Den totalitære intoleranse til de Nye Ateister
En bokanmeldelse av «The Rage Against God»
(Hat mot Gud) av Peter Hitchens,
Continuum International forlag, London, 2010.
av Dominic Statham
oversatt av Tom Gallatin for Norges
Kommentar Avis – mars/april 2012
Peter Hitchens er bror til den prominente
ateisten Christopher Hitchens. Han er en prisbelønt
spaltist og forfatter, og skriver for tida for den britiske avis The Mail on Sunday. I motsetning til
sin bror, bekjenner Peter en kristen tro. Selv ville han ikke beskrive seg som
en bibelsk fundamentalist, og heller ikke argumentere for en bokstavelig
tolking av 1. Mosebok. Han er konfirmert i den anglikanske kirken, og en sterk
forsvarer av kristne verdier og etikk. Han har likevel ikke alltid hatt sympati
for dette standpunkt. Som tenåring tok han avstand fra sin kristne
oppdragelse—det gikk så langt at han brente en Bibel offentlig—og ble en del av
generasjonen som var «altfor glup til å tro». Han tok til seg «troen til den
troløse tidsalder», at vitenskap kunne forklare alt vi trenger å vite uten å
trekke inn Gud. Så voldsomt hadde han vendt seg bort fra Gud at han ble nesten
fysisk frastøtt av dem som trodde (s. 74).
I sin bok beskriver Peter sin reise fra ateisme til tro, og motsier tre
av de vanlige argumentene presentert av ateister—at konflikter kjempet i
religionens navn har noe med religion å gjøre; at det er mulig å vite rett fra
galt uten å bekjenne eksistensen av Gud; og at ateistiske stater som har gått
under, som Sovjetunionen, egentlig ikke kan kalles ateistiske. I de siste
kapitlene advarer han om den totalitære intoleranse av de Nye Ateistene, deres
målbevissthet i å fjerne de resterende spor av kristendom fra lovene og
grunnlovene i Europa og Nordamerika, og deres lyst
til å rive fra foreldre friheten til å oppdra barna i en religiøs tro.
Ateismens frukter
Peter skrev
at hans eget syn forandret seg langsomt, i takt med sin oppdagelse av frukten
av ateisme. En del av denne oppdagelsen kom når han arbeidet som jounalist i Moskva, under sovjet tiden. Hans beskrivelse av
dette gudløse samfunn var en vekker. Han beskrev opptøyene som brøt ut når
vodkarasjonen ble kansellert i ei uke; bestikkelsene nødvendig for å få
bedøvelse hos tannlegen eller antibiotika på sykehuset; det skremmende høye
nivå av skilsmisser og aborter; mistroiskhet og overvåking; de uendelige offisielle
løgnene, manipulasjoner og undertrykking; skitt, desperasjon, og krass
uhøflighet. Peter skrev om hvordan traffikken stoppet
helt opp i Moskva når regnet begynte, og hver bilfører fant fram sine
bortgjemte vindusviskere og satte dem på plass. En hvilken som helst
vindusvisker som ikke ble gjemt bort på en parkert bil, ble regelrett stjålet.
Han trodde at den ateistiskehumanistiske
ideologien til staten hadde tilogmed påvirket
negativt det russiske språket. Peter snakket med en etterkommer av besteforeldre
som hadde flyktet fra Moskva i Lenin si tid. Han ble oppdratt til å tale rent
russisk i sitt amerikanske hjem—det elegante, litterære språket til sine
foreldre. Han ble sjokkert etter et besøk til Russland når han hørte det grove,
stygge, slengbefengte og byråkratiske tungemål som var i bruk til og med av
utdannede profesjonelle.
Peter skrev også om hva han så som den voksende mangel på folkeskikk i
det offentlige liv i Storbritannia. Når han returnerte til London etter sine
fem år i utlendighet, var han sjokkert av forverringen i oppførselen. Han
kommenterte,
«Den hastige retrett for
Kristendom i offentlig bevissthet og liv, og at den siste helt kristne
generasjon blir eldre og forsvinner, synes meg å være en stor del av problemet.
Jeg tror ikke at jeg ville vært halvparten så sjokkert over elendigheten og
manglende skikk i Moskva anno 1990 om jeg ikke hadde kommet fra et land der
kristen etikk var så vel etablert. Hvis jeg da kunne sett London anno 2010,
ville jeg vært like sjokkert.» (s. 66)
Photo courtesy
of Wikipedia
Bilde 1. En forlatt Mogadishu street i 1993. Mogadishu hadde en gang vært en vakker by og
et populært turistmål.
På mange måter er Peters bok en advarsel til folk om det samfunn de kan
forvente hvis man fortsetter å fornekte kristentroen.
Kanskje en enda grellere advarsel av hvilken elendighet et sivilisert
samfunn fort kan synke ned i kom til ham da han besøkte den somaliske
hovedstaden Mogadishu i 1992. Dette hadde en gang vært en by med fine biler,
italiensk pregede fortauskaféer, trafikkonstabler med hvite hansker, og moderne
butikker. Men etter en borgerkrig som hadde begynt et år før hans besøk hadde
denne engang fremgangsrike metropol blitt helt forandret. Det fantes ikke trær,
ingen butikkfasader, og ingen vinduer. Barn døde i stinkende hytter. Pickup
biler med påmonterte maskingevær så man parkert overalt. De tilhørte lovløse
grupperinger. Byen fungerte fremdeles, men på en barbarisk måte, kontrollert av
disse gjengene—et land uten regjering. Peter skrev:
«Når man har sett et sted hvor
hele strukturen for tillit, folkeskikk og fred har blitt revet vekk, blir man
bevisst som aldri før av verdien av disse ting.» (s. 71)
Tre forfeilede argumenter
Kapittel
9 har overskriften, «Er konflikter som er kjempet i religionens navn virkelig konflikter
om religion?» Som alle vet, er et yndlingsmantra til ateister at religion av
seg selv er årsaken til konflikt, og er derfor ikke av det gode. Peter svarer
med at det er en grov og faktisk misforståelse.
Mens han er enig i at noen kriger handler om religion, blir mange
beskyldt for å være religionskriger som ikke er det. I tillegg ser han at de
som skylder på religion for kriger gjør det kun når det passer dem. De fleste
ateister, som han sier, støtter venstre siden i politikken, og noen kriger som
virkelig er forårsaket av religion blir opprettholdt av fraksjoner som
venstresiden sympatiserer med. Det åpenbare religiøse aspekt av den islamske
krigen mot den sekulære israelske staten, for eksempel, er sett bort fra fordi
den arabiske koalisjonen mot Israel blir ansett til å være mot kolonialisme og
dermed kan kalles «progressiv». Mens de påstår at religion forårsaker kriger,
er målskiva egentlig kristendom, og de som blir tilgodesett med deres
antikristelige utblåsninger er da islam, som forblir totalt uberørt av denne
nye ateismen, og fullstendig uimponert av vestens rikdom og militære makt (s.
97–98).
Kapittel 10 har overskriften, «Er det mulig å skille rett fra galt uten
Gud?». Peter svarer definitivt «nei». En absolutt moralsk kodeks, som han sier,
må være utenfor menneskelig makt å forandre på. Bare Gudgitte lover kan stå
over grov maktmisbruk og troen på den sterkestes
rett. Kun disse gir begrensninger i kongers makt og gir skanser slik som Magna
Carta, Habeas Corpus, og the
Bill og Rights fra den amerikanske grunnloven.
Kapittel 11 har overskriften «Er ateistiske stater egentlig ikke
ateistisk?». Peter svarer på sin brors argument om at Josef Stalins Sovjet
faktisk var en religiøs stat, hvilket forklarer, etter hans mening, at den aldri
klarte å levere det potensielle utopia som sann
ateisme kunne gjøre mulig. Fra hans egen erfaring av liv i sovjetisk Russland
avviser Peter denne åpenbart tåpelige påstand, og demonstrerer den spesifikke
antireligiøse (i særdeleshet antikristelige) natur av denne og andre
kommunistiske regimer.
Ateismens hat
Peter spør, «Hvorfor er det en slik hat mot
religion nå?» Han svarer selv,
«Bare en stødig makt står i veien for den sterkes makt over de svake….bare
en makt vi kan stole på som stanser hånden til maktens menneske. Og i en tid
der makten blir tilbedt, har den kristne religionen blitt hovedstengselet
til griskheten av jordiske utopiabyggere for absolutt
makt.» (s. 83)
Det største angrep på Gud i
Europa og Nordamerika, tror han, er det ensrettede angrep
mot kristendommen. Jesu ord «Mitt rike er ikke av denne verden» (Joh. 18,36) sier at dette
utopiske samfunn som våre sekulære drømmer om, er uoppnåelig; og Hans
uttalelse, «de fattige har dere alltid hos dere,» (Matt. 26,11) motsier deres
tro på at deres arbeid mot absolutt makt er rettferdig, fordi det en dag vil
fremskaffe en perfekt verden. Den kristne påstand at det finnes absolutt
sannhet og uforanderlige guddommelige lover forkaster deres tro på at moral er
relativt og at målet rettferdiggjør midlene. Kristendom alene, som han sier,
står mot den nye allianse mellom politiske utopianisme
og den nye kultus av den uanstrengte Selv, som er blitt sluppet løs på den
vestlige verden av de mange moderne intellektuelle.(s,98)
I hans søken etter svaret til
spørsmålet, «hvorfor ateistene ikke vil at det skal være en Gud?», gjør Peter
en interessant henvisning til Thomas Nagel, Professor og Philosophy
and Law ved New York University. I sin bok The
Last Word (det siste ord) forklarer Nagel sin frykt for religion og
skriver,
«Jeg
taler fra erfaring, siden jeg er gjenstand for denne frykten selv: Jeg vil at
ateisme skal være sant og jeg blir urolig av faktumet at noen av de mest
intelligente og velinformerte mennesker jeg kjenner er religiøse troende… Jeg
vil ikke at det skal være en Gud; Jeg vil ikke at universet skal være slik» (s.
109)
Interessant nok, fortsetter
Nagel.
«Jeg
tenker at dette kosmiske autoritetsproblem er ingen sjelden tilstand og at det
er ansvarlig for mye av den scientisme og reduksjonisme i vår tid. En av
tendensene det støtter er det tåpelige overforbruk av evolusjonær biologi til å
forklare alt om livet, inkludert alt om det menneskelige sinnet… Det kan være
noen ser en religiøs trussel i fysikkens lover…men det ser ut til å være mindre
alarmerende for de fleste ateister.» (s. 109–110)
Den Nye Ateisme
I siste
delen av boka beskriver Peter den iver og målbevissthet til de Nye Ateister i
deres arbeid for saken. Han argumenterer for at sekularisme er fundamentalt en
politisk bevegelse som forsøker med stigende energi å fjerne de kristne
hindringer for makt, og de siste spor av kristne moralske lover. I deres
brennende ønske om å etablere et gudløst utopia
sammenligner Peter dem med de antiteistiske kommunistiske regimene som uten å
unnskylde seg brakte tyranni og ødeleggelser over millioner. Han skriver at
sovjetisk kommunisme «brukte samme språk, nørte de samme håp og appellerte til
de samme grupperinger som vestlig ateisme gjør idag»
(s. 121) Selv om deres metoder for tida ikke inkluderer fysisk vold, drives
deres motstandere fra offentlig debatt ved latterliggjøring, feilsitering, og
karaktermord (s. 126)—og han kunne lagt til, å sparke dem fra jobbene, som
dokumentert i Jerry Bergmans bok Slaughter of the Dissidents1 (Slakten
på annerledes tenkende) og Ben Steins dokumentarfilm Expelled2 (Utvist).
I det siste kapittel advarer Peter om at de Nye Ateister legger nå
grunnlaget for at religiøs opplæring av barn ved foreldrene vil bli regulert av
staten og til og med nektet ved lov. Prominente skribenter slik som hans bror
Christopher og professor Richard Dawkins argumenterer
nå for at oppdragelse av barna i den kristne (eller andre) tro er ingenting
annet enn barnemishandling. Dawkins argumenterer til
og med, «Prestelig antasting av barnas kropp er
avskyelig. Men det er mindre skadelig i det lange løp enn prestelig
undergraving av barnas sinn» (s. 153) I tillegg kommer et trykk nå for å forby
ved lov undervisning om Bibelens skapelseslære. Ifølge psykolog professor
Nicholas Humphrey, tidligere på London School of Economics,
«Barn har en menneskerett til
ikke å ha sine hjerner forkrøplet av inntrykk fra andre menneskers dårlige
ideer—uansett hvem disse mennesker er…vi skulle ikke la foreldre lære sine barn
til å tro for eksempel på den bokstavelige sannhet i Bibelen…»
I stedet, argumenterer han, at samfunnet har plikt til å undervise barn
«den beste vitenskapelige og filosofiske forståelse av den naturlige verden—å
undervise for eksempel sannheten av evolusjonen…» (s. 153–154)
Konklusjonen
The Rage
Against God (Hat mot Gud) er et varmt og
ærlig vitnesbyrd av et forandret sinn. Ved å dokumentere sin reise fra vantro
til tro har Peter Hitchens tatt masken fra de
fasjonables bankerott syn, og den forfeilede argumentasjonen til de Nye
Ateister. Han trekker inn alle sine mange år med internasjonal journalistikk og
peker på feilen med mennesker som prøver å lage sine egne veier uten Gud. Så
viser han til sannheten i det kristne verdenssyn.