Kontantstøtte
nei med tilbakevirkende kraft – rettsstridig
Av
cand agric Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 27.02.12
Vårt Land skriver
26.02.12 følgende: «I september vart det kjent at regjeringa
fjernar kontantstønad for toåringar frå og med 1. august i år. Mindre kjent er
det at endringa har tilbakeverkande kraft for dei som allereie har fått
innvilga stønad fram til barnet fyller tre år.»
Dermed har flere foreldre som tidligere har fått et vedtak fra NAV om innvilget
kontantstøtte til 3 år, nå fått et nytt brev der det blir satt kontantstøtte
stopp ved 2 år.
I Grunnlovens § 97 leser vi: "Ingen
Lov maa gives tilbagevirkende Kraft."
Og det må vel kunne sies at andre vedtak (bl.a. i en
regjering/departementet) da også må følge dette prinsipp - ellers kan ingen
planlegge og en Lov med en tilhørende forskrift er da ikke lenger en Lov – men vi
er nærme et kraftig demokratisk underskudd.
Et annet viktig poeng:
Denne Kontantstøtten er konkret nedfelt i egen Lov - Lov om kontantstøtte til småbarnsforeldre
(kontantstøtteloven): http://www.lovdata.no/all/tl-19980626-041-002.html
Og der leser vi: "§ 2. Vilkår knyttet til barnet
Kontantstøtte ytes for barn mellom 1 og 3 år som er bosatt i riket, og
som ikke eller bare delvis gjør bruk av barnehageplass som det ytes offentlig
driftstilskudd for, jf § 7 tredje ledd."
Har Stortinget endret denne paragraf
til det regjeringen nå forfekter? I følge § 24 i samme Lov kan regjeringen ved
departementet:
"Departementet kan gi forskrifter til gjennomføringen av
bestemmelsene i denne loven."
Men kan departementet underminere Lovens § 2? Jeg kan ikke se at dette prinsipielle
er drøftet tidligere basert på at Loven klart sier at "Kontantstøtte ytes
for barn mellom 1 og 3 år...". Det står ikke ett kan
foran ytes hos Lovdata i hvert fall.
Selv
om Grunnloven ikke har noen regel om delegasjon av makt fra Stortinget til
andre organer, som da gis myndighet til å treffe nærmere bestemmelser, er fullmaktslover
svært utbredt i dag. Dette er i dag oftest kjent ved at det er tatt inn en
fullmakt i Loven som Kongen (regjeringen) el. et departement kan benytte seg av
i forskriftssammenheng. (Det er stilt mange spørsmålstegn opp i gjennom
historien ved om ikke Stortinget ved flere anledninger har overskredet sin
delegasjon av makt til andre organer.)
Her er det da to forhold: Regjeringen har handlet
i strid med Loven ved å innskrenke Kontantstøtten til ikke å gjelde 2-3 åringer
og når det er gjort kommer neste ulovlighet basert på den første ulovligheten
at noen som har mottatt et forvaltningsvedtak fra NAV (kontantstøtte til 3 år)
nå får et nytt brev om at tidligere vedtak ikke gjelder allikevel...helt i
strid med vanlig forvaltningspraksis - så langt jeg kan se.
I et retts-samfunn vil dette avslaget måtte omgjøres om en sender en klage på å
bli fratatt kontantstøtten mellom 2-3 år. Men her bør vel Stortinget
også reagere når Regjeringen utøver Lovgivers rolle og ved selvtekt endrer § 2
i "Kontantstøtte loven." Så langt en kan se kan ikke en klage til NAV
eller til Sivilombudsmannen kunne ende annerledes en at NAV/Departementet må gi
seg. Rent prinsipielt bør en klage først
gå til klageinnstansen for det nye vedtaket hos NAV, men der risikerer en å
havne inn i en langvarig byråkratisk runddans. Og så vidt en nå ser opplyser den
nye utsendingen fra NAV at det er vedtatt en lovendring og at den har tilbakevirkende kraft
og det er IKKE
oppgitt mulighet for å klage på
vedtaket!
Og når man da, så vidt en kan lese, er fratatt retten til å klage - så kan det mest fornuftige være å
sende en klage rett til Sivilombudsmannen (siden muligheten for en klage ikke er
gitt fra det offentlige!) og se hvordan de vil håndtere denne
klare urett. På www.sivilombudsmannen.no kan du
enkelt (med få setninger) sende inn en klage om urett og feil som måtte være gjort av offentlig forvaltning. Enkelt
betyr slik: Begrunnelsen for klagen er at en har mottatt et vedtak fra NAV om
kontantstøtte frem til 3 år, men nå har fått nytt vedtak om kun frem til 2 år –
og dette er i strid med Kontantstøtteloven og vanlig forvaltningspraksis.)
DENNE saken bør få et kraftig etterspill for regjeringen (Ap/Sp/SV) -
spesielt nå når også en annen minister, Lysbakken, selv sitter og feilforvalter
sitt ansvar og tilsynelatende tildeler penger på tvers av normal forvaltning,
men i tråd med noe som ser ut til å være egen marxistisk/sosialistisk ideologi.
En husker med skrekk regjeringssjefens (Jens Stoltenberg) tette kontakt med KGB
så sendt som i 1991 – der POT var inne i bildet flere ganger – men å hevde slik
totalitær tanke som den KGB bygde sin «moral» på inn i norsk statsforvaltning
bør vi sleppe her i landet! Regjeringssjefen bør snarest kontakte sin statsråd
for NAV og gi vedkommende beskjed om å gi NAV den korrekte forståelsen av
Kontantstøtteloven.
Samtidig bør det norske folk ta opp til alvorlig vurdering om det er
slike folkevalgte man ønsker seg til å vanstyre landet!?
SANNHETEN skal frigjøre oss – løgnen
slavebinder! Menneskerettene er ingen selvfølge i dette landet lenger, men kan
raskt repeteres her:
http://kommentar-avisa.no/artiklerhoyreside/Bokanmeldelse.htm