Anders Behring Breivik en sosialdarwinist
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 12.04.12
Anders Behring Breivik har i sitt manifest (Se kilde
Jerry Bergman nedenfor) vist en betydelig interesse for sosialdarwinismen og
eugenikken.
Fra no.wikipedia.org leser vi: «Eugenikk er det samme som «arvehygiene»,
dvs læren om god avl eller hvordan en befolkning kan «forbedres» arvemessig.
Eugenikk innebærer f.eks. avl av mennesker med gode egenskaper eller forutsetninger.
Betegnelsen eugenikk kommer av gresk eu- (= god) og genes
(= fødsel), og kan oversettes med «av god fødsel». Ordet ble først brukt av den
engelske naturviteren Francis Galton i 1882. Det skilles mellom «positiv
eugenikk», som oppmuntrer til flere barn fra personer med antatt heldige
egenskaper, mens «negativ eugenikk» vil hindre personer med antatt uheldige
egenskaper i å få barn.»
I Norge hadde vi en rasehygieniker, Halfdan Bryn fra
Skien, som også bidro i stort monn med si rasetenkning til tyske raseideologier
før 2. verdenskrig, ideologer som var sentrale i Tyskland under selve krigen, bl.a.
Hans F. K. Gynther. Norge
har altså en svært lite hyggelig historie på dette området. Leser du denne
artikkelen Halfdan
Bryn fra Norge inspirerte tysk rasetanke. - så ser en hvor ideologier
løsrevet fra Gud som Skaper av alle mennesker fører hen. Drapene og
ødeleggelsene på Utøya og i regjeringskvartalet har sin ideologiske basis de
også.
Vi ser også mye av den samme tankegangen mht overmennesker hos Knut Hamsun slik
du kan lese det her: Hamsun, Nobelprisvinner og dyrker av tysk kultur.
Gjennom en 6 siders artikkel av Jerry Bergman med
tittel «Anders Breivik—Social Darwinism leads to mass murder» i Journal of Creation (Volume 26, Utgave 1, April 2012, s 48-53)…dokumenteres det grundig (med
henvisninger til Breiviks 1 500 siders manifest) at Breiviks ideologiske
forankring er i ideologier som bygger på sosialdarwinismen. Og Breivik er dypt
opptatt også av den ariske rase og med å oppformere denne og «nedformere»
uheldige gener. Eugenikk var en del av Breiviks tenkning. Breivik skal være
ikke-religiøs – men det han nok ikke ser at han har valgt en religiøs side han
også – men den siden har negativt fortegn og har sin kontakt ned i Ondskapens
Rike. Der har mange andre ideologier også sitt arnested, som Marxismen, Sosialismen
m.fl. – «revolusjonen spiser sine barn» heter det i en slags «alles kamp mot
alle» eller i en kamp der prinsippet heter «den sterkestes rett».
Breivik hadde ikke et syn på mennesket i tråd med
Gud som Skaper og dermed at mennesket har et uendelig Menneskeverd, men Hans
menneskesyn var basert på et darwinistisk menneskesyn. Darwinismen har igjen
påvirket bl.a. eugenikk-bevegelsen og nazistenes raseteorier. Karl Marx takket
i brevs form Darwin for at Darwin hadde lagt det vitenskapelige grunnlag for
Marxismen!
Noen hevder at slik er det ikke (mht rasetenkning) for Eugenikken i dag, men
har man forlatt synet på menneskets ukrenkelighet og dets Skaper så ligger
ideologien åpen for å slå rot i vanviddet – menneskesynet som har sin rot i
mennesket selv og dermed selvsagt vil utvikle seg til råttenskap i ordets rette
forstand. Anvender en darwinismens prinsipper inn i samfunnet både sosialt og
politisk - så går det beviselig helt galt. Om man da kaller seg rød, grønn, gul
eller blå – samme retning bærer det – når ideologien har fått en på gli bort
fra det som er fundamentet for Norge nedfelt i Grunnlovens § 2. Så enkel er
sammenhengen.
I Oslo tingrett den 16. april møter ikke aktoratet en
utilregnelig Breivik, men en mann som i handling har omsatt sin ideologi.
Aktørene der burde sette høyt på agendaen å fremskaffe en oppdagelse av hvilke
ideologi/er som kan føre frem til slike handlinger som på Utøya og i
regjeringskvartalet. Da ville alle kunne få et verktøy til å bekjempe denne
type ideologier som raserer et samfunn både åndelig og dernest fysisk.
Men så er det igjen så enkelt – at om den dypeste årsak til ødeleggelsene skal
belyses mht denne ideologiske siden av årsaks bildet – vil et betydelig antall
av aktørene antagelig møte seg selv i døren (også aktoratet), det er ingen god
opplevelse, men nok helt nødvendig om en skal få en endring av
samfunnsutviklingen i Sann retning til beste for alle. For å eksemplifisere hva
jeg tenker på vil det selvsagt være umulig å fordømme Breiviks handlinger
samtidig som en går god for PLO, Hamas eller andre slike organisasjoners
lemlestelser av jøder og arabiske «overløpere». En kan heller ikke ha gitt uforbeholden
støtte til regimer som Pol Pots og ikke innrømmet at det var helt galt og bedt
om unnskyldning. Logikken må selvsagt følge oss også videre i et Rettssamfunn –
galt er galt uansett hvem som utfører eller sier det gale! Derfor er det
sosialdarwinismen ideologiske klangbunn som er de pårørendes viktigste tema å
få belyst for at de kan forstå at handlingene kunne utføres, men handlinger som
ble utført uten basis i Rettferdigheten! Får vi frem dette i stor tyngde
gjennom ti uker i Oslo tingrett, kan samfunnet komme styrket ut og ut av den
utvikling vi nå ser!