Guds allmakt - statens avmakt?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
- 09.01.12
Hvis
prester og forkynnere hadde trodd at ”den hele Skrift er innblest av Gud”,
at Han skapte som Han har sagt det, og talt med frimodig myndighet som Han har
åpenbart det i den hele Skrift i tillit til ALLMAKTENS Gud – da hadde ikke
hele skaperordningen fra en bokstavelig skapelse av Paradis på 6 dager - til ekteskap
(familieriket) - til nasjonale riker (ikke internasjonalisering, Apostelgjerningene
17) blitt fliset opp og endt i perversiteter og dyreriket og nasjonsoppløsning.
Men dette ville ha kostet lidelse og ”sidelinja”, ja direkte forfølgelse,
rettssaker og bråk i kø – og det var man knapt villig til å ta – og skylder da
på andre – bl.a. Statskirkeordninga (Se ”Kirkens Grunn” om ordningen stat/kirke hva de sier om
det forholdet) m.m.
Allmaktens Gud har all makt og reiser ikke slagen fra et eneste slag om
soldatene møter opp der kampen står og ikke bare analyserer den, slåss på ufarlige
fronter og protesterer for ”all verden, men følger med på ferden” som har
skjedd i menighet og samfunn (Konf. Stat/kirke og rev. av Grunnloven, Norges
frihetsbrev, Likestillingsloven etc). Splittelse på alle kanter og ingen
velorganisert forståelse og motstand. Enighet på SANNHETS grunn og praktisk
oppfølging, synes fjern. Sann enighet og kampkraft får man ikke på annen måte
enn på SANNHETS grunn hos Kristus og Hans Ord. Den hele Skrift.
Hvorfor
stilte ikke minst hundre prester opp da Lønning og Børre Knudsen gikk til
aksjon – som prestene mot nasjonal-sosialismen, som utfrosne, sidelinjeren Olav
Valen-Sendstad skrev første utkastet til? Hvorfor? Var man redd STATS-makten?
Hvorfor fulgte ikke org. opp prof. Danbolts advarsler mot LIKESTILLING på Geilo i 1978
i stedet for å tilpasse seg? Hans advarsler var tunge! Nå står vi
overfor en SKJØGEKIRKE og en demonisk stat som vil rasere selve frihetsfundamentet i Gr.l. Hvorfor åpnet MF praktikum dørene for damer under pengepress
fra STATSMAKTEN? Hvorfor snakker man ikke om Poorvoerklæringen (se punkt III A) og ”Avtalen om rettferdiggjørelsen” (se punkt III A) – til folk får både høre- og hodeverk –
men ikke får glemme det – samtidig hva RETTEFRDIG-GJØRELSE og HELLIGGJØRELSE er i
SANNHET? Hvorfor fortsetter man med kvinnelige prester og forkynnere, gir
penger og hører dem – enda det er mot Ordet? Osv, osv.
Man
skal forstå tiden ved Ordet, men gå videre derfra der – ikke tilpasse seg tiden
– for ”dommen skal begynne med Guds hus” som Daniel gjorde det. Vi skal be
og finne praktiske løsninger for ”fårene” for gjenreisning, muring med sverd
ved lend.
Når
det gjelder ekteskapet (det første riket), så kan man vies av en menighet uten
vigselsrett, skrive avtale med vitner på basis av gammel RETT fra bibelsk RETTSKILDE og TINGLYSE den –
som ikke
er det samme som å registrere seg hos myndighetene. Da hadde
staten fått verbal og praktisk motstand! Da hadde de måtte ta oss på
trygg sannhets grunn og ikke vi dem. Men heller ikke det våger man! Hvordan
skal det gå når antikrist kommer i det gjennom onde riket og forlanger lydighet
mot u-lovene som river ned nasjonen og folket ned?
Ikke
bare svelget storparten den såkalte bibeloversettelse av 1978 – men rusler med
inn i elendigheten av B.S. 2011 og blir værende i statskirken som om lite har
skjedd. Endog Norsk Lærer Akademi har man fått med seg på BS 2011! Tausheten er
øredøvende og markedsføringen på tilsvarende høyt støynivå. Da NLA ble startet,
sang Vågen på Sjølyst: ”No er det i Noreg atter dag,-”.
Vi hadde også maktet å skape oss starten på kanaler ut til folket, men
disse gikk også tapt overfor den mektige stat! Apologetikken var omtrent fravær-ende.
Den ble av mange ansett for u-åndelig og forsant-holden som ikke hadde noe med
troen på sannheten å gjøre, selv om ”Ditt Ord er Sannhet”. Resultat: skoleungdommen
ble forført i utdannelses-samfunnet av –ismer og ideologier og diverse
tankebygninger. Jesus talte til Nikodemus om de jordiske og himmelske sannheter
– om at når han ikke trodde de jordiske som Jesus sa han – hvordan kunne Han
da tro de himmelske?
Journalisten
under har sett mye klarere enn de fleste om hva som har skjedd i kristenkampen,
selv om det mangler en god del – rimelig vis for så vidt jeg har fått opplyst så
er han humanetiker.
* * * * *
I Dagens Næringsliv sto denne kommentar
skrevet av journalist
Kjetil Wiedswang med overskriften:
”Gud etter terroren”, og vi kan vi lese følgende i ingressen:
”På 50-tallet avskaffet statskirken helvete. Etter 22. juli 2011 er Gud
blitt en statist i kirkerommet.” Så fortsetter han:
”Dagens
norske kirke er vanskelig å kjenne igjen målt mot det som svært lenge var
en politisk, moralsk og konservativ institusjon, holdt i ørene av misjons-bevegelsene
på Sør- og Vestlandet. Men så forsvant trusselen om helvete som straff på
50-tallet, og siden har man vært nødt til å godta både kvinnelige prester,
selvbestemt abort, homofili, pornografi og rusdrikk. (Antinomisme (lovløshet). Min kom.)
Særlig
på 90-tallet skjøt utviklingen fart. Den særnorske bedehuskulturen tapte brått og
hardt, medlemmer og gaveinntektene og fikk mer en nok med å sikre egen overlevelse.
Knapt noen kaller seg lenger personlig kristen. Kirken har beveget seg mot
venstre både politisk og teologisk med forhenværende Oslo-biskop Gunnar
Stålsett som den store overgangsfiguren. Ombyggingen er i full gang. Det
jobbes med gudstjenestelige reformer, salmetekster og kirkelig selvstyre i en
folkekirke som stadig finansieres av staten. Vi ser en kirke som vil bli
enda mer inkluderende og tilbyr sine mange tradisjonsbærende lokaler for
kultur, spiritualitet og opplevelser, mens formalismen rundt høymessen tones
ned. Slik vil medlemmene ha det, og de siste ukene har altså vist at dette kan
fungere utmerket som ramme for store nasjonale følelser.
På ett vis er det som med kongehuset. Få tror egentlig at de kongelige har
arvelige egenskaper til å lede. Pragmatisk sett fungerer det utmerket, men noen
reagerer. Prestenes bekjennelser og velsignelser er jo klare nok. Gud ofret
sin Sønn for at enhver den som tror på ham ikke skal fortapes, men ha evig liv.
Vi tilbys stadig frelse, men det sies svært lite om hva vi skal frelses fra.
For mange teologer er det en intellektuell utfordring, men de har tross alt et
par tusen års trening i å tilpasse dogmatikken etter tidsånden. For
statskirkemedlemmer flest er dette trolig uviktig.
Etter
22. juli tok kirken rollen som administrator av den offentlige sorg og betalte villig
prisen ved å være nær ideologisk selvutslettende (teologisk selvutslettende,
kunne vi oversette (J.B.)). Dette er kanskje oppskrift for suksess. For
humanetikerne, de nasjonale og besøkende på kongress i Oslo, er problemet større
enn at kirken har stjålet en sang (nemlig sangen ”Til ungdommen” av Nordahl
Grieg). Kirken er i ferd med å rappe hele forretningsideen til Human-Etisk
Forbund. (DN 13. aug. 2011) (Uth. av meg) (Forfatteren av dette er så vidt
en har fått opplyst humanetiker.)
* * * * *
”Hvorfor er Guds Ord forsvunnet fra Guds
hus?” dansk prest for lenge siden.
Ø. Andersen forteller på en kassett at T. Vågen og han ble kalt inn til
Hope og fikk vite at de kunne mer
enn han, talte godt, men ”det er så lite ånd med dykk”.
Jesus talte med en myndighet – ikke som deres skriftlærde – sier Skriften.
Til de tre i ledelsen i Kinamisjonen sa Hope: ”Om dykk kan halda saman,
vil det gå misjonen vel.” Alt
etter minnet.
Noen sier at det er svært vanskelig å fastslå om noe
er Guds dom, men da har man bl.a. et problem med utsagn fra disse to
store bygningsmenn i samfunn og menighet:
Jørgen Løvland sa ved krigsutbruddet i 1914: ”Gud hjelpe, dei hev mista vitet og Vår
Herre.”
Ludvig Hope skrev i 1940 i ”Misjonen i storm” sitert fra Utsyn 5. mai: ”Stormen kom over oss like so fort som uventa. Me
har ned gjennom tidene vant oss til å sjå alle slike store ulukker langt borte,
og so tenkte me at Gud ville nok spara oss ogso denne gongen. Me var so få og
so små, i ytste enden av verda, me ville nok sleppe det verste. Kanskje me kristne
rekna for mykje med vår kristendom og vårt arbeid i Guds rike. Men ulukka kom
hard og tung. Land og folk frå ytste havskjer til grensa blør og døyr under bly
og bomber. Ogso me er komne under domen og me må sikkert rekna med at
straffa vert hard og lang.”
Kan dette anvendes på dagens hendelser i Norge og hva vi kanskje
kan forvente oss?
Be over 2. Krønikerne 20!