Avisen Dagen og Kr.F.`s sviktende
holdning til Norges konfesjonsbundne Grunnlov
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 15.05.12
I ca. 1985 skrev daværende sjefsredaktør i Dagen,
"Den såkalte Stern-saken har mange
oppsiktsvekkende og interessante sider. Den har ikke minst en lekse å lære oss
når det gjelder spørsmålet om skoleverket vårt skal kristnes på ny eller
avkristnes fullstendig. En norsk
rett har slått fast at den kristne formålsparagrafen for skolen betyr noe. En
skole med en kristen formålsparagraf er ikke det samme som en skole uten
kristen formålsparagraf. Vi er lenge blitt tutet ørene fulle av den oppfatning
at kristne formålsparagrafer har ingen betydning, enten de står i Grunnloven
eller skoleloven.
Slike oppfatninger er naturligvis selvoppfyllende.
Når ingen tror at Grunnlovens og skolelovens kristne verdiforpliktelse skal tas
på alvor, er det til sist ingen som tar den helt alvorlig. Det kulturelle
arvegods som man endog langt inn i den kristne kirke begynner å tro at det ikke
lenger nytter å kjempe for, havner snart på museum.
Men nå har det altså på ny skjedd at en norsk
herredsrett har tatt verdiforpliktelsen alvorlig - - - de fikk
fullstendig medhold når det gjaldt det moralske hovedanliggende.
Setesdals herredsrett gjorde det klinkende klart
at bruken av stoff i skolestuene som inneholder pornografi ”undergraver
grunnskolens moralske verdier”. Retten bruker de sterkeste uttrykk som at dette
”moralsk sett ikke er akseptabelt i en ungdomsskole. Den klargjøringen av at
skolens kristne formålsparagraf setter helt klare grenser for hva slags
materiell som kan trekkes inn i skolen, er verdifull. Det skaper klare linjer.
Den understreker lærerens ansvar og lojalitetsforpliktelse mot skolens
verdigrunnlag.”
Etter Berg fulgte noen år med F. J. Sæle, så tok
Så gikk red Hove, av og vi synes å ha fått
ytterligere svekkede holdninger til Gr.l. § 2 i Dagen. Nå ser det ut som de mer
eller mindre har gitt opp kampen for ”evangelisk-luthersk” og lagt seg på full
aksept av ”kristen humanisme” sammen med Kirken, en rekke organisasjoner og
KrF.
Det synes ikke som man lenger kan lese innaboks at
det i henhold til § 112 er forbudt å forandre Gr.l. ånd – modifikasjoner ja,
men ikke de bærende hovedtanker som er naturrett og skaperrett forankret i de
10 bud og skaperordningen. Man synes heller ikke å kunne jussen som ble forelest
i Kirkerett av prof. Robberstad som klart hevdet at det særegne med norsk Gr.l.
var at den var ”konfesjonsbundet.” Man var helt klar på RETTENS KILDE.
Den nye lovteksten er for øvrig feil og med
flere logiske brister.
Og hva den gamle Gr.l. har betydd for skolens
kristne basis, synes også lite kjent – enda det i boka til IKO-leder Bjarne
Hareide ”Skal kristendommen ut av skolen” understrekes Gr.l. helt fundamentale
betydning som bolverk mot avkristninga av skolen. Enhver politiker som prøvde
seg på endring av kristendomsfaget, tapte fordi: ”Så lenge Grunnlovens § 2 stod
ved makt, hadde det ingen hensikt å drøfte et slikt forslag i skoleloven. I
grunnen er det på denne grunnlovsparagraf alle forsøk på å sekularisere skolen
den juridiske vei har strandet. Her stanget alle radikale skolepolitikere hodet
mot muren. Disse grunnpilarer er ikke så lett å rydde av veien.” (s. 26)
Men nå synes man å makte det med god hjelp av
bl.a. teologer og rettspositivistiske jurister som ikke synes å forstå
betydningen av solid kristent lovverk for livene våre i det verdslige regiment.
Det man den gang ville ha, var ”et humanistisk livssyn, som ”er av denne
verden,” og som kutter ut av den kristne etikk det som passer i den aktuelle
situasjon. Konklusjonen synes å bli: en profan-humanistisk etikk hvor det
enkelte ”frie menneske” slutter seg til de normer som passer etter deres egen
”rettsbevissthet”. Dette skal erstatte kristendoms-kunnskapen og den kristne
moral”. s. 36
Sakte men sikkert kom Gr.l. under angrep fra en
rekke ledende personer som av forskjellige grunner ikke vil ”ta Gr.l. på
alvor”, men henvise den til ”museum”. Og
nå er vi dere – og man kan bare vente på det som kommer etterpå. Skolen
er det klare eks. Når man ikke fikk revet den kristne forankringen direkte –
som radikalerne ønsket – så gjorde man det bit for bit – bl.a. som statsråd
Sivertsen gjorde det ved å få inn ”kristen humanisme”, og da var det gjort slik
at kristendommen i realiteten ble borte fra norsk grunnskole, ja kanskje enda
verre: dens forførelse til avguder. Nå kommer det til å bli virkelig fart i
avkristningen og avviklingen av de friheter og velstand som satte oss i stand
til å gå med Jesus Kristus til verdens ende.
Tiden er inne til å: ”Løft flagget høyt, det
gamle korset fane. Til fritt det vaier over Norges land” mens vi minner
hverandre om: ”Tusen år med Jesus Kristus, gikk vårt folk i tro. Synd ble
byttet ut med nåde, retten her fikk sette bo.” JH