Kapitalismens
sammenbrudd, eller…
Av sivilagronom Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
– 30.09.11
Den
29.09.11 hørte en programmet Ekko på NrK P2 som drøftet bl.a. kapitalismens
sammenbrudd. Med i debatten var bl.a. en professor med økonomisk bakgrunn,
Valebrokk, E. Damman og Pål Steigan av alle. Sistnevnte var høyst forutsigbar
og av liten interesse.
Men
debatten var av en viss interesse fordi den stort sett dreidde seg om finanser,
og når man snakket om ressurser så ble det ikke konkretisert hva man snakket
om. Dreidde det seg om natur-, menneskelige- eller menneskeskapte ressurser som
bl.a. finanser, teknisk utstyr? Heller ikke drøftet man holdninger og forvaltning
og hvor verdiene kom i fra, bl.a. naturressursene og fotosyntesen. Derfor fant
man heller ikke fram til kjernen i problemene som verden nå står overfor, selv
om man stort sett var enige om at man gikk en høyst usikker framtid i møte både
innen EU og den globale utvikling av økonomien. Valebrokk trøstet seg med den
teknologiske utvikling, andre støttet seg til Kinas voldsomme framvekst og
finansielle styrke osv. Steigan mante selvsagt fram kapitalismens sammenbrudd
og det likefordelte utopia. Han skrev visst bok om saken for tiden. Etter min
mening burde han heller skrive bok om sin visitt hos Mao og støtte til Pol Pot
og ta en helhjertet avstand fra de folkene.
Men
ingen gikk virkelig i dypet av problemene slik at man kunne stille en sann
diagnose og kanskje øyne kuren som må til for å rette opp ferden mot stupet velferdsstatens
sammen-brudd og ytterligere nød hos de fattige nasjoner.
At
finansene var og er på vei mot kollaps er gammel nytt. En indisk professor i
USA skrev om dette for mange år siden i boken “Den store depresjonen etter 1990”
hvor han statistisk påviste at med ca 60 års mellomrom var økonomien så
opphetet at den kollapset. Undertegnede har skrevet om denne boken gjentatte
ganger.
Både
svorne motstandere av kapitalismen og tilhengere av den satte altså ikke det
historiske, ressursmessige og forvaltningsmessige lys på saken som må til for å
få fram en rett diagnose.
Det undret en at
sosiologiens grunnlegger - Max Weber - ikke var nevnt med et ord. Jeg sitter
her med to av hans viktigste verker: Den protestantiske etikk og kapitalismens
ånd og Makt og byråkrati. Bare den første tittelen setter en på det rette sporet.
Det er som forsiden sier: Det berømte verket om sammenhengen mellom
puritanismen og fremveksten av den moderne kapitalisme. Han forstod mye, og her er flere nøkler. Det
er mange år siden jeg leste dem, men så vidt jeg husker, påpekte Weber at det var
synet på virkeligheten som Guds gode gåvor som skulle forvaltes rett, samt
Gudsfrykt med nøysomhet og et rett familieliv blant protestantene i Holland som
lot kapitalismen spire fram med sin velsignelse og velstand til Europa og
senere Vesten og flere land med som kopierte opplegget helt eller delvis.
Norges vekst ut
av elendigheten på 1800-tallet ble startet nettopp av disse tankene og kreftene
ved Hans Nielsen Hauges uoppslitelige virke gjennom hardt arbeid og stor
forfølgelse. Endog i dag viser 67 % av bedriftene på Vestlandet de suverent
største eksportørene i Norge sine røtter tilbake til Hauge. Hans vektlegging
også av familien og god og rett oppdragelse ga frisk og sterk ungdom som bygde
landet i fedrenes fotspor. Ved hardt arbeid, frisk og rikelig med unge krefter
og sparsommelig livsstil skaptes overskudd av nye ressurser for videre
investeringer og videre vokster og fremgang.
Det
er her på en rekke faktorer det svikter katastrofalt over hele verden i dag.
Det er både forvaltningen av de fundamentale naturressurser og forbruket av det
produserte, familiepolitikken og holdninger som har gått av sporet mistet
ånden. Det er det som fører oss mot stupet.
Sosiologen
Arne Martin Klausen ble satt på oppgaven å finne ut hvorfor utviklingen av et
norsk fiskeriprosjekt i to landsbyer i Kerala i India utviklet seg så
forskjellig. Hans konklusjon var at de menneskelige ressurser opererte på
forskjellig måter i landsbyen dominert av katolikker kontra hinduer. De
sistnevnte solgte sitt gode utstyr til nabolandsbyen og kom ikke ut av
fattigdommen, mens de andre gikk det bedre med.
Nordens
nasjoner ble dominert av evangelisk-luthersk kristendom protestantisme altså som
i følge Max Weber har de aller fleste av de rette skapende holdninger i seg som
skal til for å forholde seg rett til skaperverket i naturen og familien som
skal til for å skape en bærekraftig kultur. Dette er det nå som svikter på bred
basis i et mektig frafall og forfall i en grådighetens nytelseskultur som en
knapt har sett maken til siden Romerrikets sammenbrudd. Kirken og knapt
organisasjonene som har luthersk i sine navn bærer fram og forkynner dette
budskapet helhetlig og i sammenheng. (Profeten Haggai skrev slik: Legg merke
til hvordan det går dere. Man arbeidet men høstet lite i hus for Herrens hus lå
øde. Og her kommer noe inn som nesten ingen regner med i dag: Herrens
velsignelse. Endog kirkebønnen: gi oss godt og tjenlig vær, og kristelig råd
til all vår gjerning er slettet av liturgien!)
Å
tro at Kina i en liten bit av historien skal kunne bære verden framover med sin
naturvandalisme som er gammel i dette landet, samt deres familiepolitikk er ren
illusjon. De kan snart ikke brødfø seg selv mellom alle flommene og omfattende
tørke. Bare les faglitteraturen om deres naturforvaltning. Men at Vesten skal
få kjenne kloa av denne beinharde materialisme med vår egen svekkelse og avhengighet
av dem, er jeg ikke i tvil om. Det er heller ikke Bibelen når den taler om Kongene
fra Østen, og de gamle omtalte som den gule fare.
At
de mer eller mindre katolske rikene rundt Middelhavet utvikler en kraftig og lite
bærekraftig forfallskultur er heller ingen overraskelse. Familielivet deres har
nå et reproduksjonsnivå på rundt 1,2 barn pr fertil kvinne og alt - også
produksjonslivet forgubbes av en nytelsessyk befolkning.
Hvordan
det vil gå med Norden som synes å halte etter i et tilsvarende frafall og
utvikling peker jo i samme retning fordi man ikke har besinnet seg på den arven
av tanker og holdninger som de store nasjonsbyggere viste oss i gjenreisningen
av Norge i det nittende århundre. Men vi vet jo så meget bedre må vite i vårt akademiske
hovmod!
Vi
er m.a.o. langt unna Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd og i tillegg
har vi skaffet oss et stadig mer maktsykt og kostbart byråkrati på nakken som i
betydelig grad hemmer den vanlige mann og kvinnes arbeidsglede og skapermakt.
Disse er igjen bakket opp av en pratende politikerflokk med liten forståelse
for disse fundamentale tanker og holdninger ja ånd (M.W.) som skapte Vesten og
Norden og som må på plass igjen om det
skal bli håp om en rimelig fremtid for barn og barnebarn om Gud gir tid. De
snakker om mer demokrati og åpenhet og synes ikke å ha den minste historiske
kunnskap om at det var nettopp nevnte nasjonsbyggere bondehøvdinger som skapte
demokrati i Norge. Mister man kontakten med våre historiske tanker og ånd og
røtter som skapte det Norge vi nå nyter godt av kan man selvsagt ikke regne med
at de avskårne blomstene vil holde seg særlig lenge.