Akademiet for Kristen
Folkeopplysning om grunnlovsforslaget
Intervju med Jørgen Høgetveit av Svein Willy Sandnes (Juni 2011)
- Politikerne på Stortinget må
droppe forliket
- Nå bør vi redde fundamentet for både Den norske kirke og samfunnet. Og derfor
bør politikerne på Stortinget droppe forliket
som samtlige politiske partier på Stortinget undertegnet på i 2008. Det
sier Jørgen Høgetveit i Akademiet for Kristen Folkeopplysning.
I 2008 inngikk samtlige
politiske partier på Stortinget et forlik som mange er sterkt kritiske til. Tidligere ekspedisjonssjef Ole Herman Fisknes har
uttalt i intervju med avisen Norge IDAG at han er mest opptatt av at man vil få
et verdslig kirkestyre, uten forankring i Bibel og bekjennelse. Politisk nestleder Anne-May Hogsnes i Kristent
Samlingsparti har uttalt at «Det er uakseptabelt med et kirkestyre i Den norske
kirke som ikke hviler på Bibel og bekjennelse. Men like viktig er det at vi som
folk og land ikke vender oss bort fra Gud - slik at vi kan miste Guds velsignelse.
Hun viser til at Bibelen forteller hvor ille det har gått med folk og land som
har gjort det». Vi har lagt denne saken fram for Jørgen Høgetveit.
1. Hvordan ser du på utspillene fra Fisknes og Hogsnes? Kan de
samordnes?
Utsagnene dreier seg om fundamentene for vårt fellesskap i kirke og stat –
om det fortsatt skal være ”evangelisk-luthersk” eller åpne opp for avguderi i
kirken og andre rettskilder for staten. Blir stat/kirke-forliket vedtatt,
raseres begge disse. Dette fundamentet som har båret det norske fellesskap i
over tusen år. Slik går det når ingen av de vil respektere den Gudgitte
ordning nedfelt i Grunnlovens og tildelte oppgaver slik som Olav Valen-Sendstad
glimrende skisserer det i ”Kirkens Grunn” pkt. 6.: ”Etter Norges grunnlov
og lover har statens organer en viss styrende og ordnende myndighet i kirkens
anliggender. Dette betyr ikke at staten skal herske over kirken med ytre
makt ut fra sine egne statlige eller politiske hensyn. Statskirkeordningen
er utelukkende blitt til fordi staten har sagt at den vil tjene kirkens sak og
verne om den kristne tro. Derfor er også de nevnte statsorganer etter
grunnloven forpliktet på skrift og bekjennelse. - - - - Men om vår kirke slik er forbundet
med staten, er den likefullt som Jesu Kristi kirke i alle Guds saker suveren og
åndelig fri. Staten kan aldri bli kirke. I sin kirkeadministrasjon må den
samvirke med kirkens organer og være tro mot kirkens karakter av bekjennende
kirke. Også i det økonomiske gjelder dette. Under timelighetens kår må også timelige
midler nyttes til fremme av ordets forkynnelse og menighetens oppbyggelse.
Derfor har de kirkelige embeder sin avlønning og menighetene sine kirkehus. Den
eiendom og de verdier som kirken har, tilhører ikke staten. De tilhører den
kontinuerlig virkende kristne kirke i folket. Kirkens midler og eiendom skal
tjene evangeliet og menighetens sak og intet annet. - Statens organer er forvaltere
av en stor del av disse verdier. Men om en forvalter spørres det om han er
tro. Vi fastholder Jesu Kristi kirke i dens åndelige frihet også under et
samfunnsstyre som ordner og verner kirken etter Guds ord og bekjennelsen. ”
2. Hvordan ser du på argumentasjonen til Fisknes - som advarer mot at
vi kan få et verdslig kirkestyre - uten forankring i Bibelen og bekjennelsen -
som styre for Den norske kirke?
Han har satt fingeren på en del helt sentrale punkt. Saksbehandlingen er
formelt uvanlig og særdeles dårlig. Saken har ikke gått normal vei som framlegg
til Stortinget, men blitt gjenstand for et avtalt forlik mellom partiene – uten
stortingsvedtak som kommer senere – en gang i 2013.
Forliket – om det blir vedtatt - har satt kirken i en langt verre stilling enn før. Før skulle over 50 % av Regjeringen (Gr.l. § 16) være medlemmer av statskirken og kongen i statsråd holdt Kirkestatsråd når kirkens saker med basis i § 2 og ”evangelisk – luthersk” fundament skulle behandles. Nå skal ikke regjeringen ha noen slik forpliktelse lenger. En rent verdslig stat skal styre kirka. Slik kan det gå når ingen av partene respekterer det norske folks frihetsbrev i Grunnloven. Det er forøvrig en velkjent sak fra historien at politikere vil ha makt over kirken – og kirkens folk leke politikere – ikke gjøre det de skal og forholde det ”verdslige regiment ” de evige Sannheter fra Rettskilden i Bibelen
3. Hvordan ser du på
argumentasjonen til Hogsnes - som mener at dette er en av flere måter vi i dag
vender oss bort fra Gud på - som folk og land. Og viser til Sodoma og Gomora -
og at man må stanse denne prosessen av hensyn til hele nasjonen - ikke bare av
hensyn til Den norske kirke?
Det går vel frem av hva jeg allerede har sagt, at dette er en meget farlig
utvikling både for kirke og stat og da oss som folk. Hennes anliggende synes
først og fremst å være statens rettsfundament. Og det er det all grunn til å
frykte vil fortsette å utvikle seg i sodomitiske tilstander – og mot Guds dom
når folkesynder blir opphøyet til landets lover – og Bibelens rett vraket.
4. Hva er det denne saken dypest
sett dreier seg om - slik som du ser det?
Det dreier seg
om vi skal kaste over bord arven som Hans Nielsen Hauge kjempet fram i Norge
med basis i ”evangelisk-luthersk” tro – og som de fleste senere
Venstrehøvdinger fra Ole Gabriel Ueland til Jørgen Løvland kjempet staten vår
inn på. De ga oss en vidunderlig frihet og fred som fundament for en meget
bærekraftig rettsstat. Ueland var jo en helt sentral skikkelse i dette arbeidet
fra ca. 1830, og han brukte uttrykket at Bibel og Gr.l. var det norske folks
øyenstener som en skulle finne rett kurs med. (Jeg er så frimodig at jeg ber
folk kjøpe og lese: ”Norges frigjøring. Jørgen Løvland og 1905.” AKF/Krossen
Media. Evje)
5. Var denne saken et kupp
fra kirkestatsråd Trond Giske sin side?
Ja, det kan synes slik. Fisknes bruker sterke ord mot han. I det hele peker
mye av lovgivning som 68-tterne har gitt oss de siste 30 årene en vei - mot
rasering av ”evangelisk – luthersk” rett og tenkning om vårt norske fellesskap.
Det burde ikke forundre noen når en kjenner Frankfurtherskolen med alle deres
marxistiske kulturopprørere. Prof. Danbolt advarte i januar 1968 kraftig mot Likestillingloven
– det samme gjorde undertegnede i fordraget ”Familien, staten og nye lover”
(Hør det på www.Kommentar-Avisa.no)
med alle de underliggende radikale lover som endevendte vår kristne familiekultur
m.m. Spesielt nevnte jeg kommunisttenkeren Gramsci og ”hans lange marsj gjennom
korridorene” med endring av lovene. Nå rettes sluttangrepene seg direkte mot
selve fundamentet: Grunnloven!
6. Hvordan ser du på at
samtlige partier på Stortinget har skrevet under på dette forliket?
Det er en katastrofe. Men enda er det ikke for sent å snu og trekke seg fra
forliket og ikke videreføre elendigheten til vedtak. Noen vil kanskje hevde at
forliket er et vedtak, men så vidt jeg skjønner så er forliket ikke skjedd med
grundig offentliggjøring som et vedtak krever. Det strir jo fullstendig med
Gr.l. § 112 som forbyr å endre Grunnlovens ånd som spesielt er Gr.l. § 2.
Interessant er det likevel å merke seg at noen politikere synes å få
betenkeligheter.
7. Hvordan bør de politiske
partiene på Stortinget nå opptre i denne saken?
Bør de droppe avtalen?
Ja, absolutt. Kr.F. bør selvsagt ikke være med å rasere det norske folks bekjennelse
til RETTEN fra Bibel og Grunnlov. Et konservativt H. som før - ville aldri
funnet på noe så ødeleggende og bør selvsagt ikke gjøre det i dag heller. V.
har en arv fra venstrehøvdingene som de snarest bør fornye og si Nei! Og ikke
skjønner jeg at Sp. kan svikte de gamle bondehøvdinger som Løvland m.fl. De
burde la sosialistene stå alene med dette – etter min mening -landssvik. De
burde samle seg om Kong Haralds Nei til endring av Gr.l. Interessant ser en at
det er kommet ut to kraftige bøker til støtte for Kongehuset: Finn Jors ”Kong
Haralds Nei” til Gr.l.-endring og A. R. Jakobsens ”Kongens Nei” i 1940.
8. Hva bør
kristenfolket her i landet nå gjøre i denne saken?
Kristenfolket bør først og fremst gjøre det de gjorde i 1905: be i
lønnkammer, kirke og bedehus om at Gud må bevare Kongen og fedrelandet og vårt
felles frihetsbrev med en ”evangelisk – luthersk” forankret Grunnlov. Be om at
vi kan feire vår gamle arv i 2014 som de gjorde det i 1914 med
stortingspresident Jørgen Løvland i spissen. Talen hans da, burde alle lese. Så
burde alle tale- og skriveføre ikke hvile før seieren var sikret for folket
vårt. Endelig bør vi be fram nye menn i statsstyrelsen vår som respekterer
Gr.l. og forkynnere som våger å tale bibelsk frimodig i begge regimenter.