NRK skjønner ikke Messias` hjertevarme
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 22.12.12
På en av NRK kanalene – enten 1 eller 2 – annonserte en av
karene at oratoriet Messias skulle synges – og i samme slengen uttalte han at
han forstod ikke hva som varmet hjertene
slik år etter år med denne musikken.
Interessant - ikke minst på bakgrunn av hva musikkviteren Solås uttalte i samtale med Reinton for noen
år siden - om hvilken musikk som var den mest inspirerte i Europa. De sorterte
etter hvert ut Wagner og Hàndel. Og så kom det interessante fra Solås: Wagner var nok inspirert og bygde en
storslått katedral, men det var for seg selv og sin egen ære. Helt annerledes
var det med Hàndels Messias katedral som var reist til Guds ære.
Som man vet, fikk Hitler sitt kall til der Fùrer da
han lyttet til en opera av Wagner – og det kan man nok forstå på bakgrunn av
hvem Wagner æret – menneskets dype ego - og den type musikk han skapte i Bayreuth
som var det kulturelle nervesenter for Hitler-Tyskland.
Jøden Stefan Zweig har skrevet en vidunderlig novelle
i boken «Evige øyeblikk» om hvordan Hàndel skapte Messias. Novellen heter: «Georg
Friedrich Hàndels oppstandelse.» Det er
en gripende fortelling om hvordan Hàndel av den dypeste nød med sykdom,
økonomisk ruin og depresjon – kom hjem en natt og fant manus til Messias som
bare bestod av bibelsitater om Messias første og andre komme fra GT og NT. På
første arket stod: «Vær trøstet».
Det var som himmelen åpnet seg over han og det munnet ut i Hallelujakoret etter
21 døgns skriving uten søvn. Etter Hallelujakoret stupte han til sengs og sov i
14 t. og da han våknet hadde han aldri kjent seg så frisk. Siden 1742 er
Messias spilt over den vide jord til i dag. Og han fikk dø som han ønsket «før
påskeklokkene klemtet. «Da døde endelig det som var dødelig hos Georg Friedrich
Hàndel. «På den dagen da alt i han var dødt, var han blitt kalt til live igjen.
Og på den dagen ville han dø,-» skriver
Zweig.
Hjertevarmen i Messias` Hàndel – som når våre
hjerter i dag - kom med trøst fra himmelen med Guds Ord til en dypt nedbøyd
sjel. Underlig er det også å tenke på at Hàndel kom fra samme kjerneområde for protestantismen
og var født samme år (1685) som protestantismens store toneskaper: J. C. Bach.
Ikke
noe rart at dette varmer og fryder vårt hjerte i en mørk og kald førjulstid.
Verket forteller hjertene våre i Ord og mektig inspirerte toner det evige
budskap: Frelseren er født etter løftene og kommer igjen som lovet.
***************
Her kan du lese hele historien av Stefan Zweig om da verket ble til i Guds inspirasjon:
Georg Friedrich Hàndels oppstandelse.
Og
som en kuriositet kan verket selv i et kjøpesenter rett før jul gi stressede folk
en tenkepause i nærkontakt med Den Hellige med Hans tekster fra Bibelen: Christmas
Food Court Flash Mob, Hallelujah Chorus