Flerkoneri i Bibelen og Norge?
Av Jørgen Høgetveit
I
Dagen for en tid tilbake fikk en misjonær og teolog et oppslag på s. 2-3 med en
stor og velutstyrt artikkel om flerkoneri begrunnet ut fra Skriften. En har kun
registret en liten reaksjon i ettertid og da med hensyn på gjengifte. Under
overskriften "Skrifta kan ikkje gjerast ugyldig." skriver vedkommende:
"Men står det at han (Gud)
avskyr ein mann som har fleire
koner samtidig? - - - Det er grunnlag i Skrifta for å seia
at det livslange eingifte er den beste forma for
ekteskap, men der er ikkje grunnlag for å seia at det er det einaste mogelege eller einaste gyldige.
Og det Gud har bunde saman,
skal ikkje menneske skilla." Det synes også som han forsvarer at en mann
kan gifte seg igjen mens den fraskilte kona lever, men kvinna kan ikke gifte
seg.
Vi går ikke nærmere inn på det tema, men nevner bare at det strider
mot klare bibelord: Matt. 5:32; 19:9
Mark 10:11f og Luk. 16:18.
Oppslaget
om flerkoneri skrives altså i en tid med en tidsånd som arbeider for dette på
en rekke områder. Seriemonogamiet florer, muslimenes flerkoneri brer seg og Aft. skriver 19.1.-04 "Flerkoneri forekommer ofte i
Norge." Kommunalminister Erna Solberg sier at "myndig-hetene
er absolutt innstilt på å gjøre noe med dette." Hun sier videre:
"Bigami er for det første forbudt etter norsk lov, - - det er et moralsk svik overfor kvinnen
som er involvert, - - - det åpner for trygdemisbruk." Se senere.
Victor Selle som er spesialrådgiver
i Norsk Misjon i øst skriver i Aft 24.1.-04 under tittelen
"Flerkoneri som mål?" følgende: "Islamic
Cultural Center har på Internett offentliggjort
tekster som anbefaler flerkoneri i Norge." Når så det kommer kraftige
reaksjoner trekker de "prøveballongen" tilbake. Men Selle sier at
politikernes reaksjon er farlig fordi de har ikke noen
løsning på dette som ikke er av ny dato. Allerede i 1999 "ble det
konstatert flerkoneri på fremmarsj i norske innvandrermiljøer, mens
myndighetene snur ryggen til problemet. (Aft.
24.4.99.) "I
1995 hevdet en offentlig ansatt i Østlandsområdet at 20 % av innvandrerkvinner
levde i en eller annen form for bigami, og problemet ble antatt å være langt
større. - - Gjennom minst en femårsperiode har begge (kulturmin. Svarstad Haugland og Bekkemellem
Orheim) vært klar over problemstillingen, men unnlatt
å ta tak i den. Nå henviser den første til ytringsfriheten, og den andre til
bortfall av statsstøtte." Og midt
oppi dette kommer altså den velutstyrte artikkelen i Dagen. Men først noe om
rammen i denne artikkelen.
Oppmykende rammer?
Artikkelen
i Dagen er rammet inne av en rekke merkelige argumenter om hvor dumme kristne
er som bl.a. skjemst
over hva Gud gjør og sier. Han synes å berede grunnen for hovedframstøtet:
flerkoneriet. Skribenten omtaler bl.a. vinunderet i
det første hjem. Selv om dette ikke er noen hovedsak i denne sammenheng, så vil
en gjerne ha sagt at en tror ikke det var alkohol i den vinen Jesus skapte,
heller ikke i nattverdvinen. Når Jesus i påsken før
sin død rakte disiplene vinen og sa: "Dette er mitt blod", så tror jeg ikke det var sprit i det blodet -
jeg skjemst ikke for å si det - men tenker kanskje at
andre burde skjemst over det de fremholder. I påsken var alt av gjærsopp sopt ut av
de jødiske hus - og er det den dag i dag - og så skulle man drikke gjærsoppens
alkohol som Jesu blod! Hvorfor skulle man spise ugjæret brød, for deretter å drikke gjærsoppens resultater i påsken? Hvorfor hadde man ikke ny vin i gamle sekker? Selvsagt
fordi i gamle sekker var det etter hvert blitt gjæring i og soppen befant seg
der. Og fylte man på ny druesaft ville det sprenge sekkene når evt. saften
begynte å gjære. Hva er den gode vin mon
tro? Knapt den som var gjæret og etter hvert full av sprit - som smakte
mindre godt og man ble drukken av. Men vintreets
saft var god, det andre var i
beste fall medisin. Det kunne sies mye mer om denne sak, alkoholen og drukkenskap
som Bibelen advarer på det sterkste mot, og jeg forskrekkes over de som ikke en
gang kan la være å dele ut nattverdvin med sprit i -
når de vet at det finnes gamle alkoholikere som kan sprekke bare ved lukten av
alkohol.
Flerkoneri i Skriften?
Men
tilbake til hovedsaken: I en tid med en tidsånd i vilt frafall og forfall - med
ødeleggelse av Guds mest sentrale
ordning for menneskelivet: familien, finner man altså et oppslag som sier
det foran siterte under denne overskriften "Skrifta kan ikkje gjerast ugyldig." Nei,
Skrifta kan ikkje gjerast
ugyldig, men den skal forstås på rett måte - og ikke fortolkes til egen og
samfunnets undergang.
Altså
i en tid hvor man i Norge bedriver skilsmisse
og gjengifte i det rene seriemonogami, muslimene
vil innføre flerkoneri, og man i Afrika - som i stor utstrekning holder seg
med flere koner, dukker dette også opp i Norge. I lengre tid har man arbeidet
med noe de omtaler som "svart teologi"
og man prøver i Afrika - så vidt jeg vet - ut fra GT - å legge til rette for en
teologi som altså åpner for flerkoneri. Og nå synes man å ville begynne en
lignende tilpasning i Kristen - Norge ved å rive de få søyler av ånde som ennå
holder rester av denne Guds gode ordning på plass. Vi har dog en Straffelov i Norge av 1902 som i § 220
sier at bigami kan straffes med fengsel
i fra 4 til 6 år.
I
frafallstider i Israel tok flerkoneriet til og toppet seg med en kong Salamo som etter hvert ble forført til å dyrke fremmede
guder av sine mange koner på Forargelsens berg - og så gikk riket gradvis til grunne
- til "landet spydde dem ut"
som de allerede ble advart om i 3. Mos. kp. 18,28 og gjentatt flere steder
senere. De skulle ikke skikke seg lik
med det folket som ble drevet ut foran dem - og som de skulle få overta
landet til, for da ville de altså gå dem ille. Flerkoneriet kan vi følge fra Abrahams og Hagars tid da Sara lot sine
tjenestekvinne videreføre slekta for Abraham, antagelig etter gammel babelsk
skikk. Med en gang begynte problemene med sjalusi og motsetninger til denne
dag. Jakob fikk Leah
og deretter Rebekka med store problemer dem imellom og i søskenflokken,
opphavet til Israels tolv stammer. At Gud igjen og igjen snudde mangt til det
gode, forandrer ikke saken. Det samme ser vi hos en rekke andre av de bibelske
skikkelser som praktiserte flerkoneri og som altså toppet seg hos Salomo og
hans import av koner og avguder. Og fortsettelsen kommer.
Under
dagens trussel fra likestillingen, ødelagt familieliv og sterkt reduserte barnetall - stiger
det opp fra folkedypet et krav om
flerkoneri for å gjenreise folketallet i møte bl.a. med muslimenes raske
ekspansjon. Det så vi i Kambodsja
for mange år siden der kvinnen forlangte en love som åpnet for dette, etter Pol
Pots massakre millioner av menn. Og vi ser det samme i Esaias kp. 4 der igjen kvinnene ber om en slik ordning etter at dommen
har rammet nasjonen og skarer av menn var utslettet. Frafallet fra Gud slipper
begjæret og lovløsheten løs, kaoset kommer og sprer seg og deretter kommer dom
og ødeleggelse - som altså munner ut i det som så fortvilet er skildret i Esaias kp.3 og 4. Forspillet finner du altså i kp. 3 - noe
som er som å lese dagens Norge.
Gud bar over med -
Men om Gud bar over (Ap.gj. 17,30 "Efterat Gud da har båret over
med vannkunnighetens tider, byder han nu menneskene at de allesteds skal
omvende seg-" for nå er Jesus kommet og bevist
sin sannhet og kraft ved sin død og oppstandelse.) med deres mange
villfarelser fram til Sønnen kom, så var det aldeles ikke mening at det skulle
være slik som de skeiet ut til på mange livsområder. Les fra GTs
første bøker - så vil du få se hvilken enorm kamp Gud hadde med et gjenstridig
folk - for å skaffe seg et folk for sitt
Ord hvor Han til slutt kunne sende
Sønnen - for å frelse verden. Fra
begynnelsen skapte Gud èn mann og èn
kvinne. Han så vel enda klarere enn oss at skulle han komme fort opp i
folketall måtte Adam fått mange koner, et helt harem gjerne, men Adam fikk ikke
det.
Øyvind Andersen skriver mye godt om
familien i andaktsboken "Ved kilden" bl.a.: "Ekteskapet er innstiftet av Gud etter selve hans skaperplan med
menneskene. Det er ikke blitt til som en følge av menneskenes fall i
synd."
I Matt 19,4-6 står det: "Jesus
svarte: Har I ikke lest at han som skapte dem, fra begynnelsen av skapte
dem til mann og kvinne og sa: Derfor skal mannen forlate sin far og sin mor
og holde seg til sin hustru, og de to skal være et kjød? Så er de da ikke lenger to, men ett kjød. Derfor,
det som Gud har sammenføyet, det skal et menneske
ikke atskille." I en slik sammenheng står dette om å "atskille"
som det ble innledet med.
Det
er ingen grunn til ytterligere utdyping av dette. Fra begynnelsen av var det en grunnleggende skapervilje at til
"et kjød" ble det skapte to ulike, èn mann
og èn kvinne - og slik skulle det være også etter
syndefallet.
Ekteskapet og Lammets
bryllup
"Ekteskapet
er funnet verdig til slike sammenligninger som ikke noe annet forhold på jorden
er funnet verdig til. Guds troende
menighet kallet Lammets hustru. Når Jesus kommer igjen og forenes med sin
menighet, kalles det Lammets bryllup.
Ekteskapet er samliv og samfunn mellom èn mann og èn kvinne. De to er ikke lenger to, men ett kjød, sier
Guds ord."
Andersen
fortsetter neste dag med: "Like sikkert som ekteskapet er samfunn og
samliv mellom èn mann og èn
kvinne, like sikkert går det en hellig skillelinje mellom mann og kvinne
utenom ekteskapet." Ø.A.
"Det som skjer i
hjemmene, er helt avgjørende for et folk og et land. Etter Guds ord er hjemmet det primære, det grunnleggende
samfunn. Det store samfunn - det som vi i daglig tale kaller
"samfunnet" - er avledet av det. Derfor er det ikke å undres på at
sjelefiende prøver å ødelegge hjemmene og den Guds ordning som gjelder i dem. All antikristelig ideologi gjør samfunnet til det grunnleggende og
hevder at det skal ha makt og
innflytelse over hjemmene. Det er en
av de mange måter som Satan bruker for å forberede veien for den siste store
Antikrist." Ø.A.
Den
slags tanker som nå er kommet på trykk - fletter seg inn i den store sammenheng
som er nevnt tidligere og er uhyre farlige. I stedet for å lefle med slike
tanker - bør man besinne seg sterkt på hva Guds Ord sier om hvordan Hans frigjørende skapervilje er, og hva vår
tusenårige kristne historie forteller oss om familien. Den kristne familien skapt av èn mann og èn kvinne har gitt vår kultur og sivilisasjon en kraft som
man ikke finner i noen annen kultur. Praksis på misjonsfeltene - så vidt
jeg kjenner til - måtte en mann med flere koner som ble frelst - holde seg til
den ène - men ta seg av de andre samt barna.
Angrepene
på den kristne familie har pågått mer eller mindre gjennom alle tider. Og uten
at familien ødelegges får ikke satan ødelaget samfunnet totalt. Det store
sluttangrepet startet i begynnelsen av syttiåra og utviklet seg gjennom
likestillingsideologien og de påfølgende lover for familien. Og nå synes det
som om ytterligere krefter - som nevnt innledningsvis - slutter seg til
nedrivingen av den kristne familieordning på mars mot antikrists korte
regjeringstid. Det vi trenger nå mer enn noe annet er at vi besinner oss på
Bibelens skaperord og vilje og hva Jesus sier om Guds grunnleggende ordning fra
før syndefallet.
Oversikt over dette kan du
få fra:
AKF/Krossen Media fremdeles gjennom foredraget av undertegnede:
"Nå
må vi våkne. Familien, staten og nye lover". Det foreligger både i
kassett og manus. Kasett kr. 50,- og manus kr. 30,- pluss frakt.
Adr.: AKF/Krossen
Media Pb. 196,
4734 Evje.
Ps.:
Om denne kassetten uttalte cand. theol Øyvind Andersen at dette var et "profetisk budskap til det norske
folk, som alle burde høre." Han var bibelskolelærer på Fjellhaug
Bibel- og Misjonshøgskole i Oslo i over 50 år og en av våre
fremste bibeltro teologer gjennom nyere tid. Ds.