes bøner som redda Noreg i 1905." Gi
akt på fedrene. Hebreerbrevet kp 13.
Be også over 2. Krøn. 20 og glem heller ikke ordene
til Josva utenfor Jeriko: "Nu er jeg kommet" Høvdingen over Herrens
hær var kommet.