Norsk statskupp mens folket sover…
Av
cand agric Lars-Arne
Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 21.02.11
Regjeringen, representert med et høringsnotat fra Det kongelige
fornyings-, administrasjons- og kirkedepartement fortsetter
sitt råkjør mot Norges Grunnlov som er lov av første rang og styrende for all
annen lovgivning i Norge. Grunnlovens § 2 er paragrafen som inneholder
Grunnlovens ånd, verdigrunnlaget for staten Norge og den er helt avgjørende for
utførelsen i det lovgivende Storting, den utøvende Regjering og de dømmende domstoler.
Oppbakket av et samlet Storting foreslår en nå å fortsette prosessen med
endelig å ødelegge Norges Konstitusjon. Denne ødeleggende ånd forutså
grunnlovsfedrene i 1814 og derfor står det i § 112 at Grunnlovens Aand ikke kan endres – men under lovløse tilstander slik
det nå er på mange områder i Norge – ser en hvilke dramatiske endringer
lovløsheten gir i selve vårt Rettsfundament Grunnloven hjulpet av lovløshetens
herre. Disse endringer vil resultere i et kaos med ant. et
påfølgende diktatur for oss nordmenn.
I teksten
nedenfor (som starter med ”*2.2 Grunnloven § 2”) kan du lese det avsnittet i
regjeringens høringsnotat av 1. februar 2011 (høringsfrist 1. mai 2011) som
omhandler Grunnlovens § 2. LEGG merke til hvordan man omdefinerer Grunnlovens §
2s helt sentrale rolle for hele statsstyrelsen inkl nasjonale lover i Norge og
skriver at § 2 kun har gyldighet for Kirken. Slik har Grunnlovens § 2 aldri
tidligere vært tolket (men etter justismordet på Børre Knudsen i Høyesterett
tidlig på 80tallet, da så noen på § 2 som kun kirkerelatert) – men regjeringen
gjør nok dette for å prøve og skjule de lovbrudd man nå legger opp til i samråd
med et samlet Storting. De historiske bevis for hvordan § 2 skal forstås (og
alltid har vært forstått) finner du greit nevnt her: Mennesket,
rikene, Grunnloven og regimentene. (søkes også opp i www.Google.no)
Legg også merke til at Grunnlovens §er 1 og 2 har overskriften: ”A. Om
Statsformen og Religionen.”
Min høringsuttalelse er kort:
”Storting og Regjering har ikke anledning til å endre Grunnlovens § 2 slik man
nå ønsker, fordi Grunnlovens Aand er hjemlet i denne paragrafen og Grunnlovens § 2, andre ledd, første
punktum forteller oss følgende: Den evangelisk-lutherske Religion forbliver
Statens offentlige Religion. I
tillegg uttrykker Grunnlovens § 112 helt presist det lovmessige brudd om
Stortinget endrer Grunnlovens Aand.
§ 112 lyder slik i 1. ledd:
”Viser
Erfaring, at nogen Del af denne Kongeriget Norges Grundlov bør forandres, skal
Forslaget derom fremsættes paa første, andet eller tredie Storthing efter et
nyt Valg og kundgjøres ved Trykken. Men det tilkommer først det første, andet
eller tredie Storthing efter næste Valg at bestemme, om den foreslaaede Forandring
bør finde Sted eller ei. Dog maa saadan Forandring aldrig modsige denne
Grundlovs Principer, men alene angaa Modifikationer i enkelte
Bestemmelser, der ikke forandre denne Konstitutions Aand, og bør to Trediedele af Storthinget være enige i saadan Forandring.”
Ut i fra de klare ord en finner om hvordan ”Konstitutions Aand” ikke kan forandres i Norge, bør Høyesterett (som den dømmende makt, nevnt i Grunnloven – og en dom der kan ikke påklages (Grunnlovens § 90)), ta saken opp etter maktfordelingsprinsippet som Norge også er bygd på og avgi en dom som er i tråd med Grunnlovens § 112, forutsatt at Storting og Regjering fullbyrder sine lovbrudd.””
Når det gjelder de rettslige skritt mot en slik
behandling av Grunnloven, av Storting og Regjering, er det nok nyanser i
hvordan dette skal håndteres. Men uansett er dette noe Rettssystemet skal se på
ut fra både hensyn til brudd på Grunnlovens Aand og rettssystemets plikt til å
etterprøve lover som strider mot Grunnloven. I en slik sak som over ser en hvor
viktig maktfordelingsprinsippet er, der lovgivende og utøvende makt driver
selvtekt på Grunnloven.
Du
finner ”Kirkeforliket
– konsekvenser av eventuelle endringer i Grunnlovens bestemmelser om
statskirkeordningen i stortingsperioden
2009–2013
- Høringsnotat
1. februar 2011” – i sin helhet på denne siden: http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/dok/horinger/horingsdokumenter/2011/horing--kirkeforliket/horingsnotat.html?id=632340
I teksten under har undertegnede satt inn flere parenteser
med egne kommentarer og merket (min anm.)
slik at en lettere får innsyn i de viktigste delene av
teksten som bl.a. følger en helt klar rettspositivistisk tanke.
Rettspositivismen avviser naturrettens syn på retten og har mye impulser fra
darwinisme og utviklingslære! Den har altså ikke sitt ”fundament” (den
tenker relativistisk og har intet fast fundament) trygt fundert i naturretten
slik Grunnlovens § 2 har det, helt ned i Skaperrettens Herre. ( http://www.snl.no/rettspositivisme
)
”*2.2
Grunnloven § 2
Gjeldende
§ 2
Alle
Indvaanere af Riget have fri Religionsøvelse.
Den
evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til
den, ere forpligtede til at
opdrage deres Børn i samme.
Forslag
til ny § 2
Værdigrundlaget forbliver vor kristne og humanistiske Arv
(ordene
”kristne og humanistiske” er som ild og vann og kan ikke sidestilles eller
samhandles –det ene vil utelukke det endre, min anm.). Denne Grundlov skal sikre Demokratiet, Retsstaten
og Menneskerettighederne.
Grunnloven
§ 2 inneholder i dag tre elementer – i første ledd finner vi bestemmelsen om religionsfrihet,
andre ledd første punktum sier at den evangelisk-lutherske religion ”forbliver
Statens offentlige Religion” og andre ledd andre punktum inneholder den såkalte
oppdragerplikten.
Bestemmelsen om religionsfrihet er
foreslått videreført i uendret form i den nye § 16 i Grunnloven, jf. nedenfor i
punkt 3.4.
Det
er vanskelig å beskrive det materielle innholdet i Grunnloven § 2 andre ledd
første punktum om ”Statens offentlige Religion” presist og uttømmende, men det
må legges til grunn at den i dag rettslig sett har liten selvstendig betydning (”rettslig
sett har liten selvstendig betydning” – dette er ikke sant siden Grunnloven er
Rett av første rang og skal legges til grunn for all lovgiving – noen annet er
det at Stortinget ignorerer sitt Rettsgrunnlag som de er satt til å forvalte og
som konstituerer Stortinget, min anm.). Det har vært
vanlig (”vanlig” blant hvem? dette tåkelegger saken fullstendig og det er nok
meningen, min anm.) å si at bestemmelsen forplikter staten til å
organisere og administrere en kirke som har den evangelisk-lutherske religion
som trosgrunnlag. (§ 2 er styrende for Statens oppgaver og ikke bare kirkens, derfor står
det ”Statens offentlige Religion”
og ikke ”Statskirkens offentlige Religion”, min anm.) Denne plikten har vært formulert i svært generelle
vendinger, og den suppleres av en rekke andre bestemmelser i Grunnloven. Fra
det organisatoriske prinsippet som følger av § 2 går det en linje til Kongens
utøvende makt etter Grunnloven § 3 og Kongens generelle organisasjonsmyndighet.
Etter departementets syn gir § 2 ikke Kongen selvstendig myndighet til å treffe
vedtak. Kompetansen må søkes i andre bestemmelser (§§ 3 og 16, i teorien også §
17 om såkalte provisoriske anordninger). (I det videre under har altså departementet
nå sporet av fra Statens til Statskirken og dermed frikoblet Staten fra
forutsetningen for Statens FUNDAMENT i § 2 og dermed åpnes for det
multikulturelle hedenskap, min anm.)
Oppregningen
av bekjennelsesskrifter i Kong Christian den Femtis
Norske Lov fra 1687 andre bok første kapittel (NL 2-1) er nært knyttet til
Grunnloven § 2 andre ledd første punktum. Hva som nærmere forstås med uttrykket
”evangelisk-luthersk Religion” i § 2, er angitt i NL 2-1:
”Den
Religion skal i Kongens Riger og Lande alleene tilstædis,
som overeens kommer med den Hellige Bibelske Skrift,
det Apostoliske, Nicæniske og Athanasii
Symbolis, og den Uforandrede Aar et tusind fem hundrede og tredive
overgiven Augsburgiske Bekiendelse,
og Lutheri liden Catechismo.”
Disse
skriftene er fremdeles Den norske kirkes formelle læregrunnlag. Det har vært
ulike oppfatninger om på hvilken måte bekjennelsesgrunnlaget i NL 2-1 kan
endres, men den rådende oppfatningen synes å være at bestemmelsen ikke har
grunnlovs rang. (”den rådende oppfatning” er i dag rettspositivismen om man tenker
flertallstenkning hvilket nødvendigvis ikke betyr at det tenkes Rett, min anm.)
Etter
departementets vurdering vil oppheving av Grunnloven § 2 andre ledd i seg selv
ikke kreve endringer i den rettslige forankringen av Den norske kirkes
læregrunnlag i NL 2-1. Formålsbestemmelsen i kirkeloven § 1 bruker uttrykket
”den evangelisk-lutherske folkekirke i Norge”, og det må innebære en henvisning
til læregrunnlaget i NL 2-1. På samme måte bygger formuleringen ”den evangelisk-lutherske
lære” i kirkeloven § 27 om Den norske kirkes lærenemnd på bestemmelsen i NL.
Det kan også vises til forslaget til ny § 16 i Grunnloven, som blant annet
inneholder en passus om at ”Den norske kirke, en evangelisk-luthersk Kirke,
forbliver Norges Folkekirke”.
Departementet
antar likevel at den framtidige rettslige forankringen av Den norske kirkes
læregrunnlag bør vurderes på et senere tidspunkt (først frikobler departementet
Staten fra § 2s Kristus fundament på illegal måte og så vil en senere frikoble
Kirken fra Kristus, min anm.), og departementet ber særlig om
Kirkemøtets og andre høringsinstansers synspunkter på dette spørsmålet.
Den
gjeldende bestemmelsen om ”Statens offentlige Religion” kan strengt rettslig
ikke forstås som en verdiparagraf for staten (her kommer ”katta ut av sekken”
– målet for departementet (les regjeringen)var å nullstille § 2s verdifundament
for Staten og dermed åpne opp ytterligere for rettspositivismen, min anm.).
Likevel har spørsmålet om statens eller samfunnets verdiforankring dukket opp i
tilknytning til vurderinger av og usikkerhet
omkring konsekvenser av inngripende
endringer i statskirkeordningen, og kanskje særlig til eventuelle endringer i
Grunnloven § 2. På denne bakgrunnen har departementet i St.meld. nr. 17
(2007–2008) – i tråd med kirkeforliket – lagt til grunn at § 2 andre ledd
erstattes av en verdiparagraf, og det er fremmet forslag om at en ny § 2 skal
beskrive et verdigrunnlag (§ 2 har siden dens opprettelse 17. mai 1814
vært en verdiparagraf tuftet på den ”evangelisk-lutherske Religion” og noe
annet er altså brudd på vår norske Grunnlov og dets Rettskilde.).
Ordlyden i den foreslåtte bestemmelsen framhever kontinuitet, jf. bruken av
uttrykket ”forbliver”. En slik verdibestemmelse vil i seg selv i liten grad ha
egentlig rettslige funksjoner. De grunnleggende prinsippene og verdiene vil bli
operasjonalisert gjennom andre bestemmelser i Grunnloven som i større
utstrekning direkte gir rettigheter og plikter. I denne sammenhengen viser
departementet også til forslaget til ny § 16, der det blant annet heter at
staten skal ”understøtte” alle tros- og livssynssamfunn. (her endrer man altså også § 16
og åpner opp for hekseri, sharia, humanisme, o.s.v. og viser da hvilket
verdigrunnlag departementet tror på, nemlig det rettspositivistiske som har
ført oss ut i flere verdenskriger, død og håpløshet, min anm.)
Det
er sikker rett at den gjeldende bestemmelsen i § 2 andre ledd ikke kan tolkes
slik at den setter skranker for statens alminnelige lovgivning. De ytre rammene
som er uttrykt ved formuleringen ”evangelisk-luthersk Religion” setter likevel
visse grenser for lovgivning i Stortinget om kirkelige forhold, jf. Børre
Knudsen-dommen i Høyesterett (Rt.
1983 s. 1004). I prinsippet blir det dermed et spørsmål om disse ytre rammene
blir forskjøvet når gjeldende § 2 oppheves, se nærmere nedenfor i punkt 2.7.
Oppdragerplikten
har i dag ingen rettsvirkninger. Selv om enkelte kan oppfatte at den har en
negativ eller positiv symbolsk betydning, har den antakelig heller ingen
praktisk funksjon. Bestemmelsen har dessuten vært kritisert av FNs menneskerettighetskomite, se nærmere i St.meld. nr. 17
(2007–2008) på side 71. Departementet legger til grunn at en opphevelse av
Grunnloven § 2 andre ledd andre punktum ikke har rettslige konsekvenser.” (Her trekkes inn FNs menneskerettighetskomité som har uttalt at §
2s oppdragerplikt om en tror på den ”evangelisk-lutherske
Religion” er i strid med foreldreretten i
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Det er mer en underlig at
departementet drar inn omsorgen for foreldreretten her, siden den ideologiske
ånd som har drevet denne sosialistiske retning mot Grunnlovens § 2, i flere
tiår, har undergravd nettopp foreldreretten i hjem og skole. Det viser bare
helt tydelig hvilken agenda som her råde, min anm.)