Sjølvtekt på Trygve Bjerkrheims åndsverk
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 14.03.12
Det er tilsynelatende ikke grenser for enkelte mennesker når
det gjelder å misbruke andres åndsverk.
Trygve Bjerkrheims sangskatt er i bruk i mange hjem og bedehus og synges for
innholdets skyld og med et tonefølge som understøtter teksten og ikke river den
i filler og fremmer andre åndsmakter en de Bjerkrheim selv holdt seg til.
Når Bjerkrheims tekster nå en stund har blitt jazzifisert (med så vidt en
skjønner; swingjazz, jazzbalader ol) tenker en umiddelbart på frafallet som nå
preger Norge. Utsyn nr 1/2012 forteller om en ny CD som er kommet med
innspillinger av flere av Bjerkrheims tekster gjort under Vossajazz 2011(se
faksimale). Man sier i oppslaget at jazz og bedehusmusikk er en noe uvanlig
kombinasjon. Selvsagt er det riktig observert pga jazzens opphav og dermed
brukes jazzen i et hus en ber i (et bedehus), der en skal møte Den Hellige Ånd
som formidler av Jesu Ord.
Jazzen er det stikk motsatte av Bjerkrheims verdier…. Det er ikke uten sammenheng at jazzen er symbolet på New Orleans, en by så fylt av synd med okkultisme som voodoo, store abortklinikker m.m.
”Synden
og jazzen” er et uttrykk en ser noen ganger og ved nærmere ettertanke kan det
slå en at det er en fundamental forskjell mellom Bachs musikk som er
strukturert i en opphøyet frihet og orden som peker mot evigheten. Jazzen
derimot - er strukturløs og behersket av improvisasjon og innspill av
menneskelig følelser – en frihet uten kontroll. Det kan nærmest karakteriseres
med ordene fra en norsk Grand Prix vinner:
”La
det swinge, la det rock and roll. La det swinge til du mister all kontroll”.
Preges det norske samfunn av kontroll i dag eller det som foregår på mange
norske bedehus? Vi kunne sløyfet
spørsmålstegnet etter bedehus, fordi sakens realitet er at mange i dag overhode
ikke tar Bibelen bokstavelig, ikke innenfor dens omtale av musikk heller og
Bibelen mytifiseres og sees på som en bok full av billedlige fortellinger. Jesu
Oppstandelse vil da selvsagt også «rammes» av en slik billedliggjøring…og da er
vi ved veis ende slik Salme 73 viser oss i klartekst, først blir en satt på
glatte steder og så blir fallet en realitet.
Og som vi ser fra www.Bt.no sier mannen bak Bjerkrheim ødeleggelsen – kantor Olav
Arne Steinkoph - følgende om sin musikk bruk til salmer:
«- Vi mener vi tok vare på salmene, men ingen av dem hadde ondt av litt jazz,
poprock, blues eller kinesiske grunntoner, sier Steinkopf, som i farten ikke
nevnte at «Herre Gud, ditt dyre navn og ære» også ble tildelt en organisk form
for rap.»
Rap vet vi også hva er, den har sitt synonym i hip-hop kulturen.
Etter selv å ha lyttet kort til noen av disse på Internett – sitter en igjen med det inntrykk at de som her har lite og ingenting forstått av verken hvem Bjerkrheim var og hvilken ånd og innhold hans tekster var bærer av.
Skulle man konkludere som i en musikkanmeldelse blir det kort slik. Steinkopfs CD egner seg ikke til gave eller annen bruk. Kjøp deg en Sangbok og les Bjerkrheims sangtekster og finn evnt. noen gamle opptak der musikken er i tråd med tekstens innhold.